Kuntavaaleissa valitaan valtuusto, ei pormestaria

Demokratiassa kansa linjaa vaaleissa mihin suuntaan yhteiskuntaa tulisi kehittää. Kuntavaalit käydään tilanteessa, jossa kuntapolitiikasta kiinnostuneiden osuus on vähenemässä sekä yleinen tietämys kunnallisesta päätöksenteosta on heikentynyt.

On harhaanjohtavaa, että kuntavaaleista pyritään paikoitellen tekemään pormestarivaaleja. Esimerkiksi Helsingissä äänestäjille välitetään ajatusta vaalista, jossa voi suoraan valita Helsingille pormestarin. Näin ei ole.

Kuntavaaleissa valitaan kaupungin- ja kunnanvaltuutettuja Suomen kuntiin. Joissakin kunnissa valtuutetut valitsevat keskuudestaan pormestarin riippumatta siitä onko tehtävään nimetty tiettyjä ehdokkaita ennen vaaleja. Kuntalaki ei tunne pormestarivaaleja. On äänestäjien harhaanjohtamista yksinkertaistaa kuntavaalit kahden- tai kolmenvälisiksi henkilövaaleiksi. Kunnissa vaalien välissä ylintä valtaa käyttävät edelleen valtuustot.

Käytännössä esim. Helsingin pormestari on täysipäiväinen kaupunginhallituksen puheenjohtaja eikä kaupunginjohtaja rajattomilla valtaoikeuksilla. Pormestariehdokkaiden henkilökohtaisten ominaisuuksien sijaan, niin maamme pääkaupungissa kuin muualla, olisi syytä painottaa keskustelua koulujen-, ja varhaiskasvatuksen tulevaisuudesta, asuntopolitiikan ongelmista, virkistysalueista, työntekijöiden työoloista, joukkoliikenteen toimivuudesta tai elinkeinopolitiikan edellytyksistä.

Demokratia ja sen ylläpitäminen on tärkeä asia ja meidän kaikkien vastuulla. Toivomme, että kuntavaalien aikana käydään mahdollisimman monipuolista asiakeskustelua, jotta maamme korkeimmat päättäjät eli äänestäjät pystyvät tekemään perusteltuja päätöksiä vaalipäivänä.

Jouni Ovaska

puoluesihteeri, Keskusta

Keskustan varapuheenjohtaja Honkonen: Nykyiset väylät kuntoon vai rahat uusiin miljardihankkeisiin?
Tammikuun uutispommista vastasivat liikenne- ja viestintäministeriö sekä valtiovarainministeriö, joiden asiantuntijaselvitys tyrmää miljardien uudet ratahankkeet. Tuoreet tiedot kertovat, että superkalliit uudet yhteydet eivät maksaisi itseään takaisin, eivät juuri säästäisi ihmisten aikaa, ja olisivat ilmastopäästöiltään tuhoisia sadan vuoden ajan.
5.2.2023 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKuntavaaleissa valitaan valtuusto, ei pormestaria