Kuntavaaleissa valitaan valtuusto, ei pormestaria

Demokratiassa kansa linjaa vaaleissa mihin suuntaan yhteiskuntaa tulisi kehittää. Kuntavaalit käydään tilanteessa, jossa kuntapolitiikasta kiinnostuneiden osuus on vähenemässä sekä yleinen tietämys kunnallisesta päätöksenteosta on heikentynyt.

On harhaanjohtavaa, että kuntavaaleista pyritään paikoitellen tekemään pormestarivaaleja. Esimerkiksi Helsingissä äänestäjille välitetään ajatusta vaalista, jossa voi suoraan valita Helsingille pormestarin. Näin ei ole.

Kuntavaaleissa valitaan kaupungin- ja kunnanvaltuutettuja Suomen kuntiin. Joissakin kunnissa valtuutetut valitsevat keskuudestaan pormestarin riippumatta siitä onko tehtävään nimetty tiettyjä ehdokkaita ennen vaaleja. Kuntalaki ei tunne pormestarivaaleja. On äänestäjien harhaanjohtamista yksinkertaistaa kuntavaalit kahden- tai kolmenvälisiksi henkilövaaleiksi. Kunnissa vaalien välissä ylintä valtaa käyttävät edelleen valtuustot.

Käytännössä esim. Helsingin pormestari on täysipäiväinen kaupunginhallituksen puheenjohtaja eikä kaupunginjohtaja rajattomilla valtaoikeuksilla. Pormestariehdokkaiden henkilökohtaisten ominaisuuksien sijaan, niin maamme pääkaupungissa kuin muualla, olisi syytä painottaa keskustelua koulujen-, ja varhaiskasvatuksen tulevaisuudesta, asuntopolitiikan ongelmista, virkistysalueista, työntekijöiden työoloista, joukkoliikenteen toimivuudesta tai elinkeinopolitiikan edellytyksistä.

Demokratia ja sen ylläpitäminen on tärkeä asia ja meidän kaikkien vastuulla. Toivomme, että kuntavaalien aikana käydään mahdollisimman monipuolista asiakeskustelua, jotta maamme korkeimmat päättäjät eli äänestäjät pystyvät tekemään perusteltuja päätöksiä vaalipäivänä.

Jouni Ovaska

puoluesihteeri, Keskusta

Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Eeva Kalli: Kun suomalaiset pärjäävät, Suomi pärjää
Suomalaisten turvallisuus ja hyvinvointi ovat Keskustan tärkeimmät tavoitteet. Ajat ovat vakavat. Nyt pitää toimia tavalla, joka vahvistaa suomalaisten luottamusta tulevaan.
20.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Valtiovarainministeri Annika Saarikko budjetin esittelyssä: Turvaa talven yli, kasvun eväitä tulevaisuuteen
Ensi vuoden budjetin tarkoituksena on tarjota turvaa talven yli, ja kasvun eväitä pitkälle tulevaisuuteen.
20.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKuntavaaleissa valitaan valtuusto, ei pormestaria