Kuntavaaleissa valitaan valtuusto, ei pormestaria

Demokratiassa kansa linjaa vaaleissa mihin suuntaan yhteiskuntaa tulisi kehittää. Kuntavaalit käydään tilanteessa, jossa kuntapolitiikasta kiinnostuneiden osuus on vähenemässä sekä yleinen tietämys kunnallisesta päätöksenteosta on heikentynyt.

On harhaanjohtavaa, että kuntavaaleista pyritään paikoitellen tekemään pormestarivaaleja. Esimerkiksi Helsingissä äänestäjille välitetään ajatusta vaalista, jossa voi suoraan valita Helsingille pormestarin. Näin ei ole.

Kuntavaaleissa valitaan kaupungin- ja kunnanvaltuutettuja Suomen kuntiin. Joissakin kunnissa valtuutetut valitsevat keskuudestaan pormestarin riippumatta siitä onko tehtävään nimetty tiettyjä ehdokkaita ennen vaaleja. Kuntalaki ei tunne pormestarivaaleja. On äänestäjien harhaanjohtamista yksinkertaistaa kuntavaalit kahden- tai kolmenvälisiksi henkilövaaleiksi. Kunnissa vaalien välissä ylintä valtaa käyttävät edelleen valtuustot.

Käytännössä esim. Helsingin pormestari on täysipäiväinen kaupunginhallituksen puheenjohtaja eikä kaupunginjohtaja rajattomilla valtaoikeuksilla. Pormestariehdokkaiden henkilökohtaisten ominaisuuksien sijaan, niin maamme pääkaupungissa kuin muualla, olisi syytä painottaa keskustelua koulujen-, ja varhaiskasvatuksen tulevaisuudesta, asuntopolitiikan ongelmista, virkistysalueista, työntekijöiden työoloista, joukkoliikenteen toimivuudesta tai elinkeinopolitiikan edellytyksistä.

Demokratia ja sen ylläpitäminen on tärkeä asia ja meidän kaikkien vastuulla. Toivomme, että kuntavaalien aikana käydään mahdollisimman monipuolista asiakeskustelua, jotta maamme korkeimmat päättäjät eli äänestäjät pystyvät tekemään perusteltuja päätöksiä vaalipäivänä.

Jouni Ovaska

puoluesihteeri, Keskusta

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetKuntavaaleissa valitaan valtuusto, ei pormestaria