Keskusta julkaisi 25.8. uuden työelämälinjauksensa. Se painottaa toimeliaisuutta ja työnteon esteiden purkamista, turvallista työelämää sekä uutta työelämäkulttuuria. Keskusta korostaa työelämää koskevissa uudistuksissaan työntekijöiden, työnantajien ja poliittisten päättäjien välistä luottamusta ja vuoropuhelua.

Yksi linjauksen konkreettisista esityksistä on vaatimus paikallisen sopimisen kuntoon laittamisesta.

• Lainsäädännöstä tulee poistaa paikallisen sopimisen esteitä. Ensivaiheessa tämä tarkoittaisi sitä, että järjestäytymättömien, alle 30 työntekijää työllistävien yleissitovaa työehtosopimusta noudattavien yritysten paikallista sopimista koskevat esteet poistetaan, linjaa Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi

Paikallisen sopimisen laajentamisen yhteydessä lakiin kirjattaisiin työntekijöiden edustus yritysten hallinnossa ja päätöksenteossa yli 100 henkilön yrityksissä. Tämä voi tapahtua esimerkiksi hallitus- tai johtoryhmätasolla.

Pitkäaikaistyöttömien tilanteen helpottamiseksi Keskusta haluaa luoda Työelämän portaat -mallin. Malli varmistaisi pitkään töistä pois olleelle kannattavan siirtymisen työelämään ja työnantajalle pienemmän riskin työllistää.

• Mallissa ajatus on se, että ensimmäisten työssäolokuukausien aikana sosiaalitukia ei leikata ja vastaavasti työantajalle palkkakustannukset ovat työ- ja virkaehtosopimusten vähimmäispalkkoja pienemmät. Tavoite on se, että pitkäaikaistyötön olisi pysyvässä työsuhteessa 12 kuukauden jälkeen siten, että sosiaalietuuksia ei enää tarvita, selventää Keskustan työelämätyöryhmän puheenjohtaja Ville-Veikko Rantamaula.

Keskustan työelämälinjaus on kokonaisuudessaan luettavissa täältä: Työelämälinjaus 2022

Lisätietoja:
Markus Lohi, p. 040 0692 682
Ville-Veikko Rantamaula, p. 040 8326 682

Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Eeva Kalli: Kun suomalaiset pärjäävät, Suomi pärjää
Suomalaisten turvallisuus ja hyvinvointi ovat Keskustan tärkeimmät tavoitteet. Ajat ovat vakavat. Nyt pitää toimia tavalla, joka vahvistaa suomalaisten luottamusta tulevaan.
20.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Valtiovarainministeri Annika Saarikko budjetin esittelyssä: Turvaa talven yli, kasvun eväitä tulevaisuuteen
Ensi vuoden budjetin tarkoituksena on tarjota turvaa talven yli, ja kasvun eväitä pitkälle tulevaisuuteen.
20.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan työelämälinjaus: Paikallinen sopiminen kuntoon ja pitkäaikaistyöttömille portaat työelämään