Sopimuksessa on kyse siitä, että hyvä elämä mahdollistetaan kaikkialla Suomessa. Suuret kaupungit, seutukaupungit ja maaseutu ovat yhdessä Suomi ja parhaimmillaan kaikki voittavat. Juuri nyt on huolehdittava, että koko maa pääsee osalliseksi Suomen talouden noususta.

Pidemmän aikavälin sopimus mahdollistaisi myös uusien ratkaisujen hakemisen suurimpien kaupunkien ongelmiin, jotka hankaloittavat ihmisten arkea. Näitä ovat esimerkiksi pitkäaikaistyöttömyys, pitkät jonot lääkäriin, asumisen kalleus ja se että kaupunginosat eriarvoistuvat. Poliittinen vastuu ongelmien kärjistymisestä on suurimpien kaupunkien valtapuolueilla.

Ensin pitäisi päästä eroon vanhanaikaisesta vastakkainasettelusta ja leimaamisesta. Helsingin pormestarille se vaikuttaa olevan ylitsepääsemätöntä, mutta onneksi muunkinlaisia äänenpainoja kuuluu.

Suurimman oppositiopuolueen SDP:n johto on etenkin tällä vaalikaudella puhunut silmiinpistävän voimallisesti tasapainoisesti kehittyvän Suomen puolesta. SDP:n entinen pitkäaikainen puheenjohtaja, pääministeri ja eduskunnan puhemies Paavo Lipponen käytti hiljattain jykevän puheenvuoron ennen muuta Itä-Suomen puolesta.

Nyt SDP:n johdon odottaisi kertovan, onko se valmis muuttamaan sanansa teoiksi ja tukemaan tällaista sopimusta. SDP:n kannan esittäminen on luonnollisesti ennen muuta puheenjohtaja Antti Rinteen asia. Toivottavasti tällaisissa kaikkia suomalaisia ja koko Suomea koskevissa kansallisissa kysymyksissä voitaisiin hakea yhteinen näkemys yli hallitus-oppositiorajan.

Suorassa lähetyksessä esittelemme Keskustan vaalikampanjan TV-mainokset ja tutustumme vaaliohjelmaamme ehdokkaiden kera ympäri Suomen. Mukana myös kuntavaaliehdokkaat Annika Saarikko ja Matti Vanhanen.
7.5.2021 / K-Studio
Keskustan vpj ja Keskustalaisempi Eurooppa -työryhmän pj Riikka Pakarinen: Suomessa tavoitteeksi nurmivaltaisen maidon ja naudanlihan tuotannon kasvattaminen
Nurmipeitteisyys, monimuotoisuus ja hiilensietokyky ovat kaikki tärkeitä elementtejä suomalaisessa maataloudessa. Niillä vastataan ympäristö-, ilmasto- ja biodiversiteettikysymyksiin. Karjatila on siis hyvä monimuotoisuuden lähde, Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen toteaa.
7.5.2021 / Uutiset
Keskustan puoluevaltuuston pj Tiusanen: Terapiatakuu tarvitaan koko Suomeen
"Suomalaiset asuinpaikasta riippumatta ansaitsevat apua mielenterveyden ongelmiin nopeammin ja matalammalla kynnyksellä. Siksi terapiatakuu täytyy toteuttaa koko Suomessa. Mielenterveyspalvelujen saatavuus ei saa riippua postinumerosta", Keskustan puoluevaltuuston puheenjohtaja Liina Tiusanen linjaa.
6.5.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni: Keskusta esittää “Suomi-sopimusta” – tukeeko SDP?