Sopimuksessa on kyse siitä, että hyvä elämä mahdollistetaan kaikkialla Suomessa. Suuret kaupungit, seutukaupungit ja maaseutu ovat yhdessä Suomi ja parhaimmillaan kaikki voittavat. Juuri nyt on huolehdittava, että koko maa pääsee osalliseksi Suomen talouden noususta.

Pidemmän aikavälin sopimus mahdollistaisi myös uusien ratkaisujen hakemisen suurimpien kaupunkien ongelmiin, jotka hankaloittavat ihmisten arkea. Näitä ovat esimerkiksi pitkäaikaistyöttömyys, pitkät jonot lääkäriin, asumisen kalleus ja se että kaupunginosat eriarvoistuvat. Poliittinen vastuu ongelmien kärjistymisestä on suurimpien kaupunkien valtapuolueilla.

Ensin pitäisi päästä eroon vanhanaikaisesta vastakkainasettelusta ja leimaamisesta. Helsingin pormestarille se vaikuttaa olevan ylitsepääsemätöntä, mutta onneksi muunkinlaisia äänenpainoja kuuluu.

Suurimman oppositiopuolueen SDP:n johto on etenkin tällä vaalikaudella puhunut silmiinpistävän voimallisesti tasapainoisesti kehittyvän Suomen puolesta. SDP:n entinen pitkäaikainen puheenjohtaja, pääministeri ja eduskunnan puhemies Paavo Lipponen käytti hiljattain jykevän puheenvuoron ennen muuta Itä-Suomen puolesta.

Nyt SDP:n johdon odottaisi kertovan, onko se valmis muuttamaan sanansa teoiksi ja tukemaan tällaista sopimusta. SDP:n kannan esittäminen on luonnollisesti ennen muuta puheenjohtaja Antti Rinteen asia. Toivottavasti tällaisissa kaikkia suomalaisia ja koko Suomea koskevissa kansallisissa kysymyksissä voitaisiin hakea yhteinen näkemys yli hallitus-oppositiorajan.

Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan eduskuntavaalistartissa 27.1.2023
Keskusta on puolue, joka tarjoaa välittämistä ilman holhoavaa vasemmistolaisuutta ja hyvää taloudenpitoa ilman kovaa oikeistolaisuutta. Meille isänmaallisuus on ylpeyttä, joka ei kumpua toisen polkemisesta. Isänmaallisuutemme polttoainetta ei ole pelko, vaan usko siihen, että rakennamme turvallista muutosta. Eteenpäin on elävän mieli.
27.1.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni: Keskusta esittää “Suomi-sopimusta” – tukeeko SDP?