Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen: Pysähtymisen paikka

Petri Honkonen poseeraa kaulaliinassa ja ulkotakissa

Tämä maailmassa jylläävä kulkutauti on montaa asiaa yhtä aikaa.

Se on pohjaton inhimillinen murhenäytelmä ja vakava terveyskriisi. Se on kärjistyviä talous-, työttömyys- ja velkaongelmia. Se on laaja-alaisen osattomuuden ja eriarvoistumisen vaaraa. Se on myös mielenkurimusta.

Me suomalaiset olemme pärjänneet koronaviruksen ja sen seurausten kanssa toistaiseksi kohtuullisesti. Tärkeintä on ollut ja on suojella ihmisten henkeä ja terveyttä.

Tästä myös kuntavaalien siirtämisessä on kyse. Se on perusteltu ratkaisu, kun tautitilanne on mikä on.

Valmistelussa käytetyt THL:n laskelmat kuitenkin herättävät oikeutettuja kysymyksiä, joihin tarvitaan vastaukset tulevaa eduskunnan päätöksentekoa varten.

Yhteiskunnallamme on joka tapauksessa nyt pysähtymisen paikka.

Mistä se johtuu ja mistä se kertoo, että tähän tilanteeseen on jouduttu, etenkin kun aikaa varautua on ollut ja virusten muuntuminen tiedetään?

Ratkaisu myös jakaa vääjäämättä suomalaisia kahtia – huonoimpaan mahdolliseen aikaan.

Monet ovat tehneet vertailua muutama vuosi sitten toteutettuun kuntavaalien siirtämiseen syksyltä keväälle. Se vertailu ontuu.

Kyse oli tuolloin vaalien ajankohdan yksimielisestä, pysyvästä siirtämisestä. Nyt sen sijaan mitattiin yhteiskuntamme toiminta- ja iskukykyä poikkeuksellisissa oloissa. Kriisin keskellä.

”Kaikki ovat taatusti tehneet parhaansa.” ”Kansanvalta ei kahteen kuukauteen kaadu.” Monet sanovat nyt näin.

Varmasti ovat tehneet eikä kaadukaan. Tosiasia kuitenkin on, että toiminta- iskukykyä ei ollut niin, että vaalit olisi pystytty pitämään ajallaan. Kun lopputulema on tämä, silloin jossain on isosti epäonnistuttu.

Pysähtymisen paikka ei tarkoita minkään yksittäisen toimijan saati kenenkään yksittäisen ihmisen kivittämistä. Virallisen Suomen – oikeusministeriö mukaan lukien – varautumisen asiallinen ja kriittinenkin läpivalaisu sen sijaan on tarpeen.

Ajautuminen vaalien siirtämiseen ei ole ainoa asia, jossa virallisen Suomen sukset eivät viime viikkoina ole luistaneet tarkoituksenmukaisella ja ihmisten luottamusta lujittavalla tavalla. Tämä pitää ääneen myöntää.

Asioiden pitää kerta kaikkiaan sujua paremmin tulevaisuudessa.

Tässä ja nyt tautitilanne on pidettävä hallinnassa ja varmistettava, että kuntavaalit todella pystytään turvallisesti kesäkuussa pitämään. Kyse on samalla paremman toiminta- ja iskukyvyn rakentamisesta seuraaviin ongelmiin, joita maailma eteemme tuo.

Mennyt reilu vuosi ja etenkin viime viikot ovat osoittaneet, että Suomen kriisijohtamisessa ja -hallinnassa on parannettavaa. Katseet kohdistuvat varsinkin ministeriöihin ja muualle valtion keskushallintoon.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen: Pysähtymisen paikka