Suomalaista asuntotuotantoa kaupungeissa pitää Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjän Riikka Pakarisen mukaan monipuolistaa. Varsinkin perheasunnot ovat jääneet rakentamisessa alakynteen, kun uusien asuntojen keskikoko on viimeisen kymmenen vuoden aikana huomattavasti pienentynyt.

Perheasunnot ovat kaupungeissa ja varsinkin suurissa kaupungeissa, jos eivät suorastaan vähissä, niin ainakin tarjonta on vahvasti vääristynyt. Tarjolla olevat perheasunnot ovat uudisrakentamisen osalta erittäin ahtaita. Toiseksi myös asuntojen hintataso pakottaa perheet pieniin asuntoihin. Vallallaan ollut asuntopolitiikan trendi on saanut aikaiseksi valtion tukemana lisää pieniä vuokra-asuntoja, mikä on vääristänyt tarjolla olevaa asuntokantaa.

– Perheet vaikuttavat tulleen unohdetuiksi suomalaisessa asuntopolitiikassa, joka on suosinut asuntosijoittajien tarpeita enemmän kuin perheiden vaatimuksia. Perheet ansaitsevat ympärilleen enemmän tilaa, jota voidaan saada aikaiseksi vaatimalla valtion tukemalta asuntotuotannolta monipuolisesti erilaisia vaihtoehtoja, Riikka Pakarinen linjaa.

Keskustan tukemana suomalaiseen asuntorakentamiseen on onneksi tehnyt paluun asumismuoto osuuskunta-asuminen, jonka keskiössä on toimivat perheillekin sopivat asumisratkaisut, ei sijoittaminen.

Vaihtoehtoja tarvitaan, koska asuntotuotannon tehtävä ei ole saada aikaiseksi hetken muotituotteita vaan asuntoja, joilla on käyttöä ja arvoa pitkällä aikavälillä. On siis perusteltua kysyä, kelpaavatko ahtaat asunnot markkinoilla viidenkymmenen vuoden päästä unohtamatta yksipuolisen asuntorakentamisen muita ongelmia.

– Yksipuolinen asuntorakentaminen on saanut aikaiseksi suomalaiseen asuntotuotantoon erikoisen tilanteen, jossa huomataan haitallista eriytymistä eli segregaatiota syntyneen valtion ohjaamalla asuntopolitiikalla, vaikka tuota kielteistä ilmiötä on haluttu välttää. Haitallista eriytymistä saadaan ehkäistyä parhaiten monipuolisella rakentamisella, Pakarinen muistuttaa.

Pakarinen Riikka

Riikka Pakarinen

Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä

Keskustan Pakarinen: Etätyö luo lisätarvetta lähiyrittäjyydelle
Monipaikkaisuudella ja sen etätyön muodolla on suuria vaikutuksia kaupunkiseuduilla, joilla asiantuntijatyön runsas määrä tarkoittaa myös aiempaa suurempaa määrää etätyötä koronan jälkeen. Enemmän kotona tehtävä työ synnyttää uutta kysyntää palveluille lähellä kotia. Lähipalveluiden kysyntä vaikkapa lounasravintoloiden muodossa todennäköisesti kasvaa, kun etätyöt nyt vakiintuvat, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen linjaa.
15.10.2021 / Uutiset
K-studion vieraaksi saapuu ministeri Antti Kurvinen. Keskustelussa mistä luomme lisää kasvua ja työpaikkoja luoville aloille, korjaamme koronan jälkiä ja pidämme huolta lapsista ja nuorista, kun samaan aikaan veikkauksen rahoitus vähenee.
14.10.2021 / K-Studio
Keskustan Markus Lohi: Kela-korvauksia ei pidä poistaa yksityisestä sairaanhoidosta
Keskustan varapuheenjohtaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj. Markus Lohi ei näe perustetta poistaa yksityisen sairaanhoidon kela-korvauksia. Tärkeää on myös varmistaa monituottajuus ja palveluseteleiden käyttö osana sote-uudistusta, Lohi toteaa.
11.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Riikka Pakarinen: Perheasuntojen rakentamista ei saa kaupungeissa unohtaa