Suomalaista asuntotuotantoa kaupungeissa pitää Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjän Riikka Pakarisen mukaan monipuolistaa. Varsinkin perheasunnot ovat jääneet rakentamisessa alakynteen, kun uusien asuntojen keskikoko on viimeisen kymmenen vuoden aikana huomattavasti pienentynyt.

Perheasunnot ovat kaupungeissa ja varsinkin suurissa kaupungeissa, jos eivät suorastaan vähissä, niin ainakin tarjonta on vahvasti vääristynyt. Tarjolla olevat perheasunnot ovat uudisrakentamisen osalta erittäin ahtaita. Toiseksi myös asuntojen hintataso pakottaa perheet pieniin asuntoihin. Vallallaan ollut asuntopolitiikan trendi on saanut aikaiseksi valtion tukemana lisää pieniä vuokra-asuntoja, mikä on vääristänyt tarjolla olevaa asuntokantaa.

– Perheet vaikuttavat tulleen unohdetuiksi suomalaisessa asuntopolitiikassa, joka on suosinut asuntosijoittajien tarpeita enemmän kuin perheiden vaatimuksia. Perheet ansaitsevat ympärilleen enemmän tilaa, jota voidaan saada aikaiseksi vaatimalla valtion tukemalta asuntotuotannolta monipuolisesti erilaisia vaihtoehtoja, Riikka Pakarinen linjaa.

Keskustan tukemana suomalaiseen asuntorakentamiseen on onneksi tehnyt paluun asumismuoto osuuskunta-asuminen, jonka keskiössä on toimivat perheillekin sopivat asumisratkaisut, ei sijoittaminen.

Vaihtoehtoja tarvitaan, koska asuntotuotannon tehtävä ei ole saada aikaiseksi hetken muotituotteita vaan asuntoja, joilla on käyttöä ja arvoa pitkällä aikavälillä. On siis perusteltua kysyä, kelpaavatko ahtaat asunnot markkinoilla viidenkymmenen vuoden päästä unohtamatta yksipuolisen asuntorakentamisen muita ongelmia.

– Yksipuolinen asuntorakentaminen on saanut aikaiseksi suomalaiseen asuntotuotantoon erikoisen tilanteen, jossa huomataan haitallista eriytymistä eli segregaatiota syntyneen valtion ohjaamalla asuntopolitiikalla, vaikka tuota kielteistä ilmiötä on haluttu välttää. Haitallista eriytymistä saadaan ehkäistyä parhaiten monipuolisella rakentamisella, Pakarinen muistuttaa.

Pakarinen Riikka

Riikka Pakarinen

Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä

Suomen Keskusta hakee viestintäpäällikköä
Onko itsenäinen ja vastuullinen viestinnän johtotehtävä sinun unelmasi? Motivoidutko vaihtuvista työpäivistä etkä säikähdä paineita? Haluatko tulla mukaan kehittämään politiikkaa aiempaa myönteisempään ja tulevaisuususkoisempaan suuntaan? Hae Suomen Keskustan viestintäpäällikön tehtävään!
28.6.2022 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous 23. – 24.8. Porissa ja Satakunnassa
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous pidetään tiistaista keskiviikkoon 23. – 24.8.2022 Porissa. Kesäkokouksen yhteydessä on kansanedustajien tutustumiskäyntejä ja yleisötapahtumia Satakunnassa.
20.6.2022 / Tapahtumat
Keskustan varapuheenjohtaja Pakarinen: Kokoomuksen uudelleenharkinta erityistalousalueista paikallaan
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen on tyytyväinen Helsingin kokoomuslaisen varapormestari Daniel Sazonovin ulostuloon erityistalousalueiden puolesta. Sazonov totesi viikonloppuna Helsingin Sanomissa, että myös Helsinki voisi hyötyä Keskustan esittämästä mahdollisuudesta perustaa erityistalousalueita.
19.6.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Riikka Pakarinen: Perheasuntojen rakentamista ei saa kaupungeissa unohtaa