Kimmo Tiilikainen: Nemtsovin murha julma ja tuomittava väkivallanteko

Keskusta Uutiset

Raaka rikos taustoineen on selvitettävä puolueettomasti ja nopeasti. On tehtävä aukoton ja riippumaton tutkimus mistä kaikesta Nemtsovin murhassa on kysymys.

Murhan perusteellinen selvittäminen on aina tärkeää, mutta eritoten nyt, kun otetaan huomioon myös Ukrainan tapahtumat, Euroopan kiristynyt ilmapiiri sekä Venäjän politiikka ja sisäinen tilanne.

Kansalaisyhteiskunta, uskottava demokratia ja oikeusvaltio kulkevat käsi kädessä. Sisäinen turvallisuus ja rakentava ulkopolitiikka perustuvat näille periaatteille. Venäjän on palattava kansainvälisten sopimusten kunnioittamisen sekä demokraattisen ja perusoikeuksia kunnioittavan kehityksen tielle.

Poliitikon murha on aina hyökkäys demokratiaa, kansalaisyhteiskuntaa ja avoimuutta vastaan. Siinä mielessä tällainen väkivallanteko koskettaa traagisuudessaan kaikkia. Sitä todistavat myös tuomitsevat lausunnot ympäri maailmaa.

Keskusta tiukkana ruuantuotannosta, taloudesta ja EU-asioista
Keskustan kansanedustaja Eerikki Viljanen vaati eduskunnan kyselytunnilla hallitusta täyttämään EU-politiikassa lupauksensa viljelijöille. Myös kokoomuksen MEP-ehdokkaiden valmiutta leikata ruuantuotannosta ihmeteltiin .Eduskunnan välikysymyskeskustelussa Keskusta puolestaan tarjosi talouteen oman, hallitusta oikeudenmukaisemman vaihtoehtonsa. Hallituksen EU-tavoitteet näyttäytyvät toistaiseksi höttöisinä eivätkä yhteisvelan ja ennallistamisasetuksen osalta kelpaa Keskustalle. Eduskunnan viikko on näyttänyt myös vastatuulta hallituksen olutlaille. Enemmistö sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenistä vastustaa hallituksen ajamaa vahvempien alkoholijuomien ruokakauppamyyntiä.
17.5.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Keskustalaiset muistuttivat eduskunnan välikysymyskeskustelussa, että Suomi on saatava oikeudenmukaisella ja reilulla tavalla kasvun tielle. Keskustalla on tähän vaihtoehdot omassa linjassaan. Ryhmäpuhuja Eeva Kalli muistutti, että kodeissa ja työpaikoilla ansaitaan parempaa kuin mitä viimeinen vuosi on hallituksen toimin ollut. Suomalaisille voidaan järjestää töitä ja talous kasvuun, terveysasemat ja muut lähipalvelut voidaan pelastaa. Keskustan ja Liike Nytin jättämän välikysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja Keskustan Markus Lohi muistutti yhdessä ryhmäpuhujan kanssa, että aina on vaihtoehtoja. Etenkin silloin, kun vallanpitäjät väittävät, että vaihtoehtoja ei ole.
15.5.2024 / Uutiset
Eeva Kalli: Vallalla kova politiikka ja otteet
Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Eeva Kalli sanoi välikysymyskeskustelun ryhmäpuheessa, että politiikassa toista ei enää tulla puolitiehen vastaan. Sillat palavat ja luottamus niiden mukana. Hallituksen toimet eriarvoistavat ihmisiä, syövät orastavan kasvun eväitä ja heikentävät luottamusta. Kalli muistutti, että kodeissa ja työpaikoilla ansaitaan parempaa kuin mitä viimeinen vuosi on ollut. Keskustalla olisi siihen keinoja.
15.5.2024 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKimmo Tiilikainen: Nemtsovin murha julma ja tuomittava väkivallanteko