Kulttuurin merkitys kasvaa vaikeina aikoina

Keskusta Uutiset

Keskustan kulttuuripoliittisessa linjauksessa todetaan, että kulttuurilla voidaan edistää suomalaisten hyvinvointia huomattavan paljon. Linjaus on valmisteltu kansanedustaja Tuomo Puumalan vetämän Keskustan liikunta-, kulttuuri- ja nuorisoverkoston johdolla.

– Taiteen ja kulttuurin merkitys ei vähene taloudellisesti vaikeina aikoina, vaan se kasvaa. Kulttuurin on läpäistävä kaikki politiikan alat. Se vaikuttaa parhaimmillaan elinkeinoelämämme menestymiseen, työhyvinvointiin ja arjessa jaksamiseen, osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemiseen sekä suomalaisen identiteetin rakentumiseen, kertoo Puumala.

Tiukkoina aikoina kulttuurin ja taiteen rahoitusta on vaikea lisätä, minkä vuoksi olemassa olevat resurssit on käytettävä nykyistä tehokkaammin ja vaikuttavammin. Ohjelmasta voidaan nostaa kaksi keskeistä esitystä.

Ensinnäkin ns. prosenttiperiaate on mahdollisuuksien mukaan ulotettava koskemaan sellaisia julkisia palveluita, joissa taiteen ja kulttuurin terveyttä edistävillä vaikutuksilla on tutkitusti päästy hyviin tuloksiin. Tällaisesta toiminnasta hyvänä esimerkkinä toimii ikääntyneiden ja laitoshoidossa olevien parissa tehtävä taidetyö.

– Toiseksi vakiintuneita taideorganisaatioita ja vapaata kenttää on kannustettava yhteistyöhön. Näin uudistamme kulttuuria sekä saamme käytettyä voimavaroja koko taiteen kenttä paremmin huomioivalla tavalla, Puumala toteaa.

Kulttuurilla ja liikunnalla on myös huimat taloudelliset mahdollisuudet. Alenevien sosiaali- ja terveydenhuoltokustannusten lisäksi hyvinvointialat voivat tuoda maahamme talouskasvua ja tuhansia uusia työpaikkoja.

– Luoville aloille on mahdollista luoda yli 5000 uutta työpaikkaa seuraavan kymmenen vuoden aikana. Taiteilijoiden ja luovan alan yritysten toimintaedellytyksiä on parannettava. Tämä vaatii esimerkiksi sosiaaliturvan kehittämistä. Työtuloa ja sosiaaliturvaa on voitava yhdistää nykyistä joustavammin Puumala linjaa.

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetKulttuurin merkitys kasvaa vaikeina aikoina