Kulttuurin merkitys kasvaa vaikeina aikoina

Keskusta Uutiset

Keskustan kulttuuripoliittisessa linjauksessa todetaan, että kulttuurilla voidaan edistää suomalaisten hyvinvointia huomattavan paljon. Linjaus on valmisteltu kansanedustaja Tuomo Puumalan vetämän Keskustan liikunta-, kulttuuri- ja nuorisoverkoston johdolla.

– Taiteen ja kulttuurin merkitys ei vähene taloudellisesti vaikeina aikoina, vaan se kasvaa. Kulttuurin on läpäistävä kaikki politiikan alat. Se vaikuttaa parhaimmillaan elinkeinoelämämme menestymiseen, työhyvinvointiin ja arjessa jaksamiseen, osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemiseen sekä suomalaisen identiteetin rakentumiseen, kertoo Puumala.

Tiukkoina aikoina kulttuurin ja taiteen rahoitusta on vaikea lisätä, minkä vuoksi olemassa olevat resurssit on käytettävä nykyistä tehokkaammin ja vaikuttavammin. Ohjelmasta voidaan nostaa kaksi keskeistä esitystä.

Ensinnäkin ns. prosenttiperiaate on mahdollisuuksien mukaan ulotettava koskemaan sellaisia julkisia palveluita, joissa taiteen ja kulttuurin terveyttä edistävillä vaikutuksilla on tutkitusti päästy hyviin tuloksiin. Tällaisesta toiminnasta hyvänä esimerkkinä toimii ikääntyneiden ja laitoshoidossa olevien parissa tehtävä taidetyö.

– Toiseksi vakiintuneita taideorganisaatioita ja vapaata kenttää on kannustettava yhteistyöhön. Näin uudistamme kulttuuria sekä saamme käytettyä voimavaroja koko taiteen kenttä paremmin huomioivalla tavalla, Puumala toteaa.

Kulttuurilla ja liikunnalla on myös huimat taloudelliset mahdollisuudet. Alenevien sosiaali- ja terveydenhuoltokustannusten lisäksi hyvinvointialat voivat tuoda maahamme talouskasvua ja tuhansia uusia työpaikkoja.

– Luoville aloille on mahdollista luoda yli 5000 uutta työpaikkaa seuraavan kymmenen vuoden aikana. Taiteilijoiden ja luovan alan yritysten toimintaedellytyksiä on parannettava. Tämä vaatii esimerkiksi sosiaaliturvan kehittämistä. Työtuloa ja sosiaaliturvaa on voitava yhdistää nykyistä joustavammin Puumala linjaa.

Keskustan Savola: Oma ruoka on järkäleasia suomalaisille ja Suomelle
Viljelijöiden pärjääminen on yhteinen asia.  Meidän pitää tehdä yhteistyötä reilumpien markkinoiden ja oikeudenmukaisemman tulonjaon puolesta. Kotimaisen ruuan ja isänmaan tähden.
7.12.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan Saarikko ja Kalli: Luonto ja talous pystytään yhdistämään
Saarikon ja Kallin mukaan uusi luonnonsuojelulaki vahvistaa entisestään taloudellisen tuen mahdollisuuksia nimenomaan vapaaehtoisille suojeluohjelmille. Vapaaehtoisuus - ei ylhäältä saneleminen - on näissä asioissa kestävä tie edetä. Lisäksi esimerkiksi malminetsintä kielletään kansallispuistoissa ja luonnonpuistoissa kokonaan, ja valtion muilla suojelualueilla sen edellytyksiä tiukennetaan.
3.12.2022 / Uutiset
Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKulttuurin merkitys kasvaa vaikeina aikoina