Kulttuurin merkitys kasvaa vaikeina aikoina

Keskusta Uutiset

Keskustan kulttuuripoliittisessa linjauksessa todetaan, että kulttuurilla voidaan edistää suomalaisten hyvinvointia huomattavan paljon. Linjaus on valmisteltu kansanedustaja Tuomo Puumalan vetämän Keskustan liikunta-, kulttuuri- ja nuorisoverkoston johdolla.

– Taiteen ja kulttuurin merkitys ei vähene taloudellisesti vaikeina aikoina, vaan se kasvaa. Kulttuurin on läpäistävä kaikki politiikan alat. Se vaikuttaa parhaimmillaan elinkeinoelämämme menestymiseen, työhyvinvointiin ja arjessa jaksamiseen, osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemiseen sekä suomalaisen identiteetin rakentumiseen, kertoo Puumala.

Tiukkoina aikoina kulttuurin ja taiteen rahoitusta on vaikea lisätä, minkä vuoksi olemassa olevat resurssit on käytettävä nykyistä tehokkaammin ja vaikuttavammin. Ohjelmasta voidaan nostaa kaksi keskeistä esitystä.

Ensinnäkin ns. prosenttiperiaate on mahdollisuuksien mukaan ulotettava koskemaan sellaisia julkisia palveluita, joissa taiteen ja kulttuurin terveyttä edistävillä vaikutuksilla on tutkitusti päästy hyviin tuloksiin. Tällaisesta toiminnasta hyvänä esimerkkinä toimii ikääntyneiden ja laitoshoidossa olevien parissa tehtävä taidetyö.

– Toiseksi vakiintuneita taideorganisaatioita ja vapaata kenttää on kannustettava yhteistyöhön. Näin uudistamme kulttuuria sekä saamme käytettyä voimavaroja koko taiteen kenttä paremmin huomioivalla tavalla, Puumala toteaa.

Kulttuurilla ja liikunnalla on myös huimat taloudelliset mahdollisuudet. Alenevien sosiaali- ja terveydenhuoltokustannusten lisäksi hyvinvointialat voivat tuoda maahamme talouskasvua ja tuhansia uusia työpaikkoja.

– Luoville aloille on mahdollista luoda yli 5000 uutta työpaikkaa seuraavan kymmenen vuoden aikana. Taiteilijoiden ja luovan alan yritysten toimintaedellytyksiä on parannettava. Tämä vaatii esimerkiksi sosiaaliturvan kehittämistä. Työtuloa ja sosiaaliturvaa on voitava yhdistää nykyistä joustavammin Puumala linjaa.

Keskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan
Viidentoista vuoden valmistelun jälkeen ollaan vihdoin saamassa aikaan uudistus, jota todella tarvitaan. Tämä päivä (15.6.2021) jää aikakirjoihin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.
15.6.2021 / Uutiset
Maanantai-iltana palataan vielä vaaleihin ja sen tunnelmiin. Klo 18 alkavassa lähetyksessä käydään puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen ja puolustusministeri, kansanedustaja Antti Kaikkosen kanssa vaalituloksen kimppuun.
14.6.2021 / K-Studio
Keskustan kuntavaalivalvojaisia järjestetään ympäri Suomen eri kunnissa. Puolue ei järjestä varsinaisia vaalivalvojaisia vaan etkot, joissa vieraillaan keskustalaisissa vaalivalvojaisissa ympäri Suomen ja kuullaan puheenjohtaja Annika Saarikon haastattelu. Lähetyksen juontaa Keskustan viestintäpäällikkö, toimittaja Laura Ruohola. Musiikista vastaa Eetu Viinikka. Tervetuloa seuraamaan suoraa lähetystä!
13.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKulttuurin merkitys kasvaa vaikeina aikoina