Kulttuurin merkitys kasvaa vaikeina aikoina

Keskusta Uutiset

Keskustan kulttuuripoliittisessa linjauksessa todetaan, että kulttuurilla voidaan edistää suomalaisten hyvinvointia huomattavan paljon. Linjaus on valmisteltu kansanedustaja Tuomo Puumalan vetämän Keskustan liikunta-, kulttuuri- ja nuorisoverkoston johdolla.

– Taiteen ja kulttuurin merkitys ei vähene taloudellisesti vaikeina aikoina, vaan se kasvaa. Kulttuurin on läpäistävä kaikki politiikan alat. Se vaikuttaa parhaimmillaan elinkeinoelämämme menestymiseen, työhyvinvointiin ja arjessa jaksamiseen, osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemiseen sekä suomalaisen identiteetin rakentumiseen, kertoo Puumala.

Tiukkoina aikoina kulttuurin ja taiteen rahoitusta on vaikea lisätä, minkä vuoksi olemassa olevat resurssit on käytettävä nykyistä tehokkaammin ja vaikuttavammin. Ohjelmasta voidaan nostaa kaksi keskeistä esitystä.

Ensinnäkin ns. prosenttiperiaate on mahdollisuuksien mukaan ulotettava koskemaan sellaisia julkisia palveluita, joissa taiteen ja kulttuurin terveyttä edistävillä vaikutuksilla on tutkitusti päästy hyviin tuloksiin. Tällaisesta toiminnasta hyvänä esimerkkinä toimii ikääntyneiden ja laitoshoidossa olevien parissa tehtävä taidetyö.

– Toiseksi vakiintuneita taideorganisaatioita ja vapaata kenttää on kannustettava yhteistyöhön. Näin uudistamme kulttuuria sekä saamme käytettyä voimavaroja koko taiteen kenttä paremmin huomioivalla tavalla, Puumala toteaa.

Kulttuurilla ja liikunnalla on myös huimat taloudelliset mahdollisuudet. Alenevien sosiaali- ja terveydenhuoltokustannusten lisäksi hyvinvointialat voivat tuoda maahamme talouskasvua ja tuhansia uusia työpaikkoja.

– Luoville aloille on mahdollista luoda yli 5000 uutta työpaikkaa seuraavan kymmenen vuoden aikana. Taiteilijoiden ja luovan alan yritysten toimintaedellytyksiä on parannettava. Tämä vaatii esimerkiksi sosiaaliturvan kehittämistä. Työtuloa ja sosiaaliturvaa on voitava yhdistää nykyistä joustavammin Puumala linjaa.

Eurovaaliehdokas Kati Häkkinen: EU:ssa päätetään sinullekin tärkeistä asioista
Vuoden 2019 EU-vaalien äänestysprosentti oli valtakunnallisesti 40,8 %, Kaakkois-Suomessa 36.5 % ja Mikkelissä 39,3 %.
13.4.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Miksi hallitus toimillaan vain romuttaa luottamusta?
Keskusta ihmettelee, miksi hallituksen ja hallituspuolueiden riveistä rakentamisen ja parantamisen sijaan revitään ja rapautetaan. Hallitus uhkaa toimillaan romuttaa Suomen toimivan eläkejärjestelmän, joka turvaisi myös tulevien sukupolvien aseman. Samoin hallitus on tekemässä sairaalaverkolle. Oraalle saatu sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän kehittäminen näyttää hallituksen käsissä vaihtuvan järjestelmän hävittämiseen. Sama meno jatkuu myös toisen hallituspuolueen puheissa, joissa pilkataan ja nälvitään ratkaisujen hakemisen sijaan.
12.4.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
EtusivuAjankohtaistaUutisetKulttuurin merkitys kasvaa vaikeina aikoina