Kulttuurin merkitys kasvaa vaikeina aikoina

Keskusta Uutiset

Keskustan kulttuuripoliittisessa linjauksessa todetaan, että kulttuurilla voidaan edistää suomalaisten hyvinvointia huomattavan paljon. Linjaus on valmisteltu kansanedustaja Tuomo Puumalan vetämän Keskustan liikunta-, kulttuuri- ja nuorisoverkoston johdolla.

– Taiteen ja kulttuurin merkitys ei vähene taloudellisesti vaikeina aikoina, vaan se kasvaa. Kulttuurin on läpäistävä kaikki politiikan alat. Se vaikuttaa parhaimmillaan elinkeinoelämämme menestymiseen, työhyvinvointiin ja arjessa jaksamiseen, osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemiseen sekä suomalaisen identiteetin rakentumiseen, kertoo Puumala.

Tiukkoina aikoina kulttuurin ja taiteen rahoitusta on vaikea lisätä, minkä vuoksi olemassa olevat resurssit on käytettävä nykyistä tehokkaammin ja vaikuttavammin. Ohjelmasta voidaan nostaa kaksi keskeistä esitystä.

Ensinnäkin ns. prosenttiperiaate on mahdollisuuksien mukaan ulotettava koskemaan sellaisia julkisia palveluita, joissa taiteen ja kulttuurin terveyttä edistävillä vaikutuksilla on tutkitusti päästy hyviin tuloksiin. Tällaisesta toiminnasta hyvänä esimerkkinä toimii ikääntyneiden ja laitoshoidossa olevien parissa tehtävä taidetyö.

– Toiseksi vakiintuneita taideorganisaatioita ja vapaata kenttää on kannustettava yhteistyöhön. Näin uudistamme kulttuuria sekä saamme käytettyä voimavaroja koko taiteen kenttä paremmin huomioivalla tavalla, Puumala toteaa.

Kulttuurilla ja liikunnalla on myös huimat taloudelliset mahdollisuudet. Alenevien sosiaali- ja terveydenhuoltokustannusten lisäksi hyvinvointialat voivat tuoda maahamme talouskasvua ja tuhansia uusia työpaikkoja.

– Luoville aloille on mahdollista luoda yli 5000 uutta työpaikkaa seuraavan kymmenen vuoden aikana. Taiteilijoiden ja luovan alan yritysten toimintaedellytyksiä on parannettava. Tämä vaatii esimerkiksi sosiaaliturvan kehittämistä. Työtuloa ja sosiaaliturvaa on voitava yhdistää nykyistä joustavammin Puumala linjaa.

Suomen Keskusta hakee viestintäpäällikköä
Onko itsenäinen ja vastuullinen viestinnän johtotehtävä sinun unelmasi? Motivoidutko vaihtuvista työpäivistä etkä säikähdä paineita? Haluatko tulla mukaan kehittämään politiikkaa aiempaa myönteisempään ja tulevaisuususkoisempaan suuntaan? Hae Suomen Keskustan viestintäpäällikön tehtävään!
28.6.2022 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous 23. – 24.8. Porissa ja Satakunnassa
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous pidetään tiistaista keskiviikkoon 23. – 24.8.2022 Porissa. Kesäkokouksen yhteydessä on kansanedustajien tutustumiskäyntejä ja yleisötapahtumia Satakunnassa.
20.6.2022 / Tapahtumat
Keskustan varapuheenjohtaja Pakarinen: Kokoomuksen uudelleenharkinta erityistalousalueista paikallaan
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen on tyytyväinen Helsingin kokoomuslaisen varapormestari Daniel Sazonovin ulostuloon erityistalousalueiden puolesta. Sazonov totesi viikonloppuna Helsingin Sanomissa, että myös Helsinki voisi hyötyä Keskustan esittämästä mahdollisuudesta perustaa erityistalousalueita.
19.6.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKulttuurin merkitys kasvaa vaikeina aikoina