Kulmuni: Maakunnat rakentuvat vahvojen seutujen varaan

– Seutukaupungeista on lähtenyt viime vuosina paljon valtion työpaikkoja. Alueellistamisen tarkoituksena on turvata valtion tehtävät ja edistää maan tasapainoista kehittämistä. Jatkossa on vietävä käytäntöön raportin suositus siitä, että alueellistamista arvioidaan aluekehityksen kokonaisuuden näkökulmasta ja että erityisesti maakuntien kakkos- ja kolmoskaupunkien kehitykseen panostetaan, Kulmuni sanoo.

Valtion työpaikkojen vähenemisen kohdistuminen eri alueille ja kuntiin selviää alueellistamisen koordinaatioryhmän kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläiselle tänään luovuttamasta raportista. Vuosille 2016-2019 suunnittelut toimipisteiden lakkauttamiset kohdistuvat tasaisemmin kuntakenttään. Tästä huolimatta joiltain paikkakunnilta on lähdössä kaksikin toimipistettä.

– Toimipisteiden lakkauttamisen seuraus on aina myös siihen välillisesti liittyvien palvelujen väheneminen. Raportissa sivuttu palveluiden sähköistyminen ja julkishallinnon viranomaisten yhteistyö yhdessä maakuntien aluekehittämisen kanssa auttavat pitämään palvelut saatavilla maakuntakeskusten ulkopuolellakin. Vahvat seudut ovat hyvinvoivan maakunnan edellytys, Kulmuni sanoo.

Keskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan
Viidentoista vuoden valmistelun jälkeen ollaan vihdoin saamassa aikaan uudistus, jota todella tarvitaan. Tämä päivä (15.6.2021) jää aikakirjoihin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.
15.6.2021 / Uutiset
Maanantai-iltana palataan vielä vaaleihin ja sen tunnelmiin. Klo 18 alkavassa lähetyksessä käydään puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen ja puolustusministeri, kansanedustaja Antti Kaikkosen kanssa vaalituloksen kimppuun.
14.6.2021 / K-Studio
Keskustan kuntavaalivalvojaisia järjestetään ympäri Suomen eri kunnissa. Puolue ei järjestä varsinaisia vaalivalvojaisia vaan etkot, joissa vieraillaan keskustalaisissa vaalivalvojaisissa ympäri Suomen ja kuullaan puheenjohtaja Annika Saarikon haastattelu. Lähetyksen juontaa Keskustan viestintäpäällikkö, toimittaja Laura Ruohola. Musiikista vastaa Eetu Viinikka. Tervetuloa seuraamaan suoraa lähetystä!
13.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKulmuni: Maakunnat rakentuvat vahvojen seutujen varaan