Kulmuni: Maakunnat rakentuvat vahvojen seutujen varaan

– Seutukaupungeista on lähtenyt viime vuosina paljon valtion työpaikkoja. Alueellistamisen tarkoituksena on turvata valtion tehtävät ja edistää maan tasapainoista kehittämistä. Jatkossa on vietävä käytäntöön raportin suositus siitä, että alueellistamista arvioidaan aluekehityksen kokonaisuuden näkökulmasta ja että erityisesti maakuntien kakkos- ja kolmoskaupunkien kehitykseen panostetaan, Kulmuni sanoo.

Valtion työpaikkojen vähenemisen kohdistuminen eri alueille ja kuntiin selviää alueellistamisen koordinaatioryhmän kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläiselle tänään luovuttamasta raportista. Vuosille 2016-2019 suunnittelut toimipisteiden lakkauttamiset kohdistuvat tasaisemmin kuntakenttään. Tästä huolimatta joiltain paikkakunnilta on lähdössä kaksikin toimipistettä.

– Toimipisteiden lakkauttamisen seuraus on aina myös siihen välillisesti liittyvien palvelujen väheneminen. Raportissa sivuttu palveluiden sähköistyminen ja julkishallinnon viranomaisten yhteistyö yhdessä maakuntien aluekehittämisen kanssa auttavat pitämään palvelut saatavilla maakuntakeskusten ulkopuolellakin. Vahvat seudut ovat hyvinvoivan maakunnan edellytys, Kulmuni sanoo.

Markus Lohi: Orpon julkistettava kokoomuksen salainen sote-”korjaussarja”
Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Markus Lohi vaatii Kokoomusta paljastamaan vihdoin linjansa sosiaali- ja terveyspalvelujen myllertämiseksi.
15.1.2022 / Uutiset
K-studion aiheena sote-järjestöjen merkitys. Kuinka huolehdimme kaikkein heikoimmista? Vieraina Keskustan kansanedustaja Eeva Kalli sekä Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistyksen toiminnanjohtaja, maakuntien verkostojärjestöjen neuvottelukunnan sihteeri Elina Pajula.
13.1.2022 / K-Studio
K-studion aiheena sosiaali- ja terveyspalveluiden henkilöstön riittävyys. Vieraina Keskustan kansanedustajat ja sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila.
5.1.2022 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKulmuni: Maakunnat rakentuvat vahvojen seutujen varaan