Kulmuni: Maakunnat rakentuvat vahvojen seutujen varaan

– Seutukaupungeista on lähtenyt viime vuosina paljon valtion työpaikkoja. Alueellistamisen tarkoituksena on turvata valtion tehtävät ja edistää maan tasapainoista kehittämistä. Jatkossa on vietävä käytäntöön raportin suositus siitä, että alueellistamista arvioidaan aluekehityksen kokonaisuuden näkökulmasta ja että erityisesti maakuntien kakkos- ja kolmoskaupunkien kehitykseen panostetaan, Kulmuni sanoo.

Valtion työpaikkojen vähenemisen kohdistuminen eri alueille ja kuntiin selviää alueellistamisen koordinaatioryhmän kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläiselle tänään luovuttamasta raportista. Vuosille 2016-2019 suunnittelut toimipisteiden lakkauttamiset kohdistuvat tasaisemmin kuntakenttään. Tästä huolimatta joiltain paikkakunnilta on lähdössä kaksikin toimipistettä.

– Toimipisteiden lakkauttamisen seuraus on aina myös siihen välillisesti liittyvien palvelujen väheneminen. Raportissa sivuttu palveluiden sähköistyminen ja julkishallinnon viranomaisten yhteistyö yhdessä maakuntien aluekehittämisen kanssa auttavat pitämään palvelut saatavilla maakuntakeskusten ulkopuolellakin. Vahvat seudut ovat hyvinvoivan maakunnan edellytys, Kulmuni sanoo.

Täällä olisi tolkkua tarjolla
Tule seuramaan torstaina 21.1 Keskustan eduskuntaryhmän kokousta ja illalla politiikan toimintatavat-keskustelua.
18.1.2021 / Uutiset
Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKulmuni: Maakunnat rakentuvat vahvojen seutujen varaan