Kulmuni: Maakunnat rakentuvat vahvojen seutujen varaan

– Seutukaupungeista on lähtenyt viime vuosina paljon valtion työpaikkoja. Alueellistamisen tarkoituksena on turvata valtion tehtävät ja edistää maan tasapainoista kehittämistä. Jatkossa on vietävä käytäntöön raportin suositus siitä, että alueellistamista arvioidaan aluekehityksen kokonaisuuden näkökulmasta ja että erityisesti maakuntien kakkos- ja kolmoskaupunkien kehitykseen panostetaan, Kulmuni sanoo.

Valtion työpaikkojen vähenemisen kohdistuminen eri alueille ja kuntiin selviää alueellistamisen koordinaatioryhmän kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläiselle tänään luovuttamasta raportista. Vuosille 2016-2019 suunnittelut toimipisteiden lakkauttamiset kohdistuvat tasaisemmin kuntakenttään. Tästä huolimatta joiltain paikkakunnilta on lähdössä kaksikin toimipistettä.

– Toimipisteiden lakkauttamisen seuraus on aina myös siihen välillisesti liittyvien palvelujen väheneminen. Raportissa sivuttu palveluiden sähköistyminen ja julkishallinnon viranomaisten yhteistyö yhdessä maakuntien aluekehittämisen kanssa auttavat pitämään palvelut saatavilla maakuntakeskusten ulkopuolellakin. Vahvat seudut ovat hyvinvoivan maakunnan edellytys, Kulmuni sanoo.

Keskustan Honkonen: Tavallisiin autoihin ei veronkiristyksiä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu ajatuksen vuosittaisen ajoneuvoveron jyrkästä kiristämisestä. Ajatusta väläytti harkittavaksi liikenneministeriön työryhmä. Honkosen mukaan tavallisten ihmisten tavallisia autoja ei saa kurittaa verotuksella nykyistä enempää ja päätöksissä pitää huomioida ihmisten arkitodellisuus.
19.10.2020 / Uutiset
Ministeri Marjatta Väänänen 1923-2020
Pitkäaikainen ja merkittävä keskustavaikuttaja, ministeri Marjatta Väänänen on poissa. Väänäsen muisto puolueessa elää ikuisesti. Koko keskustayhteisö ottaa lämpimästi osaa lähiomaisten suruun.
19.10.2020 / Uutiset
Honkonen: Alustataloutta ei pidä kuristaa kehtoonsa
Keskustan varapuheenjohtaja ja kansanedustaja Petri Honkonen on huolissaan yhdeksänjäsenisen työneuvoston lausunnosta, jonka mukaan ruokalähetit tulisi lukea yrittäjäaseman sijaan työsuhteessa oleviksi.
17.10.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKulmuni: Maakunnat rakentuvat vahvojen seutujen varaan