Kulmuni: Maakunnat rakentuvat vahvojen seutujen varaan

– Seutukaupungeista on lähtenyt viime vuosina paljon valtion työpaikkoja. Alueellistamisen tarkoituksena on turvata valtion tehtävät ja edistää maan tasapainoista kehittämistä. Jatkossa on vietävä käytäntöön raportin suositus siitä, että alueellistamista arvioidaan aluekehityksen kokonaisuuden näkökulmasta ja että erityisesti maakuntien kakkos- ja kolmoskaupunkien kehitykseen panostetaan, Kulmuni sanoo.

Valtion työpaikkojen vähenemisen kohdistuminen eri alueille ja kuntiin selviää alueellistamisen koordinaatioryhmän kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläiselle tänään luovuttamasta raportista. Vuosille 2016-2019 suunnittelut toimipisteiden lakkauttamiset kohdistuvat tasaisemmin kuntakenttään. Tästä huolimatta joiltain paikkakunnilta on lähdössä kaksikin toimipistettä.

– Toimipisteiden lakkauttamisen seuraus on aina myös siihen välillisesti liittyvien palvelujen väheneminen. Raportissa sivuttu palveluiden sähköistyminen ja julkishallinnon viranomaisten yhteistyö yhdessä maakuntien aluekehittämisen kanssa auttavat pitämään palvelut saatavilla maakuntakeskusten ulkopuolellakin. Vahvat seudut ovat hyvinvoivan maakunnan edellytys, Kulmuni sanoo.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKulmuni: Maakunnat rakentuvat vahvojen seutujen varaan