Kurvinen: Sipilän hallitus on kuntatyöntekijän paras ystävä

– Kuntien työntekijät ovat eläneet epävarmuudessa ja murroksessa koko 2000-luvun. Kriisikuntien syntyminen on luonut varjoja muun muassa opettajien ja teknisen toimen ammattilaisten perheisiin. Sipilän hallituksen ennustettava kuntalinja rauhoittaa ja selkeyttää kuntien huolenpidon ammattilaisten arkea, linjaa Keskustan vpj. Kurvinen.

Taustalla ovat Kurvisen mukaan erityisesti Sipilän hallituksen toimet kuntatalouden vahvistamiseksi, kuntien velvoitetaakan keventämiseksi ja työllisyyden parantamiseksi.

– Vuosia jatkunut kuntien rahoituksen leikkaamiskierre on vihdoin oikaistu. Sinipunan valtakaudella valtion toimet heikensivät kuntien rahoitusasemaa neljä vuotta peräkkäin. Sipilän hallitus käänsi suunnan kohti parempaa ja teki lopun kuntien jatkuvasta jobinpostista, toteaa Kurvinen.

Kurvinen muistuttaa etenkin SDP:tä ja Vihreitä siitä, että nykyoppositio kantaa suuren vastuun valtakautensa ennätysmäisistä kuntien peruspalvelujen leikkauksista, yt-kierteestä ja laajoista henkilöstövähennyksistä.

Peruspalvelujen pyörittämiseen tarkoitettuja valtionosuuksia leikattiin ennen Keskustan valtaannousua miljardin vuosivauhtia, ja samaan aikaan kuntien tehtävä- ja velvoitetaakka kasvoi entisestään. Myös sote-uudistuksen saaminen vihdoin järjestykseen rauhoittaa kunta-alan ammattilaisten näkymiä.

– Kataisen ja Stubbin hallitusten neuvottoman politiikan tuloksena peruspalvelut näivettyivät ja peruskoulut kurjistuivat. Tarvittiin Sipilän hallitus tekemään loppu vastuunpakoilusta ja kuntien kurittamisesta.

– Keskustan kotikunta-maakunta malli luo selvän polun kuntien työntekijöiden uran tulevaisuudelle. Sinipunaisten pakkoliitosten ja kyykyttämisen aika on ohi, muistuttaa Kurvinen.

Keskustan varapj. Petri Honkonen: Kyse on nyt Suomen selviytymisestä - ymmärretäänkö asioiden vakavuus?
Työllisyys ylös, velka hallintaan ja alas, kaikki (jokainen suomalainen ja koko maa) mukana pitäen. Siinä se on: perus- ja pääasioiden programmi Suomelle, sanoo Petri Honkonen.
20.2.2021 / Uutiset
Keskustan Pakarinen: Kuntien osaajapulaan on vastattava
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen jakaa huolen kuntien osaavan työvoiman saatavuudesta. Kevan työvoimaennusteen viesti on selkeä. Ihmisten arjen kannalta keskeisten palveluiden saatavuus eri puolilla Suomea on uhattuna, jos mitään ei tehdä.
19.2.2021 / Uutiset
Keskustan Eeva Kalli: Perheiden toiveet ja Keskustan tavoitteet toteutuvat perhevapaauudistuksessa
Yksi Keskustan kymmenestä kynnyskysymyksestä hallitukseen osallistumiselle oli nykyjärjestelmään nähden aidosti perhe-etuuksia parantavan perhepaketin toteuttaminen. - Keskusta vaati hallitusneuvotteluissa, että kotihoidon tuki säilytetään nykymuotoisena ja että äitien käytettävissä olevia ansiosidonnaisia perhevapaita ei vähennetä. Nämä tavoitteet kirjattiin myös hallitusohjelmaan. Perhevapaauudistuksen tavoitteena onkin hoivan tasa-arvon ja isien hoivavastuun kasvattaminen isille kohdennettuja etuuksia parantamalla, ei äitien vapaita leikkaamalla tai kotihoidon tukioikeutta heikentämällä.
16.2.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKurvinen: Sipilän hallitus on kuntatyöntekijän paras ystävä