Kurvinen: Sipilän hallitus on kuntatyöntekijän paras ystävä

– Kuntien työntekijät ovat eläneet epävarmuudessa ja murroksessa koko 2000-luvun. Kriisikuntien syntyminen on luonut varjoja muun muassa opettajien ja teknisen toimen ammattilaisten perheisiin. Sipilän hallituksen ennustettava kuntalinja rauhoittaa ja selkeyttää kuntien huolenpidon ammattilaisten arkea, linjaa Keskustan vpj. Kurvinen.

Taustalla ovat Kurvisen mukaan erityisesti Sipilän hallituksen toimet kuntatalouden vahvistamiseksi, kuntien velvoitetaakan keventämiseksi ja työllisyyden parantamiseksi.

– Vuosia jatkunut kuntien rahoituksen leikkaamiskierre on vihdoin oikaistu. Sinipunan valtakaudella valtion toimet heikensivät kuntien rahoitusasemaa neljä vuotta peräkkäin. Sipilän hallitus käänsi suunnan kohti parempaa ja teki lopun kuntien jatkuvasta jobinpostista, toteaa Kurvinen.

Kurvinen muistuttaa etenkin SDP:tä ja Vihreitä siitä, että nykyoppositio kantaa suuren vastuun valtakautensa ennätysmäisistä kuntien peruspalvelujen leikkauksista, yt-kierteestä ja laajoista henkilöstövähennyksistä.

Peruspalvelujen pyörittämiseen tarkoitettuja valtionosuuksia leikattiin ennen Keskustan valtaannousua miljardin vuosivauhtia, ja samaan aikaan kuntien tehtävä- ja velvoitetaakka kasvoi entisestään. Myös sote-uudistuksen saaminen vihdoin järjestykseen rauhoittaa kunta-alan ammattilaisten näkymiä.

– Kataisen ja Stubbin hallitusten neuvottoman politiikan tuloksena peruspalvelut näivettyivät ja peruskoulut kurjistuivat. Tarvittiin Sipilän hallitus tekemään loppu vastuunpakoilusta ja kuntien kurittamisesta.

– Keskustan kotikunta-maakunta malli luo selvän polun kuntien työntekijöiden uran tulevaisuudelle. Sinipunaisten pakkoliitosten ja kyykyttämisen aika on ohi, muistuttaa Kurvinen.

Keskustan Katainen neuvottelemaan Suomelle tärkeästä merenkulun polttoaineiden EU-laista
Europarlamentaarikko Elsi Katainen on valittu ryhmänsä liikennevaliokunnan neuvottelijaksi merenkulun uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käyttöä säätävään FuelEU Maritime -asetukseen, joka on osa EU:n energia- ja ilmastopakettia. Kataisen mukaan asetus on viennistä ja merikuljetuksista riippuvaiselle Suomelle ratkaisevan tärkeä: tavoitteenani neuvotteluissa on varmistaa selkeä lainsäädäntö, joka huomioi mm. talvimerenkulun Suomelle aiheuttamat poikkeusolosuhteet, Elsi Katainen linjaa.
27.10.2021 / Uutiset
Elinkeinoministeri Mika Lintilä: Luvitusta sujuvoittamalla vihreät investoinnit liikkeelle, ei kehystä venyttämällä
Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa, että Suomen investointiympäristöstä tehdään Euroopan paras. Luvituksen sujuvoittaminen on ilmainen tapa saada yksityisiä investointeja ja työpaikkoja aikaiseksi tukemaan vihreää siirtymää ja uusteollistamista.
23.10.2021 / Uutiset
Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään jo etukäteen tapahtuman keskustelussa tai suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä tulevat aluevaalit ja ajankohtaiset poliittiset aiheet. Vähän kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
21.10.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKurvinen: Sipilän hallitus on kuntatyöntekijän paras ystävä