Kurvinen: Sipilän hallitus on kuntatyöntekijän paras ystävä

– Kuntien työntekijät ovat eläneet epävarmuudessa ja murroksessa koko 2000-luvun. Kriisikuntien syntyminen on luonut varjoja muun muassa opettajien ja teknisen toimen ammattilaisten perheisiin. Sipilän hallituksen ennustettava kuntalinja rauhoittaa ja selkeyttää kuntien huolenpidon ammattilaisten arkea, linjaa Keskustan vpj. Kurvinen.

Taustalla ovat Kurvisen mukaan erityisesti Sipilän hallituksen toimet kuntatalouden vahvistamiseksi, kuntien velvoitetaakan keventämiseksi ja työllisyyden parantamiseksi.

– Vuosia jatkunut kuntien rahoituksen leikkaamiskierre on vihdoin oikaistu. Sinipunan valtakaudella valtion toimet heikensivät kuntien rahoitusasemaa neljä vuotta peräkkäin. Sipilän hallitus käänsi suunnan kohti parempaa ja teki lopun kuntien jatkuvasta jobinpostista, toteaa Kurvinen.

Kurvinen muistuttaa etenkin SDP:tä ja Vihreitä siitä, että nykyoppositio kantaa suuren vastuun valtakautensa ennätysmäisistä kuntien peruspalvelujen leikkauksista, yt-kierteestä ja laajoista henkilöstövähennyksistä.

Peruspalvelujen pyörittämiseen tarkoitettuja valtionosuuksia leikattiin ennen Keskustan valtaannousua miljardin vuosivauhtia, ja samaan aikaan kuntien tehtävä- ja velvoitetaakka kasvoi entisestään. Myös sote-uudistuksen saaminen vihdoin järjestykseen rauhoittaa kunta-alan ammattilaisten näkymiä.

– Kataisen ja Stubbin hallitusten neuvottoman politiikan tuloksena peruspalvelut näivettyivät ja peruskoulut kurjistuivat. Tarvittiin Sipilän hallitus tekemään loppu vastuunpakoilusta ja kuntien kurittamisesta.

– Keskustan kotikunta-maakunta malli luo selvän polun kuntien työntekijöiden uran tulevaisuudelle. Sinipunaisten pakkoliitosten ja kyykyttämisen aika on ohi, muistuttaa Kurvinen.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKurvinen: Sipilän hallitus on kuntatyöntekijän paras ystävä