Kurvinen: Sipilän hallitus on kuntatyöntekijän paras ystävä

– Kuntien työntekijät ovat eläneet epävarmuudessa ja murroksessa koko 2000-luvun. Kriisikuntien syntyminen on luonut varjoja muun muassa opettajien ja teknisen toimen ammattilaisten perheisiin. Sipilän hallituksen ennustettava kuntalinja rauhoittaa ja selkeyttää kuntien huolenpidon ammattilaisten arkea, linjaa Keskustan vpj. Kurvinen.

Taustalla ovat Kurvisen mukaan erityisesti Sipilän hallituksen toimet kuntatalouden vahvistamiseksi, kuntien velvoitetaakan keventämiseksi ja työllisyyden parantamiseksi.

– Vuosia jatkunut kuntien rahoituksen leikkaamiskierre on vihdoin oikaistu. Sinipunan valtakaudella valtion toimet heikensivät kuntien rahoitusasemaa neljä vuotta peräkkäin. Sipilän hallitus käänsi suunnan kohti parempaa ja teki lopun kuntien jatkuvasta jobinpostista, toteaa Kurvinen.

Kurvinen muistuttaa etenkin SDP:tä ja Vihreitä siitä, että nykyoppositio kantaa suuren vastuun valtakautensa ennätysmäisistä kuntien peruspalvelujen leikkauksista, yt-kierteestä ja laajoista henkilöstövähennyksistä.

Peruspalvelujen pyörittämiseen tarkoitettuja valtionosuuksia leikattiin ennen Keskustan valtaannousua miljardin vuosivauhtia, ja samaan aikaan kuntien tehtävä- ja velvoitetaakka kasvoi entisestään. Myös sote-uudistuksen saaminen vihdoin järjestykseen rauhoittaa kunta-alan ammattilaisten näkymiä.

– Kataisen ja Stubbin hallitusten neuvottoman politiikan tuloksena peruspalvelut näivettyivät ja peruskoulut kurjistuivat. Tarvittiin Sipilän hallitus tekemään loppu vastuunpakoilusta ja kuntien kurittamisesta.

– Keskustan kotikunta-maakunta malli luo selvän polun kuntien työntekijöiden uran tulevaisuudelle. Sinipunaisten pakkoliitosten ja kyykyttämisen aika on ohi, muistuttaa Kurvinen.

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKurvinen: Sipilän hallitus on kuntatyöntekijän paras ystävä