Kurvinen ja Kärnä: Vapaaehtoinen alueellistaminen koko valtiohallintoon!

Mies sohvalla olohuoneessaan, etätöitä tekemässä.

-Puolustushallinnon päätös lisätä työntekijöiden etätyömahdollisuuksia on päänavaus valtion toimintojen uudenlaiselle alueellistamiselle, Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ja puolueen kunta- ja aluetyöryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Mikko Kärnä katsovat.

Kurvisen ja Kärnän mukaan vapaaehtoista alueellistamisen tulee nyt jatkaa ja laajentaa koko valtionhallintoon.

-Tavoitteena tulee olla, että tulevaisuudessa jokainen valtion asiantuntijatehtävissä nyt työskentelevä saa valita itse oman sijoittumispaikkansa ja kaikki uudet tehtävät täytetään paikkariippumattomasti. Tämä todennäköisesti kääntäisi Suomen sisäisen muuttoliikkeen suuntaa merkittävästi, jopa pysyvästi. Ei ihme, että keskittämispolitiikan ajajat tätä vastustavat.

Nykyään kolmannes valtionhallinnon työpaikoista on Helsingissä. Valtion budjetissa olevista 73000 palvelussuhteesta 24000 on Helsingissä. Espoossa ja Vantaalla näitä työpaikkoja on 4000.

-Helsingissä asuu 12 prosenttia suomalaisista, mutta siellä on 33 prosenttia valtion työpaikoista. Vapaaehtoisen alueellistamisen kautta tilannetta voidaan tasata. Valtion pitää nykyistä vahvemmin olla läsnä koko Suomessa.

-Jos kaikki asiantuntijatehtävät ovat tulevaisuudessa paikkariippumattomia, tuhansilla perheillä on aito mahdollisuus muuttaa väljemmille vesille pienempien elinkustannusten sekä rauhan ja turvallisuuden perässä. Politiikalla pitää vastata ihmisten toiveisiin.

-Kokonaisten virastojen tai laitosten alueellistaminen ei ole enää oikein nykypäivää. Vapaaehtoinen alueellistaminen sen sijaan on.

Keskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan
Viidentoista vuoden valmistelun jälkeen ollaan vihdoin saamassa aikaan uudistus, jota todella tarvitaan. Tämä päivä (15.6.2021) jää aikakirjoihin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.
15.6.2021 / Uutiset
Maanantai-iltana palataan vielä vaaleihin ja sen tunnelmiin. Klo 18 alkavassa lähetyksessä käydään puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen ja puolustusministeri, kansanedustaja Antti Kaikkosen kanssa vaalituloksen kimppuun.
14.6.2021 / K-Studio
Keskustan kuntavaalivalvojaisia järjestetään ympäri Suomen eri kunnissa. Puolue ei järjestä varsinaisia vaalivalvojaisia vaan etkot, joissa vieraillaan keskustalaisissa vaalivalvojaisissa ympäri Suomen ja kuullaan puheenjohtaja Annika Saarikon haastattelu. Lähetyksen juontaa Keskustan viestintäpäällikkö, toimittaja Laura Ruohola. Musiikista vastaa Eetu Viinikka. Tervetuloa seuraamaan suoraa lähetystä!
13.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKurvinen ja Kärnä: Vapaaehtoinen alueellistaminen koko valtiohallintoon!