Kurvinen ja Kärnä: Vapaaehtoinen alueellistaminen koko valtiohallintoon!

Mies sohvalla olohuoneessaan, etätöitä tekemässä.

-Puolustushallinnon päätös lisätä työntekijöiden etätyömahdollisuuksia on päänavaus valtion toimintojen uudenlaiselle alueellistamiselle, Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ja puolueen kunta- ja aluetyöryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Mikko Kärnä katsovat.

Kurvisen ja Kärnän mukaan vapaaehtoista alueellistamisen tulee nyt jatkaa ja laajentaa koko valtionhallintoon.

-Tavoitteena tulee olla, että tulevaisuudessa jokainen valtion asiantuntijatehtävissä nyt työskentelevä saa valita itse oman sijoittumispaikkansa ja kaikki uudet tehtävät täytetään paikkariippumattomasti. Tämä todennäköisesti kääntäisi Suomen sisäisen muuttoliikkeen suuntaa merkittävästi, jopa pysyvästi. Ei ihme, että keskittämispolitiikan ajajat tätä vastustavat.

Nykyään kolmannes valtionhallinnon työpaikoista on Helsingissä. Valtion budjetissa olevista 73000 palvelussuhteesta 24000 on Helsingissä. Espoossa ja Vantaalla näitä työpaikkoja on 4000.

-Helsingissä asuu 12 prosenttia suomalaisista, mutta siellä on 33 prosenttia valtion työpaikoista. Vapaaehtoisen alueellistamisen kautta tilannetta voidaan tasata. Valtion pitää nykyistä vahvemmin olla läsnä koko Suomessa.

-Jos kaikki asiantuntijatehtävät ovat tulevaisuudessa paikkariippumattomia, tuhansilla perheillä on aito mahdollisuus muuttaa väljemmille vesille pienempien elinkustannusten sekä rauhan ja turvallisuuden perässä. Politiikalla pitää vastata ihmisten toiveisiin.

-Kokonaisten virastojen tai laitosten alueellistaminen ei ole enää oikein nykypäivää. Vapaaehtoinen alueellistaminen sen sijaan on.

Suomen Keskusta julkaisee oman vaaliohjelmansa historian ensimmäisiin aluevaaleihin, jotka käydään 23. tammikuuta 2022. Tilaisuudessa ohjelman esittelevät Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko ja varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen.
27.9.2021 / K-Studio
Tehdään aluevaalit kaikille tutuiksi kyselemällä ja vastaamalla. Mitä tarkoittaa esim. Sote-palvelupiste? Onhan Keskusta linjannut, että jatkossa jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi Sote-palvelupiste. Lähetyksessä vieraana ovat valtiosihteeri, Sote-asiantuntija Maria Kaisa Aula ja kutsuttuna asiantuntijana Väestöliiton toimitusjohtaja, Sosten hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta. Ohjelman juontaa Keskustan poliittinen asiantuntija Helena Pakarinen.
23.9.2021 / K-Studio
Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKurvinen ja Kärnä: Vapaaehtoinen alueellistaminen koko valtiohallintoon!