Kurvinen ja Kärnä: Vapaaehtoinen alueellistaminen koko valtiohallintoon!

Mies sohvalla olohuoneessaan, etätöitä tekemässä.

-Puolustushallinnon päätös lisätä työntekijöiden etätyömahdollisuuksia on päänavaus valtion toimintojen uudenlaiselle alueellistamiselle, Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ja puolueen kunta- ja aluetyöryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Mikko Kärnä katsovat.

Kurvisen ja Kärnän mukaan vapaaehtoista alueellistamisen tulee nyt jatkaa ja laajentaa koko valtionhallintoon.

-Tavoitteena tulee olla, että tulevaisuudessa jokainen valtion asiantuntijatehtävissä nyt työskentelevä saa valita itse oman sijoittumispaikkansa ja kaikki uudet tehtävät täytetään paikkariippumattomasti. Tämä todennäköisesti kääntäisi Suomen sisäisen muuttoliikkeen suuntaa merkittävästi, jopa pysyvästi. Ei ihme, että keskittämispolitiikan ajajat tätä vastustavat.

Nykyään kolmannes valtionhallinnon työpaikoista on Helsingissä. Valtion budjetissa olevista 73000 palvelussuhteesta 24000 on Helsingissä. Espoossa ja Vantaalla näitä työpaikkoja on 4000.

-Helsingissä asuu 12 prosenttia suomalaisista, mutta siellä on 33 prosenttia valtion työpaikoista. Vapaaehtoisen alueellistamisen kautta tilannetta voidaan tasata. Valtion pitää nykyistä vahvemmin olla läsnä koko Suomessa.

-Jos kaikki asiantuntijatehtävät ovat tulevaisuudessa paikkariippumattomia, tuhansilla perheillä on aito mahdollisuus muuttaa väljemmille vesille pienempien elinkustannusten sekä rauhan ja turvallisuuden perässä. Politiikalla pitää vastata ihmisten toiveisiin.

-Kokonaisten virastojen tai laitosten alueellistaminen ei ole enää oikein nykypäivää. Vapaaehtoinen alueellistaminen sen sijaan on.

Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalli: Luontoa pitää suojella – omaisuuden suoja pitää turvata ja kustannukset jakaa oikeudenmukaisesti
Luonnon tilan parantaminen on yhteinen asia, ja siihen tarvitaan jokaista. Ihmisten omaisuuden suojan pitää kuitenkin toteutua kaikissa oloissa. Luonnonsuojelun kustannusten tulee jakaantua oikeudenmukaisesti. Hallituksen esityksessä näin ei ollut ja osa omaisuuden suojaa heikentävistä ja kustannuksia epäoikeudenmukaisesti kohdentavista seurauksista kävi ilmi vasta eduskuntakäsittelyn aikana.
29.11.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan puoluevaltuusto vaatii järkeä ennallistamisasetukseen
EU:n luonnonvarapolitiikkaan tarvitaan järkeä ja kokonaiskestävyyttä. EU:ssa esitetty uusi ennallistamisasetus on suomalaiselle veronmaksajalle äärettömän kallis, huonosti valmisteltu ja epäoikeudenmukainen.
27.11.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKurvinen ja Kärnä: Vapaaehtoinen alueellistaminen koko valtiohallintoon!