Kurvinen ja Kärnä: Vapaaehtoinen alueellistaminen koko valtiohallintoon!

Mies sohvalla olohuoneessaan, etätöitä tekemässä.

-Puolustushallinnon päätös lisätä työntekijöiden etätyömahdollisuuksia on päänavaus valtion toimintojen uudenlaiselle alueellistamiselle, Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ja puolueen kunta- ja aluetyöryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Mikko Kärnä katsovat.

Kurvisen ja Kärnän mukaan vapaaehtoista alueellistamisen tulee nyt jatkaa ja laajentaa koko valtionhallintoon.

-Tavoitteena tulee olla, että tulevaisuudessa jokainen valtion asiantuntijatehtävissä nyt työskentelevä saa valita itse oman sijoittumispaikkansa ja kaikki uudet tehtävät täytetään paikkariippumattomasti. Tämä todennäköisesti kääntäisi Suomen sisäisen muuttoliikkeen suuntaa merkittävästi, jopa pysyvästi. Ei ihme, että keskittämispolitiikan ajajat tätä vastustavat.

Nykyään kolmannes valtionhallinnon työpaikoista on Helsingissä. Valtion budjetissa olevista 73000 palvelussuhteesta 24000 on Helsingissä. Espoossa ja Vantaalla näitä työpaikkoja on 4000.

-Helsingissä asuu 12 prosenttia suomalaisista, mutta siellä on 33 prosenttia valtion työpaikoista. Vapaaehtoisen alueellistamisen kautta tilannetta voidaan tasata. Valtion pitää nykyistä vahvemmin olla läsnä koko Suomessa.

-Jos kaikki asiantuntijatehtävät ovat tulevaisuudessa paikkariippumattomia, tuhansilla perheillä on aito mahdollisuus muuttaa väljemmille vesille pienempien elinkustannusten sekä rauhan ja turvallisuuden perässä. Politiikalla pitää vastata ihmisten toiveisiin.

-Kokonaisten virastojen tai laitosten alueellistaminen ei ole enää oikein nykypäivää. Vapaaehtoinen alueellistaminen sen sijaan on.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKurvinen ja Kärnä: Vapaaehtoinen alueellistaminen koko valtiohallintoon!