Kurvinen ja Kärnä: Vapaaehtoinen alueellistaminen koko valtiohallintoon!

Mies sohvalla olohuoneessaan, etätöitä tekemässä.

-Puolustushallinnon päätös lisätä työntekijöiden etätyömahdollisuuksia on päänavaus valtion toimintojen uudenlaiselle alueellistamiselle, Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ja puolueen kunta- ja aluetyöryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Mikko Kärnä katsovat.

Kurvisen ja Kärnän mukaan vapaaehtoista alueellistamisen tulee nyt jatkaa ja laajentaa koko valtionhallintoon.

-Tavoitteena tulee olla, että tulevaisuudessa jokainen valtion asiantuntijatehtävissä nyt työskentelevä saa valita itse oman sijoittumispaikkansa ja kaikki uudet tehtävät täytetään paikkariippumattomasti. Tämä todennäköisesti kääntäisi Suomen sisäisen muuttoliikkeen suuntaa merkittävästi, jopa pysyvästi. Ei ihme, että keskittämispolitiikan ajajat tätä vastustavat.

Nykyään kolmannes valtionhallinnon työpaikoista on Helsingissä. Valtion budjetissa olevista 73000 palvelussuhteesta 24000 on Helsingissä. Espoossa ja Vantaalla näitä työpaikkoja on 4000.

-Helsingissä asuu 12 prosenttia suomalaisista, mutta siellä on 33 prosenttia valtion työpaikoista. Vapaaehtoisen alueellistamisen kautta tilannetta voidaan tasata. Valtion pitää nykyistä vahvemmin olla läsnä koko Suomessa.

-Jos kaikki asiantuntijatehtävät ovat tulevaisuudessa paikkariippumattomia, tuhansilla perheillä on aito mahdollisuus muuttaa väljemmille vesille pienempien elinkustannusten sekä rauhan ja turvallisuuden perässä. Politiikalla pitää vastata ihmisten toiveisiin.

-Kokonaisten virastojen tai laitosten alueellistaminen ei ole enää oikein nykypäivää. Vapaaehtoinen alueellistaminen sen sijaan on.

Keskustan varapj. Petri Honkonen: Twitterit hetkeksi kiinni?
Navalnyi-sekaannus laittaa kysymään, kannattaisiko meidän johto- ja vastuupaikoilla olevien pistää twitterit ainakin hetkellisesti kiinni ja hakeutua useammin saman pöydän ääreen keskustelemaan? Kansainvälisten ja kotimaisten mullistusten ajassa tämä ei ole aivan vähäpätöinen kysymys. Eikö meidän päättäjien tehtävä kuitenkin ole johtaa Suomea eikä somea?
22.1.2021 / Uutiset
Jos kaipaat tolkkua hulluun maailmaan ja vaihtoehtoa vastakkainasettelulle, tule netin äärelle torstaina 21. tammikuuta. Osana Keskustan eduskuntaryhmän talvikokousta Keskustan Annika Saarikko ja Antti Kurvinen keskustelevat netissä Matti Vanhasen ja Anu Vehviläisen kanssa politiikan käytös- ja toimintatavoista.
21.1.2021 / K-Studio
Tiedotustilaisuudessa ovat läsnä eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ja puolueen puheenjohtaja Annika Saarikko.
21.1.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKurvinen ja Kärnä: Vapaaehtoinen alueellistaminen koko valtiohallintoon!