-Käytän risupaketti-sanaa pystypäin ja tarkoituksella. Päästöjen vähentämisessä tärkeintä on saastuttavien fossiilisten polttoaineiden käytön vähentäminen. Lisäämällä tuntuvasti etenkin kotimaisen uusiutuvan käyttöä niin lämmityksessä kuin liikenteessä, pystytään yhtäältä kirjaimellisesti laittamaan lisää pökköä pesään Suomen päästöjen pienentämisessä ja toisaalta luomaan uusia bio- ja kiertotalouden työpaikkoja koko maahan. Työpaikkoja Suomi nyt tarvitsee.

Kurvisen mukaan paketti voisi käytännössä kahdesta osasta: hallitusohjelmassa jo sovittujen bio- ja kiertotaloushankkeiden varhentamisesta ja kokonaan uusista ratkaisuista.

-Keskustan puheenjohtajan Katri Kulmunin esittämä ilmastorahasto on uusi ratkaisu, joka tulisi ilman muuta sisällyttää tällaiseen kokonaisuuteen. Valtion tulisi sitoutua olemaan osarahoittajana kaikissa niissä investoinneissa, joilla saadaan tehokkaasti vähennettyä päästöjä sekä luotua työpaikkoja uutta tekniikkaa käyttöönottamalla.

Kurvinen tähdentää, että Suomen luonnonvaroja pitää pystyä hyödyntämään kestävällä tavalla myös tulevaisuudessa. Niiden museointi ei ole tästä todellisuudesta.

-Samalla, kun lisäämme kotimaisen uusiutuvan käyttöä, on kaikin tavoin pidettävä huoli luonnon monimuotoisuudesta. Metsäluontoa ei saa peruuttamattomasti köyhdyttää. Siksi vaikutuksia on seurattava tarkasti ennen muuta paikallisesti.

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKurvinen Kurikassa: Suomelle uuden ajan ”risupaketti” – päästöt alas ja työtä koko maahan