Antti Kurvisen mukaan Helsinki-Vantaan ongelmat ovat kestämättömiä

Antti Kurvinen tiedoitustilaisuudessa. Taustalla keskustan uusi logo ja kuvilla täytetty apila.

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen pitää vakavina julkisuudessa olevia ja ihmisiltä suoraan tulevia tietoja, joiden mukaan koronaviruksen torjunta ei edelleenkään suju asianmukaisella tavalla Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

– Asiat on kerta kaikkiaan laitettava kuntoon. Eri viranomaisten ja hallinnon toimijoiden yhteistyön on sujuttava saumattomasti ja tiedon kuljettava puolin ja toisin niin Helsinki-Vantaalla kuin Suomen lentokentillä ja satamissa ylipäätään.

– Lentokenttien ja satamien pitävyydellä maailman jälleen huononevassa tautitilanteessa on suora yhteys siihen, että emme joudu Suomessa uudelleen menemään yhteiskunnan sulkemiseen. Sillä olisi monenlaisia vakavia seurauksia, Kurvinen sanoo.

Kurvinen uskoo Helsinki-Vantaalla käytännön työtä tekevien varmasti yrittävän parhaansa. Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtajan mukaan korjaus on tehtävä nimenomaan yläpäässä eli ministeriöissä ja keskushallinnossa.

– Maailmalta löytyy taatusti esimerkkejä siitä, miten koronavirusta torjutaan vaikuttavalla yhteistyöllä lentokentillä ja satamissa. Toivon vastuullisten ministeriöiden käyvän nämä nopeasti läpi. Ministeriöiden väliset tsaarinaikaiset raja-aidat eivät saa olla esteenä huolenpidolle ihmisten terveydestä ja turvallisuudesta, Kurvinen tähdentää.

Kurvinen sanoo Helsinki-Vantaan ongelmien osoittavan osaltaan Suomen kriisijohtamisen uudistamisen tarpeen. Kurvinen puhui kriisijohtamisen uudistamisesta ja Suomen iskunkestävyyden parantamisesta Keskustan eduskuntaryhmän kokouksessa Hämeenlinnassa viime viikolla: https://keskusta.fi/ajankohtaista/uutiset/antti-kurvinen-hameenlinnassa-me-olemmeiskunkestava-porukka-suomi-on-iskunkestava/

Tiejyrä, soppatykki vai keskustalainen sopu
Keskustalaiset kansanedustajat tivasivat eduskunnan kyselytunnilla, mitä sosiaali- ja terveyspalveluita hallitus aikoo leikata. Ministerin mukaan vaikeiden päätösten tekeminen on vaikeaa. Konkelossa oleviin työmarkkinakysymyksiin keskusta vaatii neuvottelu- ja sopimisratkaisuja jyräämisen ja soppatykkien sijaan. Omaa malliaan keskusta ehdottaa myös aikuiskoulutustuen pelastamiseksi. Hallitus aikoo lakkauttaa käytetyn ja järkevän tuen. Eduskunnassa muistettiin myös Ukrainan sodan alkamispäivää ja vietettiin hiljainen hetki.
23.2.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetAntti Kurvisen mukaan Helsinki-Vantaan ongelmat ovat kestämättömiä