Antti Kurvisen mukaan Helsinki-Vantaan ongelmat ovat kestämättömiä

Antti Kurvinen tiedoitustilaisuudessa. Taustalla keskustan uusi logo ja kuvilla täytetty apila.

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen pitää vakavina julkisuudessa olevia ja ihmisiltä suoraan tulevia tietoja, joiden mukaan koronaviruksen torjunta ei edelleenkään suju asianmukaisella tavalla Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

– Asiat on kerta kaikkiaan laitettava kuntoon. Eri viranomaisten ja hallinnon toimijoiden yhteistyön on sujuttava saumattomasti ja tiedon kuljettava puolin ja toisin niin Helsinki-Vantaalla kuin Suomen lentokentillä ja satamissa ylipäätään.

– Lentokenttien ja satamien pitävyydellä maailman jälleen huononevassa tautitilanteessa on suora yhteys siihen, että emme joudu Suomessa uudelleen menemään yhteiskunnan sulkemiseen. Sillä olisi monenlaisia vakavia seurauksia, Kurvinen sanoo.

Kurvinen uskoo Helsinki-Vantaalla käytännön työtä tekevien varmasti yrittävän parhaansa. Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtajan mukaan korjaus on tehtävä nimenomaan yläpäässä eli ministeriöissä ja keskushallinnossa.

– Maailmalta löytyy taatusti esimerkkejä siitä, miten koronavirusta torjutaan vaikuttavalla yhteistyöllä lentokentillä ja satamissa. Toivon vastuullisten ministeriöiden käyvän nämä nopeasti läpi. Ministeriöiden väliset tsaarinaikaiset raja-aidat eivät saa olla esteenä huolenpidolle ihmisten terveydestä ja turvallisuudesta, Kurvinen tähdentää.

Kurvinen sanoo Helsinki-Vantaan ongelmien osoittavan osaltaan Suomen kriisijohtamisen uudistamisen tarpeen. Kurvinen puhui kriisijohtamisen uudistamisesta ja Suomen iskunkestävyyden parantamisesta Keskustan eduskuntaryhmän kokouksessa Hämeenlinnassa viime viikolla: https://keskusta.fi/ajankohtaista/uutiset/antti-kurvinen-hameenlinnassa-me-olemmeiskunkestava-porukka-suomi-on-iskunkestava/

Keskusta tiukkana ruuantuotannosta, taloudesta ja EU-asioista
Keskustan kansanedustaja Eerikki Viljanen vaati eduskunnan kyselytunnilla hallitusta täyttämään EU-politiikassa lupauksensa viljelijöille. Myös kokoomuksen MEP-ehdokkaiden valmiutta leikata ruuantuotannosta ihmeteltiin .Eduskunnan välikysymyskeskustelussa Keskusta puolestaan tarjosi talouteen oman, hallitusta oikeudenmukaisemman vaihtoehtonsa. Hallituksen EU-tavoitteet näyttäytyvät toistaiseksi höttöisinä eivätkä yhteisvelan ja ennallistamisasetuksen osalta kelpaa Keskustalle. Eduskunnan viikko on näyttänyt myös vastatuulta hallituksen olutlaille. Enemmistö sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenistä vastustaa hallituksen ajamaa vahvempien alkoholijuomien ruokakauppamyyntiä.
17.5.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Keskustalaiset muistuttivat eduskunnan välikysymyskeskustelussa, että Suomi on saatava oikeudenmukaisella ja reilulla tavalla kasvun tielle. Keskustalla on tähän vaihtoehdot omassa linjassaan. Ryhmäpuhuja Eeva Kalli muistutti, että kodeissa ja työpaikoilla ansaitaan parempaa kuin mitä viimeinen vuosi on hallituksen toimin ollut. Suomalaisille voidaan järjestää töitä ja talous kasvuun, terveysasemat ja muut lähipalvelut voidaan pelastaa. Keskustan ja Liike Nytin jättämän välikysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja Keskustan Markus Lohi muistutti yhdessä ryhmäpuhujan kanssa, että aina on vaihtoehtoja. Etenkin silloin, kun vallanpitäjät väittävät, että vaihtoehtoja ei ole.
15.5.2024 / Uutiset
Eeva Kalli: Vallalla kova politiikka ja otteet
Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Eeva Kalli sanoi välikysymyskeskustelun ryhmäpuheessa, että politiikassa toista ei enää tulla puolitiehen vastaan. Sillat palavat ja luottamus niiden mukana. Hallituksen toimet eriarvoistavat ihmisiä, syövät orastavan kasvun eväitä ja heikentävät luottamusta. Kalli muistutti, että kodeissa ja työpaikoilla ansaitaan parempaa kuin mitä viimeinen vuosi on ollut. Keskustalla olisi siihen keinoja.
15.5.2024 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetAntti Kurvisen mukaan Helsinki-Vantaan ongelmat ovat kestämättömiä