Markus Lohi

Keskustan talouspoliittisen työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Markus Lohi toivoo selvyyttä pääministeripuolue SDP:n talous- ja työllisyyspoliittiseen linjaan.

-Puoluekokouksessaan SDP ilmoitti olevansa sitoutunut työllisyyden parantamiseen. Tärkeä linjaus. Samalla se on kuitenkin vähentämässä työntekoa, lisäämässä veroja ja jopa lopettamassa laillisen, Suomelle vientituloja tuovan ja ihmisiä työllistävän elinkeinon. Tätä on vaikea ylipäätään ja etenkään tässä tilanteessa ymmärtää.

Lohi muistuttaa, että todella monessa suomalaiskodissa on huolta terveydestä ja toimeentulosta ja epävarmuutta tulevaisuudesta.

Koronaviruksen uudelleen leviäminen pelottaa ihmisiä samalla, kun työttömyys on pahentunut, isoja yt-ilmoituksia tulee kiihtyvällä tahdilla ja Suomen viennin näkymät ovat poikkeuksellisen sameat. Yhä useampi suomalainen kamppailee säilyttääkseen työpaikkansa ylipäätään.

-Puolueilla saa ja pitää olla pidemmän aikavälin tavoitteita. Tässä ja nyt jokaisen hallituspuolueen on kuitenkin työnnettävä kädet saveen ja laitettava asioita tärkeysjärjestykseen. Pääministeripuolueen vastuu on isoin.

-Tautitilanteen hallinnassa pysyminen, työllisyyden parantaminen ja kaikkien pitäminen mukana ovat hallituksen tärkeimmät tehtävät. Ne liittyvät suoraan myös toisiinsa. Koronan torjunnassa on tehtävä yhä enemmän kokonaisarviointia. Rajoitustoimet on mitoitettava siten, että vauriot taloudelle ovat mahdollisimman pienet. Näin yhteiskunta pystytään pitämään toiminnassa ja saamaan niin nuorille kuin lomautetuille ja työttömille töitä. Työ on kestävin tapa torjua eriarvoisuutta ja osattomuutta.

-Tavoite kuuden tunnin työpäivästä kuulostaa työntekijän näkökulmasta ymmärrettävästi mieluisalta. Vastuunkantajien tehtävä on kuitenkin kertoa myös totuus ja esityksen toteuttamiskelpoisuus näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa. Eduskunta hyväksyi kesäkuussa mm. vanhuspalveluita koskevan lakimuutoksen, joka tuo sitovat hoitajamitoitukset lakiin. Tämä tarkoittaa jo nyt työvoimapulasta kärsivälle alalle tuhansien hoitajan lisätarvetta. Vastuullista olisi kertoa, miten esimerkiksi tämä tarve sovitetaan yhteen kuuden tunnin työpäivään siirtymisen kanssa. Muuten ihmisille annetaan katteettomia lupauksia ja perusteettomia odotuksia, eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtajanakin toimiva Lohi sanoo.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMarkus Lohi: SDP:n syytä selkeyttää linjaansa – ihmiset kamppailevat pitääkseen työpaikkansa