Markus Lohi

Keskustan talouspoliittisen työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Markus Lohi toivoo selvyyttä pääministeripuolue SDP:n talous- ja työllisyyspoliittiseen linjaan.

-Puoluekokouksessaan SDP ilmoitti olevansa sitoutunut työllisyyden parantamiseen. Tärkeä linjaus. Samalla se on kuitenkin vähentämässä työntekoa, lisäämässä veroja ja jopa lopettamassa laillisen, Suomelle vientituloja tuovan ja ihmisiä työllistävän elinkeinon. Tätä on vaikea ylipäätään ja etenkään tässä tilanteessa ymmärtää.

Lohi muistuttaa, että todella monessa suomalaiskodissa on huolta terveydestä ja toimeentulosta ja epävarmuutta tulevaisuudesta.

Koronaviruksen uudelleen leviäminen pelottaa ihmisiä samalla, kun työttömyys on pahentunut, isoja yt-ilmoituksia tulee kiihtyvällä tahdilla ja Suomen viennin näkymät ovat poikkeuksellisen sameat. Yhä useampi suomalainen kamppailee säilyttääkseen työpaikkansa ylipäätään.

-Puolueilla saa ja pitää olla pidemmän aikavälin tavoitteita. Tässä ja nyt jokaisen hallituspuolueen on kuitenkin työnnettävä kädet saveen ja laitettava asioita tärkeysjärjestykseen. Pääministeripuolueen vastuu on isoin.

-Tautitilanteen hallinnassa pysyminen, työllisyyden parantaminen ja kaikkien pitäminen mukana ovat hallituksen tärkeimmät tehtävät. Ne liittyvät suoraan myös toisiinsa. Koronan torjunnassa on tehtävä yhä enemmän kokonaisarviointia. Rajoitustoimet on mitoitettava siten, että vauriot taloudelle ovat mahdollisimman pienet. Näin yhteiskunta pystytään pitämään toiminnassa ja saamaan niin nuorille kuin lomautetuille ja työttömille töitä. Työ on kestävin tapa torjua eriarvoisuutta ja osattomuutta.

-Tavoite kuuden tunnin työpäivästä kuulostaa työntekijän näkökulmasta ymmärrettävästi mieluisalta. Vastuunkantajien tehtävä on kuitenkin kertoa myös totuus ja esityksen toteuttamiskelpoisuus näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa. Eduskunta hyväksyi kesäkuussa mm. vanhuspalveluita koskevan lakimuutoksen, joka tuo sitovat hoitajamitoitukset lakiin. Tämä tarkoittaa jo nyt työvoimapulasta kärsivälle alalle tuhansien hoitajan lisätarvetta. Vastuullista olisi kertoa, miten esimerkiksi tämä tarve sovitetaan yhteen kuuden tunnin työpäivään siirtymisen kanssa. Muuten ihmisille annetaan katteettomia lupauksia ja perusteettomia odotuksia, eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtajanakin toimiva Lohi sanoo.

Keskustan varapuheenjohtaja Honkonen: Nykyiset väylät kuntoon vai rahat uusiin miljardihankkeisiin?
Tammikuun uutispommista vastasivat liikenne- ja viestintäministeriö sekä valtiovarainministeriö, joiden asiantuntijaselvitys tyrmää miljardien uudet ratahankkeet. Tuoreet tiedot kertovat, että superkalliit uudet yhteydet eivät maksaisi itseään takaisin, eivät juuri säästäisi ihmisten aikaa, ja olisivat ilmastopäästöiltään tuhoisia sadan vuoden ajan.
5.2.2023 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan eduskuntavaalistartissa 27.1.2023
Keskusta on puolue, joka tarjoaa välittämistä ilman holhoavaa vasemmistolaisuutta ja hyvää taloudenpitoa ilman kovaa oikeistolaisuutta. Meille isänmaallisuus on ylpeyttä, joka ei kumpua toisen polkemisesta. Isänmaallisuutemme polttoainetta ei ole pelko, vaan usko siihen, että rakennamme turvallista muutosta. Eteenpäin on elävän mieli.
27.1.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMarkus Lohi: SDP:n syytä selkeyttää linjaansa – ihmiset kamppailevat pitääkseen työpaikkansa