Markus Lohi

Keskustan talouspoliittisen työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Markus Lohi toivoo selvyyttä pääministeripuolue SDP:n talous- ja työllisyyspoliittiseen linjaan.

-Puoluekokouksessaan SDP ilmoitti olevansa sitoutunut työllisyyden parantamiseen. Tärkeä linjaus. Samalla se on kuitenkin vähentämässä työntekoa, lisäämässä veroja ja jopa lopettamassa laillisen, Suomelle vientituloja tuovan ja ihmisiä työllistävän elinkeinon. Tätä on vaikea ylipäätään ja etenkään tässä tilanteessa ymmärtää.

Lohi muistuttaa, että todella monessa suomalaiskodissa on huolta terveydestä ja toimeentulosta ja epävarmuutta tulevaisuudesta.

Koronaviruksen uudelleen leviäminen pelottaa ihmisiä samalla, kun työttömyys on pahentunut, isoja yt-ilmoituksia tulee kiihtyvällä tahdilla ja Suomen viennin näkymät ovat poikkeuksellisen sameat. Yhä useampi suomalainen kamppailee säilyttääkseen työpaikkansa ylipäätään.

-Puolueilla saa ja pitää olla pidemmän aikavälin tavoitteita. Tässä ja nyt jokaisen hallituspuolueen on kuitenkin työnnettävä kädet saveen ja laitettava asioita tärkeysjärjestykseen. Pääministeripuolueen vastuu on isoin.

-Tautitilanteen hallinnassa pysyminen, työllisyyden parantaminen ja kaikkien pitäminen mukana ovat hallituksen tärkeimmät tehtävät. Ne liittyvät suoraan myös toisiinsa. Koronan torjunnassa on tehtävä yhä enemmän kokonaisarviointia. Rajoitustoimet on mitoitettava siten, että vauriot taloudelle ovat mahdollisimman pienet. Näin yhteiskunta pystytään pitämään toiminnassa ja saamaan niin nuorille kuin lomautetuille ja työttömille töitä. Työ on kestävin tapa torjua eriarvoisuutta ja osattomuutta.

-Tavoite kuuden tunnin työpäivästä kuulostaa työntekijän näkökulmasta ymmärrettävästi mieluisalta. Vastuunkantajien tehtävä on kuitenkin kertoa myös totuus ja esityksen toteuttamiskelpoisuus näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa. Eduskunta hyväksyi kesäkuussa mm. vanhuspalveluita koskevan lakimuutoksen, joka tuo sitovat hoitajamitoitukset lakiin. Tämä tarkoittaa jo nyt työvoimapulasta kärsivälle alalle tuhansien hoitajan lisätarvetta. Vastuullista olisi kertoa, miten esimerkiksi tämä tarve sovitetaan yhteen kuuden tunnin työpäivään siirtymisen kanssa. Muuten ihmisille annetaan katteettomia lupauksia ja perusteettomia odotuksia, eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtajanakin toimiva Lohi sanoo.

Keskustan eduskuntaryhmän johto: Tautitilanne pidettävä hallinnassa yhteistyöllä - oppositiolle kiitos
Keskustan eduskuntaryhmän johto Antti Kurvinen, Eeva Kalli ja Hanna-Leena Mattila toteaa, että koronaepidemian suhteen ollaan taitekohdassa - eteenpäin tilanteen kokonaishallinnassa mennään yhteistyöllä hallituksen ja opposition kanssa.
26.2.2021 / Uutiset
Matin seurassa Huhtamäen ja Sanoman hallituksen puheenjohtaja Pekka Ala-Pietilä, joka on johtanut myös työ- ja elinkeinoministeriön Kestävän kasvun työryhmää.
25.2.2021 / K-Studio
Keskustan varapj. Petri Honkonen: Kyse on nyt Suomen selviytymisestä - ymmärretäänkö asioiden vakavuus?
Työllisyys ylös, velka hallintaan ja alas, kaikki (jokainen suomalainen ja koko maa) mukana pitäen. Siinä se on: perus- ja pääasioiden programmi Suomelle, sanoo Petri Honkonen.
20.2.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMarkus Lohi: SDP:n syytä selkeyttää linjaansa – ihmiset kamppailevat pitääkseen työpaikkansa