Siirry sisältöön

Markus Lohi

Keskustan talouspoliittisen työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Markus Lohi toivoo selvyyttä pääministeripuolue SDP:n talous- ja työllisyyspoliittiseen linjaan.

-Puoluekokouksessaan SDP ilmoitti olevansa sitoutunut työllisyyden parantamiseen. Tärkeä linjaus. Samalla se on kuitenkin vähentämässä työntekoa, lisäämässä veroja ja jopa lopettamassa laillisen, Suomelle vientituloja tuovan ja ihmisiä työllistävän elinkeinon. Tätä on vaikea ylipäätään ja etenkään tässä tilanteessa ymmärtää.

Lohi muistuttaa, että todella monessa suomalaiskodissa on huolta terveydestä ja toimeentulosta ja epävarmuutta tulevaisuudesta.

Koronaviruksen uudelleen leviäminen pelottaa ihmisiä samalla, kun työttömyys on pahentunut, isoja yt-ilmoituksia tulee kiihtyvällä tahdilla ja Suomen viennin näkymät ovat poikkeuksellisen sameat. Yhä useampi suomalainen kamppailee säilyttääkseen työpaikkansa ylipäätään.

-Puolueilla saa ja pitää olla pidemmän aikavälin tavoitteita. Tässä ja nyt jokaisen hallituspuolueen on kuitenkin työnnettävä kädet saveen ja laitettava asioita tärkeysjärjestykseen. Pääministeripuolueen vastuu on isoin.

-Tautitilanteen hallinnassa pysyminen, työllisyyden parantaminen ja kaikkien pitäminen mukana ovat hallituksen tärkeimmät tehtävät. Ne liittyvät suoraan myös toisiinsa. Koronan torjunnassa on tehtävä yhä enemmän kokonaisarviointia. Rajoitustoimet on mitoitettava siten, että vauriot taloudelle ovat mahdollisimman pienet. Näin yhteiskunta pystytään pitämään toiminnassa ja saamaan niin nuorille kuin lomautetuille ja työttömille töitä. Työ on kestävin tapa torjua eriarvoisuutta ja osattomuutta.

-Tavoite kuuden tunnin työpäivästä kuulostaa työntekijän näkökulmasta ymmärrettävästi mieluisalta. Vastuunkantajien tehtävä on kuitenkin kertoa myös totuus ja esityksen toteuttamiskelpoisuus näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa. Eduskunta hyväksyi kesäkuussa mm. vanhuspalveluita koskevan lakimuutoksen, joka tuo sitovat hoitajamitoitukset lakiin. Tämä tarkoittaa jo nyt työvoimapulasta kärsivälle alalle tuhansien hoitajan lisätarvetta. Vastuullista olisi kertoa, miten esimerkiksi tämä tarve sovitetaan yhteen kuuden tunnin työpäivään siirtymisen kanssa. Muuten ihmisille annetaan katteettomia lupauksia ja perusteettomia odotuksia, eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtajanakin toimiva Lohi sanoo.

Tiejyrä, soppatykki vai keskustalainen sopu
Keskustalaiset kansanedustajat tivasivat eduskunnan kyselytunnilla, mitä sosiaali- ja terveyspalveluita hallitus aikoo leikata. Ministerin mukaan vaikeiden päätösten tekeminen on vaikeaa. Konkelossa oleviin työmarkkinakysymyksiin keskusta vaatii neuvottelu- ja sopimisratkaisuja jyräämisen ja soppatykkien sijaan. Omaa malliaan keskusta ehdottaa myös aikuiskoulutustuen pelastamiseksi. Hallitus aikoo lakkauttaa käytetyn ja järkevän tuen. Eduskunnassa muistettiin myös Ukrainan sodan alkamispäivää ja vietettiin hiljainen hetki.
23.2.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetMarkus Lohi: SDP:n syytä selkeyttää linjaansa – ihmiset kamppailevat pitääkseen työpaikkansa