Keskustan puoluevaltuusto

Helsinki 13.6.2020

Poliittinen kannanotto

Koronaviruksesta seurannut poikkeusaika on koskettanut erityisellä tavalla lapsia ja nuoria. Fyysinen poissaolo varhaiskasvatuksesta ja koulusta on vaikuttanut lapsiin ja nuoriin eri tavoin perheen tilanteesta riippuen ja tuonut näkyväksi epätasa-arvoa lisääviä tekijöitä lasten arjessa. Kriisiaika on korostanut kodin, perheen ja läheisten ihmissuhteiden merkitystä.

Lasten ja perheiden hyvinvoinnin jatkuva parantaminen on tärkeää, sillä ongelmien korjaaminen jälkikäteen tulee kalliiksi. Perheiden hyvinvoinnin tukeminen ja palveluiden kehittäminen on samalla varautumista tuleviin poikkeustilanteisiin. Perheiden hyvinvointi on Suomen kriisinsietokyvyn kannalta yhtä tärkeää kuin taloudellisista ja teknisistä perustoiminnoista huolehtiminen.

Koronakriisi ja sitä seuraava pitkä uudelleenrakennusaika pakottavat arvioimaan tehtävien päätösten vaikutusta lapsiin ja perheisiin. Keskusta pitää tärkeänä, että tiukentuneessa taloustilanteessakin lapsilisien ja muiden lapsiperheiden etuuksien tasosta pidetään huolta, eikä niitä leikata. Lasten hyvinvointia ja kiinnittymistä turvallisiin yhteisöihin tukee myös jokaiselle harrastuksen mahdollistaminen, mistä Keskusta haluaa tehdä maan tavan.

Suomi on allekirjoittanut YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen, mutta lainsäädännön ja muun päätöksenteon vaikutuksia lapsiin arvioidaan edelleen puutteellisesti. Keskusta vaatii, että osana koronakriisin jälkihoitoa Suomessa terästäydytään lapsivaikutusten arvioinnin toteuttamisessa

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetLapsen oikeudet ja perheiden hyvinvointi turvattava Suomen uudelleenrakentamisessa