Keskustan puoluevaltuusto

Helsinki 13.6.2020

Poliittinen kannanotto

Koronaviruksesta seurannut poikkeusaika on koskettanut erityisellä tavalla lapsia ja nuoria. Fyysinen poissaolo varhaiskasvatuksesta ja koulusta on vaikuttanut lapsiin ja nuoriin eri tavoin perheen tilanteesta riippuen ja tuonut näkyväksi epätasa-arvoa lisääviä tekijöitä lasten arjessa. Kriisiaika on korostanut kodin, perheen ja läheisten ihmissuhteiden merkitystä.

Lasten ja perheiden hyvinvoinnin jatkuva parantaminen on tärkeää, sillä ongelmien korjaaminen jälkikäteen tulee kalliiksi. Perheiden hyvinvoinnin tukeminen ja palveluiden kehittäminen on samalla varautumista tuleviin poikkeustilanteisiin. Perheiden hyvinvointi on Suomen kriisinsietokyvyn kannalta yhtä tärkeää kuin taloudellisista ja teknisistä perustoiminnoista huolehtiminen.

Koronakriisi ja sitä seuraava pitkä uudelleenrakennusaika pakottavat arvioimaan tehtävien päätösten vaikutusta lapsiin ja perheisiin. Keskusta pitää tärkeänä, että tiukentuneessa taloustilanteessakin lapsilisien ja muiden lapsiperheiden etuuksien tasosta pidetään huolta, eikä niitä leikata. Lasten hyvinvointia ja kiinnittymistä turvallisiin yhteisöihin tukee myös jokaiselle harrastuksen mahdollistaminen, mistä Keskusta haluaa tehdä maan tavan.

Suomi on allekirjoittanut YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen, mutta lainsäädännön ja muun päätöksenteon vaikutuksia lapsiin arvioidaan edelleen puutteellisesti. Keskusta vaatii, että osana koronakriisin jälkihoitoa Suomessa terästäydytään lapsivaikutusten arvioinnin toteuttamisessa

Markus Lohi: Osakesäästötili muutettava sijoitussäästötiliksi
Keskustan varapuheenjohtaja ja talouspoliittisen työryhmän pj. Markus Lohi tukee voimakkaasti puheenjohtaja Saarikon torstaista avausta. ”Osakesäästötiliä on syytä laajentaa sijoitussäästötiliksi”, Lohi linjaa.
23.1.2021 / Uutiset
Keskustan varapj. Petri Honkonen: Twitterit hetkeksi kiinni?
Navalnyi-sekaannus laittaa kysymään, kannattaisiko meidän johto- ja vastuupaikoilla olevien pistää twitterit ainakin hetkellisesti kiinni ja hakeutua useammin saman pöydän ääreen keskustelemaan? Kansainvälisten ja kotimaisten mullistusten ajassa tämä ei ole aivan vähäpätöinen kysymys. Eikö meidän päättäjien tehtävä kuitenkin ole johtaa Suomea eikä somea?
22.1.2021 / Uutiset
Jos kaipaat tolkkua hulluun maailmaan ja vaihtoehtoa vastakkainasettelulle, tule netin äärelle torstaina 21. tammikuuta. Osana Keskustan eduskuntaryhmän talvikokousta Keskustan Annika Saarikko ja Antti Kurvinen keskustelevat netissä Matti Vanhasen ja Anu Vehviläisen kanssa politiikan käytös- ja toimintatavoista.
21.1.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetLapsen oikeudet ja perheiden hyvinvointi turvattava Suomen uudelleenrakentamisessa