Keskustan puoluevaltuuston poliittinen kannanotto 13.6.2020

Koronakevät on ollut poikkeuksellista aikaa, jonka vaikutuksia emme vielä täysin näe. Tulevaisuudesta varmaa on se, että kriisin jälkeinen uudelleenrakentaminen kestää pitkään. Se vaatii koko Suomen kehittämistä tavalla, joka tukee lasten ja perheiden hyvinvointia, talouden rakenteiden uudistamista sekä kuntien/maakuntien peruspalveluiden takaamista ihmisten turvallisen arjen varmistamiseksi.

”Meidän on uudesta luotava maa” ei ole yhden vaalikauden mittainen urakka. Kyse on vaativuudessaan ja laajuudessaan niin merkittävästä hankkeesta, että Keskustan sitoo uudelleenrakentamisen osaksi Uuden huomisen (työnimi) -uudistusohjelmaansa.

Uudelleenrakentamisen kulmakivet löytyvät lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnista, talouden aktivoinnista esim. Suomen luonnon tarjoamilla vihreän teknologian mahdollisuuksilla, kouluttamalla uutta osaamista sekä hyödyntämällä paikallisia vahvuuksiamme ympäri Suomen.

Lasten ja perheiden hyvinvointi varmistetaan parhaiten etukäteen. Hyvinvoiva perhe tukee lapsen ja nuoren oppimista sekä kiinnittymistä yhteiskuntaan. Siksi Keskusta pitää tärkeänä, että tiukentuneessa taloustilanteessakin lapsilisien ja muiden lapsiperheiden etuuksien tasosta pidetään huolta, eikä niitä leikata. Lasten hyvinvointia tukee myös jokaiselle harrastuksen mahdollistaminen, mistä Keskusta haluaa tehdä maan tavan.

Perheiden mahdollisesti kohtaama työttömyys vaikuttaa väistämättä lasten, nuorten ja heidän perheiden hyvinvointiin. Siksi taloutta on voitava uudistaa tavalla, joka mahdollistaa uusia työpaikkoja.

Esimerkkejä keinoista työllisyydenparantamiseksi ovat paikallisen sopimisen edistäminen työttömyysturvan uudistaminen työn vastaanottamiseen vahvemmin kannustaen, ammatillisen koulutuksen tiivistäminen kahteen vuoteen, vihreän teknologian ja siinä Suomen suhteellisen edun parempi hyödyntäminen sekä ohjelma kotimaisen omistamisen edistämiseen ja teollisen tuotannon kotiuttamiseen takaisin Suomeen.

Peruspalvelut on turvattava koko maassa ja kuntien eriarvoistuminen on pysäytettävä. Sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamiselle on koronakriisi antanut vain lisää perusteluja. Uudistus on laitettava toteen. Lausuntokierroksen jälkeen sote-uudistuksen rahoitusratkaisua on arvioitava huomioiden hallitusohjelmassa uudistukselle asetetut tavoitteet. Keskeistä on turvata yhdenvertaiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut kaikille suomalaisille. Kuntien rahoituksen varmistamiseksi on pohdittava esim. pääomaverotuottojen osittaista ohjaamista kunnille.

Kaikkien mukana pitäminen on koronakriisin jälkeen haastavampi tehtävä. Kuitenkaan tilanne, jossa varaudumme aikaisempaa hankalampiin aikoihin, ei estä välittämästä toisistamme. Se on nyt entistä suotavampaa.

Keskustan varapuheenjohtaja Honkonen: Nykyiset väylät kuntoon vai rahat uusiin miljardihankkeisiin?
Tammikuun uutispommista vastasivat liikenne- ja viestintäministeriö sekä valtiovarainministeriö, joiden asiantuntijaselvitys tyrmää miljardien uudet ratahankkeet. Tuoreet tiedot kertovat, että superkalliit uudet yhteydet eivät maksaisi itseään takaisin, eivät juuri säästäisi ihmisten aikaa, ja olisivat ilmastopäästöiltään tuhoisia sadan vuoden ajan.
5.2.2023 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan eduskuntavaalistartissa 27.1.2023
Keskusta on puolue, joka tarjoaa välittämistä ilman holhoavaa vasemmistolaisuutta ja hyvää taloudenpitoa ilman kovaa oikeistolaisuutta. Meille isänmaallisuus on ylpeyttä, joka ei kumpua toisen polkemisesta. Isänmaallisuutemme polttoainetta ei ole pelko, vaan usko siihen, että rakennamme turvallista muutosta. Eteenpäin on elävän mieli.
27.1.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta sitoo tehtävänsä Suomen uudelleenrakentamiseen – kaikkien mukana pitäminen istuu koko Suomen puolueelle