Keskustan puoluevaltuuston poliittinen kannanotto 13.6.2020

Koronakevät on ollut poikkeuksellista aikaa, jonka vaikutuksia emme vielä täysin näe. Tulevaisuudesta varmaa on se, että kriisin jälkeinen uudelleenrakentaminen kestää pitkään. Se vaatii koko Suomen kehittämistä tavalla, joka tukee lasten ja perheiden hyvinvointia, talouden rakenteiden uudistamista sekä kuntien/maakuntien peruspalveluiden takaamista ihmisten turvallisen arjen varmistamiseksi.

”Meidän on uudesta luotava maa” ei ole yhden vaalikauden mittainen urakka. Kyse on vaativuudessaan ja laajuudessaan niin merkittävästä hankkeesta, että Keskustan sitoo uudelleenrakentamisen osaksi Uuden huomisen (työnimi) -uudistusohjelmaansa.

Uudelleenrakentamisen kulmakivet löytyvät lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnista, talouden aktivoinnista esim. Suomen luonnon tarjoamilla vihreän teknologian mahdollisuuksilla, kouluttamalla uutta osaamista sekä hyödyntämällä paikallisia vahvuuksiamme ympäri Suomen.

Lasten ja perheiden hyvinvointi varmistetaan parhaiten etukäteen. Hyvinvoiva perhe tukee lapsen ja nuoren oppimista sekä kiinnittymistä yhteiskuntaan. Siksi Keskusta pitää tärkeänä, että tiukentuneessa taloustilanteessakin lapsilisien ja muiden lapsiperheiden etuuksien tasosta pidetään huolta, eikä niitä leikata. Lasten hyvinvointia tukee myös jokaiselle harrastuksen mahdollistaminen, mistä Keskusta haluaa tehdä maan tavan.

Perheiden mahdollisesti kohtaama työttömyys vaikuttaa väistämättä lasten, nuorten ja heidän perheiden hyvinvointiin. Siksi taloutta on voitava uudistaa tavalla, joka mahdollistaa uusia työpaikkoja.

Esimerkkejä keinoista työllisyydenparantamiseksi ovat paikallisen sopimisen edistäminen työttömyysturvan uudistaminen työn vastaanottamiseen vahvemmin kannustaen, ammatillisen koulutuksen tiivistäminen kahteen vuoteen, vihreän teknologian ja siinä Suomen suhteellisen edun parempi hyödyntäminen sekä ohjelma kotimaisen omistamisen edistämiseen ja teollisen tuotannon kotiuttamiseen takaisin Suomeen.

Peruspalvelut on turvattava koko maassa ja kuntien eriarvoistuminen on pysäytettävä. Sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamiselle on koronakriisi antanut vain lisää perusteluja. Uudistus on laitettava toteen. Lausuntokierroksen jälkeen sote-uudistuksen rahoitusratkaisua on arvioitava huomioiden hallitusohjelmassa uudistukselle asetetut tavoitteet. Keskeistä on turvata yhdenvertaiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut kaikille suomalaisille. Kuntien rahoituksen varmistamiseksi on pohdittava esim. pääomaverotuottojen osittaista ohjaamista kunnille.

Kaikkien mukana pitäminen on koronakriisin jälkeen haastavampi tehtävä. Kuitenkaan tilanne, jossa varaudumme aikaisempaa hankalampiin aikoihin, ei estä välittämästä toisistamme. Se on nyt entistä suotavampaa.

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta sitoo tehtävänsä Suomen uudelleenrakentamiseen – kaikkien mukana pitäminen istuu koko Suomen puolueelle