Keskustan puoluevaltuuston poliittinen kannanotto 13.6.2020

Koronakevät on ollut poikkeuksellista aikaa, jonka vaikutuksia emme vielä täysin näe. Tulevaisuudesta varmaa on se, että kriisin jälkeinen uudelleenrakentaminen kestää pitkään. Se vaatii koko Suomen kehittämistä tavalla, joka tukee lasten ja perheiden hyvinvointia, talouden rakenteiden uudistamista sekä kuntien/maakuntien peruspalveluiden takaamista ihmisten turvallisen arjen varmistamiseksi.

”Meidän on uudesta luotava maa” ei ole yhden vaalikauden mittainen urakka. Kyse on vaativuudessaan ja laajuudessaan niin merkittävästä hankkeesta, että Keskustan sitoo uudelleenrakentamisen osaksi Uuden huomisen (työnimi) -uudistusohjelmaansa.

Uudelleenrakentamisen kulmakivet löytyvät lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnista, talouden aktivoinnista esim. Suomen luonnon tarjoamilla vihreän teknologian mahdollisuuksilla, kouluttamalla uutta osaamista sekä hyödyntämällä paikallisia vahvuuksiamme ympäri Suomen.

Lasten ja perheiden hyvinvointi varmistetaan parhaiten etukäteen. Hyvinvoiva perhe tukee lapsen ja nuoren oppimista sekä kiinnittymistä yhteiskuntaan. Siksi Keskusta pitää tärkeänä, että tiukentuneessa taloustilanteessakin lapsilisien ja muiden lapsiperheiden etuuksien tasosta pidetään huolta, eikä niitä leikata. Lasten hyvinvointia tukee myös jokaiselle harrastuksen mahdollistaminen, mistä Keskusta haluaa tehdä maan tavan.

Perheiden mahdollisesti kohtaama työttömyys vaikuttaa väistämättä lasten, nuorten ja heidän perheiden hyvinvointiin. Siksi taloutta on voitava uudistaa tavalla, joka mahdollistaa uusia työpaikkoja.

Esimerkkejä keinoista työllisyydenparantamiseksi ovat paikallisen sopimisen edistäminen työttömyysturvan uudistaminen työn vastaanottamiseen vahvemmin kannustaen, ammatillisen koulutuksen tiivistäminen kahteen vuoteen, vihreän teknologian ja siinä Suomen suhteellisen edun parempi hyödyntäminen sekä ohjelma kotimaisen omistamisen edistämiseen ja teollisen tuotannon kotiuttamiseen takaisin Suomeen.

Peruspalvelut on turvattava koko maassa ja kuntien eriarvoistuminen on pysäytettävä. Sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamiselle on koronakriisi antanut vain lisää perusteluja. Uudistus on laitettava toteen. Lausuntokierroksen jälkeen sote-uudistuksen rahoitusratkaisua on arvioitava huomioiden hallitusohjelmassa uudistukselle asetetut tavoitteet. Keskeistä on turvata yhdenvertaiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut kaikille suomalaisille. Kuntien rahoituksen varmistamiseksi on pohdittava esim. pääomaverotuottojen osittaista ohjaamista kunnille.

Kaikkien mukana pitäminen on koronakriisin jälkeen haastavampi tehtävä. Kuitenkaan tilanne, jossa varaudumme aikaisempaa hankalampiin aikoihin, ei estä välittämästä toisistamme. Se on nyt entistä suotavampaa.

Eeva Kalli: Valtion on vastattava ihmisten tarpeisiin ja edistettävä asumiseen liittyvää valinnanvapautta
"Jokaisen ministeriön tulee tehdä omalla hallinnonalallaan yhteistyössä viranhaltijoiden ja työntekijöiden kanssa selvitys työtehtävistä, jotka voidaan monipaikkaistaa, sanoo Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Eeva Kalli.
20.9.2020 / Uutiset
Petri Honkonen: Valkoposkihanhien ampuminen vauhdissa, ammutut hanhet saatava lautaselle
-Kun valkoposkihanhia on nyt alettu nyt ampua, pitää lihakin voida hyödyntää. Ei ole järkevää jättää herkullinen ja ekologinen liha syömättä, sanoo Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen.
20.9.2020 / Uutiset
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko: Olemme Suomen myönteisin ja tulevaisuuskoisin puolue
"Keskusta on aina toiminut nimensä mukaisesti sillanrakentajana suomalaisessa politiikassa. Uskon, että sille on nyt tilausta enemmän kuin koskaan. Maltti ja empatia ovat politiikan supervoimia", näin totesi Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko perjantaiaamun poliittisessa linjapuheessaan.
18.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta sitoo tehtävänsä Suomen uudelleenrakentamiseen – kaikkien mukana pitäminen istuu koko Suomen puolueelle