Keskustan puoluevaltuuston poliittinen kannanotto 13.6.2020

Koronakevät on ollut poikkeuksellista aikaa, jonka vaikutuksia emme vielä täysin näe. Tulevaisuudesta varmaa on se, että kriisin jälkeinen uudelleenrakentaminen kestää pitkään. Se vaatii koko Suomen kehittämistä tavalla, joka tukee lasten ja perheiden hyvinvointia, talouden rakenteiden uudistamista sekä kuntien/maakuntien peruspalveluiden takaamista ihmisten turvallisen arjen varmistamiseksi.

”Meidän on uudesta luotava maa” ei ole yhden vaalikauden mittainen urakka. Kyse on vaativuudessaan ja laajuudessaan niin merkittävästä hankkeesta, että Keskustan sitoo uudelleenrakentamisen osaksi Uuden huomisen (työnimi) -uudistusohjelmaansa.

Uudelleenrakentamisen kulmakivet löytyvät lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnista, talouden aktivoinnista esim. Suomen luonnon tarjoamilla vihreän teknologian mahdollisuuksilla, kouluttamalla uutta osaamista sekä hyödyntämällä paikallisia vahvuuksiamme ympäri Suomen.

Lasten ja perheiden hyvinvointi varmistetaan parhaiten etukäteen. Hyvinvoiva perhe tukee lapsen ja nuoren oppimista sekä kiinnittymistä yhteiskuntaan. Siksi Keskusta pitää tärkeänä, että tiukentuneessa taloustilanteessakin lapsilisien ja muiden lapsiperheiden etuuksien tasosta pidetään huolta, eikä niitä leikata. Lasten hyvinvointia tukee myös jokaiselle harrastuksen mahdollistaminen, mistä Keskusta haluaa tehdä maan tavan.

Perheiden mahdollisesti kohtaama työttömyys vaikuttaa väistämättä lasten, nuorten ja heidän perheiden hyvinvointiin. Siksi taloutta on voitava uudistaa tavalla, joka mahdollistaa uusia työpaikkoja.

Esimerkkejä keinoista työllisyydenparantamiseksi ovat paikallisen sopimisen edistäminen työttömyysturvan uudistaminen työn vastaanottamiseen vahvemmin kannustaen, ammatillisen koulutuksen tiivistäminen kahteen vuoteen, vihreän teknologian ja siinä Suomen suhteellisen edun parempi hyödyntäminen sekä ohjelma kotimaisen omistamisen edistämiseen ja teollisen tuotannon kotiuttamiseen takaisin Suomeen.

Peruspalvelut on turvattava koko maassa ja kuntien eriarvoistuminen on pysäytettävä. Sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamiselle on koronakriisi antanut vain lisää perusteluja. Uudistus on laitettava toteen. Lausuntokierroksen jälkeen sote-uudistuksen rahoitusratkaisua on arvioitava huomioiden hallitusohjelmassa uudistukselle asetetut tavoitteet. Keskeistä on turvata yhdenvertaiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut kaikille suomalaisille. Kuntien rahoituksen varmistamiseksi on pohdittava esim. pääomaverotuottojen osittaista ohjaamista kunnille.

Kaikkien mukana pitäminen on koronakriisin jälkeen haastavampi tehtävä. Kuitenkaan tilanne, jossa varaudumme aikaisempaa hankalampiin aikoihin, ei estä välittämästä toisistamme. Se on nyt entistä suotavampaa.

Keskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan
Viidentoista vuoden valmistelun jälkeen ollaan vihdoin saamassa aikaan uudistus, jota todella tarvitaan. Tämä päivä (15.6.2021) jää aikakirjoihin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.
15.6.2021 / Uutiset
Maanantai-iltana palataan vielä vaaleihin ja sen tunnelmiin. Klo 18 alkavassa lähetyksessä käydään puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen ja puolustusministeri, kansanedustaja Antti Kaikkosen kanssa vaalituloksen kimppuun.
14.6.2021 / K-Studio
Keskustan kuntavaalivalvojaisia järjestetään ympäri Suomen eri kunnissa. Puolue ei järjestä varsinaisia vaalivalvojaisia vaan etkot, joissa vieraillaan keskustalaisissa vaalivalvojaisissa ympäri Suomen ja kuullaan puheenjohtaja Annika Saarikon haastattelu. Lähetyksen juontaa Keskustan viestintäpäällikkö, toimittaja Laura Ruohola. Musiikista vastaa Eetu Viinikka. Tervetuloa seuraamaan suoraa lähetystä!
13.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta sitoo tehtävänsä Suomen uudelleenrakentamiseen – kaikkien mukana pitäminen istuu koko Suomen puolueelle