valkoposkihanhia lähdössä lentoon

Valkoposkihanhien aiheuttamien vahinkojen vähentämistä selvittänyt ”hanhinyrkki” luovutti tänään raporttinsa maa- ja metsätalousministeri Jari Lepälle ja ympäristöministeri Krista Mikkoselle.

Työryhmä esittää, että tulevalle syksylle myönnettävät poikkeusluvat pannaan välittömästi täytäntöön. Viljelijöitä kannustetaan hakemaan yhteisiä lupia, ja hallinto lupaa käsitellä ne ripeästi.

Maa- ja metsätalousvaliokunnan puheenjohtaja Anne Kalmari pitää esityksiä perusteltuna.

-Tänä vuonna hanhet ovat aiheuttaneet yli kolmen miljoonan euron vahingot viljelijöille. On välttämätöntä, että syksyn paluumuuton aikaan käytössä on tehokkaita karkotuskeinoja vahinkojen estämiseksi, Kalmari sanoo.

Työryhmä esittää tarkasteluun lakimuutosta, jolla poikkeuslupia voitaisiin myöntää alueellisesti, esimerkiksi kunnan alueelle. Hanhinyrkki esittää myös, että Suomen tulee ajaa aktiivisesti valkoposkihanhen siirtämistä EU:n lintudirektiivissä metsästettävien lajien joukkoon.

-Hallituksen on otettava esityksestä koppi ja ryhdyttävä ajamaan liitemuutosta Euroopan unionissa. Valkoposkihanhi on elinvoimainen ja kuuluu metsästettäväksi riistalajiksi, Kalmari painottaa.

Ampumalla karkottamisen lisäksi työryhmä korostaa laajaa keinovalikoimaa hanhiongelman ratkaisussa. Karkotettaville hanhille tarvitaan alueita, joille ne voivat laskeutua. Lintupeltoja voidaan tehdä entisistä turpeennostoalueista tai peltoalueista, joilta viljelijä saa korvauksen. Vahinkojen tapahtuessa niistä on saatava korvaukset sujuvasti ja nopeasti.

Eduskunnan valiokunnat lähettivät yhteisen kirjeen maa- ja metsätalousministeriölle sekä ympäristöministeriölle kesäkuussa. Kirjeessä valiokunnat korostivat, että kasvava hanhikanta uhkaa viljelijöiden toimeentuloa.

-On hienoa, että ministeriöt kuulivat eduskunnan maa- ja metsätalous- ja ympäristövaliokuntien yhteistä tahtotilaa hanhivahinkojen pienentämiseksi. Haluan kiittää ministeri Leppää ja ministeri Mikkosta toimeen tarttumisesta ja viljelijöiden huoleen vastaamisesta, Kalmari sanoo.

Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: Liikenneköyhyyttä aiheuttavat ruuhkamaksut hylättävä pääkaupunkiseudulla
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarisen mielestä ruuhkamaksujen käyttöönotolle ei ole kestäviä perusteita. Suomen pääkaupunkiseudun ei tarvitse olla ruuhkamaksuissa edelläkävijä, varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen linjaa.
15.5.2021 / Uutiset
Suorassa lähetyksessä esittelemme Keskustan vaalikampanjan TV-mainokset ja tutustumme vaaliohjelmaamme ehdokkaiden kera ympäri Suomen. Mukana myös kuntavaaliehdokkaat Annika Saarikko ja Matti Vanhanen.
7.5.2021 / K-Studio
Keskustan vpj ja Keskustalaisempi Eurooppa -työryhmän pj Riikka Pakarinen: Suomessa tavoitteeksi nurmivaltaisen maidon ja naudanlihan tuotannon kasvattaminen
Nurmipeitteisyys, monimuotoisuus ja hiilensietokyky ovat kaikki tärkeitä elementtejä suomalaisessa maataloudessa. Niillä vastataan ympäristö-, ilmasto- ja biodiversiteettikysymyksiin. Karjatila on siis hyvä monimuotoisuuden lähde, Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen toteaa.
7.5.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMaa-ja metsätalousvaliokunnan pj Anne Kalmari: Hanhinyrkiltä käytännöllisiä ratkaisuesityksiä hanhiongelmaan