Antti Kurvinen: Kokoomus sammuttamassa teollisuuden valot

Antti Kurvinen tiedoitustilaisuudessa. Taustalla keskustan uusi logo ja kuvilla täytetty apila.

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtajan Antti Kurvisen mukaan työpaikkojen turvaamisen pitäisi olla yhteinen tavoite yli hallitus-oppositiorajan. Etenkin teollisuuden tilanne on vakava.

Siksi Kurvinen ihmettelee, miten Kokoomus voi olla linjaamassa suomalaisen teollisuuden alasajosta tulevan viikonlopun puoluekokouksessaan.

-Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo on esiintynyt viime päivinä teollisuuspatrioottina. Samaan aikaan hänen peukalonsa alla oleva Kokoomuksen puoluehallitus on kaikessa hiljaisuudessa antanut tukensa aloitteelle, jossa vaaditaan Suomen päästökauppakompensaation lopettamista. Se heikentäisi teollisuuden pärjäämistä tuntuvasti.

Päästökauppakompensaation tavoitteena on helpottaa päästökaupasta johtuvaa kustannuspainetta raskaassa teollisuudessa, joka käyttää paljon sähköä. EU-jäsenmaat voivat kompensoida päästökaupan epäsuoria kustannuksia tietyille hiilivuodolle alttiille toimialoille. Nämä toimialat kilpailevat maailmanlaajuisilla markkinoilla, missä niiden kilpailijoilla ei ole vastaavia päästöjen vähentämisestä aiheutuvia kustannuksia. Kompensaatiojärjestelmä on käytössä noin 10 maassa Euroopassa, mm. Saksassa ja Hollannissa.

-Tällä linjalla menetämme työpaikat ja verotulot ja samalla ulkoistamme päästöt kilpailijamaihin. Päästökauppakompensaatiolla on erityisen tärkeä merkitys paperiteollisuudelle.

Kurvisen mukaan nyt on päinvastoin tuettava teollisuuden kilpailukykyä. Siksi esimerkiksi teollisuuden sähkövero lasketaan kertarysäyksellä EU:n sallimalle minimitasolle, väylämaksujen puolitusta jatketaan ja infrainvestointeihin eri puolille maata on satsattu runsaasti.

-Budjettiriihessä käsitellään myös päästökauppakompensaation jatkoa. Se on ratkaistava tavalla, joka tukee teollisuutemme uusiutumista.

Kurvinen kummeksuu Kokoomuksen näkemystä senkin vuoksi, että päästökauppakompensaatio otettiin käyttöön teollisuuden tueksi viime vaalikaudella, jolloin Kokoomus oli Keskustan tavoin mukana päättämässä asiasta.

-Kokoomuksen kansanedustaja Elina Lepomäki on todennut viisaasti, että kompensaatiota ei kannata lakkauttaa nyt, kun se on ollut voimassa vasta neljä vuotta. Kokoomuksen puoluehallitus on nyt puheenjohtaja Orpon johdolla kuitenkin pyyhkinyt tällä näkemyksellä pöytää.

Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko: Olemme Suomen myönteisin ja tulevaisuuskoisin puolue
"Keskusta on aina toiminut nimensä mukaisesti sillanrakentajana suomalaisessa politiikassa. Uskon, että sille on nyt tilausta enemmän kuin koskaan. Maltti ja empatia ovat politiikan supervoimia", näin totesi Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko perjantaiaamun poliittisessa linjapuheessaan.
18.9.2020 / Uutiset
Keskustan uusi puheenjohtaja Annika Saarikko pitää linjapuheensa yhdessä muun puoluejohdon kanssa.
18.9.2020 / K-Studio
K-studiossa vieraana valtiovarainministeri Matti Vanhanen.
16.9.2020 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetAntti Kurvinen: Kokoomus sammuttamassa teollisuuden valot