Antti Kurvinen: Kokoomus sammuttamassa teollisuuden valot

Antti Kurvinen tiedoitustilaisuudessa. Taustalla keskustan uusi logo ja kuvilla täytetty apila.

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtajan Antti Kurvisen mukaan työpaikkojen turvaamisen pitäisi olla yhteinen tavoite yli hallitus-oppositiorajan. Etenkin teollisuuden tilanne on vakava.

Siksi Kurvinen ihmettelee, miten Kokoomus voi olla linjaamassa suomalaisen teollisuuden alasajosta tulevan viikonlopun puoluekokouksessaan.

-Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo on esiintynyt viime päivinä teollisuuspatrioottina. Samaan aikaan hänen peukalonsa alla oleva Kokoomuksen puoluehallitus on kaikessa hiljaisuudessa antanut tukensa aloitteelle, jossa vaaditaan Suomen päästökauppakompensaation lopettamista. Se heikentäisi teollisuuden pärjäämistä tuntuvasti.

Päästökauppakompensaation tavoitteena on helpottaa päästökaupasta johtuvaa kustannuspainetta raskaassa teollisuudessa, joka käyttää paljon sähköä. EU-jäsenmaat voivat kompensoida päästökaupan epäsuoria kustannuksia tietyille hiilivuodolle alttiille toimialoille. Nämä toimialat kilpailevat maailmanlaajuisilla markkinoilla, missä niiden kilpailijoilla ei ole vastaavia päästöjen vähentämisestä aiheutuvia kustannuksia. Kompensaatiojärjestelmä on käytössä noin 10 maassa Euroopassa, mm. Saksassa ja Hollannissa.

-Tällä linjalla menetämme työpaikat ja verotulot ja samalla ulkoistamme päästöt kilpailijamaihin. Päästökauppakompensaatiolla on erityisen tärkeä merkitys paperiteollisuudelle.

Kurvisen mukaan nyt on päinvastoin tuettava teollisuuden kilpailukykyä. Siksi esimerkiksi teollisuuden sähkövero lasketaan kertarysäyksellä EU:n sallimalle minimitasolle, väylämaksujen puolitusta jatketaan ja infrainvestointeihin eri puolille maata on satsattu runsaasti.

-Budjettiriihessä käsitellään myös päästökauppakompensaation jatkoa. Se on ratkaistava tavalla, joka tukee teollisuutemme uusiutumista.

Kurvinen kummeksuu Kokoomuksen näkemystä senkin vuoksi, että päästökauppakompensaatio otettiin käyttöön teollisuuden tueksi viime vaalikaudella, jolloin Kokoomus oli Keskustan tavoin mukana päättämässä asiasta.

-Kokoomuksen kansanedustaja Elina Lepomäki on todennut viisaasti, että kompensaatiota ei kannata lakkauttaa nyt, kun se on ollut voimassa vasta neljä vuotta. Kokoomuksen puoluehallitus on nyt puheenjohtaja Orpon johdolla kuitenkin pyyhkinyt tällä näkemyksellä pöytää.

Keskustan eduskuntaryhmän johto: Tautitilanne pidettävä hallinnassa yhteistyöllä - oppositiolle kiitos
Keskustan eduskuntaryhmän johto Antti Kurvinen, Eeva Kalli ja Hanna-Leena Mattila toteaa, että koronaepidemian suhteen ollaan taitekohdassa - eteenpäin tilanteen kokonaishallinnassa mennään yhteistyöllä hallituksen ja opposition kanssa.
26.2.2021 / Uutiset
Matin seurassa Huhtamäen ja Sanoman hallituksen puheenjohtaja Pekka Ala-Pietilä, joka on johtanut myös työ- ja elinkeinoministeriön Kestävän kasvun työryhmää.
25.2.2021 / K-Studio
Keskustan varapj. Petri Honkonen: Kyse on nyt Suomen selviytymisestä - ymmärretäänkö asioiden vakavuus?
Työllisyys ylös, velka hallintaan ja alas, kaikki (jokainen suomalainen ja koko maa) mukana pitäen. Siinä se on: perus- ja pääasioiden programmi Suomelle, sanoo Petri Honkonen.
20.2.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetAntti Kurvinen: Kokoomus sammuttamassa teollisuuden valot