Marisanna Jarva: Pienituloiset hyötyvät opintotuen remontista

Keskusta Uutiset

Jarva ja useat Keskustan kansanedustajat ovat esittäneet opintotukileikkausten kohtuullistamista, opiskelijoiden siirtoa yleisen asumistuen piiriin sekä tuen kohdentamista sitä eniten tarvitseville. Hallituksen sopu on Jarvan mukaan hyväksyttävä vaikeassa taloustilanteessa.

– Yleiseen asumistukeen siirtymisen myötä opintotuen suurin ongelma eli riittämätön asumislisä korvataan paremmalla järjestelmällä. Kyseessä on opintotuen uusjako, jossa yksin sinnittelevät pienituloiset opiskelijat saavat tuntuvaa helpotusta tukitason noustessa, Keskustan opintotukityöryhmää vetänyt Jarva iloitsee.

Hallituspuolueiden ratkaisussa korkeakouluopiskelijoiden opintoraha lasketaan toisen asteen opiskelijoiden kanssa samalle tasolle, mutta samalla vaikeimmassa asemassa olevien opiskelijoiden saama tuki kohenee selvästi opiskelijoiden siirtyessä yleisen asumistuen piiriin. Lisäksi opiskelijoille annetaan mahdollisuus nostaa enemmän valtion takaamaa opintolainaa ja valtion tarjoama lainahyvitys säilyy.

– Hallituksen ratkaisu tukee ympärivuotista, kokopäiväistä opiskelua. Yleinen asumistuki huomioi muuttuvat elämäntilanteet ja opiskelijoiden erot tuen tarpeessa, Jarva toteaa.

Opintotukeen tehdään myös muita pitkään toivottuja parannuksia. Takaisinperittävän opintotuen 15 % rangaistusmaksu puolitetaan ja jatkossa vanhempien tulot eivät vaikuta enää täysi-ikäisten nuorten opintotukeen.

– Lisäksi sosiaaliturvan tukiviidakkoa on selkeytettävä ja paperisotaa vähennettävä. Olisi järkevää, että Kela myöntäisi opintotuen opiskelijalle jatkossa automaattisesti hänen ottaessaan opiskelupaikan vastaan, Jarva linjaa.

Keskustan eduskuntaryhmä: Tukea Ukrainalle pitää jatkaa – Suomen oma varautuminen korostuu
Keskustan eduskuntaryhmä pitää viimeaikaisia tapahtumia – Venäjän osittaista liikekannallepanoa, puheita sodasta länttä vastaan, niin sanottuja kansanäänestyksiä Ukrainan itä- ja eteläosissa, alueiden liittämisaikeita Venäjään ja Nord Stream -kaasuputkien vuotoja Itämerellä – vakavana ja huolestuttavana kehityksenä.
29.9.2022 / Uutiset
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMarisanna Jarva: Pienituloiset hyötyvät opintotuen remontista