Marisanna Jarva: Pienituloiset hyötyvät opintotuen remontista

Keskusta Uutiset

Jarva ja useat Keskustan kansanedustajat ovat esittäneet opintotukileikkausten kohtuullistamista, opiskelijoiden siirtoa yleisen asumistuen piiriin sekä tuen kohdentamista sitä eniten tarvitseville. Hallituksen sopu on Jarvan mukaan hyväksyttävä vaikeassa taloustilanteessa.

– Yleiseen asumistukeen siirtymisen myötä opintotuen suurin ongelma eli riittämätön asumislisä korvataan paremmalla järjestelmällä. Kyseessä on opintotuen uusjako, jossa yksin sinnittelevät pienituloiset opiskelijat saavat tuntuvaa helpotusta tukitason noustessa, Keskustan opintotukityöryhmää vetänyt Jarva iloitsee.

Hallituspuolueiden ratkaisussa korkeakouluopiskelijoiden opintoraha lasketaan toisen asteen opiskelijoiden kanssa samalle tasolle, mutta samalla vaikeimmassa asemassa olevien opiskelijoiden saama tuki kohenee selvästi opiskelijoiden siirtyessä yleisen asumistuen piiriin. Lisäksi opiskelijoille annetaan mahdollisuus nostaa enemmän valtion takaamaa opintolainaa ja valtion tarjoama lainahyvitys säilyy.

– Hallituksen ratkaisu tukee ympärivuotista, kokopäiväistä opiskelua. Yleinen asumistuki huomioi muuttuvat elämäntilanteet ja opiskelijoiden erot tuen tarpeessa, Jarva toteaa.

Opintotukeen tehdään myös muita pitkään toivottuja parannuksia. Takaisinperittävän opintotuen 15 % rangaistusmaksu puolitetaan ja jatkossa vanhempien tulot eivät vaikuta enää täysi-ikäisten nuorten opintotukeen.

– Lisäksi sosiaaliturvan tukiviidakkoa on selkeytettävä ja paperisotaa vähennettävä. Olisi järkevää, että Kela myöntäisi opintotuen opiskelijalle jatkossa automaattisesti hänen ottaessaan opiskelupaikan vastaan, Jarva linjaa.

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMarisanna Jarva: Pienituloiset hyötyvät opintotuen remontista