Marisanna Jarva: Pienituloiset hyötyvät opintotuen remontista

Keskusta Uutiset

Jarva ja useat Keskustan kansanedustajat ovat esittäneet opintotukileikkausten kohtuullistamista, opiskelijoiden siirtoa yleisen asumistuen piiriin sekä tuen kohdentamista sitä eniten tarvitseville. Hallituksen sopu on Jarvan mukaan hyväksyttävä vaikeassa taloustilanteessa.

– Yleiseen asumistukeen siirtymisen myötä opintotuen suurin ongelma eli riittämätön asumislisä korvataan paremmalla järjestelmällä. Kyseessä on opintotuen uusjako, jossa yksin sinnittelevät pienituloiset opiskelijat saavat tuntuvaa helpotusta tukitason noustessa, Keskustan opintotukityöryhmää vetänyt Jarva iloitsee.

Hallituspuolueiden ratkaisussa korkeakouluopiskelijoiden opintoraha lasketaan toisen asteen opiskelijoiden kanssa samalle tasolle, mutta samalla vaikeimmassa asemassa olevien opiskelijoiden saama tuki kohenee selvästi opiskelijoiden siirtyessä yleisen asumistuen piiriin. Lisäksi opiskelijoille annetaan mahdollisuus nostaa enemmän valtion takaamaa opintolainaa ja valtion tarjoama lainahyvitys säilyy.

– Hallituksen ratkaisu tukee ympärivuotista, kokopäiväistä opiskelua. Yleinen asumistuki huomioi muuttuvat elämäntilanteet ja opiskelijoiden erot tuen tarpeessa, Jarva toteaa.

Opintotukeen tehdään myös muita pitkään toivottuja parannuksia. Takaisinperittävän opintotuen 15 % rangaistusmaksu puolitetaan ja jatkossa vanhempien tulot eivät vaikuta enää täysi-ikäisten nuorten opintotukeen.

– Lisäksi sosiaaliturvan tukiviidakkoa on selkeytettävä ja paperisotaa vähennettävä. Olisi järkevää, että Kela myöntäisi opintotuen opiskelijalle jatkossa automaattisesti hänen ottaessaan opiskelupaikan vastaan, Jarva linjaa.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMarisanna Jarva: Pienituloiset hyötyvät opintotuen remontista