Marisanna Jarva: Pienituloiset hyötyvät opintotuen remontista

Keskusta Uutiset

Jarva ja useat Keskustan kansanedustajat ovat esittäneet opintotukileikkausten kohtuullistamista, opiskelijoiden siirtoa yleisen asumistuen piiriin sekä tuen kohdentamista sitä eniten tarvitseville. Hallituksen sopu on Jarvan mukaan hyväksyttävä vaikeassa taloustilanteessa.

– Yleiseen asumistukeen siirtymisen myötä opintotuen suurin ongelma eli riittämätön asumislisä korvataan paremmalla järjestelmällä. Kyseessä on opintotuen uusjako, jossa yksin sinnittelevät pienituloiset opiskelijat saavat tuntuvaa helpotusta tukitason noustessa, Keskustan opintotukityöryhmää vetänyt Jarva iloitsee.

Hallituspuolueiden ratkaisussa korkeakouluopiskelijoiden opintoraha lasketaan toisen asteen opiskelijoiden kanssa samalle tasolle, mutta samalla vaikeimmassa asemassa olevien opiskelijoiden saama tuki kohenee selvästi opiskelijoiden siirtyessä yleisen asumistuen piiriin. Lisäksi opiskelijoille annetaan mahdollisuus nostaa enemmän valtion takaamaa opintolainaa ja valtion tarjoama lainahyvitys säilyy.

– Hallituksen ratkaisu tukee ympärivuotista, kokopäiväistä opiskelua. Yleinen asumistuki huomioi muuttuvat elämäntilanteet ja opiskelijoiden erot tuen tarpeessa, Jarva toteaa.

Opintotukeen tehdään myös muita pitkään toivottuja parannuksia. Takaisinperittävän opintotuen 15 % rangaistusmaksu puolitetaan ja jatkossa vanhempien tulot eivät vaikuta enää täysi-ikäisten nuorten opintotukeen.

– Lisäksi sosiaaliturvan tukiviidakkoa on selkeytettävä ja paperisotaa vähennettävä. Olisi järkevää, että Kela myöntäisi opintotuen opiskelijalle jatkossa automaattisesti hänen ottaessaan opiskelupaikan vastaan, Jarva linjaa.

Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä ajankohtaiset poliittiset aiheet kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
26.11.2020 / K-Studio
Kurvinen ja Kärnä: Vapaaehtoinen alueellistaminen koko valtiohallintoon!
Puolustushallinnon päätös lisätä työntekijöiden etätyömahdollisuuksia on päänavaus valtion toimintojen uudenlaiselle alueellistamiselle, toteavat Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ja puolueen kunta- ja aluetyöryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Mikko Kärnä.
25.11.2020 / Uutiset
Anna-Mari Vimpari Keskustan ministeriryhmän valtiosihteeriksi
Keskustan ministeriryhmä on kutsunut ministeriryhmän valtiosihteeriksi VTM Anna-Mari Vimparin. Vimpari aloittaa tehtävässään tammikuun alussa. Hän toimii tällä hetkellä Keskustan eduskuntaryhmän pääsihteerinä.
24.11.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMarisanna Jarva: Pienituloiset hyötyvät opintotuen remontista