Elsi Katainen: Suomen suunta muuttuu

Keskusta Uutiset

Suomalaiset äänestivät viime eduskuntavaaleissa muutoksen puolesta. Suomen neljän vuoden ajelehtimisen, riitelyn ja päättämättömyyden aika haluttiin päättää.

Keskustaa äänestäneet kannattivat sitä, että koko Suomea kehitetään tasapainoisesti ja että hankalat päätökset tehdään mahdollisimman oikeudenmukaisesti.

Hallituksen tiistaiset päätökset mahdollistavat käänteen Suomen työllisyys- ja taloustilanteessa ja osoittavat, että yhteiskuntapolitiikan linja on muuttunut.

Samalla ratkaisut toivottavasti luovat tulevaisuudenuskoa, jota yhteiskunnastamme on uupunut jo pitkään.

Yhteiskuntasopimus on paremman työllisyyden kannalta a ja o. Sen tueksi hallitus parantaa teitä ja väyliä liikennehankkeilla, jotka tarkoittavat lisää työpaikkoja ja työllistäviä yrityksiä koko maahan.

Hallituksen sopimilla yrittäjyys- ja työllisyyspaketeilla parannetaan etenkin pienten ja keskisuurten yritysten toimintaedellytyksiä koko maassa, edistetään työllistävää biotaloutta, madalletaan työllistämisen ja työllistymisen kynnystä sekä puretaan edelleen yrittämistä ja työntekoa hankaloittavaa byrokratiaa.

Hallitus osoittaa lisää voimavaroja maatalouden kannattavuusongelmien ratkaisemiseen. Viljelijöiden ja muiden tuottajien hätä on todellinen. Tärkeintä on nopeasti edetä etenkin tarpeettoman byrokratian karsimisessa. Tukien maksatukseen ajallaan maatalous- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen haki ratkaisut jo aiemmin.

Hallituksen uskottavuutta mitattiin sillä, pystytäänkö hallitusohjelmassa sovituista yhteensä neljän miljardin euron menosäästöistä pitämään kiinni. Tässä onnistuttiin.

Säästöjen osalta on huolehdittu oikeudenmukaisuudesta esimerkiksi niin, että sairauspäivärahoihin kohdistetaan 22 miljoonan euron säästö ylempien tulorajojen muutoksella vuodesta 2017 alkaen. Vastaavasti esimerkiksi pienituloisimpien eläkeläisten takuueläkettä korotetaan kymmenellä miljoonalla eurolla vuodesta 2018 alkaen.

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetElsi Katainen: Suomen suunta muuttuu