Elsi Katainen: Suomen suunta muuttuu

Keskusta Uutiset

Suomalaiset äänestivät viime eduskuntavaaleissa muutoksen puolesta. Suomen neljän vuoden ajelehtimisen, riitelyn ja päättämättömyyden aika haluttiin päättää.

Keskustaa äänestäneet kannattivat sitä, että koko Suomea kehitetään tasapainoisesti ja että hankalat päätökset tehdään mahdollisimman oikeudenmukaisesti.

Hallituksen tiistaiset päätökset mahdollistavat käänteen Suomen työllisyys- ja taloustilanteessa ja osoittavat, että yhteiskuntapolitiikan linja on muuttunut.

Samalla ratkaisut toivottavasti luovat tulevaisuudenuskoa, jota yhteiskunnastamme on uupunut jo pitkään.

Yhteiskuntasopimus on paremman työllisyyden kannalta a ja o. Sen tueksi hallitus parantaa teitä ja väyliä liikennehankkeilla, jotka tarkoittavat lisää työpaikkoja ja työllistäviä yrityksiä koko maahan.

Hallituksen sopimilla yrittäjyys- ja työllisyyspaketeilla parannetaan etenkin pienten ja keskisuurten yritysten toimintaedellytyksiä koko maassa, edistetään työllistävää biotaloutta, madalletaan työllistämisen ja työllistymisen kynnystä sekä puretaan edelleen yrittämistä ja työntekoa hankaloittavaa byrokratiaa.

Hallitus osoittaa lisää voimavaroja maatalouden kannattavuusongelmien ratkaisemiseen. Viljelijöiden ja muiden tuottajien hätä on todellinen. Tärkeintä on nopeasti edetä etenkin tarpeettoman byrokratian karsimisessa. Tukien maksatukseen ajallaan maatalous- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen haki ratkaisut jo aiemmin.

Hallituksen uskottavuutta mitattiin sillä, pystytäänkö hallitusohjelmassa sovituista yhteensä neljän miljardin euron menosäästöistä pitämään kiinni. Tässä onnistuttiin.

Säästöjen osalta on huolehdittu oikeudenmukaisuudesta esimerkiksi niin, että sairauspäivärahoihin kohdistetaan 22 miljoonan euron säästö ylempien tulorajojen muutoksella vuodesta 2017 alkaen. Vastaavasti esimerkiksi pienituloisimpien eläkeläisten takuueläkettä korotetaan kymmenellä miljoonalla eurolla vuodesta 2018 alkaen.

Hannu Hoskonen: Itäistä Suomea pitää vihdoin auttaa
Metsät ja muut luonnonvarat, iso osa teollisuudesta ja työllistävät yritykset – nousun todelliset rakennuspuut - eivät ole Helsingissä. Ne ovat maakunnissa läpi Suomen. Siksi maakunnissa pitää olla elämisen mahdollisuuksia. Tällä maalla ei ole varaa jättää mitään kolkkaa taantumaan ja tyhjenemään. Ei etenkään itäistä Suomea.
12.6.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Sähköä eduskunnan kyselytunnilla
Eduskunnan kyselytunti kuulosti lähinnä Keskustan syyttelytunnilta eivätkä Petri Honkonen tai Annika Saarikko saaneet vastauksia kysymyksiinsä, jotka selvästi osuivat maaliinsa. Keskustalaiset kysyivät jo aiemmin esillä pidettyjä asioita hallituksen huojuvasta EU-politiikasta. Viikon varrella hallitusta oli jo haastettu niin kokoomusparlamentaarikoiden Suomen-vastaisesta EU-äänestämisestä kuin metsävallan luisumisesta Brysseliin. Lisäksi toistuvasti peräänkuulutettiin hallituksen lupaamia uusia EU-rahoja itäiseen Suomeen. Sellaisista ei hallitusaitiosta puhuttu, vaan viitattiin ainoastaan rahoitukseen, jonka Suomi on joka tapauksessa saamassa.
7.6.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
EtusivuAjankohtaistaUutisetElsi Katainen: Suomen suunta muuttuu