Markus Lohi: Osakesäästötili muutettava sijoitussäästötiliksi

Markus Lohi puhumassa

Keskustan varapuheenjohtaja ja talouspoliittisen työryhmän pj. Markus Lohi tukee voimakkaasti puheenjohtaja Annika Saarikon torstaista avausta. Saarikko kertoi eduskuntaryhmän talvikokouksessa, että Keskustan tavoitteena on osakesäästötilin kehittäminen.

-Osakesäästötiliä on syytä laajentaa sijoitussäästötiliksi, Lohi linjaa.

Tämän vuoden alusta voimaan tulleen osakesäästötilin sisällä voi ostaa ja myydä pörssiosakkeita niin, ettei tarvitse maksaa veroa yksittäisistä myynneistä. Myöskään osinkoja ei veroteta vielä siinä vaiheessa, kun ne tulevat osakesäästötilille. Osakesäästötilin tuottoa verotetaan vasta silloin, kun sieltä nostetaan rahaa. Nykyään tilille voi sijoittaa 50.000 euroa.

Osakesäästötiliä pitäisi Lohen mukaan laajentaa esimerkiksi rahasto-osuuksiin ja listaamattomiin yhtiöön eli muihinkin kuin pörssiyhtiöihin. Näin suomalaisten riskiä sijoittaa pieniin ja keskisuuriin yrityksiin madallettaisiin. Myös kotimaiset yritykset hyötyvät kasvavasta mielenkiinnosta sijoittamista kohtaan.

Lohi olisi myös valmis korottamaan nykyistä euromääräistä rajaa esimerkiksi tuplaamalla sen.

-Nykyinen 50.000 euroa on suhteellisen matala, kun ottaa huomioon, että koko tilin elinkaaren aikana voi sijoittaa sinne vain tuon 50.000 euroa ja yhdellä henkilöllä voi olla vain yksi tili kerrallaan, Lohi arvioi.

Samalla hän muistuttaa, että asiaa pohtinut työryhmä esitti alun perin useampia sijoituskohteita eikä rajannut tiliä pelkästään pörssiosakkeisiin.

Lohi näkee sijoitussäästötilillä useita positiivisia tavoitteita: sillä kannustetaan ihmisiä säästämään, sijoittamaan kotimaisiin osakkeisiin ja kerryttämään aktiivisesti varallisuutta pitkäjänteisesti.

Vuoden alusta voimaan tullut osakesäästötili on ollut todella suosittu, sillä jo yli 150.000 suomalaista on ottanut sen käyttöön.

-Osakesäästötilin suosion siivittämänä jo 910.000 suomalaista yksityishenkilöä omistaa pörssiosakkeita. Tämä on ennätysmäärä. Tästä on hyvä jatkaa kohti miljoonan omistajan rajapyykkiä, Lohi kannustaa.

Suorassa lähetyksessä esittelemme Keskustan vaalikampanjan TV-mainokset ja tutustumme vaaliohjelmaamme ehdokkaiden kera ympäri Suomen. Mukana myös kuntavaaliehdokkaat Annika Saarikko ja Matti Vanhanen.
7.5.2021 / K-Studio
Keskustan vpj ja Keskustalaisempi Eurooppa -työryhmän pj Riikka Pakarinen: Suomessa tavoitteeksi nurmivaltaisen maidon ja naudanlihan tuotannon kasvattaminen
Nurmipeitteisyys, monimuotoisuus ja hiilensietokyky ovat kaikki tärkeitä elementtejä suomalaisessa maataloudessa. Niillä vastataan ympäristö-, ilmasto- ja biodiversiteettikysymyksiin. Karjatila on siis hyvä monimuotoisuuden lähde, Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen toteaa.
7.5.2021 / Uutiset
Keskustan puoluevaltuuston pj Tiusanen: Terapiatakuu tarvitaan koko Suomeen
"Suomalaiset asuinpaikasta riippumatta ansaitsevat apua mielenterveyden ongelmiin nopeammin ja matalammalla kynnyksellä. Siksi terapiatakuu täytyy toteuttaa koko Suomessa. Mielenterveyspalvelujen saatavuus ei saa riippua postinumerosta", Keskustan puoluevaltuuston puheenjohtaja Liina Tiusanen linjaa.
6.5.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMarkus Lohi: Osakesäästötili muutettava sijoitussäästötiliksi