Matti Vanhanen: Taivas ei putoa niskaamme

EU:n sääntöjen mukaan ero voi astua voimaan vasta vähintään kahden vuoden kuluttua. Monet asiat siis sujuvat pitkään kuten ennenkin ja ns. markkinat ehtivät vielä moneen kertaan tehdä äkkireaktioitaan kunnes oikeasti tiedetään, millaisilla ehdoilla jatkossa toimitaan. Yleensä asioilla on tapanaan järjestyä ja niin käy tässäkin tapauksessa. Suurin muutos reaalitalouteen syntyy siitä kun eri elinkeinoelämän alat ryhtyvät hakemaan omalta kannaltaan optimaalisinta ratkaisua ja joutuvat tekemään päätöksiä ilman varmuutta millaisiksi tulevat yhteistyöjärjestelyt muodostuvat.

– Brittien EU-ero vaikuttaa luonnollisesti myös unionin sisälle. Varovaisuus uudistuksiin kasvaa ja ero jatkaa sitä poliittisen hajanaisuuden trendiä, mikä on näkynyt erityisesti maahanmuuttoon liittyvissä kysymyksissä. Ulkopolitiikan kannalta arvelen, että britit eivät tunne suurta viehtymystä neuvotella Brysselissä olevan Unionin ulkosuhdehallinnon kanssa vaan tekevät mieluummin vierailuja Berliiniin ja Pariisiin. Eli omaksuvat saman lähestymistavan kuin Venäjä. Tämä jo käynnissä oleva kehitystrendi muuttaa eurooppalaista asetelmaa ja korostaa kuten niin monta kertaa aikaisemminkin historiassa suurvaltojen roolia. Suomen intressi luonnollisesti olisi pitää unioni mahdollisimman toimintakykyistä ja että EU pystyisi aidosti sen omien pöytien äärellä sopimaan linjastaan ja toimintatavastaan, Vanhanen toteaa.

Politiikka ei pääty koskaan ja on mielenkiintoista nähdä millaisilla teemoilla brittien seuraavat parlamenttivaalit käydään – niissäkin kansa seuraavan kerran ottaa taas kantaa suhteeseen Manner-Eurooppaan. Suomen kannattaa mielestäni silti asettaa toimintansa lähtökohdaksi, että ero toteutuu nyt.

– Kuten ei Asterixissa, myöskään oikeassa maailmassa taivas ei tälläkään kertaa putoa niskaamme, Matti Vanhanen muistuttaa ja toivottaa samalla hyvää juhannusta.

Eeva Kalli: Valtion on vastattava ihmisten tarpeisiin ja edistettävä asumiseen liittyvää valinnanvapautta
"Jokaisen ministeriön tulee tehdä omalla hallinnonalallaan yhteistyössä viranhaltijoiden ja työntekijöiden kanssa selvitys työtehtävistä, jotka voidaan monipaikkaistaa, sanoo Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Eeva Kalli.
20.9.2020 / Uutiset
Petri Honkonen: Valkoposkihanhien ampuminen vauhdissa, ammutut hanhet saatava lautaselle
-Kun valkoposkihanhia on nyt alettu nyt ampua, pitää lihakin voida hyödyntää. Ei ole järkevää jättää herkullinen ja ekologinen liha syömättä, sanoo Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen.
20.9.2020 / Uutiset
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko: Olemme Suomen myönteisin ja tulevaisuuskoisin puolue
"Keskusta on aina toiminut nimensä mukaisesti sillanrakentajana suomalaisessa politiikassa. Uskon, että sille on nyt tilausta enemmän kuin koskaan. Maltti ja empatia ovat politiikan supervoimia", näin totesi Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko perjantaiaamun poliittisessa linjapuheessaan.
18.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMatti Vanhanen: Taivas ei putoa niskaamme