Matti Vanhanen: Taivas ei putoa niskaamme

EU:n sääntöjen mukaan ero voi astua voimaan vasta vähintään kahden vuoden kuluttua. Monet asiat siis sujuvat pitkään kuten ennenkin ja ns. markkinat ehtivät vielä moneen kertaan tehdä äkkireaktioitaan kunnes oikeasti tiedetään, millaisilla ehdoilla jatkossa toimitaan. Yleensä asioilla on tapanaan järjestyä ja niin käy tässäkin tapauksessa. Suurin muutos reaalitalouteen syntyy siitä kun eri elinkeinoelämän alat ryhtyvät hakemaan omalta kannaltaan optimaalisinta ratkaisua ja joutuvat tekemään päätöksiä ilman varmuutta millaisiksi tulevat yhteistyöjärjestelyt muodostuvat.

– Brittien EU-ero vaikuttaa luonnollisesti myös unionin sisälle. Varovaisuus uudistuksiin kasvaa ja ero jatkaa sitä poliittisen hajanaisuuden trendiä, mikä on näkynyt erityisesti maahanmuuttoon liittyvissä kysymyksissä. Ulkopolitiikan kannalta arvelen, että britit eivät tunne suurta viehtymystä neuvotella Brysselissä olevan Unionin ulkosuhdehallinnon kanssa vaan tekevät mieluummin vierailuja Berliiniin ja Pariisiin. Eli omaksuvat saman lähestymistavan kuin Venäjä. Tämä jo käynnissä oleva kehitystrendi muuttaa eurooppalaista asetelmaa ja korostaa kuten niin monta kertaa aikaisemminkin historiassa suurvaltojen roolia. Suomen intressi luonnollisesti olisi pitää unioni mahdollisimman toimintakykyistä ja että EU pystyisi aidosti sen omien pöytien äärellä sopimaan linjastaan ja toimintatavastaan, Vanhanen toteaa.

Politiikka ei pääty koskaan ja on mielenkiintoista nähdä millaisilla teemoilla brittien seuraavat parlamenttivaalit käydään – niissäkin kansa seuraavan kerran ottaa taas kantaa suhteeseen Manner-Eurooppaan. Suomen kannattaa mielestäni silti asettaa toimintansa lähtökohdaksi, että ero toteutuu nyt.

– Kuten ei Asterixissa, myöskään oikeassa maailmassa taivas ei tälläkään kertaa putoa niskaamme, Matti Vanhanen muistuttaa ja toivottaa samalla hyvää juhannusta.

Keskustan Katainen neuvottelemaan Suomelle tärkeästä merenkulun polttoaineiden EU-laista
Europarlamentaarikko Elsi Katainen on valittu ryhmänsä liikennevaliokunnan neuvottelijaksi merenkulun uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käyttöä säätävään FuelEU Maritime -asetukseen, joka on osa EU:n energia- ja ilmastopakettia. Kataisen mukaan asetus on viennistä ja merikuljetuksista riippuvaiselle Suomelle ratkaisevan tärkeä: tavoitteenani neuvotteluissa on varmistaa selkeä lainsäädäntö, joka huomioi mm. talvimerenkulun Suomelle aiheuttamat poikkeusolosuhteet, Elsi Katainen linjaa.
27.10.2021 / Uutiset
Elinkeinoministeri Mika Lintilä: Luvitusta sujuvoittamalla vihreät investoinnit liikkeelle, ei kehystä venyttämällä
Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa, että Suomen investointiympäristöstä tehdään Euroopan paras. Luvituksen sujuvoittaminen on ilmainen tapa saada yksityisiä investointeja ja työpaikkoja aikaiseksi tukemaan vihreää siirtymää ja uusteollistamista.
23.10.2021 / Uutiset
Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään jo etukäteen tapahtuman keskustelussa tai suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä tulevat aluevaalit ja ajankohtaiset poliittiset aiheet. Vähän kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
21.10.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetMatti Vanhanen: Taivas ei putoa niskaamme