Matti Vanhanen: Taivas ei putoa niskaamme

EU:n sääntöjen mukaan ero voi astua voimaan vasta vähintään kahden vuoden kuluttua. Monet asiat siis sujuvat pitkään kuten ennenkin ja ns. markkinat ehtivät vielä moneen kertaan tehdä äkkireaktioitaan kunnes oikeasti tiedetään, millaisilla ehdoilla jatkossa toimitaan. Yleensä asioilla on tapanaan järjestyä ja niin käy tässäkin tapauksessa. Suurin muutos reaalitalouteen syntyy siitä kun eri elinkeinoelämän alat ryhtyvät hakemaan omalta kannaltaan optimaalisinta ratkaisua ja joutuvat tekemään päätöksiä ilman varmuutta millaisiksi tulevat yhteistyöjärjestelyt muodostuvat.

– Brittien EU-ero vaikuttaa luonnollisesti myös unionin sisälle. Varovaisuus uudistuksiin kasvaa ja ero jatkaa sitä poliittisen hajanaisuuden trendiä, mikä on näkynyt erityisesti maahanmuuttoon liittyvissä kysymyksissä. Ulkopolitiikan kannalta arvelen, että britit eivät tunne suurta viehtymystä neuvotella Brysselissä olevan Unionin ulkosuhdehallinnon kanssa vaan tekevät mieluummin vierailuja Berliiniin ja Pariisiin. Eli omaksuvat saman lähestymistavan kuin Venäjä. Tämä jo käynnissä oleva kehitystrendi muuttaa eurooppalaista asetelmaa ja korostaa kuten niin monta kertaa aikaisemminkin historiassa suurvaltojen roolia. Suomen intressi luonnollisesti olisi pitää unioni mahdollisimman toimintakykyistä ja että EU pystyisi aidosti sen omien pöytien äärellä sopimaan linjastaan ja toimintatavastaan, Vanhanen toteaa.

Politiikka ei pääty koskaan ja on mielenkiintoista nähdä millaisilla teemoilla brittien seuraavat parlamenttivaalit käydään – niissäkin kansa seuraavan kerran ottaa taas kantaa suhteeseen Manner-Eurooppaan. Suomen kannattaa mielestäni silti asettaa toimintansa lähtökohdaksi, että ero toteutuu nyt.

– Kuten ei Asterixissa, myöskään oikeassa maailmassa taivas ei tälläkään kertaa putoa niskaamme, Matti Vanhanen muistuttaa ja toivottaa samalla hyvää juhannusta.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMatti Vanhanen: Taivas ei putoa niskaamme