Matti Vanhanen: Taivas ei putoa niskaamme

EU:n sääntöjen mukaan ero voi astua voimaan vasta vähintään kahden vuoden kuluttua. Monet asiat siis sujuvat pitkään kuten ennenkin ja ns. markkinat ehtivät vielä moneen kertaan tehdä äkkireaktioitaan kunnes oikeasti tiedetään, millaisilla ehdoilla jatkossa toimitaan. Yleensä asioilla on tapanaan järjestyä ja niin käy tässäkin tapauksessa. Suurin muutos reaalitalouteen syntyy siitä kun eri elinkeinoelämän alat ryhtyvät hakemaan omalta kannaltaan optimaalisinta ratkaisua ja joutuvat tekemään päätöksiä ilman varmuutta millaisiksi tulevat yhteistyöjärjestelyt muodostuvat.

– Brittien EU-ero vaikuttaa luonnollisesti myös unionin sisälle. Varovaisuus uudistuksiin kasvaa ja ero jatkaa sitä poliittisen hajanaisuuden trendiä, mikä on näkynyt erityisesti maahanmuuttoon liittyvissä kysymyksissä. Ulkopolitiikan kannalta arvelen, että britit eivät tunne suurta viehtymystä neuvotella Brysselissä olevan Unionin ulkosuhdehallinnon kanssa vaan tekevät mieluummin vierailuja Berliiniin ja Pariisiin. Eli omaksuvat saman lähestymistavan kuin Venäjä. Tämä jo käynnissä oleva kehitystrendi muuttaa eurooppalaista asetelmaa ja korostaa kuten niin monta kertaa aikaisemminkin historiassa suurvaltojen roolia. Suomen intressi luonnollisesti olisi pitää unioni mahdollisimman toimintakykyistä ja että EU pystyisi aidosti sen omien pöytien äärellä sopimaan linjastaan ja toimintatavastaan, Vanhanen toteaa.

Politiikka ei pääty koskaan ja on mielenkiintoista nähdä millaisilla teemoilla brittien seuraavat parlamenttivaalit käydään – niissäkin kansa seuraavan kerran ottaa taas kantaa suhteeseen Manner-Eurooppaan. Suomen kannattaa mielestäni silti asettaa toimintansa lähtökohdaksi, että ero toteutuu nyt.

– Kuten ei Asterixissa, myöskään oikeassa maailmassa taivas ei tälläkään kertaa putoa niskaamme, Matti Vanhanen muistuttaa ja toivottaa samalla hyvää juhannusta.

Keskustan varapj. Petri Honkonen: Kyse on nyt Suomen selviytymisestä - ymmärretäänkö asioiden vakavuus?
Työllisyys ylös, velka hallintaan ja alas, kaikki (jokainen suomalainen ja koko maa) mukana pitäen. Siinä se on: perus- ja pääasioiden programmi Suomelle, sanoo Petri Honkonen.
20.2.2021 / Uutiset
Keskustan Pakarinen: Kuntien osaajapulaan on vastattava
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen jakaa huolen kuntien osaavan työvoiman saatavuudesta. Kevan työvoimaennusteen viesti on selkeä. Ihmisten arjen kannalta keskeisten palveluiden saatavuus eri puolilla Suomea on uhattuna, jos mitään ei tehdä.
19.2.2021 / Uutiset
Keskustan Eeva Kalli: Perheiden toiveet ja Keskustan tavoitteet toteutuvat perhevapaauudistuksessa
Yksi Keskustan kymmenestä kynnyskysymyksestä hallitukseen osallistumiselle oli nykyjärjestelmään nähden aidosti perhe-etuuksia parantavan perhepaketin toteuttaminen. - Keskusta vaati hallitusneuvotteluissa, että kotihoidon tuki säilytetään nykymuotoisena ja että äitien käytettävissä olevia ansiosidonnaisia perhevapaita ei vähennetä. Nämä tavoitteet kirjattiin myös hallitusohjelmaan. Perhevapaauudistuksen tavoitteena onkin hoivan tasa-arvon ja isien hoivavastuun kasvattaminen isille kohdennettuja etuuksia parantamalla, ei äitien vapaita leikkaamalla tai kotihoidon tukioikeutta heikentämällä.
16.2.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMatti Vanhanen: Taivas ei putoa niskaamme