Oman poliittisen ryhmänsä neuvottelijana direktiivissä toiminut suomalaismeppi Elsi Katainen (kesk./ALDE) on tyytyväinen, että elintarvikeketjun reilun pelin säännöt kirjataan vihdoin myös EU-tason lainsäädäntöön. Kataisen mukaan on huojentavaa nähdä, että maatalouden tukileikkauksia suunnitteleva EU pystyy tekemään myös vaikeuksissa olevien tuottajien asemaa konkreettisesti parantavia toimia.

-Elintärkeä EU-tason suoja tuottajalle on totta! Epäterveitä kauppatapoja aletaan nyt kitkemään koko Euroopan tasolla, mikä antaa vahvan suojan tuottajalle ja selkänojan myös Suomen elintarvikemarkkinalaille, iloitsee Euroopan parlamentin jäsen Elsi Katainen (kesk./ALDE) Brysselistä käsin, tänään pidetyn ratkaisevan kuudennen kolmikantaneuvottelun jälkeen.

Direktiivi käsiteltiin EU:n toimielimissä ennätys nopeasti, sillä komission esityksestä parlamentin käsittelyyn ja kolmikantaneuvottelujen neuvottelutulokseen kului kaikkiaan kahdeksan kuukautta.

-Oli äärimmäisen tärkeää saada tuottajan elintason parantamiseen tähtäävä direktiivi valmiiksi tällä vaalikaudella, koska komission ja parlamentin vaihtuessa ensi vuonna direktiivin tulevaisuus olisi voinut olla vaakalaudalla, Katainen perustelee tiukkaa aikataulua.

Direktiivin soveltamisala

laajenee

EU-parlamentin vaatimuksesta direktiivin soveltamisala laajeni kahdeksasta kiellettävästä epäterveen kaupan käytänteestä viiteentoista. Kiellettäväksi päätyvät mm. tilauksien peruuttaminen viime hetkellä sekä tavarantoimittajan pakottaminen maksamaan hävikistä tai tuotteen varastoinnista. Direktiivi tulee koskemaan elintarvikeyrityksiä, joiden liikevaihto on 350 miljoonaa euroa, nousten alkuperäisestä 50 miljoonan euron tavoitteesta. Ruokatuotteiden lisäksi direktiivin soveltamisalan alle tulevat mm. maataloustuotteiden myynti, niihin liittyvät palvelut sekä EU:n ulkopuoliset ostajat. Direktiivi antaa suojan, jos toimijoiden välillä on merkittävä kokoero.

-Olen tyytyväinen, että aloitteestani myös keskisuuret ostajat saatiin direktiivin soveltamisalan piiriin. Näin direktiivi kattaa myös Suomessa laajasti eri kauppaketjujen ja tavarantoimittajien välisen kaupankäynnin. Tärkeää on myös, että jäsenmaille annettiin oikeus mennä kansallisessa lainsäädännössä EU:ta pidemmälle tuottajan aseman suojelemisessa, Elsi Katainen painottaa.

Elsi Katainen kehuu maatalouskomissaari Phil Hoganin roolia neuvotteluissa:

-Hoganin rooli oli ratkaiseva. Hän osasi löytää sovun EU-parlamentin mahdollisimman laajaa direktiivin soveltamisalaa kannattavan linjan ja tiukempaa niin sanottua minimiharmonisointia kannattavan EU-neuvoston linjan välillä, Katainen kertoo.

Juuri tämä lähestymistapa varmisti Kataisen mukaan sen, että direktiivi ei kohtaa ongelmia EU:n tuomioistuimessa.

-On tärkeää, että direktiivin soveltamisala on nyt EU:n oikeusperustan mukainen eli että kaikki toiminta tähtää tuottajan riittävän elintason turvaamiseen, mikä on EU:n perussopimuksessa mainittu, Katainen linjaa.

-Olen myös tyytyväinen, että Suomenkin mediassa paljon huomiota herättäneet parlamentin ehdotukset kaupan hankintayhteistyön tai tiukempien eläintenhyvinvointi- ja ympäristöstandardien kieltämisestä eivät päätyneet lopulliseen direktiiviin, kommentoi Katainen direktiivin yksityiskohtia.

Euroopan parlamentin täysistunnon loppuäänestyksen jälkeen EU-jäsenmaiden on pantava toimeen elintarvikeketjun epäreiluja kauppatapoja ehkäisevää EU-lainsäädäntöä 30 kuukauden kuluessa.

Lisätiedot:

Euroopan parlamentin jäsen

Elsi Katainen (kesk./ALDE)

elsi.katainen@ep.europa.eu

Tehdään aluevaalit kaikille tutuiksi kyselemällä ja vastaamalla. Mitä tarkoittaa esim. Sote-palvelupiste? Onhan Keskusta linjannut, että jatkossa jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi Sote-palvelupiste. Lähetyksessä vieraana ovat valtiosihteeri, Sote-asiantuntija Maria Kaisa Aula ja kutsuttuna asiantuntijana Väestöliiton toimitusjohtaja, Sosten hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta. Ohjelman juontaa Keskustan poliittinen asiantuntija Helena Pakarinen.
23.9.2021 / K-Studio
Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: EU:n puolustuspolitiikka ei enää voi olla pelkkiä juhlapuheita
Pelkkä ulko- ja turvallisuuspoliittinen puhe ei EU:lta enää riitä. Nyt tarvitaan konkreettisia toimia. EU:lla on tässä näytönpaikka, keskustan varapuheenjohtaja ja EU:n puolustuspolitiikasta väitöskirjaa tekevä Riikka Pakarinen toteaa.
18.9.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMEP Elsi Katainen: Epäreilujen kauppatapojen direktiivinen neuvottelut paketissa – elintärkeä EU tason suoja tuottajalle on totta!