Mika Lintilä ja Annika Saarikko: Palkkauksen avoimuutta on lisättävä

Haluamme, että samapalkkaisuuden edistämiseksi käydään läpi myös uusien työkalujen käyttöä. Yksi esiin nostettu keino on palkka-avoimuuden kehittäminen. Kattavaa palkka-avoimuutta puoltaa se tosiseikka, että julkisella sektorilla palkat ovat jo julkisia.

Palkka-avoimuutta voitaisiin kehittää esimerkiksi siten, että palkkakartoituksen tekemiseen osallistuvilla henkilöstön edustajilla olisi oikeus saada työntekijöiden palkkatiedot ja -perusteet kartoituksen valmisteluvaiheessa. Näitä tietoja ei kirjattaisi julkaistavaan palkkakartoitukseen. Jokaisella työntekijällä olisi jatkossakin oltava oikeus kieltää omien palkkatietojensa julkistaminen. Emme pidä perusteltuna sitä, että yksityisellä sektorilla kaikkien palkat olisivat täysin vapaasti kaikkien tiedossa tai että henkilökohtaiset suorituksenarvioinnit julkistettaisiin.

Muita vaihtoehtoja edistää palkkauksen avoimuutta olisi erilaisten yrityskohtaisten mittareiden julkaiseminen miesten ja naisten palkkaeroista koskien suuryrityksiä. Tällaisia mittareita voisivat olla tulospalkkioiden jakautuminen sukupuolen mukaan ja naisten ja miesten työurakehityksen ja palkkauksen yhtaikainen tarkastelu. Nämä ovat pehmeämpiä ohjaavia välineitä, joilla tavoitellaan perusteettomiin palkkaeroihin puuttumista ja havahtumista.

Sellainen palkkapolitiikan läpinäkyvyys, joka antaa työntekijöille mahdollisuuden saada sukupuolen mukaan eriteltyjä tietoja samaa tai samanarvoista työtä tekevien palkkatasosta, edistäisi tasa-arvoa ja voisi ennaltaehkäistä myös palkkasyrjintää. Parhaimmillaan laadukas palkkakartoitus antaa henkilöstölle tällaista tietoa vähintään 30 hengen työpaikoilla.

Haluamme, että palkkaeroista ja –syrjinnästä sekä niihin puuttumisen konkreettisista keinoista käytäisiin laajempaa yhteiskunnallista keskustelua niin työpaikkatasolla kuin päättäjien keskuudessa. Keskustassa on valmiutta etsiä uusia keinoja tasa-arvoisempaan työelämään.

Mika Lintilä, elinkeinoministeri
Annika Saarikko, perhe- ja peruspalveluministeri

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMika Lintilä ja Annika Saarikko: Palkkauksen avoimuutta on lisättävä