Mika Lintilä ja Annika Saarikko: Palkkauksen avoimuutta on lisättävä

Haluamme, että samapalkkaisuuden edistämiseksi käydään läpi myös uusien työkalujen käyttöä. Yksi esiin nostettu keino on palkka-avoimuuden kehittäminen. Kattavaa palkka-avoimuutta puoltaa se tosiseikka, että julkisella sektorilla palkat ovat jo julkisia.

Palkka-avoimuutta voitaisiin kehittää esimerkiksi siten, että palkkakartoituksen tekemiseen osallistuvilla henkilöstön edustajilla olisi oikeus saada työntekijöiden palkkatiedot ja -perusteet kartoituksen valmisteluvaiheessa. Näitä tietoja ei kirjattaisi julkaistavaan palkkakartoitukseen. Jokaisella työntekijällä olisi jatkossakin oltava oikeus kieltää omien palkkatietojensa julkistaminen. Emme pidä perusteltuna sitä, että yksityisellä sektorilla kaikkien palkat olisivat täysin vapaasti kaikkien tiedossa tai että henkilökohtaiset suorituksenarvioinnit julkistettaisiin.

Muita vaihtoehtoja edistää palkkauksen avoimuutta olisi erilaisten yrityskohtaisten mittareiden julkaiseminen miesten ja naisten palkkaeroista koskien suuryrityksiä. Tällaisia mittareita voisivat olla tulospalkkioiden jakautuminen sukupuolen mukaan ja naisten ja miesten työurakehityksen ja palkkauksen yhtaikainen tarkastelu. Nämä ovat pehmeämpiä ohjaavia välineitä, joilla tavoitellaan perusteettomiin palkkaeroihin puuttumista ja havahtumista.

Sellainen palkkapolitiikan läpinäkyvyys, joka antaa työntekijöille mahdollisuuden saada sukupuolen mukaan eriteltyjä tietoja samaa tai samanarvoista työtä tekevien palkkatasosta, edistäisi tasa-arvoa ja voisi ennaltaehkäistä myös palkkasyrjintää. Parhaimmillaan laadukas palkkakartoitus antaa henkilöstölle tällaista tietoa vähintään 30 hengen työpaikoilla.

Haluamme, että palkkaeroista ja –syrjinnästä sekä niihin puuttumisen konkreettisista keinoista käytäisiin laajempaa yhteiskunnallista keskustelua niin työpaikkatasolla kuin päättäjien keskuudessa. Keskustassa on valmiutta etsiä uusia keinoja tasa-arvoisempaan työelämään.

Mika Lintilä, elinkeinoministeri
Annika Saarikko, perhe- ja peruspalveluministeri

Keskustan eduskuntaryhmän johto: Tautitilanne pidettävä hallinnassa yhteistyöllä - oppositiolle kiitos
Keskustan eduskuntaryhmän johto Antti Kurvinen, Eeva Kalli ja Hanna-Leena Mattila toteaa, että koronaepidemian suhteen ollaan taitekohdassa - eteenpäin tilanteen kokonaishallinnassa mennään yhteistyöllä hallituksen ja opposition kanssa.
26.2.2021 / Uutiset
Matin seurassa Huhtamäen ja Sanoman hallituksen puheenjohtaja Pekka Ala-Pietilä, joka on johtanut myös työ- ja elinkeinoministeriön Kestävän kasvun työryhmää.
25.2.2021 / K-Studio
Keskustan varapj. Petri Honkonen: Kyse on nyt Suomen selviytymisestä - ymmärretäänkö asioiden vakavuus?
Työllisyys ylös, velka hallintaan ja alas, kaikki (jokainen suomalainen ja koko maa) mukana pitäen. Siinä se on: perus- ja pääasioiden programmi Suomelle, sanoo Petri Honkonen.
20.2.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMika Lintilä ja Annika Saarikko: Palkkauksen avoimuutta on lisättävä