Mika Lintilä ja Annika Saarikko: Palkkauksen avoimuutta on lisättävä

Haluamme, että samapalkkaisuuden edistämiseksi käydään läpi myös uusien työkalujen käyttöä. Yksi esiin nostettu keino on palkka-avoimuuden kehittäminen. Kattavaa palkka-avoimuutta puoltaa se tosiseikka, että julkisella sektorilla palkat ovat jo julkisia.

Palkka-avoimuutta voitaisiin kehittää esimerkiksi siten, että palkkakartoituksen tekemiseen osallistuvilla henkilöstön edustajilla olisi oikeus saada työntekijöiden palkkatiedot ja -perusteet kartoituksen valmisteluvaiheessa. Näitä tietoja ei kirjattaisi julkaistavaan palkkakartoitukseen. Jokaisella työntekijällä olisi jatkossakin oltava oikeus kieltää omien palkkatietojensa julkistaminen. Emme pidä perusteltuna sitä, että yksityisellä sektorilla kaikkien palkat olisivat täysin vapaasti kaikkien tiedossa tai että henkilökohtaiset suorituksenarvioinnit julkistettaisiin.

Muita vaihtoehtoja edistää palkkauksen avoimuutta olisi erilaisten yrityskohtaisten mittareiden julkaiseminen miesten ja naisten palkkaeroista koskien suuryrityksiä. Tällaisia mittareita voisivat olla tulospalkkioiden jakautuminen sukupuolen mukaan ja naisten ja miesten työurakehityksen ja palkkauksen yhtaikainen tarkastelu. Nämä ovat pehmeämpiä ohjaavia välineitä, joilla tavoitellaan perusteettomiin palkkaeroihin puuttumista ja havahtumista.

Sellainen palkkapolitiikan läpinäkyvyys, joka antaa työntekijöille mahdollisuuden saada sukupuolen mukaan eriteltyjä tietoja samaa tai samanarvoista työtä tekevien palkkatasosta, edistäisi tasa-arvoa ja voisi ennaltaehkäistä myös palkkasyrjintää. Parhaimmillaan laadukas palkkakartoitus antaa henkilöstölle tällaista tietoa vähintään 30 hengen työpaikoilla.

Haluamme, että palkkaeroista ja –syrjinnästä sekä niihin puuttumisen konkreettisista keinoista käytäisiin laajempaa yhteiskunnallista keskustelua niin työpaikkatasolla kuin päättäjien keskuudessa. Keskustassa on valmiutta etsiä uusia keinoja tasa-arvoisempaan työelämään.

Mika Lintilä, elinkeinoministeri
Annika Saarikko, perhe- ja peruspalveluministeri

Eeva Kalli: Valtion on vastattava ihmisten tarpeisiin ja edistettävä asumiseen liittyvää valinnanvapautta
"Jokaisen ministeriön tulee tehdä omalla hallinnonalallaan yhteistyössä viranhaltijoiden ja työntekijöiden kanssa selvitys työtehtävistä, jotka voidaan monipaikkaistaa, sanoo Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Eeva Kalli.
20.9.2020 / Uutiset
Petri Honkonen: Valkoposkihanhien ampuminen vauhdissa, ammutut hanhet saatava lautaselle
-Kun valkoposkihanhia on nyt alettu nyt ampua, pitää lihakin voida hyödyntää. Ei ole järkevää jättää herkullinen ja ekologinen liha syömättä, sanoo Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen.
20.9.2020 / Uutiset
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko: Olemme Suomen myönteisin ja tulevaisuuskoisin puolue
"Keskusta on aina toiminut nimensä mukaisesti sillanrakentajana suomalaisessa politiikassa. Uskon, että sille on nyt tilausta enemmän kuin koskaan. Maltti ja empatia ovat politiikan supervoimia", näin totesi Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko perjantaiaamun poliittisessa linjapuheessaan.
18.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMika Lintilä ja Annika Saarikko: Palkkauksen avoimuutta on lisättävä