Keskusta Uutiset

Hallitus on aikaisemmin päättänyt, että itsehallintoalueille siirretään sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisvastuu.

– Ministeriöt haluavat ohjata ja valvoa toimintaa aivan kuten tähänkin saakka, vaikka Suomi tarvitsee uusia ja ennakkoluulottomia ratkaisuja ja vanhojen rakenteiden purkamista, Kärnä toteaa Uuden Suomen blogissaan.

Hän muistuttaa, että Suomessakin on sitouduttu EU:n päätöksenteon läheisyysperiaatteeseen. Sen mukaisesti julkisen vallan päätökset tulisi tehdä mahdollisimman lähellä ihmisiä. Sillä tasolla, jolle ne luonteensa mukaisesti sopivat. Kansalaisista etääntyneen ja pirstoutuneen aluehallinnon sijasta nyt on aika siirtyä kohti eurooppalaista läheisyysperiaatteelle rakentuvaa mallia. Suomessa tämä tarkoittaa laajaa maakunnallista itsehallintoa, Kärnä kirjoittaa.

– Juha Sipilän hallituksella on nyt historiallinen mahdollisuus siirtää valtaa keskushallinnolta lähemmäksi kansalaisia. Tätä mahdollisuutta ei pidä hukata. Nyt on aika siirtyä kansalaisista etääntyneestä aluehallinnosta kohti eurooppalaista läheisyysperiaate-mallia, eikä nöyrtyä ministeriöiden vastustelevien virkamiesten edessä. Laaja maakunnallinen itsehallinto on tavoittelemisen arvoinen asia, Kärnä toteaa.

Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Eeva Kalli: Kun suomalaiset pärjäävät, Suomi pärjää
Suomalaisten turvallisuus ja hyvinvointi ovat Keskustan tärkeimmät tavoitteet. Ajat ovat vakavat. Nyt pitää toimia tavalla, joka vahvistaa suomalaisten luottamusta tulevaan.
20.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Valtiovarainministeri Annika Saarikko budjetin esittelyssä: Turvaa talven yli, kasvun eväitä tulevaisuuteen
Ensi vuoden budjetin tarkoituksena on tarjota turvaa talven yli, ja kasvun eväitä pitkälle tulevaisuuteen.
20.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMikko Kärnä: Ministeriöiden muutosvastarinta ei saa olla aluehallintouudistuksen esteenä