Keskusta Uutiset

Hallitus on aikaisemmin päättänyt, että itsehallintoalueille siirretään sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisvastuu.

– Ministeriöt haluavat ohjata ja valvoa toimintaa aivan kuten tähänkin saakka, vaikka Suomi tarvitsee uusia ja ennakkoluulottomia ratkaisuja ja vanhojen rakenteiden purkamista, Kärnä toteaa Uuden Suomen blogissaan.

Hän muistuttaa, että Suomessakin on sitouduttu EU:n päätöksenteon läheisyysperiaatteeseen. Sen mukaisesti julkisen vallan päätökset tulisi tehdä mahdollisimman lähellä ihmisiä. Sillä tasolla, jolle ne luonteensa mukaisesti sopivat. Kansalaisista etääntyneen ja pirstoutuneen aluehallinnon sijasta nyt on aika siirtyä kohti eurooppalaista läheisyysperiaatteelle rakentuvaa mallia. Suomessa tämä tarkoittaa laajaa maakunnallista itsehallintoa, Kärnä kirjoittaa.

– Juha Sipilän hallituksella on nyt historiallinen mahdollisuus siirtää valtaa keskushallinnolta lähemmäksi kansalaisia. Tätä mahdollisuutta ei pidä hukata. Nyt on aika siirtyä kansalaisista etääntyneestä aluehallinnosta kohti eurooppalaista läheisyysperiaate-mallia, eikä nöyrtyä ministeriöiden vastustelevien virkamiesten edessä. Laaja maakunnallinen itsehallinto on tavoittelemisen arvoinen asia, Kärnä toteaa.

Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan eduskuntavaalistartissa 27.1.2023
Keskusta on puolue, joka tarjoaa välittämistä ilman holhoavaa vasemmistolaisuutta ja hyvää taloudenpitoa ilman kovaa oikeistolaisuutta. Meille isänmaallisuus on ylpeyttä, joka ei kumpua toisen polkemisesta. Isänmaallisuutemme polttoainetta ei ole pelko, vaan usko siihen, että rakennamme turvallista muutosta. Eteenpäin on elävän mieli.
27.1.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMikko Kärnä: Ministeriöiden muutosvastarinta ei saa olla aluehallintouudistuksen esteenä