Keskusta Uutiset

Hallitus on aikaisemmin päättänyt, että itsehallintoalueille siirretään sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisvastuu.

– Ministeriöt haluavat ohjata ja valvoa toimintaa aivan kuten tähänkin saakka, vaikka Suomi tarvitsee uusia ja ennakkoluulottomia ratkaisuja ja vanhojen rakenteiden purkamista, Kärnä toteaa Uuden Suomen blogissaan.

Hän muistuttaa, että Suomessakin on sitouduttu EU:n päätöksenteon läheisyysperiaatteeseen. Sen mukaisesti julkisen vallan päätökset tulisi tehdä mahdollisimman lähellä ihmisiä. Sillä tasolla, jolle ne luonteensa mukaisesti sopivat. Kansalaisista etääntyneen ja pirstoutuneen aluehallinnon sijasta nyt on aika siirtyä kohti eurooppalaista läheisyysperiaatteelle rakentuvaa mallia. Suomessa tämä tarkoittaa laajaa maakunnallista itsehallintoa, Kärnä kirjoittaa.

– Juha Sipilän hallituksella on nyt historiallinen mahdollisuus siirtää valtaa keskushallinnolta lähemmäksi kansalaisia. Tätä mahdollisuutta ei pidä hukata. Nyt on aika siirtyä kansalaisista etääntyneestä aluehallinnosta kohti eurooppalaista läheisyysperiaate-mallia, eikä nöyrtyä ministeriöiden vastustelevien virkamiesten edessä. Laaja maakunnallinen itsehallinto on tavoittelemisen arvoinen asia, Kärnä toteaa.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMikko Kärnä: Ministeriöiden muutosvastarinta ei saa olla aluehallintouudistuksen esteenä