Keskusta Uutiset

Hallitus on aikaisemmin päättänyt, että itsehallintoalueille siirretään sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisvastuu.

– Ministeriöt haluavat ohjata ja valvoa toimintaa aivan kuten tähänkin saakka, vaikka Suomi tarvitsee uusia ja ennakkoluulottomia ratkaisuja ja vanhojen rakenteiden purkamista, Kärnä toteaa Uuden Suomen blogissaan.

Hän muistuttaa, että Suomessakin on sitouduttu EU:n päätöksenteon läheisyysperiaatteeseen. Sen mukaisesti julkisen vallan päätökset tulisi tehdä mahdollisimman lähellä ihmisiä. Sillä tasolla, jolle ne luonteensa mukaisesti sopivat. Kansalaisista etääntyneen ja pirstoutuneen aluehallinnon sijasta nyt on aika siirtyä kohti eurooppalaista läheisyysperiaatteelle rakentuvaa mallia. Suomessa tämä tarkoittaa laajaa maakunnallista itsehallintoa, Kärnä kirjoittaa.

– Juha Sipilän hallituksella on nyt historiallinen mahdollisuus siirtää valtaa keskushallinnolta lähemmäksi kansalaisia. Tätä mahdollisuutta ei pidä hukata. Nyt on aika siirtyä kansalaisista etääntyneestä aluehallinnosta kohti eurooppalaista läheisyysperiaate-mallia, eikä nöyrtyä ministeriöiden vastustelevien virkamiesten edessä. Laaja maakunnallinen itsehallinto on tavoittelemisen arvoinen asia, Kärnä toteaa.

Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: Liikenneköyhyyttä aiheuttavat ruuhkamaksut hylättävä pääkaupunkiseudulla
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarisen mielestä ruuhkamaksujen käyttöönotolle ei ole kestäviä perusteita. Suomen pääkaupunkiseudun ei tarvitse olla ruuhkamaksuissa edelläkävijä, varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen linjaa.
15.5.2021 / Uutiset
Suorassa lähetyksessä esittelemme Keskustan vaalikampanjan TV-mainokset ja tutustumme vaaliohjelmaamme ehdokkaiden kera ympäri Suomen. Mukana myös kuntavaaliehdokkaat Annika Saarikko ja Matti Vanhanen.
7.5.2021 / K-Studio
Keskustan vpj ja Keskustalaisempi Eurooppa -työryhmän pj Riikka Pakarinen: Suomessa tavoitteeksi nurmivaltaisen maidon ja naudanlihan tuotannon kasvattaminen
Nurmipeitteisyys, monimuotoisuus ja hiilensietokyky ovat kaikki tärkeitä elementtejä suomalaisessa maataloudessa. Niillä vastataan ympäristö-, ilmasto- ja biodiversiteettikysymyksiin. Karjatila on siis hyvä monimuotoisuuden lähde, Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen toteaa.
7.5.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMikko Kärnä: Ministeriöiden muutosvastarinta ei saa olla aluehallintouudistuksen esteenä