Keskusta Uutiset

Hallitus on aikaisemmin päättänyt, että itsehallintoalueille siirretään sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisvastuu.

– Ministeriöt haluavat ohjata ja valvoa toimintaa aivan kuten tähänkin saakka, vaikka Suomi tarvitsee uusia ja ennakkoluulottomia ratkaisuja ja vanhojen rakenteiden purkamista, Kärnä toteaa Uuden Suomen blogissaan.

Hän muistuttaa, että Suomessakin on sitouduttu EU:n päätöksenteon läheisyysperiaatteeseen. Sen mukaisesti julkisen vallan päätökset tulisi tehdä mahdollisimman lähellä ihmisiä. Sillä tasolla, jolle ne luonteensa mukaisesti sopivat. Kansalaisista etääntyneen ja pirstoutuneen aluehallinnon sijasta nyt on aika siirtyä kohti eurooppalaista läheisyysperiaatteelle rakentuvaa mallia. Suomessa tämä tarkoittaa laajaa maakunnallista itsehallintoa, Kärnä kirjoittaa.

– Juha Sipilän hallituksella on nyt historiallinen mahdollisuus siirtää valtaa keskushallinnolta lähemmäksi kansalaisia. Tätä mahdollisuutta ei pidä hukata. Nyt on aika siirtyä kansalaisista etääntyneestä aluehallinnosta kohti eurooppalaista läheisyysperiaate-mallia, eikä nöyrtyä ministeriöiden vastustelevien virkamiesten edessä. Laaja maakunnallinen itsehallinto on tavoittelemisen arvoinen asia, Kärnä toteaa.

Annika Saarikko: Päästövähennyksiä ei voi tehdä autoilijoita kurittamalla
Keskustan reunaehto tuleville päätöksille on, että päästövähennyksiä ei tehdä autoilijoita kurittamalla, keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko sanoo.
1.3.2021 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmän johto: Tautitilanne pidettävä hallinnassa yhteistyöllä - oppositiolle kiitos
Keskustan eduskuntaryhmän johto Antti Kurvinen, Eeva Kalli ja Hanna-Leena Mattila toteaa, että koronaepidemian suhteen ollaan taitekohdassa - eteenpäin tilanteen kokonaishallinnassa mennään yhteistyöllä hallituksen ja opposition kanssa.
26.2.2021 / Uutiset
Matin seurassa Huhtamäen ja Sanoman hallituksen puheenjohtaja Pekka Ala-Pietilä, joka on johtanut myös työ- ja elinkeinoministeriön Kestävän kasvun työryhmää.
25.2.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetMikko Kärnä: Ministeriöiden muutosvastarinta ei saa olla aluehallintouudistuksen esteenä