Mikko Kärnä: Mustajärven ja Kiemungin puheet eivät kuulu sivistys-Suomeen

Keskusta Uutiset

Mustajärvi syytti maanantaina pääministeri Juha Sipilää valehtelusta ja vertasi häntä natsi-Saksan propagandaministeriin. Kiemunki puolestaan kommentoi sosiaalisessa mediassa lasten pääsiäisvirpomista avoimen rasistisesti.

Mustajärven puheet koskivat pääministerin viikonloppuista Lapin matkaa, jonka aikana Sipilä totesi metsähallituslaissa tehtyjen ratkaisujen olleen pakollisia. Kyse oli etenkin Metsähallituksen puukauppaa ja korjuuta tekevän osion yhtiöittämisestä.

– Suoraa pakkoa ei ole ja voisimme jatkaa entisellään. Ottaisimme kuitenkin valtavan riskin siitä, että EU:n hankintadirektiivin astuessa voimaan ensi kuussa joutuisimme avaamaan Metsähallituksen puukaupan ja korjuutoiminnan vapaalle kilpailulle. Tähän myös Sipilä viittasi puheissaan, Kärnä tähdentää.

Kärnä pitää yllättävänä Mustajärven ja Vasemmistoliiton halua pelata uhkapeliä, jossa panoksena olisi suomalaisten yhteinen kansallisomaisuus.

– Kantaisiko Vasemmistoliitto myös vastuun, jos tämän uhkapelin seurauksena kiinalaisyhtiöt vyöryisivät Suomen metsiin vailla mitään yhteiskunnallisia velvoitteita? Hallituksen päällimmäinen tavoite sen sijaan on suomalaisten kansallisomaisuuden pitäminen omissa käsissä ja Metsähallitukselle osoitettujen yhteiskunnallisten velvoitteiden toteuttamisen varmistaminen kaikissa tilanteissa.

Perussuomalaisten Kiemungille Kärnä toivottaa hyvää rasisminvastaista päivää.

– Muistutan vanhasta sanonnasta: arvaa oma tilasi, anna arvo toisellekin. Erilaisuuden hyväksyminen on sivistyksen mitta, ja tuo mitta meidän pitää yhdessä täyttää piripintaan. Jokainen on vapaa pitämään kiinni omista näkemyksistään, mutta avointa rasismia – tai Mustajärven natsivertauksia – ei voi missään oloissa hyväksyä. Tarvitsemme Suomessa päinvastoin enemmän toistemme kunnioittamista, keskinäistä luottamusta, yhteistyötä ja yhteen hiileen puhaltamista.

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMikko Kärnä: Mustajärven ja Kiemungin puheet eivät kuulu sivistys-Suomeen