Mikko Kärnä: Mustajärven ja Kiemungin puheet eivät kuulu sivistys-Suomeen

Keskusta Uutiset

Mustajärvi syytti maanantaina pääministeri Juha Sipilää valehtelusta ja vertasi häntä natsi-Saksan propagandaministeriin. Kiemunki puolestaan kommentoi sosiaalisessa mediassa lasten pääsiäisvirpomista avoimen rasistisesti.

Mustajärven puheet koskivat pääministerin viikonloppuista Lapin matkaa, jonka aikana Sipilä totesi metsähallituslaissa tehtyjen ratkaisujen olleen pakollisia. Kyse oli etenkin Metsähallituksen puukauppaa ja korjuuta tekevän osion yhtiöittämisestä.

– Suoraa pakkoa ei ole ja voisimme jatkaa entisellään. Ottaisimme kuitenkin valtavan riskin siitä, että EU:n hankintadirektiivin astuessa voimaan ensi kuussa joutuisimme avaamaan Metsähallituksen puukaupan ja korjuutoiminnan vapaalle kilpailulle. Tähän myös Sipilä viittasi puheissaan, Kärnä tähdentää.

Kärnä pitää yllättävänä Mustajärven ja Vasemmistoliiton halua pelata uhkapeliä, jossa panoksena olisi suomalaisten yhteinen kansallisomaisuus.

– Kantaisiko Vasemmistoliitto myös vastuun, jos tämän uhkapelin seurauksena kiinalaisyhtiöt vyöryisivät Suomen metsiin vailla mitään yhteiskunnallisia velvoitteita? Hallituksen päällimmäinen tavoite sen sijaan on suomalaisten kansallisomaisuuden pitäminen omissa käsissä ja Metsähallitukselle osoitettujen yhteiskunnallisten velvoitteiden toteuttamisen varmistaminen kaikissa tilanteissa.

Perussuomalaisten Kiemungille Kärnä toivottaa hyvää rasisminvastaista päivää.

– Muistutan vanhasta sanonnasta: arvaa oma tilasi, anna arvo toisellekin. Erilaisuuden hyväksyminen on sivistyksen mitta, ja tuo mitta meidän pitää yhdessä täyttää piripintaan. Jokainen on vapaa pitämään kiinni omista näkemyksistään, mutta avointa rasismia – tai Mustajärven natsivertauksia – ei voi missään oloissa hyväksyä. Tarvitsemme Suomessa päinvastoin enemmän toistemme kunnioittamista, keskinäistä luottamusta, yhteistyötä ja yhteen hiileen puhaltamista.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMikko Kärnä: Mustajärven ja Kiemungin puheet eivät kuulu sivistys-Suomeen