Mikko Kärnä: Mustajärven ja Kiemungin puheet eivät kuulu sivistys-Suomeen

Keskusta Uutiset

Mustajärvi syytti maanantaina pääministeri Juha Sipilää valehtelusta ja vertasi häntä natsi-Saksan propagandaministeriin. Kiemunki puolestaan kommentoi sosiaalisessa mediassa lasten pääsiäisvirpomista avoimen rasistisesti.

Mustajärven puheet koskivat pääministerin viikonloppuista Lapin matkaa, jonka aikana Sipilä totesi metsähallituslaissa tehtyjen ratkaisujen olleen pakollisia. Kyse oli etenkin Metsähallituksen puukauppaa ja korjuuta tekevän osion yhtiöittämisestä.

– Suoraa pakkoa ei ole ja voisimme jatkaa entisellään. Ottaisimme kuitenkin valtavan riskin siitä, että EU:n hankintadirektiivin astuessa voimaan ensi kuussa joutuisimme avaamaan Metsähallituksen puukaupan ja korjuutoiminnan vapaalle kilpailulle. Tähän myös Sipilä viittasi puheissaan, Kärnä tähdentää.

Kärnä pitää yllättävänä Mustajärven ja Vasemmistoliiton halua pelata uhkapeliä, jossa panoksena olisi suomalaisten yhteinen kansallisomaisuus.

– Kantaisiko Vasemmistoliitto myös vastuun, jos tämän uhkapelin seurauksena kiinalaisyhtiöt vyöryisivät Suomen metsiin vailla mitään yhteiskunnallisia velvoitteita? Hallituksen päällimmäinen tavoite sen sijaan on suomalaisten kansallisomaisuuden pitäminen omissa käsissä ja Metsähallitukselle osoitettujen yhteiskunnallisten velvoitteiden toteuttamisen varmistaminen kaikissa tilanteissa.

Perussuomalaisten Kiemungille Kärnä toivottaa hyvää rasisminvastaista päivää.

– Muistutan vanhasta sanonnasta: arvaa oma tilasi, anna arvo toisellekin. Erilaisuuden hyväksyminen on sivistyksen mitta, ja tuo mitta meidän pitää yhdessä täyttää piripintaan. Jokainen on vapaa pitämään kiinni omista näkemyksistään, mutta avointa rasismia – tai Mustajärven natsivertauksia – ei voi missään oloissa hyväksyä. Tarvitsemme Suomessa päinvastoin enemmän toistemme kunnioittamista, keskinäistä luottamusta, yhteistyötä ja yhteen hiileen puhaltamista.

Keskustan Katainen neuvottelemaan Suomelle tärkeästä merenkulun polttoaineiden EU-laista
Europarlamentaarikko Elsi Katainen on valittu ryhmänsä liikennevaliokunnan neuvottelijaksi merenkulun uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käyttöä säätävään FuelEU Maritime -asetukseen, joka on osa EU:n energia- ja ilmastopakettia. Kataisen mukaan asetus on viennistä ja merikuljetuksista riippuvaiselle Suomelle ratkaisevan tärkeä: tavoitteenani neuvotteluissa on varmistaa selkeä lainsäädäntö, joka huomioi mm. talvimerenkulun Suomelle aiheuttamat poikkeusolosuhteet, Elsi Katainen linjaa.
27.10.2021 / Uutiset
Elinkeinoministeri Mika Lintilä: Luvitusta sujuvoittamalla vihreät investoinnit liikkeelle, ei kehystä venyttämällä
Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa, että Suomen investointiympäristöstä tehdään Euroopan paras. Luvituksen sujuvoittaminen on ilmainen tapa saada yksityisiä investointeja ja työpaikkoja aikaiseksi tukemaan vihreää siirtymää ja uusteollistamista.
23.10.2021 / Uutiset
Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään jo etukäteen tapahtuman keskustelussa tai suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä tulevat aluevaalit ja ajankohtaiset poliittiset aiheet. Vähän kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
21.10.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetMikko Kärnä: Mustajärven ja Kiemungin puheet eivät kuulu sivistys-Suomeen