Mikko Kärnä: Mustajärven ja Kiemungin puheet eivät kuulu sivistys-Suomeen

Keskusta Uutiset

Mustajärvi syytti maanantaina pääministeri Juha Sipilää valehtelusta ja vertasi häntä natsi-Saksan propagandaministeriin. Kiemunki puolestaan kommentoi sosiaalisessa mediassa lasten pääsiäisvirpomista avoimen rasistisesti.

Mustajärven puheet koskivat pääministerin viikonloppuista Lapin matkaa, jonka aikana Sipilä totesi metsähallituslaissa tehtyjen ratkaisujen olleen pakollisia. Kyse oli etenkin Metsähallituksen puukauppaa ja korjuuta tekevän osion yhtiöittämisestä.

– Suoraa pakkoa ei ole ja voisimme jatkaa entisellään. Ottaisimme kuitenkin valtavan riskin siitä, että EU:n hankintadirektiivin astuessa voimaan ensi kuussa joutuisimme avaamaan Metsähallituksen puukaupan ja korjuutoiminnan vapaalle kilpailulle. Tähän myös Sipilä viittasi puheissaan, Kärnä tähdentää.

Kärnä pitää yllättävänä Mustajärven ja Vasemmistoliiton halua pelata uhkapeliä, jossa panoksena olisi suomalaisten yhteinen kansallisomaisuus.

– Kantaisiko Vasemmistoliitto myös vastuun, jos tämän uhkapelin seurauksena kiinalaisyhtiöt vyöryisivät Suomen metsiin vailla mitään yhteiskunnallisia velvoitteita? Hallituksen päällimmäinen tavoite sen sijaan on suomalaisten kansallisomaisuuden pitäminen omissa käsissä ja Metsähallitukselle osoitettujen yhteiskunnallisten velvoitteiden toteuttamisen varmistaminen kaikissa tilanteissa.

Perussuomalaisten Kiemungille Kärnä toivottaa hyvää rasisminvastaista päivää.

– Muistutan vanhasta sanonnasta: arvaa oma tilasi, anna arvo toisellekin. Erilaisuuden hyväksyminen on sivistyksen mitta, ja tuo mitta meidän pitää yhdessä täyttää piripintaan. Jokainen on vapaa pitämään kiinni omista näkemyksistään, mutta avointa rasismia – tai Mustajärven natsivertauksia – ei voi missään oloissa hyväksyä. Tarvitsemme Suomessa päinvastoin enemmän toistemme kunnioittamista, keskinäistä luottamusta, yhteistyötä ja yhteen hiileen puhaltamista.

Antti Kurvinen: Väljempien vesien Suomeen - maaseudun tyhjeneminen ja kaupunkien tukkeutuminen ei ole luonnonlaki
Tulevaisuudessa jokaisen valtion asiantuntijatehtävässä työskentelevän pitää saada valita itse oma sijoituspaikkansa. Kaikki uudet tehtävät pitää täyttää paikkariippumattomasti. Jos tällaista Suomea haluaa, pitää äänestää Keskustaa. Kuntavaaleissa ja muissakin tulevissa vaaleissa.
Keskustan puoluevaltuuston puheenjohtajaksi on valittu Liina Tiusanen
Puoluevaltuusto valitsee syyskokouksensa aluksi puheenjohtajan ja kaksi varapuheenjohtajaa.
Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan puoluevaltuustossa 28.11.2020
Olen valinnut puheenvuorooni kolme tulevaisuuden isoa asiaa. Keskustelun kautta pureskelemme tänään varmasti montaa muutakin politiikan ruisleipä-asiaa. Tänään puhun koko maan kehittämisestä ja monipaikkaisesta Suomesta sekä sivistyksestä. Ja tietenkin kunnista ja vaaleista. Katson lähelle ja katson kauemmas.
28.11.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMikko Kärnä: Mustajärven ja Kiemungin puheet eivät kuulu sivistys-Suomeen