Ministeri Kurvinen: Opintotuen tulorajoja tulee nostaa määräaikaisesti

Antti Kurvinen tiedoitustilaisuudessa. Taustalla keskustan uusi logo ja kuvilla täytetty apila.

Tiede- ja kulttuuriministeri Antti Kurvinen esittää opintotuen tulorajojen määräaikaista nostoa työvoimapulan helpottamiseksi. Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko nosti ajatuksen esiin Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokouksessa Seinäjoella.

Kurvisen mukaan opintotuen tulorajojen nosto helpottaisi niin opiskelijoiden toimeentuloa kuin yritysten kokemaa työvoimapulaa.

-Tulorajojen korotus olisi myös valtiontalouden kannalta kustannustehokas tapa kohentaa opiskelijoiden toimeentuloa.

-Tulorajojen nostaminen väliaikaisesti olisi alkavassa noususuhdanteessa hyvä keino parantaa työvoiman saatavuutta. Valtiovarainministeriön ennusteen mukaan työvoimapula on Suomessa vakava uhka talouden toipumiselle koronasta ja kasvun kestävyydelle. Tätä ongelmaa pitää ratkoa eri keinoin. Opiskelijoiden työnteon lisääminen olisi tähän yksi nopea ratkaisu. Opiskelijat työskentelevät usein esimerkiksi palvelualoilla, jossa on tarvetta työvoimalle.

Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan eduskuntavaalistartissa 27.1.2023
Keskusta on puolue, joka tarjoaa välittämistä ilman holhoavaa vasemmistolaisuutta ja hyvää taloudenpitoa ilman kovaa oikeistolaisuutta. Meille isänmaallisuus on ylpeyttä, joka ei kumpua toisen polkemisesta. Isänmaallisuutemme polttoainetta ei ole pelko, vaan usko siihen, että rakennamme turvallista muutosta. Eteenpäin on elävän mieli.
27.1.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMinisteri Kurvinen: Opintotuen tulorajoja tulee nostaa määräaikaisesti