Ministeri Kurvinen: Opintotuen tulorajoja tulee nostaa määräaikaisesti

Antti Kurvinen tiedoitustilaisuudessa. Taustalla keskustan uusi logo ja kuvilla täytetty apila.

Tiede- ja kulttuuriministeri Antti Kurvinen esittää opintotuen tulorajojen määräaikaista nostoa työvoimapulan helpottamiseksi. Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko nosti ajatuksen esiin Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokouksessa Seinäjoella.

Kurvisen mukaan opintotuen tulorajojen nosto helpottaisi niin opiskelijoiden toimeentuloa kuin yritysten kokemaa työvoimapulaa.

-Tulorajojen korotus olisi myös valtiontalouden kannalta kustannustehokas tapa kohentaa opiskelijoiden toimeentuloa.

-Tulorajojen nostaminen väliaikaisesti olisi alkavassa noususuhdanteessa hyvä keino parantaa työvoiman saatavuutta. Valtiovarainministeriön ennusteen mukaan työvoimapula on Suomessa vakava uhka talouden toipumiselle koronasta ja kasvun kestävyydelle. Tätä ongelmaa pitää ratkoa eri keinoin. Opiskelijoiden työnteon lisääminen olisi tähän yksi nopea ratkaisu. Opiskelijat työskentelevät usein esimerkiksi palvelualoilla, jossa on tarvetta työvoimalle.

Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: EU:n puolustuspolitiikka ei enää voi olla pelkkiä juhlapuheita
Pelkkä ulko- ja turvallisuuspoliittinen puhe ei EU:lta enää riitä. Nyt tarvitaan konkreettisia toimia. EU:lla on tässä näytönpaikka, keskustan varapuheenjohtaja ja EU:n puolustuspolitiikasta väitöskirjaa tekevä Riikka Pakarinen toteaa.
18.9.2021 / Uutiset
Keskustan Honkonen: Parkkipaikkavero suoraan silppuriin
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkosen mukaan Keskusta huolehtii siitä, että pysäköinnistä ei tule verotettavaa etua. Perjantaina (17.9.) uutisoitiin virkamiesselvityksestä, jossa väläyteltiin ideaa työpaikkapysäköinnin verottamisesta.
17.9.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMinisteri Kurvinen: Opintotuen tulorajoja tulee nostaa määräaikaisesti