Ministeri Kurvinen: Opintotuen tulorajoja tulee nostaa määräaikaisesti

Antti Kurvinen tiedoitustilaisuudessa. Taustalla keskustan uusi logo ja kuvilla täytetty apila.

Tiede- ja kulttuuriministeri Antti Kurvinen esittää opintotuen tulorajojen määräaikaista nostoa työvoimapulan helpottamiseksi. Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko nosti ajatuksen esiin Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokouksessa Seinäjoella.

Kurvisen mukaan opintotuen tulorajojen nosto helpottaisi niin opiskelijoiden toimeentuloa kuin yritysten kokemaa työvoimapulaa.

-Tulorajojen korotus olisi myös valtiontalouden kannalta kustannustehokas tapa kohentaa opiskelijoiden toimeentuloa.

-Tulorajojen nostaminen väliaikaisesti olisi alkavassa noususuhdanteessa hyvä keino parantaa työvoiman saatavuutta. Valtiovarainministeriön ennusteen mukaan työvoimapula on Suomessa vakava uhka talouden toipumiselle koronasta ja kasvun kestävyydelle. Tätä ongelmaa pitää ratkoa eri keinoin. Opiskelijoiden työnteon lisääminen olisi tähän yksi nopea ratkaisu. Opiskelijat työskentelevät usein esimerkiksi palvelualoilla, jossa on tarvetta työvoimalle.

Keskustan Vehviläinen: Hakuvaiheen käynnistyttyä meidän on suunnattava katseemme siihen, millainen Nato-maa haluamme olla
Oma on aina oma. Naton jäsenenäkin Suomen puolustuksen tärkeimmän perustan luo meidät omat kansalliset puolustusjärjestelyt.
17.5.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Annika Saarikko: Toukokuun päivä, jolloin Suomi päätti hakea Naton jäseneksi
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikon blogi 15.5.2022
15.5.2022 / Uutiset