Ministeri Kurvinen: Opintotuen tulorajoja tulee nostaa määräaikaisesti

Antti Kurvinen tiedoitustilaisuudessa. Taustalla keskustan uusi logo ja kuvilla täytetty apila.

Tiede- ja kulttuuriministeri Antti Kurvinen esittää opintotuen tulorajojen määräaikaista nostoa työvoimapulan helpottamiseksi. Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko nosti ajatuksen esiin Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokouksessa Seinäjoella.

Kurvisen mukaan opintotuen tulorajojen nosto helpottaisi niin opiskelijoiden toimeentuloa kuin yritysten kokemaa työvoimapulaa.

-Tulorajojen korotus olisi myös valtiontalouden kannalta kustannustehokas tapa kohentaa opiskelijoiden toimeentuloa.

-Tulorajojen nostaminen väliaikaisesti olisi alkavassa noususuhdanteessa hyvä keino parantaa työvoiman saatavuutta. Valtiovarainministeriön ennusteen mukaan työvoimapula on Suomessa vakava uhka talouden toipumiselle koronasta ja kasvun kestävyydelle. Tätä ongelmaa pitää ratkoa eri keinoin. Opiskelijoiden työnteon lisääminen olisi tähän yksi nopea ratkaisu. Opiskelijat työskentelevät usein esimerkiksi palvelualoilla, jossa on tarvetta työvoimalle.

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Eeva Kalli: Kun suomalaiset pärjäävät, Suomi pärjää
Suomalaisten turvallisuus ja hyvinvointi ovat Keskustan tärkeimmät tavoitteet. Ajat ovat vakavat. Nyt pitää toimia tavalla, joka vahvistaa suomalaisten luottamusta tulevaan.
20.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetMinisteri Kurvinen: Opintotuen tulorajoja tulee nostaa määräaikaisesti