Keskusta Uutiset

On muistettava, että elämme avoimessa taloudessa ja jatkuvassa maailmanlaajuisessa rakennemuutoksessa Saksan vetämän yhteisvaluutan oloissa. EKP:n löysä rahapolitiikka antaa aikaa, mutta ei ratkaise ongelmia. Siksi meidän on laitettava taloutemme itse kuntoon.

Suomen monet jäykät rakenteet ovat niin paremman kilpailukyvyn kuin työllisyyden esteitä. Suomessa tarvitaan määrätietoisia, korjaavia talouspolitiikan ratkaisuja kilpailukyvyn palauttamiseksi, rakenneuudistuksiksi ja julkisen velan kasvun pysäyttämiseksi.

Tämä oli Suomen Pankin keskeinen sanoma äskettäin. Myös kansainvälisen valuuttarahaston IMF:n viestit ovat olleet samansuuntaisia.

Suomalaisen työn ja tuotannon on oltava kilpailukykyistä maailmalla ja kotimaassa. Jos ja kun kilpailukyky kohenee, Suomessa tuottavat vientiyritykset voivat tehdä kannattavia tarjouksia hinnalla, jolla kaupat syntyvät. Silloin Suomeen kannattaa investoida, ja vientialoilla tuotanto ja työllisyys kasvavat.

Tällöin myös koko talouden tulot lisääntyvät. Se puolestaan tukee kysyntää ja työllisyyttä kestävällä tavalla.

Katseet kohdistuvat nyt etenkin työmarkkinajärjestöihin sekä pääoppositiopuolue SDP:hen. Erityisesti joutuu kysymään, ajaako SDP:n puoluepoliittinen etu Suomen edun edelle?

Kuten myös Suomen Pankki toteaa, vientituotantoa ei voi tukea kotimaista kysyntää ylläpitävällä, julkista velkaa lisäävällä elvytyksellä.

Nyt kun otamme yli viisi miljardia velkaa ja Suomessa syntyy vuosittain 60 000 lasta, se tarkoittaa että äitiyspakkaukseen pitäisi liittää melkein 100 000 euron velkakirja. Niin ei voi jatkua.

Jos menosäästöt jätetään tekemättä, nykyiset nuoret joutuvat paitsi vastaamaan terveys- ja hoivapalveluista sekä eläkkeiden rahoituksesta niiltä osin, kun niitä ei ole rahastoitu, myös hoitamaan edellisen sukupolven lisääntyneen velkaantumisen ja hakemaan työpaikkaa taloustilanteessa, jossa talouden ongelmia ei vieläkään ole ratkaistu.

Menon Suomessa on kerta kaikkiaan muututtava ensi vuonna.

Olavi Ala-Nissilä on Keskustan kansanedustaja, eduskunnan tarkastusvaliokunnan varapuheenjohtaja sekä pankkivaltuuston jäsen.

Keskustan varapj. Petri Honkonen: Kyse on nyt Suomen selviytymisestä - ymmärretäänkö asioiden vakavuus?
Työllisyys ylös, velka hallintaan ja alas, kaikki (jokainen suomalainen ja koko maa) mukana pitäen. Siinä se on: perus- ja pääasioiden programmi Suomelle, sanoo Petri Honkonen.
20.2.2021 / Uutiset
Keskustan Pakarinen: Kuntien osaajapulaan on vastattava
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen jakaa huolen kuntien osaavan työvoiman saatavuudesta. Kevan työvoimaennusteen viesti on selkeä. Ihmisten arjen kannalta keskeisten palveluiden saatavuus eri puolilla Suomea on uhattuna, jos mitään ei tehdä.
19.2.2021 / Uutiset
Keskustan Eeva Kalli: Perheiden toiveet ja Keskustan tavoitteet toteutuvat perhevapaauudistuksessa
Yksi Keskustan kymmenestä kynnyskysymyksestä hallitukseen osallistumiselle oli nykyjärjestelmään nähden aidosti perhe-etuuksia parantavan perhepaketin toteuttaminen. - Keskusta vaati hallitusneuvotteluissa, että kotihoidon tuki säilytetään nykymuotoisena ja että äitien käytettävissä olevia ansiosidonnaisia perhevapaita ei vähennetä. Nämä tavoitteet kirjattiin myös hallitusohjelmaan. Perhevapaauudistuksen tavoitteena onkin hoivan tasa-arvon ja isien hoivavastuun kasvattaminen isille kohdennettuja etuuksia parantamalla, ei äitien vapaita leikkaamalla tai kotihoidon tukioikeutta heikentämällä.
16.2.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetOlavi Ala-Nissilä: Suomi vaarassa jäädä menneisyyden vangiksi – tekemättömyyden vuoteen 2016 ei ole varaa