Keskusta esittää lapsilisään korotusosaa pienituloisille perheille. Se vastaisi nopeasti pienituloisten perheiden tarpeisiin.

Keskusta kannattaa, että lapsilisää maksetaan jatkossakin kaikille lapsille kuuluvana samansuuruisena etuutena. Tämän lisäksi tarvitaan harkinnanvarainen, tulosidonnainen täydentävä lapsilisä pienituloisille.

– Keskusta haluaa vähentää lapsiperheköyhyyttä. Tekemämme äitiys- ja isyyspäivärahojen minimipäivärahan 80 euron kuukausikorotus oli jo yksi tehokas kohdennus, Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä sanoi puoluevaltuustossa.

Etuuden olisi oltava perheille joustavasti haettavissa ja saatavissa – aitoa tarvetta vastaan. Myöntämisperusteena voisivat olla perheen vakavat taloudelliset ongelmat, joiden taustalla on työttömyyttä, työkyvyttömyyttä, vakava sairaus tai pienituloisuus perheen koko huomioiden.

Keskusta samalla toivoo laajaa keskustelua tehokkaista ja toimivista ratkaisuista lapsiköyhyyden vähentämiseksi.

Koska sosiaaliturvan kokonaisuudistuksen valmistelu vie vuosia, tarvitaan täsmätoimia pienituloisten lapsiperheiden tueksi jo nyt.

Keskusta myös esittää koulutussopimuksen toteuttamisen tehostamiseksi ammatilliseen koulutukseen 1 000 uutta opettajaa ja ohjaajaa. Nämä opettajat ja ohjaajat jalkautettaisiin kentälle, yrityksiin opettamaan, kouluttamaan, valmentamaan ja auttamaan. Tällä varmistetaan se, että opiskelija todella saa tehdä opintoihinsa liittyviä asioita työpaikalla, eikä jää tuuliajolle. Yrittäjäkentältä ja ammatillisista kouluista tulleen palautteen mukaan työpaikoilla on enemmän tarvetta opettajien läsnäololle ja opiskelijoiden tuelle

– Työvoiman kohtaanto-ongelma on todellinen. Ammatillisessa koulutuksessa koulutussopimus antaa mahdollisuuden opiskella laajasti myös työpaikoilla. Sitä ei kuitenkaan hyödynnetä vielä riittävästi, Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä sanoo puoluevaltuustossa Turussa lauantaina.

Keskustan mukaan tämä olisi noin 50 miljoonan satsaus, mutta jos työllisyysaste nousee esimerkiksi yhdellä prosenttiyksiköllä, takaisinmaksuaika on todella lyhyt. Puhumattakaan asian inhimillisestä puolesta.

Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen kaksijakoisia kommentteja
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen sumutusta, joka kohdistuu ennen kaikkea maaseudun ihmisiin ja maaseutuelinkeinoihin. Kaverit pelaavat kaksin kortein ja Kokoomuksen kanta vaihtuu, kun Helsingistä tullaan maakuntaan.
23.9.2020 / Uutiset
Markus Lohi: Matkustusrajoituksia tarkennettava välittömästi
Keskustan varapuheenjohtaja ja eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Markus Lohi vaatii hallituksen matkustuslinjauksiin selkeyttä.
23.9.2020 / Uutiset
Eeva Kalli: Valtion on vastattava ihmisten tarpeisiin ja edistettävä asumiseen liittyvää valinnanvapautta
"Jokaisen ministeriön tulee tehdä omalla hallinnonalallaan yhteistyössä viranhaltijoiden ja työntekijöiden kanssa selvitys työtehtävistä, jotka voidaan monipaikkaistaa, sanoo Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Eeva Kalli.
20.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPienituloisille lapsilisään korotus, ammattikoulutuksen 1 000 opettajaa ja ohjaajaa