Keskusta esittää lapsilisään korotusosaa pienituloisille perheille. Se vastaisi nopeasti pienituloisten perheiden tarpeisiin.

Keskusta kannattaa, että lapsilisää maksetaan jatkossakin kaikille lapsille kuuluvana samansuuruisena etuutena. Tämän lisäksi tarvitaan harkinnanvarainen, tulosidonnainen täydentävä lapsilisä pienituloisille.

– Keskusta haluaa vähentää lapsiperheköyhyyttä. Tekemämme äitiys- ja isyyspäivärahojen minimipäivärahan 80 euron kuukausikorotus oli jo yksi tehokas kohdennus, Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä sanoi puoluevaltuustossa.

Etuuden olisi oltava perheille joustavasti haettavissa ja saatavissa – aitoa tarvetta vastaan. Myöntämisperusteena voisivat olla perheen vakavat taloudelliset ongelmat, joiden taustalla on työttömyyttä, työkyvyttömyyttä, vakava sairaus tai pienituloisuus perheen koko huomioiden.

Keskusta samalla toivoo laajaa keskustelua tehokkaista ja toimivista ratkaisuista lapsiköyhyyden vähentämiseksi.

Koska sosiaaliturvan kokonaisuudistuksen valmistelu vie vuosia, tarvitaan täsmätoimia pienituloisten lapsiperheiden tueksi jo nyt.

Keskusta myös esittää koulutussopimuksen toteuttamisen tehostamiseksi ammatilliseen koulutukseen 1 000 uutta opettajaa ja ohjaajaa. Nämä opettajat ja ohjaajat jalkautettaisiin kentälle, yrityksiin opettamaan, kouluttamaan, valmentamaan ja auttamaan. Tällä varmistetaan se, että opiskelija todella saa tehdä opintoihinsa liittyviä asioita työpaikalla, eikä jää tuuliajolle. Yrittäjäkentältä ja ammatillisista kouluista tulleen palautteen mukaan työpaikoilla on enemmän tarvetta opettajien läsnäololle ja opiskelijoiden tuelle

– Työvoiman kohtaanto-ongelma on todellinen. Ammatillisessa koulutuksessa koulutussopimus antaa mahdollisuuden opiskella laajasti myös työpaikoilla. Sitä ei kuitenkaan hyödynnetä vielä riittävästi, Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä sanoo puoluevaltuustossa Turussa lauantaina.

Keskustan mukaan tämä olisi noin 50 miljoonan satsaus, mutta jos työllisyysaste nousee esimerkiksi yhdellä prosenttiyksiköllä, takaisinmaksuaika on todella lyhyt. Puhumattakaan asian inhimillisestä puolesta.

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetPienituloisille lapsilisään korotus, ammattikoulutuksen 1 000 opettajaa ja ohjaajaa