Keskusta esittää lapsilisään korotusosaa pienituloisille perheille. Se vastaisi nopeasti pienituloisten perheiden tarpeisiin.

Keskusta kannattaa, että lapsilisää maksetaan jatkossakin kaikille lapsille kuuluvana samansuuruisena etuutena. Tämän lisäksi tarvitaan harkinnanvarainen, tulosidonnainen täydentävä lapsilisä pienituloisille.

– Keskusta haluaa vähentää lapsiperheköyhyyttä. Tekemämme äitiys- ja isyyspäivärahojen minimipäivärahan 80 euron kuukausikorotus oli jo yksi tehokas kohdennus, Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä sanoi puoluevaltuustossa.

Etuuden olisi oltava perheille joustavasti haettavissa ja saatavissa – aitoa tarvetta vastaan. Myöntämisperusteena voisivat olla perheen vakavat taloudelliset ongelmat, joiden taustalla on työttömyyttä, työkyvyttömyyttä, vakava sairaus tai pienituloisuus perheen koko huomioiden.

Keskusta samalla toivoo laajaa keskustelua tehokkaista ja toimivista ratkaisuista lapsiköyhyyden vähentämiseksi.

Koska sosiaaliturvan kokonaisuudistuksen valmistelu vie vuosia, tarvitaan täsmätoimia pienituloisten lapsiperheiden tueksi jo nyt.

Keskusta myös esittää koulutussopimuksen toteuttamisen tehostamiseksi ammatilliseen koulutukseen 1 000 uutta opettajaa ja ohjaajaa. Nämä opettajat ja ohjaajat jalkautettaisiin kentälle, yrityksiin opettamaan, kouluttamaan, valmentamaan ja auttamaan. Tällä varmistetaan se, että opiskelija todella saa tehdä opintoihinsa liittyviä asioita työpaikalla, eikä jää tuuliajolle. Yrittäjäkentältä ja ammatillisista kouluista tulleen palautteen mukaan työpaikoilla on enemmän tarvetta opettajien läsnäololle ja opiskelijoiden tuelle

– Työvoiman kohtaanto-ongelma on todellinen. Ammatillisessa koulutuksessa koulutussopimus antaa mahdollisuuden opiskella laajasti myös työpaikoilla. Sitä ei kuitenkaan hyödynnetä vielä riittävästi, Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä sanoo puoluevaltuustossa Turussa lauantaina.

Keskustan mukaan tämä olisi noin 50 miljoonan satsaus, mutta jos työllisyysaste nousee esimerkiksi yhdellä prosenttiyksiköllä, takaisinmaksuaika on todella lyhyt. Puhumattakaan asian inhimillisestä puolesta.

Keskustan kuntavaaliohjelma: toiveista totta seuraavalla vaalikaudella
Keskustan puoluevaltuusto hyväksyi puolueen kuntavaaliohjelman. ”Keskusta – tekee toiveista totta”. Ohjelmassa linjataan Keskustan tavoitteita tulevalle vaalikaudelle. Haluamme turvata tasa-arvoiset mahdollisuudet hyvään elämään kaikkialla Suomessa ja edistää koko Suomen elinvoimaa. Kunnat ovat alueensa tärkeimpiä elinvoiman kehittäjiä.
29.11.2020 / Uutiset
Annika Saarikko: Nyt on aika linjata tulevaisuutta korona-ajan jälkeen
Koronakriisistä selviämistä ei mitata vain epidemian voittamisella, vaan myös kriisin seurausten jälkihoidon onnistumisena. Vasta ehkä 2030-luvulle mentäessä osaamme kokonaisuutena arvioida, mitä arpia aika jätti ja miten viisaita olimme kriisistä toipumisessa – ja säilyimmekö ehyenä kansakuntana tämän läpi, kirjoittaa Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko blogissaan.
29.11.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPienituloisille lapsilisään korotus, ammattikoulutuksen 1 000 opettajaa ja ohjaajaa