Keskusta esittää lapsilisään korotusosaa pienituloisille perheille. Se vastaisi nopeasti pienituloisten perheiden tarpeisiin.

Keskusta kannattaa, että lapsilisää maksetaan jatkossakin kaikille lapsille kuuluvana samansuuruisena etuutena. Tämän lisäksi tarvitaan harkinnanvarainen, tulosidonnainen täydentävä lapsilisä pienituloisille.

– Keskusta haluaa vähentää lapsiperheköyhyyttä. Tekemämme äitiys- ja isyyspäivärahojen minimipäivärahan 80 euron kuukausikorotus oli jo yksi tehokas kohdennus, Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä sanoi puoluevaltuustossa.

Etuuden olisi oltava perheille joustavasti haettavissa ja saatavissa – aitoa tarvetta vastaan. Myöntämisperusteena voisivat olla perheen vakavat taloudelliset ongelmat, joiden taustalla on työttömyyttä, työkyvyttömyyttä, vakava sairaus tai pienituloisuus perheen koko huomioiden.

Keskusta samalla toivoo laajaa keskustelua tehokkaista ja toimivista ratkaisuista lapsiköyhyyden vähentämiseksi.

Koska sosiaaliturvan kokonaisuudistuksen valmistelu vie vuosia, tarvitaan täsmätoimia pienituloisten lapsiperheiden tueksi jo nyt.

Keskusta myös esittää koulutussopimuksen toteuttamisen tehostamiseksi ammatilliseen koulutukseen 1 000 uutta opettajaa ja ohjaajaa. Nämä opettajat ja ohjaajat jalkautettaisiin kentälle, yrityksiin opettamaan, kouluttamaan, valmentamaan ja auttamaan. Tällä varmistetaan se, että opiskelija todella saa tehdä opintoihinsa liittyviä asioita työpaikalla, eikä jää tuuliajolle. Yrittäjäkentältä ja ammatillisista kouluista tulleen palautteen mukaan työpaikoilla on enemmän tarvetta opettajien läsnäololle ja opiskelijoiden tuelle

– Työvoiman kohtaanto-ongelma on todellinen. Ammatillisessa koulutuksessa koulutussopimus antaa mahdollisuuden opiskella laajasti myös työpaikoilla. Sitä ei kuitenkaan hyödynnetä vielä riittävästi, Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä sanoo puoluevaltuustossa Turussa lauantaina.

Keskustan mukaan tämä olisi noin 50 miljoonan satsaus, mutta jos työllisyysaste nousee esimerkiksi yhdellä prosenttiyksiköllä, takaisinmaksuaika on todella lyhyt. Puhumattakaan asian inhimillisestä puolesta.

Suomen Keskusta hakee viestintäpäällikköä
Onko itsenäinen ja vastuullinen viestinnän johtotehtävä sinun unelmasi? Motivoidutko vaihtuvista työpäivistä etkä säikähdä paineita? Haluatko tulla mukaan kehittämään politiikkaa aiempaa myönteisempään ja tulevaisuususkoisempaan suuntaan? Hae Suomen Keskustan viestintäpäällikön tehtävään!
28.6.2022 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous 23. – 24.8. Porissa ja Satakunnassa
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous pidetään tiistaista keskiviikkoon 23. – 24.8.2022 Porissa. Kesäkokouksen yhteydessä on kansanedustajien tutustumiskäyntejä ja yleisötapahtumia Satakunnassa.
20.6.2022 / Tapahtumat
Keskustan varapuheenjohtaja Pakarinen: Kokoomuksen uudelleenharkinta erityistalousalueista paikallaan
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen on tyytyväinen Helsingin kokoomuslaisen varapormestari Daniel Sazonovin ulostuloon erityistalousalueiden puolesta. Sazonov totesi viikonloppuna Helsingin Sanomissa, että myös Helsinki voisi hyötyä Keskustan esittämästä mahdollisuudesta perustaa erityistalousalueita.
19.6.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPienituloisille lapsilisään korotus, ammattikoulutuksen 1 000 opettajaa ja ohjaajaa