Keskustan kansanedustaja Annika Saarikon mukaan on oikeudenmukaista, että suunniteltuja päivähoitomaksujen korotuksia ei tehdä ja että pienituloisimpien, ennen muuta yksinhuoltajaperheiden päivähoitomaksuja alennetaan.

– Korotus olisi lisännyt kannustinloukkuja työn vastaanottamiseen pienten lasten vanhemmille. Keskustalle oli tärkeää etenkin pienituloisten yhden ja kahden lapsen yksinhuoltajaperheiden päivähoitomaksujen alentaminen. Heillä on taloudellisesti tiukinta. Ratkaisu myös lisää tasa-arvoa. Keskustalle oli lisäksi tärkeää pitää maksuttoman varhaiskasvatuksen sääntely ennallaan.

Saarikko kannustaa kuntia myös yhä hyödyntämään paremmin tuntiperustaisen päivähoitomaksun käytänteitä digitalisoinnin avulla.

– Maksukäytänteet on mahdollista joustavoittaa perheen tarpeiden mukaan ja ottaa siten myös huomioon työelämässä tapahtuneet muutokset; epäsäännölliset työajat ja vuorotyön.

Saarikko toivoo myös opetusministeri Sanni Grahn-Laasoselta (kok.) ripeää toimintaa varhaiskasvatuslain jatkon toteutumiseen.

– Työ on vielä kesken, muun muassa alan toimenkuvien ja työtehtävien nimikkeiden uudistamisessa.

Annika Saarikko: Päästövähennyksiä ei voi tehdä autoilijoita kurittamalla
Keskustan reunaehto tuleville päätöksille on, että päästövähennyksiä ei tehdä autoilijoita kurittamalla, keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko sanoo.
1.3.2021 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmän johto: Tautitilanne pidettävä hallinnassa yhteistyöllä - oppositiolle kiitos
Keskustan eduskuntaryhmän johto Antti Kurvinen, Eeva Kalli ja Hanna-Leena Mattila toteaa, että koronaepidemian suhteen ollaan taitekohdassa - eteenpäin tilanteen kokonaishallinnassa mennään yhteistyöllä hallituksen ja opposition kanssa.
26.2.2021 / Uutiset
Matin seurassa Huhtamäen ja Sanoman hallituksen puheenjohtaja Pekka Ala-Pietilä, joka on johtanut myös työ- ja elinkeinoministeriön Kestävän kasvun työryhmää.
25.2.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetPienituloisten perheiden ja yksinhuoltajien päivähoitomaksujen alentaminen oikeudenmukaista