Keskustan kansanedustaja Annika Saarikon mukaan on oikeudenmukaista, että suunniteltuja päivähoitomaksujen korotuksia ei tehdä ja että pienituloisimpien, ennen muuta yksinhuoltajaperheiden päivähoitomaksuja alennetaan.

– Korotus olisi lisännyt kannustinloukkuja työn vastaanottamiseen pienten lasten vanhemmille. Keskustalle oli tärkeää etenkin pienituloisten yhden ja kahden lapsen yksinhuoltajaperheiden päivähoitomaksujen alentaminen. Heillä on taloudellisesti tiukinta. Ratkaisu myös lisää tasa-arvoa. Keskustalle oli lisäksi tärkeää pitää maksuttoman varhaiskasvatuksen sääntely ennallaan.

Saarikko kannustaa kuntia myös yhä hyödyntämään paremmin tuntiperustaisen päivähoitomaksun käytänteitä digitalisoinnin avulla.

– Maksukäytänteet on mahdollista joustavoittaa perheen tarpeiden mukaan ja ottaa siten myös huomioon työelämässä tapahtuneet muutokset; epäsäännölliset työajat ja vuorotyön.

Saarikko toivoo myös opetusministeri Sanni Grahn-Laasoselta (kok.) ripeää toimintaa varhaiskasvatuslain jatkon toteutumiseen.

– Työ on vielä kesken, muun muassa alan toimenkuvien ja työtehtävien nimikkeiden uudistamisessa.

Keskustan eduskuntaryhmä: Tukea Ukrainalle pitää jatkaa – Suomen oma varautuminen korostuu
Keskustan eduskuntaryhmä pitää viimeaikaisia tapahtumia – Venäjän osittaista liikekannallepanoa, puheita sodasta länttä vastaan, niin sanottuja kansanäänestyksiä Ukrainan itä- ja eteläosissa, alueiden liittämisaikeita Venäjään ja Nord Stream -kaasuputkien vuotoja Itämerellä – vakavana ja huolestuttavana kehityksenä.
29.9.2022 / Uutiset
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPienituloisten perheiden ja yksinhuoltajien päivähoitomaksujen alentaminen oikeudenmukaista