Keskustan kansanedustaja Annika Saarikon mukaan on oikeudenmukaista, että suunniteltuja päivähoitomaksujen korotuksia ei tehdä ja että pienituloisimpien, ennen muuta yksinhuoltajaperheiden päivähoitomaksuja alennetaan.

– Korotus olisi lisännyt kannustinloukkuja työn vastaanottamiseen pienten lasten vanhemmille. Keskustalle oli tärkeää etenkin pienituloisten yhden ja kahden lapsen yksinhuoltajaperheiden päivähoitomaksujen alentaminen. Heillä on taloudellisesti tiukinta. Ratkaisu myös lisää tasa-arvoa. Keskustalle oli lisäksi tärkeää pitää maksuttoman varhaiskasvatuksen sääntely ennallaan.

Saarikko kannustaa kuntia myös yhä hyödyntämään paremmin tuntiperustaisen päivähoitomaksun käytänteitä digitalisoinnin avulla.

– Maksukäytänteet on mahdollista joustavoittaa perheen tarpeiden mukaan ja ottaa siten myös huomioon työelämässä tapahtuneet muutokset; epäsäännölliset työajat ja vuorotyön.

Saarikko toivoo myös opetusministeri Sanni Grahn-Laasoselta (kok.) ripeää toimintaa varhaiskasvatuslain jatkon toteutumiseen.

– Työ on vielä kesken, muun muassa alan toimenkuvien ja työtehtävien nimikkeiden uudistamisessa.

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPienituloisten perheiden ja yksinhuoltajien päivähoitomaksujen alentaminen oikeudenmukaista