Keskustan kansanedustaja Annika Saarikon mukaan on oikeudenmukaista, että suunniteltuja päivähoitomaksujen korotuksia ei tehdä ja että pienituloisimpien, ennen muuta yksinhuoltajaperheiden päivähoitomaksuja alennetaan.

– Korotus olisi lisännyt kannustinloukkuja työn vastaanottamiseen pienten lasten vanhemmille. Keskustalle oli tärkeää etenkin pienituloisten yhden ja kahden lapsen yksinhuoltajaperheiden päivähoitomaksujen alentaminen. Heillä on taloudellisesti tiukinta. Ratkaisu myös lisää tasa-arvoa. Keskustalle oli lisäksi tärkeää pitää maksuttoman varhaiskasvatuksen sääntely ennallaan.

Saarikko kannustaa kuntia myös yhä hyödyntämään paremmin tuntiperustaisen päivähoitomaksun käytänteitä digitalisoinnin avulla.

– Maksukäytänteet on mahdollista joustavoittaa perheen tarpeiden mukaan ja ottaa siten myös huomioon työelämässä tapahtuneet muutokset; epäsäännölliset työajat ja vuorotyön.

Saarikko toivoo myös opetusministeri Sanni Grahn-Laasoselta (kok.) ripeää toimintaa varhaiskasvatuslain jatkon toteutumiseen.

– Työ on vielä kesken, muun muassa alan toimenkuvien ja työtehtävien nimikkeiden uudistamisessa.

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPienituloisten perheiden ja yksinhuoltajien päivähoitomaksujen alentaminen oikeudenmukaista