Keskustan kansanedustaja Annika Saarikon mukaan on oikeudenmukaista, että suunniteltuja päivähoitomaksujen korotuksia ei tehdä ja että pienituloisimpien, ennen muuta yksinhuoltajaperheiden päivähoitomaksuja alennetaan.

– Korotus olisi lisännyt kannustinloukkuja työn vastaanottamiseen pienten lasten vanhemmille. Keskustalle oli tärkeää etenkin pienituloisten yhden ja kahden lapsen yksinhuoltajaperheiden päivähoitomaksujen alentaminen. Heillä on taloudellisesti tiukinta. Ratkaisu myös lisää tasa-arvoa. Keskustalle oli lisäksi tärkeää pitää maksuttoman varhaiskasvatuksen sääntely ennallaan.

Saarikko kannustaa kuntia myös yhä hyödyntämään paremmin tuntiperustaisen päivähoitomaksun käytänteitä digitalisoinnin avulla.

– Maksukäytänteet on mahdollista joustavoittaa perheen tarpeiden mukaan ja ottaa siten myös huomioon työelämässä tapahtuneet muutokset; epäsäännölliset työajat ja vuorotyön.

Saarikko toivoo myös opetusministeri Sanni Grahn-Laasoselta (kok.) ripeää toimintaa varhaiskasvatuslain jatkon toteutumiseen.

– Työ on vielä kesken, muun muassa alan toimenkuvien ja työtehtävien nimikkeiden uudistamisessa.

Eeva Kalli: Valtion on vastattava ihmisten tarpeisiin ja edistettävä asumiseen liittyvää valinnanvapautta
"Jokaisen ministeriön tulee tehdä omalla hallinnonalallaan yhteistyössä viranhaltijoiden ja työntekijöiden kanssa selvitys työtehtävistä, jotka voidaan monipaikkaistaa, sanoo Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Eeva Kalli.
20.9.2020 / Uutiset
Petri Honkonen: Valkoposkihanhien ampuminen vauhdissa, ammutut hanhet saatava lautaselle
-Kun valkoposkihanhia on nyt alettu nyt ampua, pitää lihakin voida hyödyntää. Ei ole järkevää jättää herkullinen ja ekologinen liha syömättä, sanoo Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen.
20.9.2020 / Uutiset
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko: Olemme Suomen myönteisin ja tulevaisuuskoisin puolue
"Keskusta on aina toiminut nimensä mukaisesti sillanrakentajana suomalaisessa politiikassa. Uskon, että sille on nyt tilausta enemmän kuin koskaan. Maltti ja empatia ovat politiikan supervoimia", näin totesi Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko perjantaiaamun poliittisessa linjapuheessaan.
18.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPienituloisten perheiden ja yksinhuoltajien päivähoitomaksujen alentaminen oikeudenmukaista