Viljelijöiden tukalaa tilannetta helpotetaan

Olen tyytyväinen siihen, että hallitus pystyi sopimaan tässä taloustilanteessa tuntuvasta maatalouden kriisipaketista. Viljelijöiden tukalaan tilanteeseen on jo pidempään tarvittu helpotusta.

Kriisipaketin suuruus on yhteensä 50 miljoonaa euroa. Paketilla pystytään tukemaan vaikeuksissa olevia tiloja ja kohdentamaan taloudellista apua etenkin heille, joiden tilannetta kansainväliset pakotteet ja markkinahintojen romahtaminen ovat heikentäneet.

Kriisipaketissa ei ole kuitenkaan kyse pelkästään lisäeuroista, vaan kokonaisuus sisältää ratkaisuja, joilla parannetaan viljelijöiden maksuvalmiutta, tuetaan heidän jaksamistaan mm. lomituspalveluja vahvistamalla sekä parannetaan kotimaisen, puhtaan ruoan asemaa.

Pidemmällä aikavälillä maatalouden kannattavuutta voidaan parantaa vain sillä, että viljelijät saavat tuotteistaan nykyistä oikeudenmukaisemman hinnan. Tässä tarvitsemme vastuullista yhteistyötä eri toimijoiden kesken.

Hallitus on sitoutunut hakemaan myös muita ratkaisuja maatalouden kustannusten alentamiseksi sekä jatkamaan elinkeinoa rasittavan byrokratian purkamista.

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetViljelijöiden tukalaa tilannetta helpotetaan