Viljelijöiden tukalaa tilannetta helpotetaan

Olen tyytyväinen siihen, että hallitus pystyi sopimaan tässä taloustilanteessa tuntuvasta maatalouden kriisipaketista. Viljelijöiden tukalaan tilanteeseen on jo pidempään tarvittu helpotusta.

Kriisipaketin suuruus on yhteensä 50 miljoonaa euroa. Paketilla pystytään tukemaan vaikeuksissa olevia tiloja ja kohdentamaan taloudellista apua etenkin heille, joiden tilannetta kansainväliset pakotteet ja markkinahintojen romahtaminen ovat heikentäneet.

Kriisipaketissa ei ole kuitenkaan kyse pelkästään lisäeuroista, vaan kokonaisuus sisältää ratkaisuja, joilla parannetaan viljelijöiden maksuvalmiutta, tuetaan heidän jaksamistaan mm. lomituspalveluja vahvistamalla sekä parannetaan kotimaisen, puhtaan ruoan asemaa.

Pidemmällä aikavälillä maatalouden kannattavuutta voidaan parantaa vain sillä, että viljelijät saavat tuotteistaan nykyistä oikeudenmukaisemman hinnan. Tässä tarvitsemme vastuullista yhteistyötä eri toimijoiden kesken.

Hallitus on sitoutunut hakemaan myös muita ratkaisuja maatalouden kustannusten alentamiseksi sekä jatkamaan elinkeinoa rasittavan byrokratian purkamista.

Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan eduskuntavaalistartissa 27.1.2023
Keskusta on puolue, joka tarjoaa välittämistä ilman holhoavaa vasemmistolaisuutta ja hyvää taloudenpitoa ilman kovaa oikeistolaisuutta. Meille isänmaallisuus on ylpeyttä, joka ei kumpua toisen polkemisesta. Isänmaallisuutemme polttoainetta ei ole pelko, vaan usko siihen, että rakennamme turvallista muutosta. Eteenpäin on elävän mieli.
27.1.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetViljelijöiden tukalaa tilannetta helpotetaan