Viljelijöiden tukalaa tilannetta helpotetaan

Olen tyytyväinen siihen, että hallitus pystyi sopimaan tässä taloustilanteessa tuntuvasta maatalouden kriisipaketista. Viljelijöiden tukalaan tilanteeseen on jo pidempään tarvittu helpotusta.

Kriisipaketin suuruus on yhteensä 50 miljoonaa euroa. Paketilla pystytään tukemaan vaikeuksissa olevia tiloja ja kohdentamaan taloudellista apua etenkin heille, joiden tilannetta kansainväliset pakotteet ja markkinahintojen romahtaminen ovat heikentäneet.

Kriisipaketissa ei ole kuitenkaan kyse pelkästään lisäeuroista, vaan kokonaisuus sisältää ratkaisuja, joilla parannetaan viljelijöiden maksuvalmiutta, tuetaan heidän jaksamistaan mm. lomituspalveluja vahvistamalla sekä parannetaan kotimaisen, puhtaan ruoan asemaa.

Pidemmällä aikavälillä maatalouden kannattavuutta voidaan parantaa vain sillä, että viljelijät saavat tuotteistaan nykyistä oikeudenmukaisemman hinnan. Tässä tarvitsemme vastuullista yhteistyötä eri toimijoiden kesken.

Hallitus on sitoutunut hakemaan myös muita ratkaisuja maatalouden kustannusten alentamiseksi sekä jatkamaan elinkeinoa rasittavan byrokratian purkamista.

Keskustelussa monipaikkainen Suomi ja sen mahdollisuudet, työnteko, asuminen ja liikkuminen koko Suomessa. Voit myös itse osallistua ja esittää kysymyksesi lähetyksen aikana kommenttikentässä.
22.10.2020 / K-Studio
Keskustan europarlamentaarikko Elsi Katainen: Suomen turvepeltojen viljely pelastettiin maatalousäänestyksessä
Huono kirjaus saatiin torpattua viime hetkellä, kun yhteisen maatalouspolitiikan ympäristöehdoista neuvoteltiin. Nyt vaatimus koskee turvepeltojen kunnossapitoa, EU-parlamentin maatalousvaliokunnan varapuheenjohtajana toimiva Elsi Katainen kertoo.
21.10.2020 / Uutiset
Keskustan Honkonen: Tavallisiin autoihin ei veronkiristyksiä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu ajatuksen vuosittaisen ajoneuvoveron jyrkästä kiristämisestä. Ajatusta väläytti harkittavaksi liikenneministeriön työryhmä. Honkosen mukaan tavallisten ihmisten tavallisia autoja ei saa kurittaa verotuksella nykyistä enempää ja päätöksissä pitää huomioida ihmisten arkitodellisuus.
19.10.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetViljelijöiden tukalaa tilannetta helpotetaan