Viljelijöiden tukalaa tilannetta helpotetaan

Olen tyytyväinen siihen, että hallitus pystyi sopimaan tässä taloustilanteessa tuntuvasta maatalouden kriisipaketista. Viljelijöiden tukalaan tilanteeseen on jo pidempään tarvittu helpotusta.

Kriisipaketin suuruus on yhteensä 50 miljoonaa euroa. Paketilla pystytään tukemaan vaikeuksissa olevia tiloja ja kohdentamaan taloudellista apua etenkin heille, joiden tilannetta kansainväliset pakotteet ja markkinahintojen romahtaminen ovat heikentäneet.

Kriisipaketissa ei ole kuitenkaan kyse pelkästään lisäeuroista, vaan kokonaisuus sisältää ratkaisuja, joilla parannetaan viljelijöiden maksuvalmiutta, tuetaan heidän jaksamistaan mm. lomituspalveluja vahvistamalla sekä parannetaan kotimaisen, puhtaan ruoan asemaa.

Pidemmällä aikavälillä maatalouden kannattavuutta voidaan parantaa vain sillä, että viljelijät saavat tuotteistaan nykyistä oikeudenmukaisemman hinnan. Tässä tarvitsemme vastuullista yhteistyötä eri toimijoiden kesken.

Hallitus on sitoutunut hakemaan myös muita ratkaisuja maatalouden kustannusten alentamiseksi sekä jatkamaan elinkeinoa rasittavan byrokratian purkamista.

Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei
Liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla. Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Ari Torniainen kertoo.
EtusivuAjankohtaistaUutisetViljelijöiden tukalaa tilannetta helpotetaan