Keskusta Uutiset

SAK:n jäsenliitot, Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto ja Paperiliitto ilmoittivat tänään työnseisauksista viikon kuluttua perjantaina järjestettävän palkansaajajärjestöjen mielenosoituksen yhteydessä.

– Ymmärrän hyvin, että ammattiliittojen tehtävä on pitää jäsentensä puolta. Pidän myös hyvänä, että yhteiskunnassamme käydään kunnon keskustelua. Suomalaiseen perinteeseen kuuluu myös oikeus järjestää harkittuja mielenosoituslakkoja, toteaa puoluesihteeri Laaninen.

Toivon, että ensi viikon tapahtumat syventävät yhteistä ymmärrystä Suomen ongelmista. Taloutemme supistuu neljättä vuotta peräjälkeen. Työttömiä on lähes puoli miljoonaa. Velkaantuminen jatkuu. Hallituksen kuluneella viikolla tekemien päätösten tavoite on näiden ongelmien ratkaiseminen ja Suomen laittaminen kuntoon.

Tekemättä ei voi kerta kaikkiaan enää jättää.

Olemme nyt kuulleet, mille asioille ammattiyhdistysliike ja poliittinen oppositio sanovat ei.

Toivottavasti kuulemme myös, mille asioille sanotaan kyllä. Sanotaanko kyllä Suomen uudistamiselle? Sanotaanko kyllä paremmalle työllisyydelle, nykyisten työpaikkojen turvaamiselle ja uusien luomiselle? Sanotaanko kyllä velaksi elämisen lopettamiselle? Jos, niin Suomella on kaikki mahdollisuudet uuteen nousuun.

Pääministeri Juha Sipilä on todennut, että jos työmarkkinajärjestöt kykenevät esittämään hallituksen sopimia toimia vastaavan, uskottavan ja mitattavissa olevan ehdotuksen kilpailukyvyn parantamisesta, hän on sanonut ottavansa sen vastaan. Kaikissa tapauksissa hallituksen on kannettava vastuunsa Suomen tulevaisuudesta.

Suomen ongelmat ovat yhteisiä. Siksikin meidän kannattaisi keskittää voimavaramme ratkaisujen hakemiseen.

– Henkilöihin menevät solvaukset eivät edistä ratkaisujen löytämistä, ja sellaisiin turvautuminen kertoo vain esittäjänsä asiallisten perusteluiden ohuudesta. Keskusta pysyy tässäkin keskustelussa asialinjalla ja toivon, että muutkin pysyvät, muistuttaa Laaninen.

Keskustan eduskuntaryhmän johto: Tautitilanne pidettävä hallinnassa yhteistyöllä - oppositiolle kiitos
Keskustan eduskuntaryhmän johto Antti Kurvinen, Eeva Kalli ja Hanna-Leena Mattila toteaa, että koronaepidemian suhteen ollaan taitekohdassa - eteenpäin tilanteen kokonaishallinnassa mennään yhteistyöllä hallituksen ja opposition kanssa.
26.2.2021 / Uutiset
Matin seurassa Huhtamäen ja Sanoman hallituksen puheenjohtaja Pekka Ala-Pietilä, joka on johtanut myös työ- ja elinkeinoministeriön Kestävän kasvun työryhmää.
25.2.2021 / K-Studio
Keskustan varapj. Petri Honkonen: Kyse on nyt Suomen selviytymisestä - ymmärretäänkö asioiden vakavuus?
Työllisyys ylös, velka hallintaan ja alas, kaikki (jokainen suomalainen ja koko maa) mukana pitäen. Siinä se on: perus- ja pääasioiden programmi Suomelle, sanoo Petri Honkonen.
20.2.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuoluesihteeri Timo Laaninen: Ongelmat ovat yhteisiä – mille asioille sanotaan kyllä?