Pääministeri Juha Sipilä talouden tilasta ja pakolaistilanteesta

Keskusta Uutiset

– Etsikää hankaliksi koettujen keinojen, kuten sunnuntailisän, tilalle helpompia keinoja työehtosopimusten sisältä. Koko hallituksen esittämä paketti voitaisiin korvata jatkamalla päivittäistä työaikaa parilla kymmenellä minuutilla tai luopumalla lomarahoista.

Sipilä muistutti, että hallituksen jo tekemät kipeät säästöpäätökset kohdistuvat työelämän ulkopuolella oleviin ihmisiin, opiskelijoihin, eläkeläisiin ja työttömiin. Myös työtä tekevien on kannettava oma panoksensa työttömien hyväksi.

– Haluan korostaa, että paketin yksityiskohdat eivät ole arvovaltakysymys hallitukselle, mutta tavoitteesta emme voi tinkiä. Suomalainen työ ja työllistäminen on tehtävä nopeassa tahdissa taas kannattavaksi, Sipilä totesi.

Pääministeri Sipilä muistutti myös hallituksen velvollisuudesta edistää työllisyyttä ja turvata peruspalvelut. Jos asioita vain siirretään eteenpäin, muutaman vuoden päästä edessä on vieläkin kipeämmät päätökset.

– Haluan kantaa vastuuni ja tehdä suunnan kääntämiseksi tarvittavat päätökset. Tasavallan presidentin sanoin: tekemättä ei voi jättää. Emme voi siirtää laskua tämän päivän hyvinvoinnista tuleville sukupolville, linjasi Sipilä.

Puheensa lopuksi Sipilä kehotti kaivamaan esiin sisun sekä yhdessä tekemisen ja välittämisen hengen: jos jokin on varmaa, niin se, että tästäkin selvitään.

Lue puhe kokonaisuudessaan täältä>>

Keskustan Savola: Oma ruoka on järkäleasia suomalaisille ja Suomelle
Viljelijöiden pärjääminen on yhteinen asia.  Meidän pitää tehdä yhteistyötä reilumpien markkinoiden ja oikeudenmukaisemman tulonjaon puolesta. Kotimaisen ruuan ja isänmaan tähden.
7.12.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan Saarikko ja Kalli: Luonto ja talous pystytään yhdistämään
Saarikon ja Kallin mukaan uusi luonnonsuojelulaki vahvistaa entisestään taloudellisen tuen mahdollisuuksia nimenomaan vapaaehtoisille suojeluohjelmille. Vapaaehtoisuus - ei ylhäältä saneleminen - on näissä asioissa kestävä tie edetä. Lisäksi esimerkiksi malminetsintä kielletään kansallispuistoissa ja luonnonpuistoissa kokonaan, ja valtion muilla suojelualueilla sen edellytyksiä tiukennetaan.
3.12.2022 / Uutiset
Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetPääministeri Juha Sipilä talouden tilasta ja pakolaistilanteesta