Pääministeri Juha Sipilä talouden tilasta ja pakolaistilanteesta

Keskusta Uutiset

– Etsikää hankaliksi koettujen keinojen, kuten sunnuntailisän, tilalle helpompia keinoja työehtosopimusten sisältä. Koko hallituksen esittämä paketti voitaisiin korvata jatkamalla päivittäistä työaikaa parilla kymmenellä minuutilla tai luopumalla lomarahoista.

Sipilä muistutti, että hallituksen jo tekemät kipeät säästöpäätökset kohdistuvat työelämän ulkopuolella oleviin ihmisiin, opiskelijoihin, eläkeläisiin ja työttömiin. Myös työtä tekevien on kannettava oma panoksensa työttömien hyväksi.

– Haluan korostaa, että paketin yksityiskohdat eivät ole arvovaltakysymys hallitukselle, mutta tavoitteesta emme voi tinkiä. Suomalainen työ ja työllistäminen on tehtävä nopeassa tahdissa taas kannattavaksi, Sipilä totesi.

Pääministeri Sipilä muistutti myös hallituksen velvollisuudesta edistää työllisyyttä ja turvata peruspalvelut. Jos asioita vain siirretään eteenpäin, muutaman vuoden päästä edessä on vieläkin kipeämmät päätökset.

– Haluan kantaa vastuuni ja tehdä suunnan kääntämiseksi tarvittavat päätökset. Tasavallan presidentin sanoin: tekemättä ei voi jättää. Emme voi siirtää laskua tämän päivän hyvinvoinnista tuleville sukupolville, linjasi Sipilä.

Puheensa lopuksi Sipilä kehotti kaivamaan esiin sisun sekä yhdessä tekemisen ja välittämisen hengen: jos jokin on varmaa, niin se, että tästäkin selvitään.

Lue puhe kokonaisuudessaan täältä>>

Keskustan Honkonen: Parkkipaikkavero suoraan silppuriin
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkosen mukaan Keskusta huolehtii siitä, että pysäköinnistä ei tule verotettavaa etua. Perjantaina (17.9.) uutisoitiin virkamiesselvityksestä, jossa väläyteltiin ideaa työpaikkapysäköinnin verottamisesta.
17.9.2021 / Uutiset
Keskustan Riikka Pakarinen: Perheasuntojen rakentamista ei saa kaupungeissa unohtaa
Suomalaista asuntotuotantoa kaupungeissa pitää Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjän Riikka Pakarisen mukaan monipuolistaa. Varsinkin perheasunnot ovat jääneet rakentamisessa alakynteen, kun uusien asuntojen keskikoko on viimeisen kymmenen vuoden aikana huomattavasti pienentynyt.
17.9.2021 / Uutiset
K-studion vieraana eduskunnan talousvaliokunnan varapuheenjohtaja Hanna Kosonen ja Pellervon taloustutkimuksen toimitusjohtaja Markus Lahtinen. Keskustelussa Suomen talous. Miksi talous on elpynyt niin nopeasti? Millä keinoin pysymme kiinni kasvussa? Kuinka suuri merkitys ympäristöteknologialla eli ilmastotoimilla voi olla Suomen taloudelle työllisyyden näkökulmasta? Muun muassa näihin kysymyksiin studiossa haetaan vastauksia.
16.9.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetPääministeri Juha Sipilä talouden tilasta ja pakolaistilanteesta