Riikka Pakarinen: Nyt äänestetään koko EU:n 7 vuoden budjetista!

Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen haluaa muistuttaa EU-keskustelun keskellä, että Keskustan kanta on ehdottomasti se, että elpymisväline on kertaluonteinen. Samalla Pakarinen toteaa, että Keskusta äänestää vakauden ja elpymispaketin puolesta, joka on siis osa EU:n 7 vuoden budjettia.

-Kertaluonteisuuden ohella myös toinen Keskustan näkemys on selvä: Unionista ei pidä kehittää velkaunionia. Yksittäisillä päätöksillä ei myöskään pidä hivuttaa varkain integraatiota syvemmälle.

-Kolmanneksi Keskusta edellyttää EU:ta, jossa valta ja vastuu kulkevat käsi kädessä. Velkaan pitää suhtautua perisuomalaisittain, velanottaja huolehtii myös maksusta. Ylivelkaantuminen ei kuulu asiaan, muistuttaa Pakarinen.

Keskustan suhtautuminen unioniin on siis edelleen käytännöllinen ja realistinen.

-Tunnustamme EU:n hyödyt samoin kuten tänään (5.5.) tekivät myös elinkeinoelämän edustajat. On kotimaisille yrityksille ja niiden työntekijöille eduksi äänestää kyllä EU:n elvytyspaketista, joka on muuten yksi osa EU:n 7 vuoden budjettikokonaisuutta, Pakarinen sanoo.

-Eduskunta ei siis äänestä elvytyspaketista yksinään vaan koko budjettikokonaisuudesta, johon kuuluvat niin maatalous kuin aluerahoituskin. On pelkästään vastuullista tehdä nyt ratkaisuja, jotka tuovat vakautta, kun edelleen koko Eurooppa on koronakriisin keskellä, ja jokainen haluaa Euroopan järjestyksen palaavan takaisin normaaliksi.

Aikaisemmin EU on ansainnut tunnustuksen kyvystään selvitä kriiseistä. Koronapandemiassa EU ei ole kuitenkaan näyttänyt parastaan.

-Kriisin iskettyä kukin on vetäytynyt kuoreensa ja ajatellut vain omiaan. Minun koronani, minun suojavarusteeni, minun rokotteeni. Kun rajat sulkeutuivat, sulkeutuiko samalla jotain suurempaa? Ja nyt kriisin toivon mukaan hellittäessä kiistelemme ihan aiheesta, elvyttääkö EU oikeudenmukaisella tavalla. Samalla kun EU:n jäsenvaltiot tekevät kukin tahoillaan exit-suunnitelmia koronan osalta, tulee meidän aloittaa perusteellinen työ EU:n uudistamiseksi. Se työ tulee tehdä kansalaislähtöisesti, alhaalta ylöspäin.

-On Suomen, suomalaisten ja kotimaisten työpaikkojen etu, että yhteistyö EU:ssa toimii ja että sille löytyy oikeutus myös kansalaisten mielissä. Tällä hetkellä tilanne ei ole näin. Siitä tulee olla huolissaan.

-Keskusta tulee olemaan keskustelussa aktiivinen ratkaisujen tuoja ja tulemme kutsumaan myös kansalaiset mukaan talkoisiin. Otsikkomme EU:n kehittämiselle on: ”Ei enemmän EU:ta. Kyllä, parempaa EU:ta”, päättää varapuheenjohtaja Pakarinen.

Eurovaaliehdokas Kati Häkkinen: EU:ssa päätetään sinullekin tärkeistä asioista
Vuoden 2019 EU-vaalien äänestysprosentti oli valtakunnallisesti 40,8 %, Kaakkois-Suomessa 36.5 % ja Mikkelissä 39,3 %.
13.4.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Miksi hallitus toimillaan vain romuttaa luottamusta?
Keskusta ihmettelee, miksi hallituksen ja hallituspuolueiden riveistä rakentamisen ja parantamisen sijaan revitään ja rapautetaan. Hallitus uhkaa toimillaan romuttaa Suomen toimivan eläkejärjestelmän, joka turvaisi myös tulevien sukupolvien aseman. Samoin hallitus on tekemässä sairaalaverkolle. Oraalle saatu sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän kehittäminen näyttää hallituksen käsissä vaihtuvan järjestelmän hävittämiseen. Sama meno jatkuu myös toisen hallituspuolueen puheissa, joissa pilkataan ja nälvitään ratkaisujen hakemisen sijaan.
12.4.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
EtusivuAjankohtaistaUutisetRiikka Pakarinen: Nyt äänestetään koko EU:n 7 vuoden budjetista!