Riikka Pakarinen: Nyt äänestetään koko EU:n 7 vuoden budjetista!

Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen haluaa muistuttaa EU-keskustelun keskellä, että Keskustan kanta on ehdottomasti se, että elpymisväline on kertaluonteinen. Samalla Pakarinen toteaa, että Keskusta äänestää vakauden ja elpymispaketin puolesta, joka on siis osa EU:n 7 vuoden budjettia.

-Kertaluonteisuuden ohella myös toinen Keskustan näkemys on selvä: Unionista ei pidä kehittää velkaunionia. Yksittäisillä päätöksillä ei myöskään pidä hivuttaa varkain integraatiota syvemmälle.

-Kolmanneksi Keskusta edellyttää EU:ta, jossa valta ja vastuu kulkevat käsi kädessä. Velkaan pitää suhtautua perisuomalaisittain, velanottaja huolehtii myös maksusta. Ylivelkaantuminen ei kuulu asiaan, muistuttaa Pakarinen.

Keskustan suhtautuminen unioniin on siis edelleen käytännöllinen ja realistinen.

-Tunnustamme EU:n hyödyt samoin kuten tänään (5.5.) tekivät myös elinkeinoelämän edustajat. On kotimaisille yrityksille ja niiden työntekijöille eduksi äänestää kyllä EU:n elvytyspaketista, joka on muuten yksi osa EU:n 7 vuoden budjettikokonaisuutta, Pakarinen sanoo.

-Eduskunta ei siis äänestä elvytyspaketista yksinään vaan koko budjettikokonaisuudesta, johon kuuluvat niin maatalous kuin aluerahoituskin. On pelkästään vastuullista tehdä nyt ratkaisuja, jotka tuovat vakautta, kun edelleen koko Eurooppa on koronakriisin keskellä, ja jokainen haluaa Euroopan järjestyksen palaavan takaisin normaaliksi.

Aikaisemmin EU on ansainnut tunnustuksen kyvystään selvitä kriiseistä. Koronapandemiassa EU ei ole kuitenkaan näyttänyt parastaan.

-Kriisin iskettyä kukin on vetäytynyt kuoreensa ja ajatellut vain omiaan. Minun koronani, minun suojavarusteeni, minun rokotteeni. Kun rajat sulkeutuivat, sulkeutuiko samalla jotain suurempaa? Ja nyt kriisin toivon mukaan hellittäessä kiistelemme ihan aiheesta, elvyttääkö EU oikeudenmukaisella tavalla. Samalla kun EU:n jäsenvaltiot tekevät kukin tahoillaan exit-suunnitelmia koronan osalta, tulee meidän aloittaa perusteellinen työ EU:n uudistamiseksi. Se työ tulee tehdä kansalaislähtöisesti, alhaalta ylöspäin.

-On Suomen, suomalaisten ja kotimaisten työpaikkojen etu, että yhteistyö EU:ssa toimii ja että sille löytyy oikeutus myös kansalaisten mielissä. Tällä hetkellä tilanne ei ole näin. Siitä tulee olla huolissaan.

-Keskusta tulee olemaan keskustelussa aktiivinen ratkaisujen tuoja ja tulemme kutsumaan myös kansalaiset mukaan talkoisiin. Otsikkomme EU:n kehittämiselle on: ”Ei enemmän EU:ta. Kyllä, parempaa EU:ta”, päättää varapuheenjohtaja Pakarinen.

Keskustan Savola: Oma ruoka on järkäleasia suomalaisille ja Suomelle
Viljelijöiden pärjääminen on yhteinen asia.  Meidän pitää tehdä yhteistyötä reilumpien markkinoiden ja oikeudenmukaisemman tulonjaon puolesta. Kotimaisen ruuan ja isänmaan tähden.
7.12.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan Saarikko ja Kalli: Luonto ja talous pystytään yhdistämään
Saarikon ja Kallin mukaan uusi luonnonsuojelulaki vahvistaa entisestään taloudellisen tuen mahdollisuuksia nimenomaan vapaaehtoisille suojeluohjelmille. Vapaaehtoisuus - ei ylhäältä saneleminen - on näissä asioissa kestävä tie edetä. Lisäksi esimerkiksi malminetsintä kielletään kansallispuistoissa ja luonnonpuistoissa kokonaan, ja valtion muilla suojelualueilla sen edellytyksiä tiukennetaan.
3.12.2022 / Uutiset
Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetRiikka Pakarinen: Nyt äänestetään koko EU:n 7 vuoden budjetista!