Siirry sisältöön

Annika Saarikko puoluekokouksessa

Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko pitää ihmisten terveyden varmistamista, työpaikkojen luomista sekä eriarvoisuuden ja osattomuuden torjumista hallituksen tärkeimpinä asioina.

Saarikko sanoi ensimmäisessä tiedotustilaisuudessaan uutena puheenjohtajana, että Suomen talouden osalta ratkaistavana on isoja asioita. Kaikki voitava on hänen mukaansa tehtävä nyt suomalaisen työn ja ihmisten toimeentulon puolesta.

– Se edellyttää, että pidämme huolen työllistävien yritysten pärjäämisestä tässä vakavassa tilanteessa.

Saarikko esittää, että hallitus sopii noin 5 – 7 mittarista, joilla se seuraa Suomen talouden kehitystä ja hallituksen ratkaisujen vaikutuksia. Tilannetta on arvioitava jatkuvasti ja tehtävä tarpeen mukaan uusia ratkaisuja.

– Näitä mittareita voisivat olla esimerkiksi työttömyys- ja työllisyysaste sekä panostukset tutkimukseen ja kehitykseen. Suomi pärjää kestävästi vain osaamisella.

Saarikon mukaan talous on kuitenkin vain väline. Keskustan puheenjohtajan mukaan terveys- ja talouskriisi ei saa johtaa kasvavaan eriarvoisuuteen ja osattomuuteen. Siksi hallituksen on tehtävä oikeudenmukaisia ja oikein kohdentuvia ratkaisuja kaikkein heikoimmilla olevien suomalaisten tukemiseksi.

Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetSaarikko: Kaikki voitava tehtävä suomalaisen työn ja ihmisten toimeentulon puolesta