Saarikko selvittää tukea nuorten kesätöille

tiede- ja kulttuuriministeri, Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko kuvassa haluaa nuorille kesätöitä

Nuorisoasioista vastaava tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko haluaa edistää nuorten kesätöitä. Saarikko pitää hyvänä esimerkiksi ajatusta nuorten valtakunnallisesta kesätyösetelistä. Hän on huolissaan, että koronakriisi on vaarassa vaikeuttaa nuorten kesätyömahdollisuuksia.

– Kesätyöt antavat nuorille arvokasta kokemusta työelämästä ja tienestejä. Pidän tärkeänä, että toisella asteella opiskeleville luotaisiin valoisaa tulevaisuudennäkymää ja koronakriisistä huolimatta mahdollisimman nuori pääsisi tulevana kesänä kesätöihin.

Tällä hetkellä tilanne setelien käytön osalta vaihtelee eri puolella Suomea, joten nuoret ovat eriarvoisessa asemassa. Saarikon mukaan tavoitteena tulee olla, että tulevaisuudessa kaikilla nuorilla olisi asuinpaikasta riippumatta mahdollisuus kesätyöhön.

– Aion pikaisesti selvittää vaihtoehdot, kuinka ja millä aikataulua valtakunnallisen kesätyösetelin toteuttaminen olisi mahdollista esimerkiksi kokeilun kautta. Valtio voisi omalla rahoituksellaan tukea kuntia tai esimerkiksi järjestöjä tarjoamaan kesätyösetelit alle 19-vuotiaille nuorille. Malliin tulisi sisällyttää kuntien omarahoitusosuus, Saarikko pohtii.

Monissa Suomen kunnissa on nykyisin käytössä kesätyöseteleitä, joiden avulla nuoret saavat työkokemusta ja tienestejä yrityksissä tai yhdistyksissä. Setelien arvo voi vaihdella, mutta useassa tapauksessa se on noin 300 euroa. Setelin saamisen edellytyksenä on tietyn kestoinen työsuhde ja tuntimäärä.

Annika Saarikko

Keskustan puheenjohtaja, valtiovarainministeri, kansanedustaja (Varsinais-Suomi)

Elinkeinoministeri Mika Lintilä: Luvitusta sujuvoittamalla vihreät investoinnit liikkeelle, ei kehystä venyttämällä
Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa, että Suomen investointiympäristöstä tehdään Euroopan paras. Luvituksen sujuvoittaminen on ilmainen tapa saada yksityisiä investointeja ja työpaikkoja aikaiseksi tukemaan vihreää siirtymää ja uusteollistamista.
23.10.2021 / Uutiset
Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään jo etukäteen tapahtuman keskustelussa tai suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä tulevat aluevaalit ja ajankohtaiset poliittiset aiheet. Vähän kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
21.10.2021 / K-Studio
Keskustan eduskuntaryhmä vetoaa rokotusten ottamisen puolesta
Keskustan eduskuntaryhmä vetoaa vakavasti suomalaisiin rokotusten ottamisen puolesta. Niin suojelee sekä itseään, läheisiään että muita kanssaihmisiään. Rokotukset ottamalla jokainen pystyy osaltaan vaikuttamaan suoraan myös siihen, että Suomi pysyy auki.
21.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSaarikko selvittää tukea nuorten kesätöille