Saarikko selvittää tukea nuorten kesätöille

tiede- ja kulttuuriministeri, Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko kuvassa haluaa nuorille kesätöitä

Nuorisoasioista vastaava tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko haluaa edistää nuorten kesätöitä. Saarikko pitää hyvänä esimerkiksi ajatusta nuorten valtakunnallisesta kesätyösetelistä. Hän on huolissaan, että koronakriisi on vaarassa vaikeuttaa nuorten kesätyömahdollisuuksia.

– Kesätyöt antavat nuorille arvokasta kokemusta työelämästä ja tienestejä. Pidän tärkeänä, että toisella asteella opiskeleville luotaisiin valoisaa tulevaisuudennäkymää ja koronakriisistä huolimatta mahdollisimman nuori pääsisi tulevana kesänä kesätöihin.

Tällä hetkellä tilanne setelien käytön osalta vaihtelee eri puolella Suomea, joten nuoret ovat eriarvoisessa asemassa. Saarikon mukaan tavoitteena tulee olla, että tulevaisuudessa kaikilla nuorilla olisi asuinpaikasta riippumatta mahdollisuus kesätyöhön.

– Aion pikaisesti selvittää vaihtoehdot, kuinka ja millä aikataulua valtakunnallisen kesätyösetelin toteuttaminen olisi mahdollista esimerkiksi kokeilun kautta. Valtio voisi omalla rahoituksellaan tukea kuntia tai esimerkiksi järjestöjä tarjoamaan kesätyösetelit alle 19-vuotiaille nuorille. Malliin tulisi sisällyttää kuntien omarahoitusosuus, Saarikko pohtii.

Monissa Suomen kunnissa on nykyisin käytössä kesätyöseteleitä, joiden avulla nuoret saavat työkokemusta ja tienestejä yrityksissä tai yhdistyksissä. Setelien arvo voi vaihdella, mutta useassa tapauksessa se on noin 300 euroa. Setelin saamisen edellytyksenä on tietyn kestoinen työsuhde ja tuntimäärä.

Annika Saarikko

Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja (Varsinais-Suomi)

Eurovaaliehdokas Kati Häkkinen: EU:ssa päätetään sinullekin tärkeistä asioista
Vuoden 2019 EU-vaalien äänestysprosentti oli valtakunnallisesti 40,8 %, Kaakkois-Suomessa 36.5 % ja Mikkelissä 39,3 %.
13.4.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Miksi hallitus toimillaan vain romuttaa luottamusta?
Keskusta ihmettelee, miksi hallituksen ja hallituspuolueiden riveistä rakentamisen ja parantamisen sijaan revitään ja rapautetaan. Hallitus uhkaa toimillaan romuttaa Suomen toimivan eläkejärjestelmän, joka turvaisi myös tulevien sukupolvien aseman. Samoin hallitus on tekemässä sairaalaverkolle. Oraalle saatu sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän kehittäminen näyttää hallituksen käsissä vaihtuvan järjestelmän hävittämiseen. Sama meno jatkuu myös toisen hallituspuolueen puheissa, joissa pilkataan ja nälvitään ratkaisujen hakemisen sijaan.
12.4.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
EtusivuAjankohtaistaUutisetSaarikko selvittää tukea nuorten kesätöille