Varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: Keskustalta jyrkkä ei tulonsiirtounionille

Pakarinen Riikka

SDP:n kansanedustaja Erkki Tuomioja ottaa kantaa mielipidekirjoituksessaan (HBL 3.2.21) Euroopan unionin koronakriisiä varten luotuun elpymisrahastoon. Hänen mukaansa kertaluontoiseksi luodun välineen käyttö jatkossakin voisi olla tarpeellista.

”Elpymispaketti luotiin kriisiin, joita kohtaamme ehkä yhden sukupolvessa. Päätös oli kertaluontoinen, kuten Eurooppa neuvosto asian selkeästi linjasi. Tähän peilaten en voi kun ihmetellä Tuomiojan vastuutonta puhetta uuden paketin luomisesta”, toteaa keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen

Keskustalle asia on kristallin kirkas. ”Me emme tulisi missään olosuhteissa hyväksymään uutta pakettia. Jos tällainen esitys tuotaisiin hallitukselle, olisi kantamme aivan selvä – yksiselitteinen ei. Tuomiojan näkemykset EU:n kehittämisestä pysyväksi velanotto automaatiksi poikkeavat siitä, millaisena me tulevaisuuden Euroopan unionin haluamme nähdä. Siihen ei kuulu pysyvien velanotto instrumenttien luominen tai käyttäminen”, toteaa Keskustan varapuheenjohtaja ja entinen europarlamentaarikko Riikka Pakarinen

Keskustan puoluekokous on myös linjannut asian hyvin selkeästi. Eurooppalainen elvytys edellyttää rakenteiden uudistamista ja jokaisen maan vastuuta omasta taloudesta. Yhteisten elvytystoimet ovat poikkeuksellisia, väliaikaisia ja kestoltaan rajattuja. Niin ikään hallituksen viime viikolla hyväksymässä EU-poliittisessa selonteossa kanta oli edellä mainitun mukaisen yksiselitteinen, EU-elvytys on kertaluontoista.

Pakarinen Riikka

Riikka Pakarinen

Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä

Keskustan eduskuntaryhmä: Tukea Ukrainalle pitää jatkaa – Suomen oma varautuminen korostuu
Keskustan eduskuntaryhmä pitää viimeaikaisia tapahtumia – Venäjän osittaista liikekannallepanoa, puheita sodasta länttä vastaan, niin sanottuja kansanäänestyksiä Ukrainan itä- ja eteläosissa, alueiden liittämisaikeita Venäjään ja Nord Stream -kaasuputkien vuotoja Itämerellä – vakavana ja huolestuttavana kehityksenä.
29.9.2022 / Uutiset
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetVarapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: Keskustalta jyrkkä ei tulonsiirtounionille