Varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: Keskustalta jyrkkä ei tulonsiirtounionille

Pakarinen Riikka

SDP:n kansanedustaja Erkki Tuomioja ottaa kantaa mielipidekirjoituksessaan (HBL 3.2.21) Euroopan unionin koronakriisiä varten luotuun elpymisrahastoon. Hänen mukaansa kertaluontoiseksi luodun välineen käyttö jatkossakin voisi olla tarpeellista.

”Elpymispaketti luotiin kriisiin, joita kohtaamme ehkä yhden sukupolvessa. Päätös oli kertaluontoinen, kuten Eurooppa neuvosto asian selkeästi linjasi. Tähän peilaten en voi kun ihmetellä Tuomiojan vastuutonta puhetta uuden paketin luomisesta”, toteaa keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen

Keskustalle asia on kristallin kirkas. ”Me emme tulisi missään olosuhteissa hyväksymään uutta pakettia. Jos tällainen esitys tuotaisiin hallitukselle, olisi kantamme aivan selvä – yksiselitteinen ei. Tuomiojan näkemykset EU:n kehittämisestä pysyväksi velanotto automaatiksi poikkeavat siitä, millaisena me tulevaisuuden Euroopan unionin haluamme nähdä. Siihen ei kuulu pysyvien velanotto instrumenttien luominen tai käyttäminen”, toteaa Keskustan varapuheenjohtaja ja entinen europarlamentaarikko Riikka Pakarinen

Keskustan puoluekokous on myös linjannut asian hyvin selkeästi. Eurooppalainen elvytys edellyttää rakenteiden uudistamista ja jokaisen maan vastuuta omasta taloudesta. Yhteisten elvytystoimet ovat poikkeuksellisia, väliaikaisia ja kestoltaan rajattuja. Niin ikään hallituksen viime viikolla hyväksymässä EU-poliittisessa selonteossa kanta oli edellä mainitun mukaisen yksiselitteinen, EU-elvytys on kertaluontoista.

Pakarinen Riikka

Riikka Pakarinen

Keskustan varapuheenjohtaja, valtiovarainministerin EU-asioista vastaava erityisavustaja

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetVarapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: Keskustalta jyrkkä ei tulonsiirtounionille