Varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: Keskustalta jyrkkä ei tulonsiirtounionille

Pakarinen Riikka

SDP:n kansanedustaja Erkki Tuomioja ottaa kantaa mielipidekirjoituksessaan (HBL 3.2.21) Euroopan unionin koronakriisiä varten luotuun elpymisrahastoon. Hänen mukaansa kertaluontoiseksi luodun välineen käyttö jatkossakin voisi olla tarpeellista.

”Elpymispaketti luotiin kriisiin, joita kohtaamme ehkä yhden sukupolvessa. Päätös oli kertaluontoinen, kuten Eurooppa neuvosto asian selkeästi linjasi. Tähän peilaten en voi kun ihmetellä Tuomiojan vastuutonta puhetta uuden paketin luomisesta”, toteaa keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen

Keskustalle asia on kristallin kirkas. ”Me emme tulisi missään olosuhteissa hyväksymään uutta pakettia. Jos tällainen esitys tuotaisiin hallitukselle, olisi kantamme aivan selvä – yksiselitteinen ei. Tuomiojan näkemykset EU:n kehittämisestä pysyväksi velanotto automaatiksi poikkeavat siitä, millaisena me tulevaisuuden Euroopan unionin haluamme nähdä. Siihen ei kuulu pysyvien velanotto instrumenttien luominen tai käyttäminen”, toteaa Keskustan varapuheenjohtaja ja entinen europarlamentaarikko Riikka Pakarinen

Keskustan puoluekokous on myös linjannut asian hyvin selkeästi. Eurooppalainen elvytys edellyttää rakenteiden uudistamista ja jokaisen maan vastuuta omasta taloudesta. Yhteisten elvytystoimet ovat poikkeuksellisia, väliaikaisia ja kestoltaan rajattuja. Niin ikään hallituksen viime viikolla hyväksymässä EU-poliittisessa selonteossa kanta oli edellä mainitun mukaisen yksiselitteinen, EU-elvytys on kertaluontoista.

Pakarinen Riikka

Riikka Pakarinen

Keskustan varapuheenjohtaja, valtiovarainministerin EU-asioista vastaava erityisavustaja

Keskustan eduskuntaryhmän johto: Tautitilanne pidettävä hallinnassa yhteistyöllä - oppositiolle kiitos
Keskustan eduskuntaryhmän johto Antti Kurvinen, Eeva Kalli ja Hanna-Leena Mattila toteaa, että koronaepidemian suhteen ollaan taitekohdassa - eteenpäin tilanteen kokonaishallinnassa mennään yhteistyöllä hallituksen ja opposition kanssa.
26.2.2021 / Uutiset
Matin seurassa Huhtamäen ja Sanoman hallituksen puheenjohtaja Pekka Ala-Pietilä, joka on johtanut myös työ- ja elinkeinoministeriön Kestävän kasvun työryhmää.
25.2.2021 / K-Studio
Keskustan varapj. Petri Honkonen: Kyse on nyt Suomen selviytymisestä - ymmärretäänkö asioiden vakavuus?
Työllisyys ylös, velka hallintaan ja alas, kaikki (jokainen suomalainen ja koko maa) mukana pitäen. Siinä se on: perus- ja pääasioiden programmi Suomelle, sanoo Petri Honkonen.
20.2.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetVarapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: Keskustalta jyrkkä ei tulonsiirtounionille