Seminaariantia Sotkamossa: Biotalous takaa ylisukupolvisuuden

Lehdeltä nimensä lainannut Maaseudun tulevaisuus –seminaari keskustan Sotkamon-puoluekokouksessa syleili neljää tulevaisuuden peruspilaria. Ne ovat seminaarisisällön mukaan ruoka, puu, energia, kierrätys.

Ministeri Jari Leppä ennusti, että Suomella on perinteisen metsän lisäksi kasvunäkymiä myös puhtaan veden kautta. Suomi on Lepän mukaan suoranainen puhtaan veden suurvalta, yksi harvoja maailmassa aivan samoin kuin erittäin puhtaiden elintarvikeraaka-aineiden tuotannossa.

MEP toi kollegat suomalaismetsään

Euroopan parlamentissa tänä kevätkaudella parlamentaarikkona aloittanut Elsi Katainen toi eurooppalaisia maatalousvaliokunnan kollegoja tutustumaan metsäkoneen työskentelyyn Suomessa.

– Se avasi omiakin silmiäni, kun sain kertoa perusasioista. Eurooppalaisille uutta oli se, että hakkuualueelle istutetaan saman tien uutta puuta kasvamaan. Heille oli myös vierasta, että metsänomistajat todella omistavat metsänsä ja sitä kautta huolehtivat niistä, Katainen kuvasi puoluekokouksen seminaarissa.

Kuka päättää, mitä ruoka maksaa

MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila oli huolissaan Sotkamon biotalousseminaarissa siitä, kuka päättää suomalaisen ruuan hinnasta. Hän muistutti, että Suomessa arvostetaan puhdasta ruokaa ja tuotetaan sitä, mutta aivan muut tahot päättävät hinnasta.

Seminaarissa arvioitiin, että Suomella on lukuisia mahdollisuuksia hyödyntää luonnonvaroja kestävästi niin, että siitä kertyy moninkertaista lisäarvoa myös tuleville sukupolville

Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei
Liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla. Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Ari Torniainen kertoo.
15.1.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSeminaariantia Sotkamossa: Biotalous takaa ylisukupolvisuuden