Seminaariantia Sotkamossa: Biotalous takaa ylisukupolvisuuden

Lehdeltä nimensä lainannut Maaseudun tulevaisuus –seminaari keskustan Sotkamon-puoluekokouksessa syleili neljää tulevaisuuden peruspilaria. Ne ovat seminaarisisällön mukaan ruoka, puu, energia, kierrätys.

Ministeri Jari Leppä ennusti, että Suomella on perinteisen metsän lisäksi kasvunäkymiä myös puhtaan veden kautta. Suomi on Lepän mukaan suoranainen puhtaan veden suurvalta, yksi harvoja maailmassa aivan samoin kuin erittäin puhtaiden elintarvikeraaka-aineiden tuotannossa.

MEP toi kollegat suomalaismetsään

Euroopan parlamentissa tänä kevätkaudella parlamentaarikkona aloittanut Elsi Katainen toi eurooppalaisia maatalousvaliokunnan kollegoja tutustumaan metsäkoneen työskentelyyn Suomessa.

– Se avasi omiakin silmiäni, kun sain kertoa perusasioista. Eurooppalaisille uutta oli se, että hakkuualueelle istutetaan saman tien uutta puuta kasvamaan. Heille oli myös vierasta, että metsänomistajat todella omistavat metsänsä ja sitä kautta huolehtivat niistä, Katainen kuvasi puoluekokouksen seminaarissa.

Kuka päättää, mitä ruoka maksaa

MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila oli huolissaan Sotkamon biotalousseminaarissa siitä, kuka päättää suomalaisen ruuan hinnasta. Hän muistutti, että Suomessa arvostetaan puhdasta ruokaa ja tuotetaan sitä, mutta aivan muut tahot päättävät hinnasta.

Seminaarissa arvioitiin, että Suomella on lukuisia mahdollisuuksia hyödyntää luonnonvaroja kestävästi niin, että siitä kertyy moninkertaista lisäarvoa myös tuleville sukupolville

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSeminaariantia Sotkamossa: Biotalous takaa ylisukupolvisuuden