Seminaariantia Sotkamossa: Biotalous takaa ylisukupolvisuuden

Lehdeltä nimensä lainannut Maaseudun tulevaisuus –seminaari keskustan Sotkamon-puoluekokouksessa syleili neljää tulevaisuuden peruspilaria. Ne ovat seminaarisisällön mukaan ruoka, puu, energia, kierrätys.

Ministeri Jari Leppä ennusti, että Suomella on perinteisen metsän lisäksi kasvunäkymiä myös puhtaan veden kautta. Suomi on Lepän mukaan suoranainen puhtaan veden suurvalta, yksi harvoja maailmassa aivan samoin kuin erittäin puhtaiden elintarvikeraaka-aineiden tuotannossa.

MEP toi kollegat suomalaismetsään

Euroopan parlamentissa tänä kevätkaudella parlamentaarikkona aloittanut Elsi Katainen toi eurooppalaisia maatalousvaliokunnan kollegoja tutustumaan metsäkoneen työskentelyyn Suomessa.

– Se avasi omiakin silmiäni, kun sain kertoa perusasioista. Eurooppalaisille uutta oli se, että hakkuualueelle istutetaan saman tien uutta puuta kasvamaan. Heille oli myös vierasta, että metsänomistajat todella omistavat metsänsä ja sitä kautta huolehtivat niistä, Katainen kuvasi puoluekokouksen seminaarissa.

Kuka päättää, mitä ruoka maksaa

MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila oli huolissaan Sotkamon biotalousseminaarissa siitä, kuka päättää suomalaisen ruuan hinnasta. Hän muistutti, että Suomessa arvostetaan puhdasta ruokaa ja tuotetaan sitä, mutta aivan muut tahot päättävät hinnasta.

Seminaarissa arvioitiin, että Suomella on lukuisia mahdollisuuksia hyödyntää luonnonvaroja kestävästi niin, että siitä kertyy moninkertaista lisäarvoa myös tuleville sukupolville

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSeminaariantia Sotkamossa: Biotalous takaa ylisukupolvisuuden