Seminaariantia Sotkamossa: Biotalous takaa ylisukupolvisuuden

Lehdeltä nimensä lainannut Maaseudun tulevaisuus –seminaari keskustan Sotkamon-puoluekokouksessa syleili neljää tulevaisuuden peruspilaria. Ne ovat seminaarisisällön mukaan ruoka, puu, energia, kierrätys.

Ministeri Jari Leppä ennusti, että Suomella on perinteisen metsän lisäksi kasvunäkymiä myös puhtaan veden kautta. Suomi on Lepän mukaan suoranainen puhtaan veden suurvalta, yksi harvoja maailmassa aivan samoin kuin erittäin puhtaiden elintarvikeraaka-aineiden tuotannossa.

MEP toi kollegat suomalaismetsään

Euroopan parlamentissa tänä kevätkaudella parlamentaarikkona aloittanut Elsi Katainen toi eurooppalaisia maatalousvaliokunnan kollegoja tutustumaan metsäkoneen työskentelyyn Suomessa.

– Se avasi omiakin silmiäni, kun sain kertoa perusasioista. Eurooppalaisille uutta oli se, että hakkuualueelle istutetaan saman tien uutta puuta kasvamaan. Heille oli myös vierasta, että metsänomistajat todella omistavat metsänsä ja sitä kautta huolehtivat niistä, Katainen kuvasi puoluekokouksen seminaarissa.

Kuka päättää, mitä ruoka maksaa

MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila oli huolissaan Sotkamon biotalousseminaarissa siitä, kuka päättää suomalaisen ruuan hinnasta. Hän muistutti, että Suomessa arvostetaan puhdasta ruokaa ja tuotetaan sitä, mutta aivan muut tahot päättävät hinnasta.

Seminaarissa arvioitiin, että Suomella on lukuisia mahdollisuuksia hyödyntää luonnonvaroja kestävästi niin, että siitä kertyy moninkertaista lisäarvoa myös tuleville sukupolville

Keskustan eduskuntaryhmä: Tukea Ukrainalle pitää jatkaa – Suomen oma varautuminen korostuu
Keskustan eduskuntaryhmä pitää viimeaikaisia tapahtumia – Venäjän osittaista liikekannallepanoa, puheita sodasta länttä vastaan, niin sanottuja kansanäänestyksiä Ukrainan itä- ja eteläosissa, alueiden liittämisaikeita Venäjään ja Nord Stream -kaasuputkien vuotoja Itämerellä – vakavana ja huolestuttavana kehityksenä.
29.9.2022 / Uutiset
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSeminaariantia Sotkamossa: Biotalous takaa ylisukupolvisuuden