Seminaariantia Sotkamossa: Biotalous takaa ylisukupolvisuuden

Lehdeltä nimensä lainannut Maaseudun tulevaisuus –seminaari keskustan Sotkamon-puoluekokouksessa syleili neljää tulevaisuuden peruspilaria. Ne ovat seminaarisisällön mukaan ruoka, puu, energia, kierrätys.

Ministeri Jari Leppä ennusti, että Suomella on perinteisen metsän lisäksi kasvunäkymiä myös puhtaan veden kautta. Suomi on Lepän mukaan suoranainen puhtaan veden suurvalta, yksi harvoja maailmassa aivan samoin kuin erittäin puhtaiden elintarvikeraaka-aineiden tuotannossa.

MEP toi kollegat suomalaismetsään

Euroopan parlamentissa tänä kevätkaudella parlamentaarikkona aloittanut Elsi Katainen toi eurooppalaisia maatalousvaliokunnan kollegoja tutustumaan metsäkoneen työskentelyyn Suomessa.

– Se avasi omiakin silmiäni, kun sain kertoa perusasioista. Eurooppalaisille uutta oli se, että hakkuualueelle istutetaan saman tien uutta puuta kasvamaan. Heille oli myös vierasta, että metsänomistajat todella omistavat metsänsä ja sitä kautta huolehtivat niistä, Katainen kuvasi puoluekokouksen seminaarissa.

Kuka päättää, mitä ruoka maksaa

MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila oli huolissaan Sotkamon biotalousseminaarissa siitä, kuka päättää suomalaisen ruuan hinnasta. Hän muistutti, että Suomessa arvostetaan puhdasta ruokaa ja tuotetaan sitä, mutta aivan muut tahot päättävät hinnasta.

Seminaarissa arvioitiin, että Suomella on lukuisia mahdollisuuksia hyödyntää luonnonvaroja kestävästi niin, että siitä kertyy moninkertaista lisäarvoa myös tuleville sukupolville

Keskustan Katainen neuvottelemaan Suomelle tärkeästä merenkulun polttoaineiden EU-laista
Europarlamentaarikko Elsi Katainen on valittu ryhmänsä liikennevaliokunnan neuvottelijaksi merenkulun uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käyttöä säätävään FuelEU Maritime -asetukseen, joka on osa EU:n energia- ja ilmastopakettia. Kataisen mukaan asetus on viennistä ja merikuljetuksista riippuvaiselle Suomelle ratkaisevan tärkeä: tavoitteenani neuvotteluissa on varmistaa selkeä lainsäädäntö, joka huomioi mm. talvimerenkulun Suomelle aiheuttamat poikkeusolosuhteet, Elsi Katainen linjaa.
27.10.2021 / Uutiset
Elinkeinoministeri Mika Lintilä: Luvitusta sujuvoittamalla vihreät investoinnit liikkeelle, ei kehystä venyttämällä
Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa, että Suomen investointiympäristöstä tehdään Euroopan paras. Luvituksen sujuvoittaminen on ilmainen tapa saada yksityisiä investointeja ja työpaikkoja aikaiseksi tukemaan vihreää siirtymää ja uusteollistamista.
23.10.2021 / Uutiset
Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään jo etukäteen tapahtuman keskustelussa tai suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä tulevat aluevaalit ja ajankohtaiset poliittiset aiheet. Vähän kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
21.10.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetSeminaariantia Sotkamossa: Biotalous takaa ylisukupolvisuuden