eduskuntatalo ilmasta julkisivun puolelta

Keskustan eduskuntaryhmä on järjestellyt uudelleen kansanedustajiensa jäsenyyksiä eduskunnan valiokunnissa ja muissa toimielimissä ministeri- ja eduskuntaryhmän puheenjohtajavaihdosten sekä avoinna olleiden valiokuntavastuiden vuoksi.

Eduskuntaryhmä nimesi kansanedustaja Juha Sipilän jäseneksi ympäristövaliokuntaan ja esittää Sipilää valiokunnan puheenjohtajaksi. Sipilä on entinen pääministeri ja Keskustan puheenjohtaja.

– Suomi tarvitsee nyt kestävää kasvua. Sipilällä on kokemusta, osaamista ja näkemystä ratkaisuihin, joilla hyödynnämme kestävästi maamme luonnonvaroja työpaikkojen luomiseksi, mutta samalla vahvistamme keskustalaista järkivihreää luontosuhdetta, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.

– Realistinen, ratkaisunhakuinen suhtautuminen tulevaisuuden ympäristöratkaisuihin ja ilmastonmuutoksen torjuntaan on pitkään ollut intohimoni. Uskon vahvasti, että ilmastotavoitteiden saavuttaminen ei edellytä suomalaisesta elämänmuodosta luopumista. Pikemminkin päinvastoin. Suomalainen kestävä metsä- ja maatalous yhdessä kehittyneen ympäristöteknologisen osaamisemme kanssa on tärkeä osa ratkaisua. Kohtuuteen, kestävyyteen ja kiertotalouteen pohjautuvaa osaamista on ollut mieluista viedä maailmalle, Sipilä sanoo.

Kansanedustaja Matti Vanhasen eduskuntaryhmä nimesi jäseneksi ulkoasiain- ja lakivaliokuntiin. Myös Vanhanen on entinen pääministeri ja Keskustan puheenjohtaja. Viimeksi hän toimi valtiovarainministerinä.

Ryhmäpuheenjohtaja Pylväs aloittaa työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan jäsenenä. Pylväs luopuu valtiovarainvaliokunnan varajäsenyydestä ja hänen tilalleen tulee kansanedustaja Ari Torniainen.

Pylväs toimi aiemmin myös eduskuntaryhmän taloudenhoitajana. Uudeksi taloudenhoitajaksi valittiin kansanedustaja Arto Pirttilahti, josta tulee myös tarkastusvaliokunnan varajäsen.

Tiede- ja kulttuuriministeriksi nimitetyn eduskuntaryhmän edellisen puheenjohtajan, kansanedustaja Antti Kurvisen tilalle Ylen hallintoneuvostoon valittiin kansanedustaja Hanna Kosonen ja tilalle Etyjin valtuuskunnan varajäseneksi kansanedustaja Joonas Könttä.

Kurvisen tilalle Kelan tilintarkastajiksi valittiin kansanedustaja Hanna Huttunen ja tilalle parlamentaariseen Kela-työryhmään kansanedustaja Pekka Aittakumpu.

Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: EU:n puolustuspolitiikka ei enää voi olla pelkkiä juhlapuheita
Pelkkä ulko- ja turvallisuuspoliittinen puhe ei EU:lta enää riitä. Nyt tarvitaan konkreettisia toimia. EU:lla on tässä näytönpaikka, keskustan varapuheenjohtaja ja EU:n puolustuspolitiikasta väitöskirjaa tekevä Riikka Pakarinen toteaa.
18.9.2021 / Uutiset
Keskustan Honkonen: Parkkipaikkavero suoraan silppuriin
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkosen mukaan Keskusta huolehtii siitä, että pysäköinnistä ei tule verotettavaa etua. Perjantaina (17.9.) uutisoitiin virkamiesselvityksestä, jossa väläyteltiin ideaa työpaikkapysäköinnin verottamisesta.
17.9.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSipilää esitetään eduskunnan ympäristövaliokunnan johtoon, Vanhanen ulkoasiain- ja lakivaliokuntiin