eduskuntatalo ilmasta julkisivun puolelta

Keskustan eduskuntaryhmä on järjestellyt uudelleen kansanedustajiensa jäsenyyksiä eduskunnan valiokunnissa ja muissa toimielimissä ministeri- ja eduskuntaryhmän puheenjohtajavaihdosten sekä avoinna olleiden valiokuntavastuiden vuoksi.

Eduskuntaryhmä nimesi kansanedustaja Juha Sipilän jäseneksi ympäristövaliokuntaan ja esittää Sipilää valiokunnan puheenjohtajaksi. Sipilä on entinen pääministeri ja Keskustan puheenjohtaja.

– Suomi tarvitsee nyt kestävää kasvua. Sipilällä on kokemusta, osaamista ja näkemystä ratkaisuihin, joilla hyödynnämme kestävästi maamme luonnonvaroja työpaikkojen luomiseksi, mutta samalla vahvistamme keskustalaista järkivihreää luontosuhdetta, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.

– Realistinen, ratkaisunhakuinen suhtautuminen tulevaisuuden ympäristöratkaisuihin ja ilmastonmuutoksen torjuntaan on pitkään ollut intohimoni. Uskon vahvasti, että ilmastotavoitteiden saavuttaminen ei edellytä suomalaisesta elämänmuodosta luopumista. Pikemminkin päinvastoin. Suomalainen kestävä metsä- ja maatalous yhdessä kehittyneen ympäristöteknologisen osaamisemme kanssa on tärkeä osa ratkaisua. Kohtuuteen, kestävyyteen ja kiertotalouteen pohjautuvaa osaamista on ollut mieluista viedä maailmalle, Sipilä sanoo.

Kansanedustaja Matti Vanhasen eduskuntaryhmä nimesi jäseneksi ulkoasiain- ja lakivaliokuntiin. Myös Vanhanen on entinen pääministeri ja Keskustan puheenjohtaja. Viimeksi hän toimi valtiovarainministerinä.

Ryhmäpuheenjohtaja Pylväs aloittaa työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan jäsenenä. Pylväs luopuu valtiovarainvaliokunnan varajäsenyydestä ja hänen tilalleen tulee kansanedustaja Ari Torniainen.

Pylväs toimi aiemmin myös eduskuntaryhmän taloudenhoitajana. Uudeksi taloudenhoitajaksi valittiin kansanedustaja Arto Pirttilahti, josta tulee myös tarkastusvaliokunnan varajäsen.

Tiede- ja kulttuuriministeriksi nimitetyn eduskuntaryhmän edellisen puheenjohtajan, kansanedustaja Antti Kurvisen tilalle Ylen hallintoneuvostoon valittiin kansanedustaja Hanna Kosonen ja tilalle Etyjin valtuuskunnan varajäseneksi kansanedustaja Joonas Könttä.

Kurvisen tilalle Kelan tilintarkastajiksi valittiin kansanedustaja Hanna Huttunen ja tilalle parlamentaariseen Kela-työryhmään kansanedustaja Pekka Aittakumpu.

Keskustan Savola: Oma ruoka on järkäleasia suomalaisille ja Suomelle
Viljelijöiden pärjääminen on yhteinen asia.  Meidän pitää tehdä yhteistyötä reilumpien markkinoiden ja oikeudenmukaisemman tulonjaon puolesta. Kotimaisen ruuan ja isänmaan tähden.
7.12.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan Saarikko ja Kalli: Luonto ja talous pystytään yhdistämään
Saarikon ja Kallin mukaan uusi luonnonsuojelulaki vahvistaa entisestään taloudellisen tuen mahdollisuuksia nimenomaan vapaaehtoisille suojeluohjelmille. Vapaaehtoisuus - ei ylhäältä saneleminen - on näissä asioissa kestävä tie edetä. Lisäksi esimerkiksi malminetsintä kielletään kansallispuistoissa ja luonnonpuistoissa kokonaan, ja valtion muilla suojelualueilla sen edellytyksiä tiukennetaan.
3.12.2022 / Uutiset
Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetSipilää esitetään eduskunnan ympäristövaliokunnan johtoon, Vanhanen ulkoasiain- ja lakivaliokuntiin