eduskuntatalo ilmasta julkisivun puolelta

Keskustan eduskuntaryhmä on järjestellyt uudelleen kansanedustajiensa jäsenyyksiä eduskunnan valiokunnissa ja muissa toimielimissä ministeri- ja eduskuntaryhmän puheenjohtajavaihdosten sekä avoinna olleiden valiokuntavastuiden vuoksi.

Eduskuntaryhmä nimesi kansanedustaja Juha Sipilän jäseneksi ympäristövaliokuntaan ja esittää Sipilää valiokunnan puheenjohtajaksi. Sipilä on entinen pääministeri ja Keskustan puheenjohtaja.

– Suomi tarvitsee nyt kestävää kasvua. Sipilällä on kokemusta, osaamista ja näkemystä ratkaisuihin, joilla hyödynnämme kestävästi maamme luonnonvaroja työpaikkojen luomiseksi, mutta samalla vahvistamme keskustalaista järkivihreää luontosuhdetta, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.

– Realistinen, ratkaisunhakuinen suhtautuminen tulevaisuuden ympäristöratkaisuihin ja ilmastonmuutoksen torjuntaan on pitkään ollut intohimoni. Uskon vahvasti, että ilmastotavoitteiden saavuttaminen ei edellytä suomalaisesta elämänmuodosta luopumista. Pikemminkin päinvastoin. Suomalainen kestävä metsä- ja maatalous yhdessä kehittyneen ympäristöteknologisen osaamisemme kanssa on tärkeä osa ratkaisua. Kohtuuteen, kestävyyteen ja kiertotalouteen pohjautuvaa osaamista on ollut mieluista viedä maailmalle, Sipilä sanoo.

Kansanedustaja Matti Vanhasen eduskuntaryhmä nimesi jäseneksi ulkoasiain- ja lakivaliokuntiin. Myös Vanhanen on entinen pääministeri ja Keskustan puheenjohtaja. Viimeksi hän toimi valtiovarainministerinä.

Ryhmäpuheenjohtaja Pylväs aloittaa työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan jäsenenä. Pylväs luopuu valtiovarainvaliokunnan varajäsenyydestä ja hänen tilalleen tulee kansanedustaja Ari Torniainen.

Pylväs toimi aiemmin myös eduskuntaryhmän taloudenhoitajana. Uudeksi taloudenhoitajaksi valittiin kansanedustaja Arto Pirttilahti, josta tulee myös tarkastusvaliokunnan varajäsen.

Tiede- ja kulttuuriministeriksi nimitetyn eduskuntaryhmän edellisen puheenjohtajan, kansanedustaja Antti Kurvisen tilalle Ylen hallintoneuvostoon valittiin kansanedustaja Hanna Kosonen ja tilalle Etyjin valtuuskunnan varajäseneksi kansanedustaja Joonas Könttä.

Kurvisen tilalle Kelan tilintarkastajiksi valittiin kansanedustaja Hanna Huttunen ja tilalle parlamentaariseen Kela-työryhmään kansanedustaja Pekka Aittakumpu.

Suomen Keskusta hakee viestintäpäällikköä
Onko itsenäinen ja vastuullinen viestinnän johtotehtävä sinun unelmasi? Motivoidutko vaihtuvista työpäivistä etkä säikähdä paineita? Haluatko tulla mukaan kehittämään politiikkaa aiempaa myönteisempään ja tulevaisuususkoisempaan suuntaan? Hae Suomen Keskustan viestintäpäällikön tehtävään!
28.6.2022 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous 23. – 24.8. Porissa ja Satakunnassa
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous pidetään tiistaista keskiviikkoon 23. – 24.8.2022 Porissa. Kesäkokouksen yhteydessä on kansanedustajien tutustumiskäyntejä ja yleisötapahtumia Satakunnassa.
20.6.2022 / Tapahtumat
Keskustan varapuheenjohtaja Pakarinen: Kokoomuksen uudelleenharkinta erityistalousalueista paikallaan
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen on tyytyväinen Helsingin kokoomuslaisen varapormestari Daniel Sazonovin ulostuloon erityistalousalueiden puolesta. Sazonov totesi viikonloppuna Helsingin Sanomissa, että myös Helsinki voisi hyötyä Keskustan esittämästä mahdollisuudesta perustaa erityistalousalueita.
19.6.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSipilää esitetään eduskunnan ympäristövaliokunnan johtoon, Vanhanen ulkoasiain- ja lakivaliokuntiin