eduskuntatalo ilmasta julkisivun puolelta

Keskustan eduskuntaryhmä on järjestellyt uudelleen kansanedustajiensa jäsenyyksiä eduskunnan valiokunnissa ja muissa toimielimissä ministeri- ja eduskuntaryhmän puheenjohtajavaihdosten sekä avoinna olleiden valiokuntavastuiden vuoksi.

Eduskuntaryhmä nimesi kansanedustaja Juha Sipilän jäseneksi ympäristövaliokuntaan ja esittää Sipilää valiokunnan puheenjohtajaksi. Sipilä on entinen pääministeri ja Keskustan puheenjohtaja.

– Suomi tarvitsee nyt kestävää kasvua. Sipilällä on kokemusta, osaamista ja näkemystä ratkaisuihin, joilla hyödynnämme kestävästi maamme luonnonvaroja työpaikkojen luomiseksi, mutta samalla vahvistamme keskustalaista järkivihreää luontosuhdetta, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.

– Realistinen, ratkaisunhakuinen suhtautuminen tulevaisuuden ympäristöratkaisuihin ja ilmastonmuutoksen torjuntaan on pitkään ollut intohimoni. Uskon vahvasti, että ilmastotavoitteiden saavuttaminen ei edellytä suomalaisesta elämänmuodosta luopumista. Pikemminkin päinvastoin. Suomalainen kestävä metsä- ja maatalous yhdessä kehittyneen ympäristöteknologisen osaamisemme kanssa on tärkeä osa ratkaisua. Kohtuuteen, kestävyyteen ja kiertotalouteen pohjautuvaa osaamista on ollut mieluista viedä maailmalle, Sipilä sanoo.

Kansanedustaja Matti Vanhasen eduskuntaryhmä nimesi jäseneksi ulkoasiain- ja lakivaliokuntiin. Myös Vanhanen on entinen pääministeri ja Keskustan puheenjohtaja. Viimeksi hän toimi valtiovarainministerinä.

Ryhmäpuheenjohtaja Pylväs aloittaa työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan jäsenenä. Pylväs luopuu valtiovarainvaliokunnan varajäsenyydestä ja hänen tilalleen tulee kansanedustaja Ari Torniainen.

Pylväs toimi aiemmin myös eduskuntaryhmän taloudenhoitajana. Uudeksi taloudenhoitajaksi valittiin kansanedustaja Arto Pirttilahti, josta tulee myös tarkastusvaliokunnan varajäsen.

Tiede- ja kulttuuriministeriksi nimitetyn eduskuntaryhmän edellisen puheenjohtajan, kansanedustaja Antti Kurvisen tilalle Ylen hallintoneuvostoon valittiin kansanedustaja Hanna Kosonen ja tilalle Etyjin valtuuskunnan varajäseneksi kansanedustaja Joonas Könttä.

Kurvisen tilalle Kelan tilintarkastajiksi valittiin kansanedustaja Hanna Huttunen ja tilalle parlamentaariseen Kela-työryhmään kansanedustaja Pekka Aittakumpu.

Saarikko: Pääkysymys on palvelujen turvaaminen – puolueilla isoja eroja
Keskustalle ihmisen terveys on yhtä arvokas joka puolella Suomea, Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko painottaa. Ylipäätään palveluja ja muita elämisen edellytyksiä pitää olla tasa-arvoisesti myös isoimpien kaupunkien ulkopuolisessa Suomessa. Kyse on ihmisten ja maan eri osien välisestä yhdenvertaisuudesta.
12.6.2021 / Uutiset
Keskustan kiertueaikatauluja viimeiselle viikonlopulle!
Olethan paikalla vaalituruilla ja -toreilla tänään ja huomenna? Keskusta kiertää maakunnissa, kaupungeissa, kunnissa ja kylissä, aikatauluja seuraavassa.
11.6.2021 / Uutiset
K-studion vieraana Keskustan eduskuntaryhmän tuore puheenjohtaja Juha Pylväs. Keskustelun aiheina luonnollisesti kuntavaalit, kotimainen yrittäjyys sekä monipaikkainen Suomi. Lähetys myös oiva mahdollisuus tutustua paremmin Juha Pylvääseen.
10.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetSipilää esitetään eduskunnan ympäristövaliokunnan johtoon, Vanhanen ulkoasiain- ja lakivaliokuntiin