Sopivasti kiukkuinen nainen pärjää politiikassa

Keskustan Sotkamon puoluekokouksen toisena päivänä lauantaina messuosastolla keskusteltiin naisen paikasta politiikassa. Osallistujat pohtivat, onko naisen oltava epäsovinnainen ja siten ”tuhma” päästäkseen niihin pöytiin, joissa asioihin oikeasti vaikutetaan.

Konkaripoliitikko ja aiempi ministeri, kansanedustaja Sirkka-Liisa Anttila peräänkuulutti naisten välistä solidaarisuutta ja yhteistyötä, joka tarvittaessa tehdään puoluerajojen yli. Hänellä on vahva kokemus asiasta 1980-luvulta, kun esitykseen tasa-arvolaista lisättiin kohta kiintiöistä.

– Kiintiöitä vastustettiin, mutta tänä päivänä kiintiöt toimivat monessa paikassa miesten hyväksi, vaikka niiden ensin ajateltiin olevan ”naispykäliä”, Anttila totesi.

Häntä säesti ”kiintiömieheksi” esitelty valtiotieteiden tohtori Pekka Perttula, joka toivoi tasa-arvosäännöksistä osaltaan apua poikien syrjäytymisen kasvavaan ongelmaan. Perttula oli silti huolissaan myös siitä, onko keskustan puoluejohto havainnut ja ymmärtääkö se oikein huomioida nuorten naisten lisääntyneen määrän esimerkiksi keskustapiirien ja –osastojen puheenjohtajakunnassa.

Naisten välisen yhteistyön lisäksi Sirkka-Liisa Anttila toi esiin myös usein toistetun asian, että naisen on oltava valmis tekemään töitä tavoitteidensa eteen. Hän myönsi suoraan, että luottamuksen hankkiminen naisena politiikassa on kovaa työtä.

Anttilan näkökulmaa täydensi espoolainen kunnallispoliitikko ja sosiaali- ja terveysalan ammattilainen Arja Ryynänen, jonka mukaan naiset edelleen ajoittain kategorisoidaan joko kilteiksi tytöiksi tai äkäisiksi akoiksi.

– Olen itsekin huomannut, että sopivasti kiukkuinen nainen pärjää politiikassa, Ryynänen totesi.

Hän oli huolissaan viesteistä, joita päätöksentekijät epäsuorasti välittävät naisille politiikassa, yhteiskunnassa ja työelämässä.

– Monet välttämättömätkin päätökset ovat iskeneet juuri naisiin. Se antaa naisvaltaisille aloille väärän viestin ja saa tuntemaan, että aloja – ja naisia – ei arvosteta, Ryynänen pohti.

Alle 30-vuotiaaseen naiseen kohdistuvia odotuksia ja vaatimuksia kuvasi eduskunnassa työskentelevä Anna Sirkiä, joka Sirkka-Liisa Anttilan tavoin peräänkuulutti naisille tukea puoluekoneiston huipulta. Sirkiän mukaan pitää luoda lainsäädäntöä, joka kannustaa tekemään yhtä aikaa monia asioita.

– Tiedän omasta elämästäni nykyisin, että työn ja opiskelun yhdistäminen on lähes mahdotonta. Miten siihen kuvioon vielä sovittaisi perhe-elämän, ei mitenkään. Tällaisen arjen monimuotoisuuden ja joustojen pitäisi olla mahdollisia, Sirkiä sanoi.

Kaikki keskustelijat totesivat yhteistuumin, että Suomessa molempien sukupuolten tasa-arvon eteen on tehty paljon, mutta tuudittautumiseen ei ole varaa.

– Uusia tasa-arvoasioita ja –näkökulmia on seurattavaksi koko ajan, joten ei voi levätä laakereilla, Anna Sirkiä sanoi.

Elinkeinoministeri Mika Lintilä: Luvitusta sujuvoittamalla vihreät investoinnit liikkeelle, ei kehystä venyttämällä
Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa, että Suomen investointiympäristöstä tehdään Euroopan paras. Luvituksen sujuvoittaminen on ilmainen tapa saada yksityisiä investointeja ja työpaikkoja aikaiseksi tukemaan vihreää siirtymää ja uusteollistamista.
23.10.2021 / Uutiset
Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään jo etukäteen tapahtuman keskustelussa tai suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä tulevat aluevaalit ja ajankohtaiset poliittiset aiheet. Vähän kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
21.10.2021 / K-Studio
Keskustan eduskuntaryhmä vetoaa rokotusten ottamisen puolesta
Keskustan eduskuntaryhmä vetoaa vakavasti suomalaisiin rokotusten ottamisen puolesta. Niin suojelee sekä itseään, läheisiään että muita kanssaihmisiään. Rokotukset ottamalla jokainen pystyy osaltaan vaikuttamaan suoraan myös siihen, että Suomi pysyy auki.
21.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSopivasti kiukkuinen nainen pärjää politiikassa