Sopivasti kiukkuinen nainen pärjää politiikassa

Keskustan Sotkamon puoluekokouksen toisena päivänä lauantaina messuosastolla keskusteltiin naisen paikasta politiikassa. Osallistujat pohtivat, onko naisen oltava epäsovinnainen ja siten ”tuhma” päästäkseen niihin pöytiin, joissa asioihin oikeasti vaikutetaan.

Konkaripoliitikko ja aiempi ministeri, kansanedustaja Sirkka-Liisa Anttila peräänkuulutti naisten välistä solidaarisuutta ja yhteistyötä, joka tarvittaessa tehdään puoluerajojen yli. Hänellä on vahva kokemus asiasta 1980-luvulta, kun esitykseen tasa-arvolaista lisättiin kohta kiintiöistä.

– Kiintiöitä vastustettiin, mutta tänä päivänä kiintiöt toimivat monessa paikassa miesten hyväksi, vaikka niiden ensin ajateltiin olevan ”naispykäliä”, Anttila totesi.

Häntä säesti ”kiintiömieheksi” esitelty valtiotieteiden tohtori Pekka Perttula, joka toivoi tasa-arvosäännöksistä osaltaan apua poikien syrjäytymisen kasvavaan ongelmaan. Perttula oli silti huolissaan myös siitä, onko keskustan puoluejohto havainnut ja ymmärtääkö se oikein huomioida nuorten naisten lisääntyneen määrän esimerkiksi keskustapiirien ja –osastojen puheenjohtajakunnassa.

Naisten välisen yhteistyön lisäksi Sirkka-Liisa Anttila toi esiin myös usein toistetun asian, että naisen on oltava valmis tekemään töitä tavoitteidensa eteen. Hän myönsi suoraan, että luottamuksen hankkiminen naisena politiikassa on kovaa työtä.

Anttilan näkökulmaa täydensi espoolainen kunnallispoliitikko ja sosiaali- ja terveysalan ammattilainen Arja Ryynänen, jonka mukaan naiset edelleen ajoittain kategorisoidaan joko kilteiksi tytöiksi tai äkäisiksi akoiksi.

– Olen itsekin huomannut, että sopivasti kiukkuinen nainen pärjää politiikassa, Ryynänen totesi.

Hän oli huolissaan viesteistä, joita päätöksentekijät epäsuorasti välittävät naisille politiikassa, yhteiskunnassa ja työelämässä.

– Monet välttämättömätkin päätökset ovat iskeneet juuri naisiin. Se antaa naisvaltaisille aloille väärän viestin ja saa tuntemaan, että aloja – ja naisia – ei arvosteta, Ryynänen pohti.

Alle 30-vuotiaaseen naiseen kohdistuvia odotuksia ja vaatimuksia kuvasi eduskunnassa työskentelevä Anna Sirkiä, joka Sirkka-Liisa Anttilan tavoin peräänkuulutti naisille tukea puoluekoneiston huipulta. Sirkiän mukaan pitää luoda lainsäädäntöä, joka kannustaa tekemään yhtä aikaa monia asioita.

– Tiedän omasta elämästäni nykyisin, että työn ja opiskelun yhdistäminen on lähes mahdotonta. Miten siihen kuvioon vielä sovittaisi perhe-elämän, ei mitenkään. Tällaisen arjen monimuotoisuuden ja joustojen pitäisi olla mahdollisia, Sirkiä sanoi.

Kaikki keskustelijat totesivat yhteistuumin, että Suomessa molempien sukupuolten tasa-arvon eteen on tehty paljon, mutta tuudittautumiseen ei ole varaa.

– Uusia tasa-arvoasioita ja –näkökulmia on seurattavaksi koko ajan, joten ei voi levätä laakereilla, Anna Sirkiä sanoi.

Tiejyrä, soppatykki vai keskustalainen sopu
Keskustalaiset kansanedustajat tivasivat eduskunnan kyselytunnilla, mitä sosiaali- ja terveyspalveluita hallitus aikoo leikata. Ministerin mukaan vaikeiden päätösten tekeminen on vaikeaa. Konkelossa oleviin työmarkkinakysymyksiin keskusta vaatii neuvottelu- ja sopimisratkaisuja jyräämisen ja soppatykkien sijaan. Omaa malliaan keskusta ehdottaa myös aikuiskoulutustuen pelastamiseksi. Hallitus aikoo lakkauttaa käytetyn ja järkevän tuen. Eduskunnassa muistettiin myös Ukrainan sodan alkamispäivää ja vietettiin hiljainen hetki.
23.2.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetSopivasti kiukkuinen nainen pärjää politiikassa