Keskusta Uutiset

Keskustan tärkeimmät tavoitteet ovat luoda Suomeen 200 000 työpaikkaa lisää yksityisille aloille seuraavan kymmenen vuoden aikana ja lopettaa velkaantuminen. Suomen talouden kuntoon laittaminen edellyttää tekemättömien isojen uudistusten toteuttamista.

– Seuraavan hallituksen on heti vaalikauden alussa tehtävä kasvua kiihdyttäviä päätöksiä, jotta suunnanmuutos saadaan aikaan. Tähän Keskusta esittää esimerkiksi työnantajamaksun alentamista kahdella prosentilla määräajaksi. Lisäksi tarvitaan välittömiä pienempiä toimia yrittäjyyden edistämiseksi ja riskinoton kannustamiseksi, Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä toteaa.

Keskusta esittää laajaa yhteiskuntasopimusta, jossa hallitus, eduskunta, työmarkkina- ja yrittäjäjärjestöt sekä muut keskeiset toimijat luovat yhteisen käsityksen kilpailukykyä parantavista ja työpaikkoja luovista uudistuksista.

– Suomen tilanne on vakava. Ongelmiemme ratkaiseminen edellyttää poikkeuksellista luottamusta ja yhteistyötä, Sipilä sanoo.

Päättäjien on oltava Suomen kuntoon laittamisessa rohkeita ja rehellisiä. Suomen johtamista on uudistettava. Velkaantumisen lopettaminen edellyttää myös hankalia päätöksiä.

– Keskustan kahden miljardin euron säästölistalla on mm. yritystukia, hallinnon järkeistämistä byrokratiaa vähentämällä ja tietojärjestelmistä säästämistä siirtymällä avoimeen lähdekoodiin. Keskusta ei kajoaisi perusturvan tasoon. Pitäisimme etuudet nykytasolla ja kytkisimme niiden kehityksen maltilliseen palkkaratkaisuun. Tällä voidaan arviomme mukaan saada miljardin euron säästöt.

– Täsmätoimina esitämme kaikkein pienituloisimpien takuueläkkeeseen korotusta, siirtäisimme omaishoidon tuen Kelan maksettavaksi, lisäisimme lapsiperheiden kotipalveluja, lisävoimavaroja lastensuojeluun ja turvaisimme sotaveteraanien kuntoutuksen ja kotipalvelut, Sipilä linjaa.

Tehdään aluevaalit kaikille tutuiksi kyselemällä ja vastaamalla. Mitä tarkoittaa esim. Sote-palvelupiste? Onhan Keskusta linjannut, että jatkossa jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi Sote-palvelupiste. Lähetyksessä vieraana ovat valtiosihteeri, Sote-asiantuntija Maria Kaisa Aula ja kutsuttuna asiantuntijana Väestöliiton toimitusjohtaja, Sosten hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta. Ohjelman juontaa Keskustan poliittinen asiantuntija Helena Pakarinen.
23.9.2021 / K-Studio
Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: EU:n puolustuspolitiikka ei enää voi olla pelkkiä juhlapuheita
Pelkkä ulko- ja turvallisuuspoliittinen puhe ei EU:lta enää riitä. Nyt tarvitaan konkreettisia toimia. EU:lla on tässä näytönpaikka, keskustan varapuheenjohtaja ja EU:n puolustuspolitiikasta väitöskirjaa tekevä Riikka Pakarinen toteaa.
18.9.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSuomi kasvuun – velaksi eläminen loppuu, lisää työpaikkoja ja rohkeita uudistuksia