Keskusta Uutiset

Keskustan tärkeimmät tavoitteet ovat luoda Suomeen 200 000 työpaikkaa lisää yksityisille aloille seuraavan kymmenen vuoden aikana ja lopettaa velkaantuminen. Suomen talouden kuntoon laittaminen edellyttää tekemättömien isojen uudistusten toteuttamista.

– Seuraavan hallituksen on heti vaalikauden alussa tehtävä kasvua kiihdyttäviä päätöksiä, jotta suunnanmuutos saadaan aikaan. Tähän Keskusta esittää esimerkiksi työnantajamaksun alentamista kahdella prosentilla määräajaksi. Lisäksi tarvitaan välittömiä pienempiä toimia yrittäjyyden edistämiseksi ja riskinoton kannustamiseksi, Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä toteaa.

Keskusta esittää laajaa yhteiskuntasopimusta, jossa hallitus, eduskunta, työmarkkina- ja yrittäjäjärjestöt sekä muut keskeiset toimijat luovat yhteisen käsityksen kilpailukykyä parantavista ja työpaikkoja luovista uudistuksista.

– Suomen tilanne on vakava. Ongelmiemme ratkaiseminen edellyttää poikkeuksellista luottamusta ja yhteistyötä, Sipilä sanoo.

Päättäjien on oltava Suomen kuntoon laittamisessa rohkeita ja rehellisiä. Suomen johtamista on uudistettava. Velkaantumisen lopettaminen edellyttää myös hankalia päätöksiä.

– Keskustan kahden miljardin euron säästölistalla on mm. yritystukia, hallinnon järkeistämistä byrokratiaa vähentämällä ja tietojärjestelmistä säästämistä siirtymällä avoimeen lähdekoodiin. Keskusta ei kajoaisi perusturvan tasoon. Pitäisimme etuudet nykytasolla ja kytkisimme niiden kehityksen maltilliseen palkkaratkaisuun. Tällä voidaan arviomme mukaan saada miljardin euron säästöt.

– Täsmätoimina esitämme kaikkein pienituloisimpien takuueläkkeeseen korotusta, siirtäisimme omaishoidon tuen Kelan maksettavaksi, lisäisimme lapsiperheiden kotipalveluja, lisävoimavaroja lastensuojeluun ja turvaisimme sotaveteraanien kuntoutuksen ja kotipalvelut, Sipilä linjaa.

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Eeva Kalli: Kun suomalaiset pärjäävät, Suomi pärjää
Suomalaisten turvallisuus ja hyvinvointi ovat Keskustan tärkeimmät tavoitteet. Ajat ovat vakavat. Nyt pitää toimia tavalla, joka vahvistaa suomalaisten luottamusta tulevaan.
20.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetSuomi kasvuun – velaksi eläminen loppuu, lisää työpaikkoja ja rohkeita uudistuksia