Keskusta Uutiset

Keskustan tärkeimmät tavoitteet ovat luoda Suomeen 200 000 työpaikkaa lisää yksityisille aloille seuraavan kymmenen vuoden aikana ja lopettaa velkaantuminen. Suomen talouden kuntoon laittaminen edellyttää tekemättömien isojen uudistusten toteuttamista.

– Seuraavan hallituksen on heti vaalikauden alussa tehtävä kasvua kiihdyttäviä päätöksiä, jotta suunnanmuutos saadaan aikaan. Tähän Keskusta esittää esimerkiksi työnantajamaksun alentamista kahdella prosentilla määräajaksi. Lisäksi tarvitaan välittömiä pienempiä toimia yrittäjyyden edistämiseksi ja riskinoton kannustamiseksi, Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä toteaa.

Keskusta esittää laajaa yhteiskuntasopimusta, jossa hallitus, eduskunta, työmarkkina- ja yrittäjäjärjestöt sekä muut keskeiset toimijat luovat yhteisen käsityksen kilpailukykyä parantavista ja työpaikkoja luovista uudistuksista.

– Suomen tilanne on vakava. Ongelmiemme ratkaiseminen edellyttää poikkeuksellista luottamusta ja yhteistyötä, Sipilä sanoo.

Päättäjien on oltava Suomen kuntoon laittamisessa rohkeita ja rehellisiä. Suomen johtamista on uudistettava. Velkaantumisen lopettaminen edellyttää myös hankalia päätöksiä.

– Keskustan kahden miljardin euron säästölistalla on mm. yritystukia, hallinnon järkeistämistä byrokratiaa vähentämällä ja tietojärjestelmistä säästämistä siirtymällä avoimeen lähdekoodiin. Keskusta ei kajoaisi perusturvan tasoon. Pitäisimme etuudet nykytasolla ja kytkisimme niiden kehityksen maltilliseen palkkaratkaisuun. Tällä voidaan arviomme mukaan saada miljardin euron säästöt.

– Täsmätoimina esitämme kaikkein pienituloisimpien takuueläkkeeseen korotusta, siirtäisimme omaishoidon tuen Kelan maksettavaksi, lisäisimme lapsiperheiden kotipalveluja, lisävoimavaroja lastensuojeluun ja turvaisimme sotaveteraanien kuntoutuksen ja kotipalvelut, Sipilä linjaa.

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSuomi kasvuun – velaksi eläminen loppuu, lisää työpaikkoja ja rohkeita uudistuksia