Keskusta Uutiset

Keskustan tärkeimmät tavoitteet ovat luoda Suomeen 200 000 työpaikkaa lisää yksityisille aloille seuraavan kymmenen vuoden aikana ja lopettaa velkaantuminen. Suomen talouden kuntoon laittaminen edellyttää tekemättömien isojen uudistusten toteuttamista.

– Seuraavan hallituksen on heti vaalikauden alussa tehtävä kasvua kiihdyttäviä päätöksiä, jotta suunnanmuutos saadaan aikaan. Tähän Keskusta esittää esimerkiksi työnantajamaksun alentamista kahdella prosentilla määräajaksi. Lisäksi tarvitaan välittömiä pienempiä toimia yrittäjyyden edistämiseksi ja riskinoton kannustamiseksi, Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä toteaa.

Keskusta esittää laajaa yhteiskuntasopimusta, jossa hallitus, eduskunta, työmarkkina- ja yrittäjäjärjestöt sekä muut keskeiset toimijat luovat yhteisen käsityksen kilpailukykyä parantavista ja työpaikkoja luovista uudistuksista.

– Suomen tilanne on vakava. Ongelmiemme ratkaiseminen edellyttää poikkeuksellista luottamusta ja yhteistyötä, Sipilä sanoo.

Päättäjien on oltava Suomen kuntoon laittamisessa rohkeita ja rehellisiä. Suomen johtamista on uudistettava. Velkaantumisen lopettaminen edellyttää myös hankalia päätöksiä.

– Keskustan kahden miljardin euron säästölistalla on mm. yritystukia, hallinnon järkeistämistä byrokratiaa vähentämällä ja tietojärjestelmistä säästämistä siirtymällä avoimeen lähdekoodiin. Keskusta ei kajoaisi perusturvan tasoon. Pitäisimme etuudet nykytasolla ja kytkisimme niiden kehityksen maltilliseen palkkaratkaisuun. Tällä voidaan arviomme mukaan saada miljardin euron säästöt.

– Täsmätoimina esitämme kaikkein pienituloisimpien takuueläkkeeseen korotusta, siirtäisimme omaishoidon tuen Kelan maksettavaksi, lisäisimme lapsiperheiden kotipalveluja, lisävoimavaroja lastensuojeluun ja turvaisimme sotaveteraanien kuntoutuksen ja kotipalvelut, Sipilä linjaa.

Keskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan
Viidentoista vuoden valmistelun jälkeen ollaan vihdoin saamassa aikaan uudistus, jota todella tarvitaan. Tämä päivä (15.6.2021) jää aikakirjoihin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.
15.6.2021 / Uutiset
Maanantai-iltana palataan vielä vaaleihin ja sen tunnelmiin. Klo 18 alkavassa lähetyksessä käydään puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen ja puolustusministeri, kansanedustaja Antti Kaikkosen kanssa vaalituloksen kimppuun.
14.6.2021 / K-Studio
Keskustan kuntavaalivalvojaisia järjestetään ympäri Suomen eri kunnissa. Puolue ei järjestä varsinaisia vaalivalvojaisia vaan etkot, joissa vieraillaan keskustalaisissa vaalivalvojaisissa ympäri Suomen ja kuullaan puheenjohtaja Annika Saarikon haastattelu. Lähetyksen juontaa Keskustan viestintäpäällikkö, toimittaja Laura Ruohola. Musiikista vastaa Eetu Viinikka. Tervetuloa seuraamaan suoraa lähetystä!
13.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetSuomi kasvuun – velaksi eläminen loppuu, lisää työpaikkoja ja rohkeita uudistuksia