Konkretiaa ja täsmätoimia nuorisotakuuseen

Keskusta Uutiset

Kuluneella hallituskaudella päämäärä nuorten huomioimisesta on ollut hyvä, mutta tulokset ovat jääneet laihoiksi. Nuorten työttömyys on pahentunut koko nuorisotakuun voimassaoloajan. Tammikuussa nuoria alle 25-vuotiaista työttömänä oli noin 48 000. Näin ei voi jatkua.

Työryhmän mielestä nuoret on otettava mukaan suunnittelemaan palvelujaan. Koulutuksen on huomioitava nykyistä paremmin muun muassa harjoittelu osana tutkintoja, ympärivuotinen opiskelu sekä yrittäjyyskasvatus. Yksi ratkaisu on oppisopimuksen muuttaminen koulutussopimukseksi. Keskustalaiset korostavat, että nuorisotakuu tarvitsee myös parempaa johtajuutta. Yhden luukun periaatteen on toteuduttava myös nuorisotakuussa.

Puolustusvoimien kutsunnoista on kehitettävä koko ikäluokkaa, myös nuoria naisia, koskevat tulevaisuuskutsunnat. Niissä nuori käy asevelvollisuuden lisäksi läpi elämäntilanteeseensa, hyvinvointiinsa ja tulevaisuuden suunnitelmiinsa liittyviä asioita yhdessä eri alojen ammattilaisten kanssa.

– Tulevaisuuskutsunnoista saadaan konkreettinen palvelupäivä, virstanpylväs, jossa nuorelle pystytään tarjoamaan tarpeellinen tuki ja määrittämään askeleet eteenpäin, työryhmän vetäjänä toiminut Keskustaopiskelijoiden puheenjohtaja Hilkka Kemppi korostaa.

Tulevaisuuskutsunnoissa nuorelle tehdään palvelusuunnitelma, jossa asiantuntijoiden avulla pohditaan opinto- ja urasuunnitelmia. Nykyisellään apu tähän vaikeaan elämänvaiheeseen jää usein olemattomaksi.

Kemppi haluaa nostaa esille myös huolen kesätöiden riittämättömyydestä. Kesäajan hyödyntäminen opinnoissa tai työelämässä on tärkeä osa nuorisotakuun toteutumista.

– Koulujen on otettava käyttöön kesälukukausi ja tarjottava halukkaille tekemistä myös kesäaikaan. Sähköiset opiskelumahdollisuudet mahdollistaisivat tämän jo nyt. Mikäli töitä ei ole tarjolla, opiskelu on aina kannattavampaa kuin joutenolo. Vuokra ja ruoka pitää pystyä maksamaan myös kesäaikana, Kemppi toteaa.

Keskustan visiossa todetaan myös, että TE-toimiston nykyiset palvelut eivät palvele kasvavaa korkeakoulutettujen työttömien joukkoa. Tarvitaan palveluiden uudistamista, Kemppi linjaa.

Keskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan
Viidentoista vuoden valmistelun jälkeen ollaan vihdoin saamassa aikaan uudistus, jota todella tarvitaan. Tämä päivä (15.6.2021) jää aikakirjoihin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.
15.6.2021 / Uutiset
Maanantai-iltana palataan vielä vaaleihin ja sen tunnelmiin. Klo 18 alkavassa lähetyksessä käydään puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen ja puolustusministeri, kansanedustaja Antti Kaikkosen kanssa vaalituloksen kimppuun.
14.6.2021 / K-Studio
Keskustan kuntavaalivalvojaisia järjestetään ympäri Suomen eri kunnissa. Puolue ei järjestä varsinaisia vaalivalvojaisia vaan etkot, joissa vieraillaan keskustalaisissa vaalivalvojaisissa ympäri Suomen ja kuullaan puheenjohtaja Annika Saarikon haastattelu. Lähetyksen juontaa Keskustan viestintäpäällikkö, toimittaja Laura Ruohola. Musiikista vastaa Eetu Viinikka. Tervetuloa seuraamaan suoraa lähetystä!
13.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKonkretiaa ja täsmätoimia nuorisotakuuseen