Konkretiaa ja täsmätoimia nuorisotakuuseen

Keskusta Uutiset

Kuluneella hallituskaudella päämäärä nuorten huomioimisesta on ollut hyvä, mutta tulokset ovat jääneet laihoiksi. Nuorten työttömyys on pahentunut koko nuorisotakuun voimassaoloajan. Tammikuussa nuoria alle 25-vuotiaista työttömänä oli noin 48 000. Näin ei voi jatkua.

Työryhmän mielestä nuoret on otettava mukaan suunnittelemaan palvelujaan. Koulutuksen on huomioitava nykyistä paremmin muun muassa harjoittelu osana tutkintoja, ympärivuotinen opiskelu sekä yrittäjyyskasvatus. Yksi ratkaisu on oppisopimuksen muuttaminen koulutussopimukseksi. Keskustalaiset korostavat, että nuorisotakuu tarvitsee myös parempaa johtajuutta. Yhden luukun periaatteen on toteuduttava myös nuorisotakuussa.

Puolustusvoimien kutsunnoista on kehitettävä koko ikäluokkaa, myös nuoria naisia, koskevat tulevaisuuskutsunnat. Niissä nuori käy asevelvollisuuden lisäksi läpi elämäntilanteeseensa, hyvinvointiinsa ja tulevaisuuden suunnitelmiinsa liittyviä asioita yhdessä eri alojen ammattilaisten kanssa.

– Tulevaisuuskutsunnoista saadaan konkreettinen palvelupäivä, virstanpylväs, jossa nuorelle pystytään tarjoamaan tarpeellinen tuki ja määrittämään askeleet eteenpäin, työryhmän vetäjänä toiminut Keskustaopiskelijoiden puheenjohtaja Hilkka Kemppi korostaa.

Tulevaisuuskutsunnoissa nuorelle tehdään palvelusuunnitelma, jossa asiantuntijoiden avulla pohditaan opinto- ja urasuunnitelmia. Nykyisellään apu tähän vaikeaan elämänvaiheeseen jää usein olemattomaksi.

Kemppi haluaa nostaa esille myös huolen kesätöiden riittämättömyydestä. Kesäajan hyödyntäminen opinnoissa tai työelämässä on tärkeä osa nuorisotakuun toteutumista.

– Koulujen on otettava käyttöön kesälukukausi ja tarjottava halukkaille tekemistä myös kesäaikaan. Sähköiset opiskelumahdollisuudet mahdollistaisivat tämän jo nyt. Mikäli töitä ei ole tarjolla, opiskelu on aina kannattavampaa kuin joutenolo. Vuokra ja ruoka pitää pystyä maksamaan myös kesäaikana, Kemppi toteaa.

Keskustan visiossa todetaan myös, että TE-toimiston nykyiset palvelut eivät palvele kasvavaa korkeakoulutettujen työttömien joukkoa. Tarvitaan palveluiden uudistamista, Kemppi linjaa.

Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalli: Luontoa pitää suojella – omaisuuden suoja pitää turvata ja kustannukset jakaa oikeudenmukaisesti
Luonnon tilan parantaminen on yhteinen asia, ja siihen tarvitaan jokaista. Ihmisten omaisuuden suojan pitää kuitenkin toteutua kaikissa oloissa. Luonnonsuojelun kustannusten tulee jakaantua oikeudenmukaisesti. Hallituksen esityksessä näin ei ollut ja osa omaisuuden suojaa heikentävistä ja kustannuksia epäoikeudenmukaisesti kohdentavista seurauksista kävi ilmi vasta eduskuntakäsittelyn aikana.
29.11.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan puoluevaltuusto vaatii järkeä ennallistamisasetukseen
EU:n luonnonvarapolitiikkaan tarvitaan järkeä ja kokonaiskestävyyttä. EU:ssa esitetty uusi ennallistamisasetus on suomalaiselle veronmaksajalle äärettömän kallis, huonosti valmisteltu ja epäoikeudenmukainen.
27.11.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKonkretiaa ja täsmätoimia nuorisotakuuseen