Konkretiaa ja täsmätoimia nuorisotakuuseen

Keskusta Uutiset

Kuluneella hallituskaudella päämäärä nuorten huomioimisesta on ollut hyvä, mutta tulokset ovat jääneet laihoiksi. Nuorten työttömyys on pahentunut koko nuorisotakuun voimassaoloajan. Tammikuussa nuoria alle 25-vuotiaista työttömänä oli noin 48 000. Näin ei voi jatkua.

Työryhmän mielestä nuoret on otettava mukaan suunnittelemaan palvelujaan. Koulutuksen on huomioitava nykyistä paremmin muun muassa harjoittelu osana tutkintoja, ympärivuotinen opiskelu sekä yrittäjyyskasvatus. Yksi ratkaisu on oppisopimuksen muuttaminen koulutussopimukseksi. Keskustalaiset korostavat, että nuorisotakuu tarvitsee myös parempaa johtajuutta. Yhden luukun periaatteen on toteuduttava myös nuorisotakuussa.

Puolustusvoimien kutsunnoista on kehitettävä koko ikäluokkaa, myös nuoria naisia, koskevat tulevaisuuskutsunnat. Niissä nuori käy asevelvollisuuden lisäksi läpi elämäntilanteeseensa, hyvinvointiinsa ja tulevaisuuden suunnitelmiinsa liittyviä asioita yhdessä eri alojen ammattilaisten kanssa.

– Tulevaisuuskutsunnoista saadaan konkreettinen palvelupäivä, virstanpylväs, jossa nuorelle pystytään tarjoamaan tarpeellinen tuki ja määrittämään askeleet eteenpäin, työryhmän vetäjänä toiminut Keskustaopiskelijoiden puheenjohtaja Hilkka Kemppi korostaa.

Tulevaisuuskutsunnoissa nuorelle tehdään palvelusuunnitelma, jossa asiantuntijoiden avulla pohditaan opinto- ja urasuunnitelmia. Nykyisellään apu tähän vaikeaan elämänvaiheeseen jää usein olemattomaksi.

Kemppi haluaa nostaa esille myös huolen kesätöiden riittämättömyydestä. Kesäajan hyödyntäminen opinnoissa tai työelämässä on tärkeä osa nuorisotakuun toteutumista.

– Koulujen on otettava käyttöön kesälukukausi ja tarjottava halukkaille tekemistä myös kesäaikaan. Sähköiset opiskelumahdollisuudet mahdollistaisivat tämän jo nyt. Mikäli töitä ei ole tarjolla, opiskelu on aina kannattavampaa kuin joutenolo. Vuokra ja ruoka pitää pystyä maksamaan myös kesäaikana, Kemppi toteaa.

Keskustan visiossa todetaan myös, että TE-toimiston nykyiset palvelut eivät palvele kasvavaa korkeakoulutettujen työttömien joukkoa. Tarvitaan palveluiden uudistamista, Kemppi linjaa.

Tehdään aluevaalit kaikille tutuiksi kyselemällä ja vastaamalla. Mitä tarkoittaa esim. Sote-palvelupiste? Onhan Keskusta linjannut, että jatkossa jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi Sote-palvelupiste. Lähetyksessä vieraana ovat valtiosihteeri, Sote-asiantuntija Maria Kaisa Aula ja kutsuttuna asiantuntijana Väestöliiton toimitusjohtaja, Sosten hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta. Ohjelman juontaa Keskustan poliittinen asiantuntija Helena Pakarinen.
23.9.2021 / K-Studio
Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: EU:n puolustuspolitiikka ei enää voi olla pelkkiä juhlapuheita
Pelkkä ulko- ja turvallisuuspoliittinen puhe ei EU:lta enää riitä. Nyt tarvitaan konkreettisia toimia. EU:lla on tässä näytönpaikka, keskustan varapuheenjohtaja ja EU:n puolustuspolitiikasta väitöskirjaa tekevä Riikka Pakarinen toteaa.
18.9.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKonkretiaa ja täsmätoimia nuorisotakuuseen