Konkretiaa ja täsmätoimia nuorisotakuuseen

Keskusta Uutiset

Kuluneella hallituskaudella päämäärä nuorten huomioimisesta on ollut hyvä, mutta tulokset ovat jääneet laihoiksi. Nuorten työttömyys on pahentunut koko nuorisotakuun voimassaoloajan. Tammikuussa nuoria alle 25-vuotiaista työttömänä oli noin 48 000. Näin ei voi jatkua.

Työryhmän mielestä nuoret on otettava mukaan suunnittelemaan palvelujaan. Koulutuksen on huomioitava nykyistä paremmin muun muassa harjoittelu osana tutkintoja, ympärivuotinen opiskelu sekä yrittäjyyskasvatus. Yksi ratkaisu on oppisopimuksen muuttaminen koulutussopimukseksi. Keskustalaiset korostavat, että nuorisotakuu tarvitsee myös parempaa johtajuutta. Yhden luukun periaatteen on toteuduttava myös nuorisotakuussa.

Puolustusvoimien kutsunnoista on kehitettävä koko ikäluokkaa, myös nuoria naisia, koskevat tulevaisuuskutsunnat. Niissä nuori käy asevelvollisuuden lisäksi läpi elämäntilanteeseensa, hyvinvointiinsa ja tulevaisuuden suunnitelmiinsa liittyviä asioita yhdessä eri alojen ammattilaisten kanssa.

– Tulevaisuuskutsunnoista saadaan konkreettinen palvelupäivä, virstanpylväs, jossa nuorelle pystytään tarjoamaan tarpeellinen tuki ja määrittämään askeleet eteenpäin, työryhmän vetäjänä toiminut Keskustaopiskelijoiden puheenjohtaja Hilkka Kemppi korostaa.

Tulevaisuuskutsunnoissa nuorelle tehdään palvelusuunnitelma, jossa asiantuntijoiden avulla pohditaan opinto- ja urasuunnitelmia. Nykyisellään apu tähän vaikeaan elämänvaiheeseen jää usein olemattomaksi.

Kemppi haluaa nostaa esille myös huolen kesätöiden riittämättömyydestä. Kesäajan hyödyntäminen opinnoissa tai työelämässä on tärkeä osa nuorisotakuun toteutumista.

– Koulujen on otettava käyttöön kesälukukausi ja tarjottava halukkaille tekemistä myös kesäaikaan. Sähköiset opiskelumahdollisuudet mahdollistaisivat tämän jo nyt. Mikäli töitä ei ole tarjolla, opiskelu on aina kannattavampaa kuin joutenolo. Vuokra ja ruoka pitää pystyä maksamaan myös kesäaikana, Kemppi toteaa.

Keskustan visiossa todetaan myös, että TE-toimiston nykyiset palvelut eivät palvele kasvavaa korkeakoulutettujen työttömien joukkoa. Tarvitaan palveluiden uudistamista, Kemppi linjaa.

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKonkretiaa ja täsmätoimia nuorisotakuuseen