Keskusta Uutiset

Luonnonvara- ja biotalouteen siirtymiseksi ja hajautetun kilpailukyvyn rakentamiseksi koko Suomen ja kaikkien suomalaisten voimavarat on saatava käyttöön ja mahdollistettava maamme luontaisten vahvuuksien täysimittainen hyödyntäminen, todetaan Keskustan  linjauksessa ”Suomi kuntoon koko voimallaan”.

Keskustan tavoitteena on, että

–          työllistämiselle ja työllistymiselle luodaan edellytykset koko maahan
–          koko maassa turvataan eriasteinen koulutus
–          liikenne- ja muita investointeja tehdään koko maahan ja edistetään digitalisoitumista
–          turvataan laadukkaat ja kohtuuhintaiset lähipalvelut
–          vahvistetaan kuntien ja maakuntien kansanvaltaista päätöksentekoa sekä tuetaan ihmisten omatoimisuutta
–          aloitetaan alueellisia ja paikallisia kokeiluja, joiden avulla saadaan käytännön tietoa uudistusten toimivuudesta.

Keskusta esittää, että eduskuntavaalien jälkeen muodostettava hallitus sopii osana laajempaa yhteiskuntasopimusta maan sisäistä kehitystä tasapainottavista ratkaisuista yhteistyössä kaikkien puolueiden ja muiden yhteiskunnan keskeisten toimijoiden kanssa. Myös pääkaupunkiseudun ja muiden suurten kaupunkikeskusten erityisongelmiin, kuten työttömyyteen ja asumisen kalleuteen, on haettava ratkaisuja yhteistyössä.

Linjauksessa todetaan, että ihmisten, työpaikkojen, palvelujen ja päätöksenteon liiallisen keskittymisen ja keskittämisen jatkumisella voi olla yhteiskunnallisesti kestämättömät seuraukset.

Linjaus on valmisteltu Keskustan eduskuntaryhmässä kansanedustaja Seppo Kääriäisen johdolla

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetSuomi kuntoon koko voimallaan – Keskusta tasapainottaisi alueellista kehitystä työpaikkojen luomiseksi