Suomen hallitus jakaa palkinnon ensimmäisen kerran myöhemmin tänä vuonna. Samalla Sipilä kertoi osallistuvansa Plan Internationalin ”Girls Takeover” –kampanjaan, ja haastoi maailman pääministerit mukaan. Kampanjaan kuuluu, että kansainvälisenä tyttöjen päivänä 11.10. pääministerin mukana on tyttö johtamassa koko päivän tai osan päivästä. Sipilä puhui Suuressa Tasa-arvojuhlassa Tampereella.

– Suomi on jo yli sadan vuoden ajan ollut tasa-arvoasioiden tienavaaja. Annoimme ensimmäisenä valtiona maailmassa täydet poliittiset oikeudet naisille. On luonnollista, että juuri Suomi perustaa ensimmäisenä maana maailmassa kansainvälisen palkinnon, joka myönnetään merkittävälle tasa-arvon rakentajalle ja puolustajalle, pääministeri Sipilä sanoi Tampere-talossa.

Tasa-arvopalkinnon ajatuksena on edistää maailmanlaajuista tasa-arvokeskustelua. Palkinnon voi saada henkilö tai toimija, joka on edistänyt sukupuolten tasa-arvoa kansainvälisesti merkittävällä tavalla. Palkintoon kuuluu rahapalkinto, jota palkittava ei kuitenkaan saa omaan käyttöönsä vaan hän nimeää palkintorahan saajaksi käytännön avustuskohteen, jolla vahvistetaan naisten asemaa. Palkinto jaetaan yhteistyössä Tampereen kaupungin kanssa.

Puheessaan Sipilä kertoi myös osallistuvansa Plan Internationalin ”Girls takeover” –haasteeseen, ja haastoi mukaan maailman pääministerit. Haasteen tarkoituksena on korostaa naisten roolia päätöksenteossa ja muistuttaa siitä, että nainen on aivan yhtä kykenevä päättäjäksi kuin mieskin. Kampanjaan kuuluu, että pääministerin mukana on tyttö johtamassa maata yhden päivän tai osan päivästä.

– Liityn nyt mukaan haastamalla mahdollisimman monet maailman pääministerit osallistumaan Girls Takeover -aloitteeseen. Olen aivan vakuuttunut siitä, että naisten suurempi osuus päätöksenteossa tekisi maailmasta paremman paikan, Sipilä kertoi.

Puheesssa Sipilä vaati, että työtä sukupuolten tasa-arvon puolesta tulee tehdä väsymättömästi.

– Vaikka tämä päivä, 8. maaliskuuta, on erityinen juhlapäivä, on kaikkein tärkeintä kuitenkin se, että me elämme ja toteutamme tasa-arvoista yhteiskuntaa vuoden jokaisena päivänä, 365 päivää vuodessa. Eikä riitä, että naiset itse tekevät tätä työtä – vähintään yhtä tärkeää on, että myös me miehet olemme tässä täysillä mukana.

– Sukupuolten tasa-arvo on meille suomalaisille keskeinen arvo. Sen merkitys on ollut oleellinen satavuotiaan Suomen ja koko yhteiskuntamme rakentamisessa. Tasa-arvokeskustelulle on maailmassa suuri tarve, myös läntisessä maailmassamme. Naisten ja tyttöjen aseman edistäminen on keskeinen teema myös Suomen kehityspolitiikassa.

– Liian moni tyttö ei tänä päivänäkään pääse kouluun. Liian moni nainen ei pysty saamaan ääntään kuuluville yhteiskunnassa. Liian harva nainen saa itse päättää, mitä hän elämällään ja omalla kehollaan tekee, Sipilä muistutti.

– Naisten ja tyttöjen aseman edistämisen pitää olla keskeinen teema Suomen kehityspolitiikassa. Liian moni tyttö ei pääse kouluun. Liian moni nainen ei pysty saamaan ääntään kuuluville yhteiskunnassa. Liian harva nainen saa itse päättää, mitä hän elämällään ja omalla kehollaan tekee.

Keskustan eduskuntaryhmä: Tukea Ukrainalle pitää jatkaa – Suomen oma varautuminen korostuu
Keskustan eduskuntaryhmä pitää viimeaikaisia tapahtumia – Venäjän osittaista liikekannallepanoa, puheita sodasta länttä vastaan, niin sanottuja kansanäänestyksiä Ukrainan itä- ja eteläosissa, alueiden liittämisaikeita Venäjään ja Nord Stream -kaasuputkien vuotoja Itämerellä – vakavana ja huolestuttavana kehityksenä.
29.9.2022 / Uutiset
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSuomi perustaa kansainvälisen tasa-arvopalkinnon, Sipilä haastaa maailman johtajat mukaan Girls Takeover- kampanjaan