Valtionhoitajasta ihmisten puolueeksi

Sipilä kuvasi politiikka- ja toimintapäivien aluksi keskustalaisille Jyväskylässä viikonloppua edellistä päivää kokemukseksi, jossa itselläkin tulivat rajat vastaan.

– Mielestäni tuollainen toiminta on iljettävää ja läpinäkyvää mielikuvapolitiikkaa, Sipilä suomi hallituskumppaneita.

Hän viittasi siihen, että tiukan paikan tullen keskustan hallituskumppaneilta ei löydy tukea vastuunkantajalle. Lisäksi he haluavat asemoida keskustan nurkkaan, johon se arvoiltaan ei kuulu.

Sipilän alustuksesta innostuneena politiikkapäivien yleisöstä kumpusi muutama kommentti keskustan ja Suomen tulevasta suunnasta. Yksituumaisesti keskustayleisö suhtautuu siihen, että valtionhoitajuudesta on aika siirtyä ihmisten asioiden hoitamiseen.

– Olemme tällä vaalikaudella kantaneet vastuun. Olemme tehneet sen, mitä lupasimme. Seuraavaksi keskitymme huolenpitoasioihin, Sipilä lupasi.

Hän muistutti, että huolenpito tarkoittaa näköaloja lapsille, perheille ja nuorille. Elämänkaareen kuuluu myös arvokas ikääntyminen. Sipilä peräänkuuluttikin konkreettisena asiana linjausta omaishoidon ja työelämän yhdistämisestä.

Jatkossa Suomeen tarvitaan myös sosiaaliturvan uudistus. Keskustalaisen ajattelun mukaan perusturvan pitää olla mahdollistava. Sipilä lupasi keskustan jatkavan perusturvan suurpuolueena.

Yksituumaisesti todettiin, että nyt Suomen kuntoon laittamisen jälkeen keskusta siirtyy valtion asioiden hoitajasta ihmisten asioiden hoitajaksi.

Keskustan Katainen neuvottelemaan Suomelle tärkeästä merenkulun polttoaineiden EU-laista
Europarlamentaarikko Elsi Katainen on valittu ryhmänsä liikennevaliokunnan neuvottelijaksi merenkulun uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käyttöä säätävään FuelEU Maritime -asetukseen, joka on osa EU:n energia- ja ilmastopakettia. Kataisen mukaan asetus on viennistä ja merikuljetuksista riippuvaiselle Suomelle ratkaisevan tärkeä: tavoitteenani neuvotteluissa on varmistaa selkeä lainsäädäntö, joka huomioi mm. talvimerenkulun Suomelle aiheuttamat poikkeusolosuhteet, Elsi Katainen linjaa.
27.10.2021 / Uutiset
Elinkeinoministeri Mika Lintilä: Luvitusta sujuvoittamalla vihreät investoinnit liikkeelle, ei kehystä venyttämällä
Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa, että Suomen investointiympäristöstä tehdään Euroopan paras. Luvituksen sujuvoittaminen on ilmainen tapa saada yksityisiä investointeja ja työpaikkoja aikaiseksi tukemaan vihreää siirtymää ja uusteollistamista.
23.10.2021 / Uutiset
Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään jo etukäteen tapahtuman keskustelussa tai suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä tulevat aluevaalit ja ajankohtaiset poliittiset aiheet. Vähän kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
21.10.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetValtionhoitajasta ihmisten puolueeksi