Valtionhoitajasta ihmisten puolueeksi

Sipilä kuvasi politiikka- ja toimintapäivien aluksi keskustalaisille Jyväskylässä viikonloppua edellistä päivää kokemukseksi, jossa itselläkin tulivat rajat vastaan.

– Mielestäni tuollainen toiminta on iljettävää ja läpinäkyvää mielikuvapolitiikkaa, Sipilä suomi hallituskumppaneita.

Hän viittasi siihen, että tiukan paikan tullen keskustan hallituskumppaneilta ei löydy tukea vastuunkantajalle. Lisäksi he haluavat asemoida keskustan nurkkaan, johon se arvoiltaan ei kuulu.

Sipilän alustuksesta innostuneena politiikkapäivien yleisöstä kumpusi muutama kommentti keskustan ja Suomen tulevasta suunnasta. Yksituumaisesti keskustayleisö suhtautuu siihen, että valtionhoitajuudesta on aika siirtyä ihmisten asioiden hoitamiseen.

– Olemme tällä vaalikaudella kantaneet vastuun. Olemme tehneet sen, mitä lupasimme. Seuraavaksi keskitymme huolenpitoasioihin, Sipilä lupasi.

Hän muistutti, että huolenpito tarkoittaa näköaloja lapsille, perheille ja nuorille. Elämänkaareen kuuluu myös arvokas ikääntyminen. Sipilä peräänkuuluttikin konkreettisena asiana linjausta omaishoidon ja työelämän yhdistämisestä.

Jatkossa Suomeen tarvitaan myös sosiaaliturvan uudistus. Keskustalaisen ajattelun mukaan perusturvan pitää olla mahdollistava. Sipilä lupasi keskustan jatkavan perusturvan suurpuolueena.

Yksituumaisesti todettiin, että nyt Suomen kuntoon laittamisen jälkeen keskusta siirtyy valtion asioiden hoitajasta ihmisten asioiden hoitajaksi.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetValtionhoitajasta ihmisten puolueeksi