Keskusta on vahvassa perheasennossa

Kesäkuussa Sotkamon puoluekokouksessa hyväksytyssä keskustan periaateohjelmassa määritellään, että keskustalaista perhepolitikkaa määrittävät sanat ovat mm. rakkaus, vastuullisuus, luottamus, mahdollisuudet, turvallisuus ja kestävä sukupolvien välinen yhteys.

Jyväskylän keskustelijat löysivät keskustan lapsi- ja perheystävällisen politiikan eväiksi ensisijaisesti vuorovaikutuksen ja luottamuksen käsitteet. Niitä peräänkuulutettiin niin perheen sisällä kuin suhteessa ympäröivään yhteiskuntaan ja sen järjestelmiinkin.

Keskustalaisten toivottiin korostavan jatkossa yhä enemmän kokonaisajattelua. Siinä keskiössä on jatkuvasti lapsi ja lapsen kanssa tekeminen, ei niinkään se, että lapsi on tekemisen kohteena.

Samasta näkökulmasta toivottiin enemmän kasvatuksellista painotusta oppimis- ja opettamisnäkökulman tilalle.

Lapsi- ja perhepolitiikka
läpileikkaavana käsitteenä
päätöksenteossa

– Lapsi- ja perhepolitiikassa ei ole kyse pelkästään perhevapaista tai työelämästä, vaan niistä molemmista ja monista muista, määritteli keskustelua johdatellut hankejohtaja Maria Kaisa Aula.

– Olennaista on, että ihan jokaisessa kunnassa keskustalaiset aktiivit tekevät konkreettisia avauksia. Lapsi pitää ottaa puheeksi kaikissa asioissa. Palveluiden jatkumo on kunnissa välttämätöntä niin, että kannetaan huolta ihan kaikista. Tässä myös suomalainen rikas kolmannen sektorin kenttä on suuri arvo, totesi Pohjois-Pohjanmaan perhearjen hankkeen Suvi Helanen.

– Lapset eivät hyödy toimijoiden reviiriajattelusta. Täytyy olla aitoja yhteistyömuotoja, muistutti puolestaan emeritusprofessori Jouni Välijärvi.

Väestöliiton varapuheenjohtaja Silja Silvasti muistutti kommunikaation tärkeydestä niin, että vanhemman ja lapsen vuorovaikutus toimii aiheuttamatta syrjäyttäviä elementtejä. Käytäntöjen pitää toimia myös silloin, kun perhe ei itse tunnista omaa avuntarvettaan.

Adotioperheet ry:n toiminnanjohtaja Anu Uhtio evästi seuraavan hallitusohjelman tekijöitä muistuttamalla, että monimuotoisille ja erilaisille perheille tehtävä politiikka on aina hyvää myös ns. tavallisille perheille.

Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei
Liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla. Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Ari Torniainen kertoo.
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta on vahvassa perheasennossa