Keskusta on vahvassa perheasennossa

Kesäkuussa Sotkamon puoluekokouksessa hyväksytyssä keskustan periaateohjelmassa määritellään, että keskustalaista perhepolitikkaa määrittävät sanat ovat mm. rakkaus, vastuullisuus, luottamus, mahdollisuudet, turvallisuus ja kestävä sukupolvien välinen yhteys.

Jyväskylän keskustelijat löysivät keskustan lapsi- ja perheystävällisen politiikan eväiksi ensisijaisesti vuorovaikutuksen ja luottamuksen käsitteet. Niitä peräänkuulutettiin niin perheen sisällä kuin suhteessa ympäröivään yhteiskuntaan ja sen järjestelmiinkin.

Keskustalaisten toivottiin korostavan jatkossa yhä enemmän kokonaisajattelua. Siinä keskiössä on jatkuvasti lapsi ja lapsen kanssa tekeminen, ei niinkään se, että lapsi on tekemisen kohteena.

Samasta näkökulmasta toivottiin enemmän kasvatuksellista painotusta oppimis- ja opettamisnäkökulman tilalle.

Lapsi- ja perhepolitiikka
läpileikkaavana käsitteenä
päätöksenteossa

– Lapsi- ja perhepolitiikassa ei ole kyse pelkästään perhevapaista tai työelämästä, vaan niistä molemmista ja monista muista, määritteli keskustelua johdatellut hankejohtaja Maria Kaisa Aula.

– Olennaista on, että ihan jokaisessa kunnassa keskustalaiset aktiivit tekevät konkreettisia avauksia. Lapsi pitää ottaa puheeksi kaikissa asioissa. Palveluiden jatkumo on kunnissa välttämätöntä niin, että kannetaan huolta ihan kaikista. Tässä myös suomalainen rikas kolmannen sektorin kenttä on suuri arvo, totesi Pohjois-Pohjanmaan perhearjen hankkeen Suvi Helanen.

– Lapset eivät hyödy toimijoiden reviiriajattelusta. Täytyy olla aitoja yhteistyömuotoja, muistutti puolestaan emeritusprofessori Jouni Välijärvi.

Väestöliiton varapuheenjohtaja Silja Silvasti muistutti kommunikaation tärkeydestä niin, että vanhemman ja lapsen vuorovaikutus toimii aiheuttamatta syrjäyttäviä elementtejä. Käytäntöjen pitää toimia myös silloin, kun perhe ei itse tunnista omaa avuntarvettaan.

Adotioperheet ry:n toiminnanjohtaja Anu Uhtio evästi seuraavan hallitusohjelman tekijöitä muistuttamalla, että monimuotoisille ja erilaisille perheille tehtävä politiikka on aina hyvää myös ns. tavallisille perheille.

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta on vahvassa perheasennossa