Keskusta on vahvassa perheasennossa

Kesäkuussa Sotkamon puoluekokouksessa hyväksytyssä keskustan periaateohjelmassa määritellään, että keskustalaista perhepolitikkaa määrittävät sanat ovat mm. rakkaus, vastuullisuus, luottamus, mahdollisuudet, turvallisuus ja kestävä sukupolvien välinen yhteys.

Jyväskylän keskustelijat löysivät keskustan lapsi- ja perheystävällisen politiikan eväiksi ensisijaisesti vuorovaikutuksen ja luottamuksen käsitteet. Niitä peräänkuulutettiin niin perheen sisällä kuin suhteessa ympäröivään yhteiskuntaan ja sen järjestelmiinkin.

Keskustalaisten toivottiin korostavan jatkossa yhä enemmän kokonaisajattelua. Siinä keskiössä on jatkuvasti lapsi ja lapsen kanssa tekeminen, ei niinkään se, että lapsi on tekemisen kohteena.

Samasta näkökulmasta toivottiin enemmän kasvatuksellista painotusta oppimis- ja opettamisnäkökulman tilalle.

Lapsi- ja perhepolitiikka
läpileikkaavana käsitteenä
päätöksenteossa

– Lapsi- ja perhepolitiikassa ei ole kyse pelkästään perhevapaista tai työelämästä, vaan niistä molemmista ja monista muista, määritteli keskustelua johdatellut hankejohtaja Maria Kaisa Aula.

– Olennaista on, että ihan jokaisessa kunnassa keskustalaiset aktiivit tekevät konkreettisia avauksia. Lapsi pitää ottaa puheeksi kaikissa asioissa. Palveluiden jatkumo on kunnissa välttämätöntä niin, että kannetaan huolta ihan kaikista. Tässä myös suomalainen rikas kolmannen sektorin kenttä on suuri arvo, totesi Pohjois-Pohjanmaan perhearjen hankkeen Suvi Helanen.

– Lapset eivät hyödy toimijoiden reviiriajattelusta. Täytyy olla aitoja yhteistyömuotoja, muistutti puolestaan emeritusprofessori Jouni Välijärvi.

Väestöliiton varapuheenjohtaja Silja Silvasti muistutti kommunikaation tärkeydestä niin, että vanhemman ja lapsen vuorovaikutus toimii aiheuttamatta syrjäyttäviä elementtejä. Käytäntöjen pitää toimia myös silloin, kun perhe ei itse tunnista omaa avuntarvettaan.

Adotioperheet ry:n toiminnanjohtaja Anu Uhtio evästi seuraavan hallitusohjelman tekijöitä muistuttamalla, että monimuotoisille ja erilaisille perheille tehtävä politiikka on aina hyvää myös ns. tavallisille perheille.

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta on vahvassa perheasennossa