Keskusta on vahvassa perheasennossa

Kesäkuussa Sotkamon puoluekokouksessa hyväksytyssä keskustan periaateohjelmassa määritellään, että keskustalaista perhepolitikkaa määrittävät sanat ovat mm. rakkaus, vastuullisuus, luottamus, mahdollisuudet, turvallisuus ja kestävä sukupolvien välinen yhteys.

Jyväskylän keskustelijat löysivät keskustan lapsi- ja perheystävällisen politiikan eväiksi ensisijaisesti vuorovaikutuksen ja luottamuksen käsitteet. Niitä peräänkuulutettiin niin perheen sisällä kuin suhteessa ympäröivään yhteiskuntaan ja sen järjestelmiinkin.

Keskustalaisten toivottiin korostavan jatkossa yhä enemmän kokonaisajattelua. Siinä keskiössä on jatkuvasti lapsi ja lapsen kanssa tekeminen, ei niinkään se, että lapsi on tekemisen kohteena.

Samasta näkökulmasta toivottiin enemmän kasvatuksellista painotusta oppimis- ja opettamisnäkökulman tilalle.

Lapsi- ja perhepolitiikka
läpileikkaavana käsitteenä
päätöksenteossa

– Lapsi- ja perhepolitiikassa ei ole kyse pelkästään perhevapaista tai työelämästä, vaan niistä molemmista ja monista muista, määritteli keskustelua johdatellut hankejohtaja Maria Kaisa Aula.

– Olennaista on, että ihan jokaisessa kunnassa keskustalaiset aktiivit tekevät konkreettisia avauksia. Lapsi pitää ottaa puheeksi kaikissa asioissa. Palveluiden jatkumo on kunnissa välttämätöntä niin, että kannetaan huolta ihan kaikista. Tässä myös suomalainen rikas kolmannen sektorin kenttä on suuri arvo, totesi Pohjois-Pohjanmaan perhearjen hankkeen Suvi Helanen.

– Lapset eivät hyödy toimijoiden reviiriajattelusta. Täytyy olla aitoja yhteistyömuotoja, muistutti puolestaan emeritusprofessori Jouni Välijärvi.

Väestöliiton varapuheenjohtaja Silja Silvasti muistutti kommunikaation tärkeydestä niin, että vanhemman ja lapsen vuorovaikutus toimii aiheuttamatta syrjäyttäviä elementtejä. Käytäntöjen pitää toimia myös silloin, kun perhe ei itse tunnista omaa avuntarvettaan.

Adotioperheet ry:n toiminnanjohtaja Anu Uhtio evästi seuraavan hallitusohjelman tekijöitä muistuttamalla, että monimuotoisille ja erilaisille perheille tehtävä politiikka on aina hyvää myös ns. tavallisille perheille.

Keskustan Pakarinen: Etätyö luo lisätarvetta lähiyrittäjyydelle
Monipaikkaisuudella ja sen etätyön muodolla on suuria vaikutuksia kaupunkiseuduilla, joilla asiantuntijatyön runsas määrä tarkoittaa myös aiempaa suurempaa määrää etätyötä koronan jälkeen. Enemmän kotona tehtävä työ synnyttää uutta kysyntää palveluille lähellä kotia. Lähipalveluiden kysyntä vaikkapa lounasravintoloiden muodossa todennäköisesti kasvaa, kun etätyöt nyt vakiintuvat, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen linjaa.
15.10.2021 / Uutiset
K-studion vieraaksi saapuu ministeri Antti Kurvinen. Keskustelussa mistä luomme lisää kasvua ja työpaikkoja luoville aloille, korjaamme koronan jälkiä ja pidämme huolta lapsista ja nuorista, kun samaan aikaan veikkauksen rahoitus vähenee.
14.10.2021 / K-Studio
Keskustan Markus Lohi: Kela-korvauksia ei pidä poistaa yksityisestä sairaanhoidosta
Keskustan varapuheenjohtaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj. Markus Lohi ei näe perustetta poistaa yksityisen sairaanhoidon kela-korvauksia. Tärkeää on myös varmistaa monituottajuus ja palveluseteleiden käyttö osana sote-uudistusta, Lohi toteaa.
11.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta on vahvassa perheasennossa