Keskusta on vahvassa perheasennossa

Kesäkuussa Sotkamon puoluekokouksessa hyväksytyssä keskustan periaateohjelmassa määritellään, että keskustalaista perhepolitikkaa määrittävät sanat ovat mm. rakkaus, vastuullisuus, luottamus, mahdollisuudet, turvallisuus ja kestävä sukupolvien välinen yhteys.

Jyväskylän keskustelijat löysivät keskustan lapsi- ja perheystävällisen politiikan eväiksi ensisijaisesti vuorovaikutuksen ja luottamuksen käsitteet. Niitä peräänkuulutettiin niin perheen sisällä kuin suhteessa ympäröivään yhteiskuntaan ja sen järjestelmiinkin.

Keskustalaisten toivottiin korostavan jatkossa yhä enemmän kokonaisajattelua. Siinä keskiössä on jatkuvasti lapsi ja lapsen kanssa tekeminen, ei niinkään se, että lapsi on tekemisen kohteena.

Samasta näkökulmasta toivottiin enemmän kasvatuksellista painotusta oppimis- ja opettamisnäkökulman tilalle.

Lapsi- ja perhepolitiikka
läpileikkaavana käsitteenä
päätöksenteossa

– Lapsi- ja perhepolitiikassa ei ole kyse pelkästään perhevapaista tai työelämästä, vaan niistä molemmista ja monista muista, määritteli keskustelua johdatellut hankejohtaja Maria Kaisa Aula.

– Olennaista on, että ihan jokaisessa kunnassa keskustalaiset aktiivit tekevät konkreettisia avauksia. Lapsi pitää ottaa puheeksi kaikissa asioissa. Palveluiden jatkumo on kunnissa välttämätöntä niin, että kannetaan huolta ihan kaikista. Tässä myös suomalainen rikas kolmannen sektorin kenttä on suuri arvo, totesi Pohjois-Pohjanmaan perhearjen hankkeen Suvi Helanen.

– Lapset eivät hyödy toimijoiden reviiriajattelusta. Täytyy olla aitoja yhteistyömuotoja, muistutti puolestaan emeritusprofessori Jouni Välijärvi.

Väestöliiton varapuheenjohtaja Silja Silvasti muistutti kommunikaation tärkeydestä niin, että vanhemman ja lapsen vuorovaikutus toimii aiheuttamatta syrjäyttäviä elementtejä. Käytäntöjen pitää toimia myös silloin, kun perhe ei itse tunnista omaa avuntarvettaan.

Adotioperheet ry:n toiminnanjohtaja Anu Uhtio evästi seuraavan hallitusohjelman tekijöitä muistuttamalla, että monimuotoisille ja erilaisille perheille tehtävä politiikka on aina hyvää myös ns. tavallisille perheille.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta on vahvassa perheasennossa