Keskustan kansanedustajan Antti Kurvisen mielestä Suomessa kuljetaan pahasti jälkijunassa ajattelutavassa, missä valtionhallinnon töitä ja tehtäviä voidaan hoitaa.

– Käytännössä yksittäiset ministerit ja ministeriöt käyttävät täydellistä valtaa määrittää, minne valtion palveluja, työpaikkoja ja virastoja perustetaan tai mistä päin Suomea niitä lakkautetaan. Ja muutamissa ministeriöissä sitä tehdään sumeilematta ilmeisen ideologisin perustein.

Kurvinen pitää käsittämättömänä, että nykyisin edes maakuntien keskuskaupungit eivät muutamien ministeriöiden virkakunnan silmissä ole enää kelvollisia hoitamaan koko valtakuntaa palvelevia tehtäviä. Suhtautuminen seutukaupunkeihin on ollut vieläkin rujompaa.

– Osaamisesta se ei ole kiinni, vaan kyse on vanhanaikaisista asenteista. Kun esimerkiksi Ruotsissa valtion palveluja ja työpaikkoja hajautetaan eri puolille kuningaskuntaa, niin Suomessa vallalla on putkinäköinen keskittämisen politiikka, missä muita vaihtoehtoja kuin pääkaupunkiseutu ei edes aidosti mietitä.

– Tästä viimeisimpänä esimerkkinä on oikeusministerin yksin tekemä päätös tuomioistuinviraston sijoittamisestä Vantaalle. Ja aivan oma lukunsa on Kuopion Kriisinhallintakeskuksen siirto Helsinkiin, jossa sisäministeriö muutti omaa päätöstään puolen vuoden aikana toisenlaiseksi sisäministerin päätöksellä.

Kurvinen katsoo, että ensi vaalikaudella päätökset valtion palvelujen, työpaikkojen ja virastojen sijoittamisesta on tuotava koko hallituksen ratkaistaviksi, valtioneuvoston yleisistuntoon.

– Kyse ei ole vain siitä, missä jokin virasto toimii. Kyse on ihmisten palveluista, maan tasapainoisesta kehittämisestä, päätösten aiheuttamista kerrannaisvaikutuksista sekä kaupunkien ja kuntien verotuloista.

Suomessa toimipaikkaverkoston lakkauttamisia ja palvelupisteiden keskittämisiä on perusteltu uusilla internetin digitaalisilla palveluilla. Kurvisen mielestä asia on juuri päinvastoin, koska internet avaa uudenlaisia mahdollisuuksia työn tekemiselle.

– Nopeat laajakaistayhteydet ja digitalisaatio tarjoavat luontevan mahdollisuuden toimipaikkaverkoston ja töiden hajauttamiseen eri puolille Suomea. Tehtäviä voitaisiin esimerkiksi jakaa sellaisille paikkakunnille, joilla on vähemmän työtehtäviä. Sen sijaan, että ministeriöiden tekemien lakkautuspäätösten jatkoksi suunniteltaisiin toisaalle jopa uusien ja suurempien kivitalojen rakentamisia lisääntyneiden työtehtävien ja suurempien toimitilatarpeiden vuoksi.

Kurvisen mielestä suurin työ on saada aikaan ajattelutavan muutos, jotta digitalisaation tarjoamat mahdollisuudet tulisi aidosti ja täysimääräisesti hyödynnettyä myös valtionhallinnossa, ministeriöissä sekä ministeriöiden alaisten virastojen tehtävien hoidossa.

Kurvinen muistuttaakin Keskustan hallintovaliokuntaryhmän vuonna 2016 esittämästä ajatuksesta, että tulevaisuudessa valtion rekrytoidessa työntekijöitä ministeriöihin ja asiantuntijatehtäviin, annettaisiin näille työntekijöille vapaus valita oma sijoituspaikkansa.

– Ihminen on tuottavimmillaan sellaisessa ympäristössä, jonka hän kokee omakseen ja kaikki ihmiset eivät halua pakkautua suurimpiin kaupunkeihin. Miksi emme antaisi kaikille mahdollisuutta valita? Alhaisemmilla toimitilakustannuksilla on myös mahdollista saavuttaa säästöjä.

Kansanedustaja Antti Kurvinen puhui keskiviikkona 10.10.2018 eduskunnassa kriisinhallintakeskusta koskevan hallituksen esityksen käsittelyn yhteydessä.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKurvinen: Valtion palvelujen ja työpaikkojen keskittäminen on menneisyyden politiikkaa