Keskustan kansanedustajan Antti Kurvisen mielestä Suomessa kuljetaan pahasti jälkijunassa ajattelutavassa, missä valtionhallinnon töitä ja tehtäviä voidaan hoitaa.

– Käytännössä yksittäiset ministerit ja ministeriöt käyttävät täydellistä valtaa määrittää, minne valtion palveluja, työpaikkoja ja virastoja perustetaan tai mistä päin Suomea niitä lakkautetaan. Ja muutamissa ministeriöissä sitä tehdään sumeilematta ilmeisen ideologisin perustein.

Kurvinen pitää käsittämättömänä, että nykyisin edes maakuntien keskuskaupungit eivät muutamien ministeriöiden virkakunnan silmissä ole enää kelvollisia hoitamaan koko valtakuntaa palvelevia tehtäviä. Suhtautuminen seutukaupunkeihin on ollut vieläkin rujompaa.

– Osaamisesta se ei ole kiinni, vaan kyse on vanhanaikaisista asenteista. Kun esimerkiksi Ruotsissa valtion palveluja ja työpaikkoja hajautetaan eri puolille kuningaskuntaa, niin Suomessa vallalla on putkinäköinen keskittämisen politiikka, missä muita vaihtoehtoja kuin pääkaupunkiseutu ei edes aidosti mietitä.

– Tästä viimeisimpänä esimerkkinä on oikeusministerin yksin tekemä päätös tuomioistuinviraston sijoittamisestä Vantaalle. Ja aivan oma lukunsa on Kuopion Kriisinhallintakeskuksen siirto Helsinkiin, jossa sisäministeriö muutti omaa päätöstään puolen vuoden aikana toisenlaiseksi sisäministerin päätöksellä.

Kurvinen katsoo, että ensi vaalikaudella päätökset valtion palvelujen, työpaikkojen ja virastojen sijoittamisesta on tuotava koko hallituksen ratkaistaviksi, valtioneuvoston yleisistuntoon.

– Kyse ei ole vain siitä, missä jokin virasto toimii. Kyse on ihmisten palveluista, maan tasapainoisesta kehittämisestä, päätösten aiheuttamista kerrannaisvaikutuksista sekä kaupunkien ja kuntien verotuloista.

Suomessa toimipaikkaverkoston lakkauttamisia ja palvelupisteiden keskittämisiä on perusteltu uusilla internetin digitaalisilla palveluilla. Kurvisen mielestä asia on juuri päinvastoin, koska internet avaa uudenlaisia mahdollisuuksia työn tekemiselle.

– Nopeat laajakaistayhteydet ja digitalisaatio tarjoavat luontevan mahdollisuuden toimipaikkaverkoston ja töiden hajauttamiseen eri puolille Suomea. Tehtäviä voitaisiin esimerkiksi jakaa sellaisille paikkakunnille, joilla on vähemmän työtehtäviä. Sen sijaan, että ministeriöiden tekemien lakkautuspäätösten jatkoksi suunniteltaisiin toisaalle jopa uusien ja suurempien kivitalojen rakentamisia lisääntyneiden työtehtävien ja suurempien toimitilatarpeiden vuoksi.

Kurvisen mielestä suurin työ on saada aikaan ajattelutavan muutos, jotta digitalisaation tarjoamat mahdollisuudet tulisi aidosti ja täysimääräisesti hyödynnettyä myös valtionhallinnossa, ministeriöissä sekä ministeriöiden alaisten virastojen tehtävien hoidossa.

Kurvinen muistuttaakin Keskustan hallintovaliokuntaryhmän vuonna 2016 esittämästä ajatuksesta, että tulevaisuudessa valtion rekrytoidessa työntekijöitä ministeriöihin ja asiantuntijatehtäviin, annettaisiin näille työntekijöille vapaus valita oma sijoituspaikkansa.

– Ihminen on tuottavimmillaan sellaisessa ympäristössä, jonka hän kokee omakseen ja kaikki ihmiset eivät halua pakkautua suurimpiin kaupunkeihin. Miksi emme antaisi kaikille mahdollisuutta valita? Alhaisemmilla toimitilakustannuksilla on myös mahdollista saavuttaa säästöjä.

Kansanedustaja Antti Kurvinen puhui keskiviikkona 10.10.2018 eduskunnassa kriisinhallintakeskusta koskevan hallituksen esityksen käsittelyn yhteydessä.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKurvinen: Valtion palvelujen ja työpaikkojen keskittäminen on menneisyyden politiikkaa