Vanhanen: Suomelle turvallinen tulevaisuus

Vanhanen sanoi linjapuheessaan Keskustan puoluekokouksessa Seinäjoella sunnuntaina, että kaikkien ulko- ja turvallisuuspolitiikan ratkaisujen tavoitteena pitää olla Suomen ja suomalaisten turvallinen tulevaisuus.

– Suomen pitää toimia ennaltaehkäisevästi niin, että luomme vakautta ja ennakoitavuutta ympäristöömme, teemme realistisia aloitteita vakauden puolesta ja pidämme omat asiamme kunnossa, jotta yhteiskuntamme kestää kriisejä, Vanhanen totesi.

Vanhasen mukaan Suomi vaikuttaa ympäristöönsä ja muihin toimijoihin monipuolisesti kahdenvälisillä suhteilla, aktiivisena jäsenenä EU:ssa, YK:n ja muiden kansainvälisten järjestöjen jäsenenä sekä osallistumalla erilaisissa kokoonpanoissa käytävään vuoropuheluun.

– Vanha toimintatapamme on tässä aivan oikea. Tuen myös voimakkaasti presidentti Niinistön ja pääministeri Sipilän hallituksen tapaa ylläpitää suoria yhteyksiä kannaltamme kaikkiin tärkeisiin tahoihin. Jonkun on keskellä tätä mykkäkouluaikaa käytävä keskusteluja myös Venäjän kanssa, Vanhanen sanoi.

Vanhasen mukaan Suomen asema levottomassa maailmassa on jälleen kerran herkkä. Tarvitaan laajaa yhteistyötä eri toimijoiden kesken.

– Ulkopolitiikkaa on tehtävä yhdessä ja siitä on päätettävä yhdessä. Siksi alkavan keskustelukiertueen nimi on ”Ulkopolitiikkaa yhdessä”, Vanhanen sanoi viitaten tuleviin keskustelutilaisuuksiinsa ulko- turvallisuuspolitiikasta koko Suomessa.

Viisas ulkopolitiikka, uskottava puolustus, yhteiskunnan eheys, taloudellinen itsellisyys

Vanhanen katsoo, että Suomi voi vahvistaa omaa asemaansa ja kestokykyään levottomassa maailmassa neljän pilarin viisaudella.

– Ensinnäkin, ulkoisen turvallisuuden kohdalla meillä on totuttu korostamaan viisaan ja yhdessä sovitun ulkopolitiikan ensisijaisuutta. Sen rinnalla tarvitaan uskottava puolustus, Vanhanen linjasi.

Näiden kahden pilarin rinnalle Vanhanen haluaa vahvistaa tietoisuutta kahden muun Suomen omissa käsissä olevan pilarin merkityksestä.

– Kolmas pilari on suomalaisen yhteiskunnan eheys ja siitä syntyvä sisäinen vahvuus. Neljäs on taloutemme itsellisyys. Taloudellinen itsellisyys on nykymaailmassa arvo itsessään. Se vahvistaa maan kansainvälispoliittista asemaa. Sellainen maa ei heilu markkinoidenkaan toimesta.

– Sipilän ensimmäisen hallituksen historiallinen velvollisuus on ennen muuta yhteiskuntaa uudistamalla ja työllisyyttä parantamalla palauttaa maamme itsenäisyyden taloudellinen perusta, Vanhanen sanoi.

Vanhasen mukaan tasavallan presidentti voi nykyisenlaisena murrosaika olla laajempi, kuin mitä uuden perustuslain oloissa presidentin rooliksi reservinä tai unilukkarina on perinteisesti luonnehdittu.

– Kyse on laaja-alaisesta arvojohtajuudesta ja suunnannäyttämisestä, Keskustan presidenttiehdokas linjasi.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetVanhanen: Suomelle turvallinen tulevaisuus