Vanhanen: Suomelle turvallinen tulevaisuus

Vanhanen sanoi linjapuheessaan Keskustan puoluekokouksessa Seinäjoella sunnuntaina, että kaikkien ulko- ja turvallisuuspolitiikan ratkaisujen tavoitteena pitää olla Suomen ja suomalaisten turvallinen tulevaisuus.

– Suomen pitää toimia ennaltaehkäisevästi niin, että luomme vakautta ja ennakoitavuutta ympäristöömme, teemme realistisia aloitteita vakauden puolesta ja pidämme omat asiamme kunnossa, jotta yhteiskuntamme kestää kriisejä, Vanhanen totesi.

Vanhasen mukaan Suomi vaikuttaa ympäristöönsä ja muihin toimijoihin monipuolisesti kahdenvälisillä suhteilla, aktiivisena jäsenenä EU:ssa, YK:n ja muiden kansainvälisten järjestöjen jäsenenä sekä osallistumalla erilaisissa kokoonpanoissa käytävään vuoropuheluun.

– Vanha toimintatapamme on tässä aivan oikea. Tuen myös voimakkaasti presidentti Niinistön ja pääministeri Sipilän hallituksen tapaa ylläpitää suoria yhteyksiä kannaltamme kaikkiin tärkeisiin tahoihin. Jonkun on keskellä tätä mykkäkouluaikaa käytävä keskusteluja myös Venäjän kanssa, Vanhanen sanoi.

Vanhasen mukaan Suomen asema levottomassa maailmassa on jälleen kerran herkkä. Tarvitaan laajaa yhteistyötä eri toimijoiden kesken.

– Ulkopolitiikkaa on tehtävä yhdessä ja siitä on päätettävä yhdessä. Siksi alkavan keskustelukiertueen nimi on ”Ulkopolitiikkaa yhdessä”, Vanhanen sanoi viitaten tuleviin keskustelutilaisuuksiinsa ulko- turvallisuuspolitiikasta koko Suomessa.

Viisas ulkopolitiikka, uskottava puolustus, yhteiskunnan eheys, taloudellinen itsellisyys

Vanhanen katsoo, että Suomi voi vahvistaa omaa asemaansa ja kestokykyään levottomassa maailmassa neljän pilarin viisaudella.

– Ensinnäkin, ulkoisen turvallisuuden kohdalla meillä on totuttu korostamaan viisaan ja yhdessä sovitun ulkopolitiikan ensisijaisuutta. Sen rinnalla tarvitaan uskottava puolustus, Vanhanen linjasi.

Näiden kahden pilarin rinnalle Vanhanen haluaa vahvistaa tietoisuutta kahden muun Suomen omissa käsissä olevan pilarin merkityksestä.

– Kolmas pilari on suomalaisen yhteiskunnan eheys ja siitä syntyvä sisäinen vahvuus. Neljäs on taloutemme itsellisyys. Taloudellinen itsellisyys on nykymaailmassa arvo itsessään. Se vahvistaa maan kansainvälispoliittista asemaa. Sellainen maa ei heilu markkinoidenkaan toimesta.

– Sipilän ensimmäisen hallituksen historiallinen velvollisuus on ennen muuta yhteiskuntaa uudistamalla ja työllisyyttä parantamalla palauttaa maamme itsenäisyyden taloudellinen perusta, Vanhanen sanoi.

Vanhasen mukaan tasavallan presidentti voi nykyisenlaisena murrosaika olla laajempi, kuin mitä uuden perustuslain oloissa presidentin rooliksi reservinä tai unilukkarina on perinteisesti luonnehdittu.

– Kyse on laaja-alaisesta arvojohtajuudesta ja suunnannäyttämisestä, Keskustan presidenttiehdokas linjasi.

Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalli: Luontoa pitää suojella – omaisuuden suoja pitää turvata ja kustannukset jakaa oikeudenmukaisesti
Luonnon tilan parantaminen on yhteinen asia, ja siihen tarvitaan jokaista. Ihmisten omaisuuden suojan pitää kuitenkin toteutua kaikissa oloissa. Luonnonsuojelun kustannusten tulee jakaantua oikeudenmukaisesti. Hallituksen esityksessä näin ei ollut ja osa omaisuuden suojaa heikentävistä ja kustannuksia epäoikeudenmukaisesti kohdentavista seurauksista kävi ilmi vasta eduskuntakäsittelyn aikana.
29.11.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan puoluevaltuusto vaatii järkeä ennallistamisasetukseen
EU:n luonnonvarapolitiikkaan tarvitaan järkeä ja kokonaiskestävyyttä. EU:ssa esitetty uusi ennallistamisasetus on suomalaiselle veronmaksajalle äärettömän kallis, huonosti valmisteltu ja epäoikeudenmukainen.
27.11.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetVanhanen: Suomelle turvallinen tulevaisuus