Vanhanen: Suomelle turvallinen tulevaisuus

Vanhanen sanoi linjapuheessaan Keskustan puoluekokouksessa Seinäjoella sunnuntaina, että kaikkien ulko- ja turvallisuuspolitiikan ratkaisujen tavoitteena pitää olla Suomen ja suomalaisten turvallinen tulevaisuus.

– Suomen pitää toimia ennaltaehkäisevästi niin, että luomme vakautta ja ennakoitavuutta ympäristöömme, teemme realistisia aloitteita vakauden puolesta ja pidämme omat asiamme kunnossa, jotta yhteiskuntamme kestää kriisejä, Vanhanen totesi.

Vanhasen mukaan Suomi vaikuttaa ympäristöönsä ja muihin toimijoihin monipuolisesti kahdenvälisillä suhteilla, aktiivisena jäsenenä EU:ssa, YK:n ja muiden kansainvälisten järjestöjen jäsenenä sekä osallistumalla erilaisissa kokoonpanoissa käytävään vuoropuheluun.

– Vanha toimintatapamme on tässä aivan oikea. Tuen myös voimakkaasti presidentti Niinistön ja pääministeri Sipilän hallituksen tapaa ylläpitää suoria yhteyksiä kannaltamme kaikkiin tärkeisiin tahoihin. Jonkun on keskellä tätä mykkäkouluaikaa käytävä keskusteluja myös Venäjän kanssa, Vanhanen sanoi.

Vanhasen mukaan Suomen asema levottomassa maailmassa on jälleen kerran herkkä. Tarvitaan laajaa yhteistyötä eri toimijoiden kesken.

– Ulkopolitiikkaa on tehtävä yhdessä ja siitä on päätettävä yhdessä. Siksi alkavan keskustelukiertueen nimi on ”Ulkopolitiikkaa yhdessä”, Vanhanen sanoi viitaten tuleviin keskustelutilaisuuksiinsa ulko- turvallisuuspolitiikasta koko Suomessa.

Viisas ulkopolitiikka, uskottava puolustus, yhteiskunnan eheys, taloudellinen itsellisyys

Vanhanen katsoo, että Suomi voi vahvistaa omaa asemaansa ja kestokykyään levottomassa maailmassa neljän pilarin viisaudella.

– Ensinnäkin, ulkoisen turvallisuuden kohdalla meillä on totuttu korostamaan viisaan ja yhdessä sovitun ulkopolitiikan ensisijaisuutta. Sen rinnalla tarvitaan uskottava puolustus, Vanhanen linjasi.

Näiden kahden pilarin rinnalle Vanhanen haluaa vahvistaa tietoisuutta kahden muun Suomen omissa käsissä olevan pilarin merkityksestä.

– Kolmas pilari on suomalaisen yhteiskunnan eheys ja siitä syntyvä sisäinen vahvuus. Neljäs on taloutemme itsellisyys. Taloudellinen itsellisyys on nykymaailmassa arvo itsessään. Se vahvistaa maan kansainvälispoliittista asemaa. Sellainen maa ei heilu markkinoidenkaan toimesta.

– Sipilän ensimmäisen hallituksen historiallinen velvollisuus on ennen muuta yhteiskuntaa uudistamalla ja työllisyyttä parantamalla palauttaa maamme itsenäisyyden taloudellinen perusta, Vanhanen sanoi.

Vanhasen mukaan tasavallan presidentti voi nykyisenlaisena murrosaika olla laajempi, kuin mitä uuden perustuslain oloissa presidentin rooliksi reservinä tai unilukkarina on perinteisesti luonnehdittu.

– Kyse on laaja-alaisesta arvojohtajuudesta ja suunnannäyttämisestä, Keskustan presidenttiehdokas linjasi.

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetVanhanen: Suomelle turvallinen tulevaisuus