Vanhanen: Suomelle turvallinen tulevaisuus

Vanhanen sanoi linjapuheessaan Keskustan puoluekokouksessa Seinäjoella sunnuntaina, että kaikkien ulko- ja turvallisuuspolitiikan ratkaisujen tavoitteena pitää olla Suomen ja suomalaisten turvallinen tulevaisuus.

– Suomen pitää toimia ennaltaehkäisevästi niin, että luomme vakautta ja ennakoitavuutta ympäristöömme, teemme realistisia aloitteita vakauden puolesta ja pidämme omat asiamme kunnossa, jotta yhteiskuntamme kestää kriisejä, Vanhanen totesi.

Vanhasen mukaan Suomi vaikuttaa ympäristöönsä ja muihin toimijoihin monipuolisesti kahdenvälisillä suhteilla, aktiivisena jäsenenä EU:ssa, YK:n ja muiden kansainvälisten järjestöjen jäsenenä sekä osallistumalla erilaisissa kokoonpanoissa käytävään vuoropuheluun.

– Vanha toimintatapamme on tässä aivan oikea. Tuen myös voimakkaasti presidentti Niinistön ja pääministeri Sipilän hallituksen tapaa ylläpitää suoria yhteyksiä kannaltamme kaikkiin tärkeisiin tahoihin. Jonkun on keskellä tätä mykkäkouluaikaa käytävä keskusteluja myös Venäjän kanssa, Vanhanen sanoi.

Vanhasen mukaan Suomen asema levottomassa maailmassa on jälleen kerran herkkä. Tarvitaan laajaa yhteistyötä eri toimijoiden kesken.

– Ulkopolitiikkaa on tehtävä yhdessä ja siitä on päätettävä yhdessä. Siksi alkavan keskustelukiertueen nimi on ”Ulkopolitiikkaa yhdessä”, Vanhanen sanoi viitaten tuleviin keskustelutilaisuuksiinsa ulko- turvallisuuspolitiikasta koko Suomessa.

Viisas ulkopolitiikka, uskottava puolustus, yhteiskunnan eheys, taloudellinen itsellisyys

Vanhanen katsoo, että Suomi voi vahvistaa omaa asemaansa ja kestokykyään levottomassa maailmassa neljän pilarin viisaudella.

– Ensinnäkin, ulkoisen turvallisuuden kohdalla meillä on totuttu korostamaan viisaan ja yhdessä sovitun ulkopolitiikan ensisijaisuutta. Sen rinnalla tarvitaan uskottava puolustus, Vanhanen linjasi.

Näiden kahden pilarin rinnalle Vanhanen haluaa vahvistaa tietoisuutta kahden muun Suomen omissa käsissä olevan pilarin merkityksestä.

– Kolmas pilari on suomalaisen yhteiskunnan eheys ja siitä syntyvä sisäinen vahvuus. Neljäs on taloutemme itsellisyys. Taloudellinen itsellisyys on nykymaailmassa arvo itsessään. Se vahvistaa maan kansainvälispoliittista asemaa. Sellainen maa ei heilu markkinoidenkaan toimesta.

– Sipilän ensimmäisen hallituksen historiallinen velvollisuus on ennen muuta yhteiskuntaa uudistamalla ja työllisyyttä parantamalla palauttaa maamme itsenäisyyden taloudellinen perusta, Vanhanen sanoi.

Vanhasen mukaan tasavallan presidentti voi nykyisenlaisena murrosaika olla laajempi, kuin mitä uuden perustuslain oloissa presidentin rooliksi reservinä tai unilukkarina on perinteisesti luonnehdittu.

– Kyse on laaja-alaisesta arvojohtajuudesta ja suunnannäyttämisestä, Keskustan presidenttiehdokas linjasi.

Markus Lohi: Osakesäästötili muutettava sijoitussäästötiliksi
Keskustan varapuheenjohtaja ja talouspoliittisen työryhmän pj. Markus Lohi tukee voimakkaasti puheenjohtaja Saarikon torstaista avausta. ”Osakesäästötiliä on syytä laajentaa sijoitussäästötiliksi”, Lohi linjaa.
23.1.2021 / Uutiset
Keskustan varapj. Petri Honkonen: Twitterit hetkeksi kiinni?
Navalnyi-sekaannus laittaa kysymään, kannattaisiko meidän johto- ja vastuupaikoilla olevien pistää twitterit ainakin hetkellisesti kiinni ja hakeutua useammin saman pöydän ääreen keskustelemaan? Kansainvälisten ja kotimaisten mullistusten ajassa tämä ei ole aivan vähäpätöinen kysymys. Eikö meidän päättäjien tehtävä kuitenkin ole johtaa Suomea eikä somea?
22.1.2021 / Uutiset
Jos kaipaat tolkkua hulluun maailmaan ja vaihtoehtoa vastakkainasettelulle, tule netin äärelle torstaina 21. tammikuuta. Osana Keskustan eduskuntaryhmän talvikokousta Keskustan Annika Saarikko ja Antti Kurvinen keskustelevat netissä Matti Vanhasen ja Anu Vehviläisen kanssa politiikan käytös- ja toimintatavoista.
21.1.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetVanhanen: Suomelle turvallinen tulevaisuus