Vehviläinen: Keskusta halusi Kriisinhallintakeskuksen jatkavan Kuopiossa

Keskusta halusi toiminnan jatkuvan Kuopiossa

Savon Sanomat väitti pääkirjoituksessaan 7.7. virheellisesti, että keskusta olisi hallituksessa kannattanut sisäministeri Kai Mykkäsen (kok.) päätöstä siirtää Kriisinhallintakeskus Kuopiosta Helsinkiin. Tämä ei pidä paikkaansa.

Ministeri Mykkänen oli keskustan ministeriryhmän vastustavasta kannasta erittäin hyvin tietoinen. Myös minä tapasin hänet asian vuoksi kahden kesken.

Hänelle ei voinut jäädä mitenkään epäselväksi, mitä mieltä me keskustassa siirtohankkeesta olemme.

Ministeri Mykkänen ei kuitenkaan ottanut kantaamme huomioon tehdessään 6.7. sisäministerinä päätöksen keskuksen siirrosta Helsinkiin. Ministeri ei halunnut tuoda päätöstä myöskään valtioneuvoston ratkaistavaksi, vaikka alueellistamisen koordinaatioryhmä oli pari viikkoa sitten tätä sisäministeriölle vahvasti suosittanut.

Koordinaatioryhmä oli päätöksessään yksimielinen kaikkia perusteluita myöten.

Pääkirjoituksessa Mykkäsen päätöstä kuvaillaan ”nimelliseksi” ja annetaan ymmärtää, että koko hallitus olisi Kriisinhallintakeskuksen siirrosta päättänyt, ja Mykkänen vain laittoi nimensä paperiin.

Omasta kokemuksestani totean, että ministerit eivät tee nimellisiä päätöksiä, vaan käyttävät ihan oikeata valtaa sijoituspaikkakysymyksissä. Toimivalta asiassa oli yksiselitteisesti Mykkäsellä. Hän myös kantaa kaikkinaisen vastuun päätöksen vaikutuksista.

Jos Mykkänen olisi tuonut Kriisinhallintakeskuksen valtioneuvoston istunnon päätettäväksi, päätösasetelma olisi ollut erilainen, ja se olisi ollut aidosti koko hallituksen päätös. Valtioneuvostossa keskustan ministerit olisivat äänestäneet esitystä vastaan.

Alueellistamisen osalta totean, että erityisesti Kuopio on joutunut kohtuuttomaan tilanteeseen ensin Fimean ja nyt Kriisinhallintakeskuksen osalta.

Tällaiset poukkoilevat päätökset syövät päätöksenteon ja politiikan yleistä uskottavuutta.

Anu Vehviläinen

Kunta- ja uudistusministeri (kesk.)

Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei
Liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla. Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Ari Torniainen kertoo.
15.1.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetVehviläinen: Keskusta halusi Kriisinhallintakeskuksen jatkavan Kuopiossa