Vehviläinen: Keskusta halusi Kriisinhallintakeskuksen jatkavan Kuopiossa

Keskusta halusi toiminnan jatkuvan Kuopiossa

Savon Sanomat väitti pääkirjoituksessaan 7.7. virheellisesti, että keskusta olisi hallituksessa kannattanut sisäministeri Kai Mykkäsen (kok.) päätöstä siirtää Kriisinhallintakeskus Kuopiosta Helsinkiin. Tämä ei pidä paikkaansa.

Ministeri Mykkänen oli keskustan ministeriryhmän vastustavasta kannasta erittäin hyvin tietoinen. Myös minä tapasin hänet asian vuoksi kahden kesken.

Hänelle ei voinut jäädä mitenkään epäselväksi, mitä mieltä me keskustassa siirtohankkeesta olemme.

Ministeri Mykkänen ei kuitenkaan ottanut kantaamme huomioon tehdessään 6.7. sisäministerinä päätöksen keskuksen siirrosta Helsinkiin. Ministeri ei halunnut tuoda päätöstä myöskään valtioneuvoston ratkaistavaksi, vaikka alueellistamisen koordinaatioryhmä oli pari viikkoa sitten tätä sisäministeriölle vahvasti suosittanut.

Koordinaatioryhmä oli päätöksessään yksimielinen kaikkia perusteluita myöten.

Pääkirjoituksessa Mykkäsen päätöstä kuvaillaan ”nimelliseksi” ja annetaan ymmärtää, että koko hallitus olisi Kriisinhallintakeskuksen siirrosta päättänyt, ja Mykkänen vain laittoi nimensä paperiin.

Omasta kokemuksestani totean, että ministerit eivät tee nimellisiä päätöksiä, vaan käyttävät ihan oikeata valtaa sijoituspaikkakysymyksissä. Toimivalta asiassa oli yksiselitteisesti Mykkäsellä. Hän myös kantaa kaikkinaisen vastuun päätöksen vaikutuksista.

Jos Mykkänen olisi tuonut Kriisinhallintakeskuksen valtioneuvoston istunnon päätettäväksi, päätösasetelma olisi ollut erilainen, ja se olisi ollut aidosti koko hallituksen päätös. Valtioneuvostossa keskustan ministerit olisivat äänestäneet esitystä vastaan.

Alueellistamisen osalta totean, että erityisesti Kuopio on joutunut kohtuuttomaan tilanteeseen ensin Fimean ja nyt Kriisinhallintakeskuksen osalta.

Tällaiset poukkoilevat päätökset syövät päätöksenteon ja politiikan yleistä uskottavuutta.

Anu Vehviläinen

Kunta- ja uudistusministeri (kesk.)

Keskustelussa monipaikkainen Suomi ja sen mahdollisuudet, työnteko, asuminen ja liikkuminen koko Suomessa. Voit myös itse osallistua ja esittää kysymyksesi lähetyksen aikana kommenttikentässä.
22.10.2020 / K-Studio
Keskustan europarlamentaarikko Elsi Katainen: Suomen turvepeltojen viljely pelastettiin maatalousäänestyksessä
Huono kirjaus saatiin torpattua viime hetkellä, kun yhteisen maatalouspolitiikan ympäristöehdoista neuvoteltiin. Nyt vaatimus koskee turvepeltojen kunnossapitoa, EU-parlamentin maatalousvaliokunnan varapuheenjohtajana toimiva Elsi Katainen kertoo.
21.10.2020 / Uutiset
Keskustan Honkonen: Tavallisiin autoihin ei veronkiristyksiä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu ajatuksen vuosittaisen ajoneuvoveron jyrkästä kiristämisestä. Ajatusta väläytti harkittavaksi liikenneministeriön työryhmä. Honkosen mukaan tavallisten ihmisten tavallisia autoja ei saa kurittaa verotuksella nykyistä enempää ja päätöksissä pitää huomioida ihmisten arkitodellisuus.
19.10.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetVehviläinen: Keskusta halusi Kriisinhallintakeskuksen jatkavan Kuopiossa