Vehviläinen: Keskusta halusi Kriisinhallintakeskuksen jatkavan Kuopiossa

Keskusta halusi toiminnan jatkuvan Kuopiossa

Savon Sanomat väitti pääkirjoituksessaan 7.7. virheellisesti, että keskusta olisi hallituksessa kannattanut sisäministeri Kai Mykkäsen (kok.) päätöstä siirtää Kriisinhallintakeskus Kuopiosta Helsinkiin. Tämä ei pidä paikkaansa.

Ministeri Mykkänen oli keskustan ministeriryhmän vastustavasta kannasta erittäin hyvin tietoinen. Myös minä tapasin hänet asian vuoksi kahden kesken.

Hänelle ei voinut jäädä mitenkään epäselväksi, mitä mieltä me keskustassa siirtohankkeesta olemme.

Ministeri Mykkänen ei kuitenkaan ottanut kantaamme huomioon tehdessään 6.7. sisäministerinä päätöksen keskuksen siirrosta Helsinkiin. Ministeri ei halunnut tuoda päätöstä myöskään valtioneuvoston ratkaistavaksi, vaikka alueellistamisen koordinaatioryhmä oli pari viikkoa sitten tätä sisäministeriölle vahvasti suosittanut.

Koordinaatioryhmä oli päätöksessään yksimielinen kaikkia perusteluita myöten.

Pääkirjoituksessa Mykkäsen päätöstä kuvaillaan ”nimelliseksi” ja annetaan ymmärtää, että koko hallitus olisi Kriisinhallintakeskuksen siirrosta päättänyt, ja Mykkänen vain laittoi nimensä paperiin.

Omasta kokemuksestani totean, että ministerit eivät tee nimellisiä päätöksiä, vaan käyttävät ihan oikeata valtaa sijoituspaikkakysymyksissä. Toimivalta asiassa oli yksiselitteisesti Mykkäsellä. Hän myös kantaa kaikkinaisen vastuun päätöksen vaikutuksista.

Jos Mykkänen olisi tuonut Kriisinhallintakeskuksen valtioneuvoston istunnon päätettäväksi, päätösasetelma olisi ollut erilainen, ja se olisi ollut aidosti koko hallituksen päätös. Valtioneuvostossa keskustan ministerit olisivat äänestäneet esitystä vastaan.

Alueellistamisen osalta totean, että erityisesti Kuopio on joutunut kohtuuttomaan tilanteeseen ensin Fimean ja nyt Kriisinhallintakeskuksen osalta.

Tällaiset poukkoilevat päätökset syövät päätöksenteon ja politiikan yleistä uskottavuutta.

Anu Vehviläinen

Kunta- ja uudistusministeri (kesk.)

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetVehviläinen: Keskusta halusi Kriisinhallintakeskuksen jatkavan Kuopiossa