Vehviläinen: Vapaavuori leikkii mielikuvilla

– Maakuntahallinto ei ole estänyt esimerkiksi Tukholman, Kööpenhaminan, Amsterdamin tai Brysselin kehittymistä. On vaikea nähdä, että Suomessa maakunnat veisivät Helsingin tai jonkun muun kaupungin tuhon tielle. Hyvällä yhteistyöllä kaupungit ja maakunnat päinvastoin vahvistavat toisiaan, Vehviläinen toteaa.

Vehviläinen myös muistuttaa, että uudistus on merkittävä hallinnon järkeistämisprojekti, jossa nyt yli 400 eri organisaation tehtävät kootaan 18 maakunnille. Tällä hetkellä Suomessa on lukuisia erillisiä organisaatioita muun muassa sote-palveluille, pelastustoimelle, ympäristöterveydenhuollolle, työvoima- ja yrityspalveluille, maaseutuhallinnolle ja lomitukselle.

– Valtion ja kunnan välissä on lukuisten eri organisaatioiden himmeli, jonka kokoaminen yhden katon alle maakunnalle on järkevää. Fiksua se on hallinnon sujuvuuden, digin hyödyntämisen, kustannustehokkuuden ja kasvun vauhdittamiseksi, Vehviläinen sanoo.

Vehviläinen haluaa lisäksi muistuttaa siitä, että uudistusta tehdään koko Suomelle.

– Toimivat julkiset palvelut eivät voi olla vain kasvukeskuksissa asuvien tai taloudellisessa nosteessa olevien alueiden oikeus.

Vehviläinen kirjoittaa asiasta tänään myös Karjalaisessa ja Savon Sanomissa julkaistussa kolumnissaan.

Eurovaaliehdokas Kati Häkkinen: EU:ssa päätetään sinullekin tärkeistä asioista
Vuoden 2019 EU-vaalien äänestysprosentti oli valtakunnallisesti 40,8 %, Kaakkois-Suomessa 36.5 % ja Mikkelissä 39,3 %.
13.4.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Miksi hallitus toimillaan vain romuttaa luottamusta?
Keskusta ihmettelee, miksi hallituksen ja hallituspuolueiden riveistä rakentamisen ja parantamisen sijaan revitään ja rapautetaan. Hallitus uhkaa toimillaan romuttaa Suomen toimivan eläkejärjestelmän, joka turvaisi myös tulevien sukupolvien aseman. Samoin hallitus on tekemässä sairaalaverkolle. Oraalle saatu sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän kehittäminen näyttää hallituksen käsissä vaihtuvan järjestelmän hävittämiseen. Sama meno jatkuu myös toisen hallituspuolueen puheissa, joissa pilkataan ja nälvitään ratkaisujen hakemisen sijaan.
12.4.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
EtusivuAjankohtaistaUutisetVehviläinen: Vapaavuori leikkii mielikuvilla