Tiilikainen: Milloin Vapaavuori hoitaa päätyötään?

Helsingin pormestari Jan Vapaavuori (kok.) jatkoi Ylen Ykkösaamussa ristiretkeään oman puolueensa hallituksessa sopimaa maakuntauudistusta vastaan.

Helsinkiläisenä joutuu kysymään, milloin pormestari aikoo valta- ja puoluepolitiikan sijaan hoitaa päätyötään eli Helsingin ja helsinkiläisten asioita? Missä ovat Vapaavuoren ratkaisut ongelmiin, jotka tuntuvat helsinkiläisten arjessa?

Asumiskustannukset Helsingissä ovat kohtuuttomia esimerkiksi yksineläville. Kivihiilen poltto Helsingissä jatkuu ja Keskuspuisto ja muut viheralueet ovat uhattuina.

Helsingissä on paljon pitkäaikaistyöttömyyttä, jonot lääkärille ja muihin palveluihin ovat pitkiä ja eri kaupunginosat asukkaineen uhkaavat eriarvoistua. Kohtuuhintaisista asunnoista on pulaa, vaikka aloitteestani toteutuva Raidejokeri tilannetta osaltaan helpottaakin.

Vapaavuori on valmistellut pääkaupungille strategian, jonka tavoite on tehdä Helsingistä maailman toimivin kaupunki. Tavoitteeseen on helppo yhtyä, mutta strategia jää paperitiikeriksi ja tavoite saavuttamattomiin, ellei ihmisten arjen ongelmiin saada ratkaisuja.

Keskusta on valmis yhteistyöhön, vaikka emme ole Helsingissä valtapuolue. Meidän vaihtoehtomme on kestävän kaupunkikehityksen tie, jota asuntoministerinä ajan. Se tarkoittaa esimerkiksi edullisempaa asumista, puhdasta sisäilmaa, viheralueiden säilyttämistä, kiertotaloutta, lisää uusiutuvaa energiaa ja puurakentamista.

Kestävä kaupungin kasvu tarkoittaa myös sitä, että kaupunginosia ja asuinalueita ei päästetä eriarvoistumaan. Ihmisille on annettava lisää vaikuttamis- ja osallistumismahdollisuuksia. Vapaavuoren Helsingissä tavallisen helsinkiläisen ääni ei valitettavasti kuulu päätöksenteossa.

Vapaavuoren harjoittama kaupunkien ja muun Suomen vastakkainasettelu on vanhanaikaista ja vahingollista.

Suomi on niin pieni maa, että pärjätäksemme maailmassa meitä ei pidä jakaa kasteihin. Helsinki, muut isot kaupungit, seutukaupungit ja pienemmät kunnat ovat yhdessä Suomi. Yhteistyöllä kaikki voivat voittaa. Helsinki tarvitsee muuta Suomea ja muu Suomi rakasta pääkaupunkiaan.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetTiilikainen: Milloin Vapaavuori hoitaa päätyötään?